Тема: Розпізнання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини – кореня.

Про матеріал

Мета: Продовжувати вчити розпізнавати спільнокореневі слова, визначати в них спільну частину. Збагачувати і активізувати словниковий запас школярів. Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять , увагу учнів. Виховувати старанність, самостійність, потяг до віршування.

Перегляд файлу

Тема: Розпізнання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини – кореня.

Мета: Продовжувати вчити розпізнавати спільнокореневі слова, визначати в них спільну частину. Збагачувати і активізувати словниковий запас школярів. Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять , увагу учнів. Виховувати старанність, самостійність, потяг до віршування.

Обладнання: підручник «Українська мова» М.С Вашуленко, М.А Білецька, зошити, скоромовка, загадка, таблиця «Правильно пиши», дидактичний матеріал, вірш Лесі Українки, малюнки предметів.

Тип уроку: комбінований.

                                                       Хід уроку

I.Організаційний момент.

          Задзвенів шкільний дзвінок,

          Починаймо цікавий урок.

          Будьте уважні й старанні усі –

          Сядьте за партии рівненько свої.

II.Перевірка домашнього завдання.

  • Назвіть спільнокореневі слова, корінь у цих словах.
  • Прочитайте речення, яке ви склали у зазначеній вправі.
  • Опрацюйте вищезазначене речення за алгоритмом (додаток №1)

III. Актуалізація опорних знань.

1.Робота з індивідуальними картками.

Утворити спільнокоренева слова, позначаючи дужкою корінь.

     Ліс – лісок – лісочок.

     Гай - Сад –

     День - Клен –

Два учні працюють біля дошки, клас підбирає спільнокореневі слова – різні частини мови до слів:

       Сад –

       Хліб –

2. Казка «Родичі».

Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а на зустріч їм повзла гусінь.

-Ви хто такі? – запитала гусінь.

-Я гусак, це гуска, а то – наші гусенята, - ввічливо відповів гусак.

-А ти хто?

-А я ваша тітка похвалилась гусінь.

Гуси ображено загелкотіли.

Вчитель.

-Чи зрозуміли ви, чому образилися гуси?

-Запишіть слово гуси і спільнокореневі йому слова з казки «Родичі»

       (Гусак,гуска, гусенята)

-Чому не записали слово гусінь? (Це слово не є спорідненим зі словом гуси і т. д., бо має інше значення, хоча корінь в них і однаковий).

IV.Робота над новим матеріалом.

1.Колективне виконання вправи 56.

а) Опрацювання правила (додаткового теоретичного матеріалу на с.28.);

б) списування пар споріднених слів, позначення в них корення;

в) висновок про те, що споріднені слова мають в своїй основі, крім однакового корення, однакове значення.

2.Каліграфічна хвилинка ( за вправою 57).

а) Каліграфічно записати буквосполучення і слово:

 ик   го   од   нн    ди     годинник

-Розгляньте малюнки, запишіть назви зображених предметів.

б) підібрати споріднені слова, позначити в них корені:

1 ряд – до слова голубник,

2 ряд – до слова годинник,

біля дошки учень – до слова шпаківня;

в) усно скласти питальне речення з одних із цих слів.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Діти виконують різні вправи під музичний супровід.

3.Вибірковий диктант – пісня (за матеріалами вправи 58, «Колискова» Лесі Українки).

Методика проведення вибіркового диктанту-пісні така сама, як і вибіркового диктану, тільки текст не читається, а співаїться.

а)Оголошення завдання для слухання: впізнати і запам’ятати слова – назви ознак предметів (прикметники) і виконання куплета пісні;

б)виконання пісні фразами, діти слухають і виписують прикметники.

4.Опрацювання алгоритму міркування,як правильно визначити корінь слова (додатковий теоретичний матеріал, с.29).

V.Закріплення навчального матеріалу.

1.Робота в парах. Самостійна робота (за вправою 59).

Завдання перевіряються способом фронтальної перевірки: діти зачитують свої приклади, доводячи правильність виконання, виправляють помилки.

2.Робота зі скоромовкою.

На дошці або на плакаті записана скоромовка.

   *Водовоз віз воду з водопроводу.

Прочитайте скоромовку 3 рази, відшукайте споріднені слова, назвіть в них корінь.

-Чи буде спорідненим до цих слів слово – водити?

3.Конструювання способу визначення кореня в окремому слові.

-До цього часу ви працювали з групами споріднених слів, визначали в них спільну частину – корінь слова. Тепер треба буде виділити корінь в окремому слові. Послухайте загадку.

    *Плету хлівець на семеро овець, а на п’яту окремо.

-Запишіть слово-відгадку (рукавиця) і знайдіть у ньму корінь.

-Попрацюйте самостійно. Порівняйте з сусідом.

Після виконання роботи учні порівнюють свої результат з результатами сусіда по парті та інших однокласників і роблять висновок, що корінь визначено в усіх правильно: рукавиця.

-Розкажіть в якій послідовності ви діяли?

Думки дітей можуть розділитися. Одні скажуть, що добирали до слова рукавиця спільнокореневі, інші спочатку знайшли пояснювальне слово, а потім уже добирали споріднені слова. Ці дві точки зору обговорюються, потім у спільній роботі складається алгоритм визначення кореня слова. Учитель фіксує послідовість дій на дошці:

1)рукавиця – рука (зв'язаний виріб, що покриває кисть руки);

2)рукав

    резкукавка       рука

    нарукавник

3)рукавиця

-Прочитайте, у якій послідовності треба визначити корінь в окремому слові.

-Чому спочатку для поданного слова треба знайти те,від якого воно «народилося»?

-Для чого добирати спільнокореневі слова?

4.Робота в парах. Гра «Контролер».

-Визначте корінь слова чайник і хлібина.

-Попрацюйте разом із сусідом по парті. Один з вас буде виконавцем, а інший - контролером.

Виконавець, визначаючи корінь, повинен промовляти кожну дію, спираючись на попередній запис або план, поданий у підручнику с. 29.

1.Знаходжу інше слово,яке пояснює дане і має з ним спільну частину.

2.Знаходжу споріднені слова – ті, що теж пояснюються цим словом.

Порівнюю їхні основи і знаходжу спільну частину – корінь.

3.Позначаю цю частину в поданному слові. Це й буде його корінь.

Контролер перевіряє його правильність виконання алгоритму, після чого сусіди по парті міняються ролями. Результати спільної роботи обговорюються.

Гра проводиться в усній формі.

VI.Підсумок уроку. Рефлексія.

-Як називається спільна частина споріднених слів?

-Яке нове завдання виникло на уроці?

Нехай підведуть руки ті з вас, хто вже навчився визначати корінь в словах.

VII.Домашнє завдання.

Вправа 60, с.29

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 березня 2018
Переглядів
2156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку