Мета: Продовжувати вчити розпізнавати спільнокореневі слова, визначати в них спільну частину. Збагачувати і активізувати словниковий запас школярів. Розвивати зв'язне мовлення, пам'ять , увагу учнів. Виховувати старанність, самостійність, потяг до віршування.
Тема: Розпізнання спільнокореневих слів, визначення в них спільної частини – кореня.
Мета: Продовжувати вчити розпізнавати спільнокореневі слова, визначати в них спільну частину. Збагачувати і активізувати словниковий запас школярів. Розвивати зв’язне мовлення, пам’ять , увагу учнів. Виховувати старанність, самостійність, потяг до віршування.
Обладнання: підручник «Українська мова» М.С Вашуленко, М.А Білецька, зошити, скоромовка, загадка, таблиця «Правильно пиши», дидактичний матеріал, вірш Лесі Українки, малюнки предметів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
Задзвенів шкільний дзвінок,
Починаймо цікавий урок.
Будьте уважні й старанні усі –
Сядьте за партии рівненько свої.
II.Перевірка домашнього завдання.
III. Актуалізація опорних знань.
1.Робота з індивідуальними картками.
Утворити спільнокоренева слова, позначаючи дужкою корінь.
Ліс – лісок – лісочок.
Гай - Сад –
День - Клен –
Два учні працюють біля дошки, клас підбирає спільнокореневі слова – різні частини мови до слів:
Сад –
Хліб –
2. Казка «Родичі».
Йшли якось стежкою гусак, гуска і гусенята, а на зустріч їм повзла гусінь.
-Ви хто такі? – запитала гусінь.
-Я гусак, це гуска, а то – наші гусенята, - ввічливо відповів гусак.
-А ти хто?
-А я ваша тітка похвалилась гусінь.
Гуси ображено загелкотіли.
Вчитель.
-Чи зрозуміли ви, чому образилися гуси?
-Запишіть слово гуси і спільнокореневі йому слова з казки «Родичі»
(Гусак,гуска, гусенята)
-Чому не записали слово гусінь? (Це слово не є спорідненим зі словом гуси і т. д., бо має інше значення, хоча корінь в них і однаковий).
IV.Робота над новим матеріалом.
1.Колективне виконання вправи 56.
а) Опрацювання правила (додаткового теоретичного матеріалу на с.28.);
б) списування пар споріднених слів, позначення в них корення;
в) висновок про те, що споріднені слова мають в своїй основі, крім однакового корення, однакове значення.
2.Каліграфічна хвилинка ( за вправою 57).
а) Каліграфічно записати буквосполучення і слово:
ик го од нн ди годинник
-Розгляньте малюнки, запишіть назви зображених предметів.
б) підібрати споріднені слова, позначити в них корені:
1 ряд – до слова голубник,
2 ряд – до слова годинник,
біля дошки учень – до слова шпаківня;
в) усно скласти питальне речення з одних із цих слів.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Діти виконують різні вправи під музичний супровід.
3.Вибірковий диктант – пісня (за матеріалами вправи 58, «Колискова» Лесі Українки).
Методика проведення вибіркового диктанту-пісні така сама, як і вибіркового диктану, тільки текст не читається, а співаїться.
а)Оголошення завдання для слухання: впізнати і запам’ятати слова – назви ознак предметів (прикметники) і виконання куплета пісні;
б)виконання пісні фразами, діти слухають і виписують прикметники.
4.Опрацювання алгоритму міркування,як правильно визначити корінь слова (додатковий теоретичний матеріал, с.29).
V.Закріплення навчального матеріалу.
1.Робота в парах. Самостійна робота (за вправою 59).
Завдання перевіряються способом фронтальної перевірки: діти зачитують свої приклади, доводячи правильність виконання, виправляють помилки.
2.Робота зі скоромовкою.
На дошці або на плакаті записана скоромовка.
*Водовоз віз воду з водопроводу.
Прочитайте скоромовку 3 рази, відшукайте споріднені слова, назвіть в них корінь.
-Чи буде спорідненим до цих слів слово – водити?
3.Конструювання способу визначення кореня в окремому слові.
-До цього часу ви працювали з групами споріднених слів, визначали в них спільну частину – корінь слова. Тепер треба буде виділити корінь в окремому слові. Послухайте загадку.
*Плету хлівець на семеро овець, а на п’яту окремо.
-Запишіть слово-відгадку (рукавиця) і знайдіть у ньму корінь.
-Попрацюйте самостійно. Порівняйте з сусідом.
Після виконання роботи учні порівнюють свої результат з результатами сусіда по парті та інших однокласників і роблять висновок, що корінь визначено в усіх правильно: рукавиця.
-Розкажіть в якій послідовності ви діяли?
Думки дітей можуть розділитися. Одні скажуть, що добирали до слова рукавиця спільнокореневі, інші спочатку знайшли пояснювальне слово, а потім уже добирали споріднені слова. Ці дві точки зору обговорюються, потім у спільній роботі складається алгоритм визначення кореня слова. Учитель фіксує послідовість дій на дошці:
1)рукавиця – рука (зв'язаний виріб, що покриває кисть руки);
2)рукав
резкукавка рука
нарукавник
3)рукавиця
-Прочитайте, у якій послідовності треба визначити корінь в окремому слові.
-Чому спочатку для поданного слова треба знайти те,від якого воно «народилося»?
-Для чого добирати спільнокореневі слова?
4.Робота в парах. Гра «Контролер».
-Визначте корінь слова чайник і хлібина.
-Попрацюйте разом із сусідом по парті. Один з вас буде виконавцем, а інший - контролером.
Виконавець, визначаючи корінь, повинен промовляти кожну дію, спираючись на попередній запис або план, поданий у підручнику с. 29.
1.Знаходжу інше слово,яке пояснює дане і має з ним спільну частину.
2.Знаходжу споріднені слова – ті, що теж пояснюються цим словом.
Порівнюю їхні основи і знаходжу спільну частину – корінь.
3.Позначаю цю частину в поданному слові. Це й буде його корінь.
Контролер перевіряє його правильність виконання алгоритму, після чого сусіди по парті міняються ролями. Результати спільної роботи обговорюються.
Гра проводиться в усній формі.
VI.Підсумок уроку. Рефлексія.
-Як називається спільна частина споріднених слів?
-Яке нове завдання виникло на уроці?
Нехай підведуть руки ті з вас, хто вже навчився визначати корінь в словах.
VII.Домашнє завдання.
Вправа 60, с.29