Урок з української мови у 2 класі на тему: "Вшановуємо Великого Кобзаря"."Закріплення знань про розповідні, питальні та спонукальні речення. Навчальний діалог.»

Про матеріал
Формування предметних компетентностей: узагальнити і систематизувати знання учнів про види речень за метою висловлювання ; закріпити навички правильного інтонування речень, додержання логічного наголосу. Удосконалення вмінь складати діалоги. Урок побудований за творами Т.Г.Шевченка.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

  Урок з української мови   у 2 класі на тему:

«Вшановуємо Великого  Кобзаря».

Закріплення знань про розповідні,  питальні та спонукальні       речення. Навчальний діалог.»

 

 

 

 

                                             Підготувала:

                                             вчитель початкових класів

                                             комунального закладу

                                             Острівської ЗОШ І-ІІІ ст.

                                             Костриба Г. Є.

                

                     « Вшановуємо Великого  Кобзаря».

Тема уроку: закріплення знань про розповідні,  питальні та спонукальні      

                        речення. Навчальний діалог.

Формування предметних компетентностей: узагальнити і систематизувати знання учнів про види речень за метою висловлювання ; закріпити навички правильного інтонування речень, додержання логічного наголосу.

Формування ключових компетентностей учнів.

  1. Вільне володіння державною мовою:
  • Вдосконалювати уміння спілкуватися рідною мовою, усно і письмово висловлювати свої думки.
  • Вчитися складати діалогічне висловлювання.
  • Формувати навичку свідомого читання цілими словами.
  1. Уміння навчатися впродовж життя.
  • Розвивати вміння працювати із додатковою літературою.
  1. Соціальні і громадянські компетентності.
  • Здатність співпрацювати з іншими людьми.
  • Цікавитися та вивчати творчість Т.Г.Шевченка.
  1. Екологічна грамотність та здорове життя.
  • Зберігати здоров’я за рахунок здоров’язбережувальних технологій.
  1. Культурна компетентність.
  • Залучати до різних видів мистецтв з метою виховання всебічно розвиненої особистості.
  1. Підприємливість та фінансова грамотність.
  • Розвивати вміння організовувати свою діяльність, досягати цілі, приймати рішення, бути ініціативними.
  1. Ціль на кінець уроку.

Учні  правильно визначають речення за метою висловлювання ; правильно їх інтонують, додержуються логічного наголосу при інтонуванні речень. Удосконалюють вміння складати діалогічне висловлювання.

Обладнання: портрет поета, вишитий рушник, книга « Кобзар», таблиця «Види речень за метою висловлювання», малюнки дітей до творів поета, ноутбук,телевізор,презентація до уроку.

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.

Освітня галузь: мовно – літературна, соціальна, громадянська та історична.

                                           

 

                                                       Хід уроку

І. Організація класу.

Якщо з українською мовою

В тебе, друже, не все гаразд,

Не вважай її примусовою,

Полюби, як весною ряст.

Примусова тим , хто цурається,

А хто любить, той легко вчить:

Все ,як пишеться, в ній вимовляється,-

Все ,як пісня, у ній звучить.

І журлива вона , й піднесена,

Тільки фальш для неї чужа.

В ній душа Шевченкова, Лесина,

І Франкова у ній душа.

                             ( Д. Білоус).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Інтерактивна вправа « Мозковий штурм».

-Що виражає речення? ( Речення виражає закінчену думку.)

- Як виділяємо речення у мовленні? ( У мовленні речення виділяємо паузою.)

- Як виділяємо речення на письмі? ( На письмі речення виділяємо . ? ! )

-  Як пишемо перше слово в реченні? ( Перше слово в реченні пишемо з великої букви .)

- Яке речення називається розповідним? ( У розповідному реченні про щось розповідається , або повідомляється. В кінці такого речення ставиться крапка.)

- Яке речення називається  питальним? ( У питальному реченні про щось запитується . У кінці питального речення ставиться знак питання).

- Яке речення називається  спонукальним? ( Речення, у якому висловлюється спонукання до дії ( заохочення, порада, прохання, наказ, заклик), називається спонукальним).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Кому присвячений сьогоднішній урок ви дізнаєтесь, коли розгадаєте кросворд.

  1. Любо, любо стало……зраділа.
  2. Світає, край……..палає.
  3. Тече………з-під  явора.
  4. Зоре моя…….,зійди над горою.
  5. Зацвіла у лузі…….калина.
  6. Встала й весна, чорну землю……….розбудила.
  7. Садок вишневий……хати.
  8. Пишається……,явір молодіє.

Відповіді: 1. Пташечка. 2. Неба. 3. Вода. 4. Вечірняя 5. Червона. 6. Сонну. 7. Коло. 8. Калинонька.

  1. Хвилинка  каліграфії.

Ш еве ч нко Шевченко

2. Інтерактивна вправа « Метод « Прес».

-Доведіть, що це розповідне речення.

                   Тихесенько вітер віє,

                   степи, лани мріють,

                   між ярами, над ставами

                   верби зеленіють.

3. Завершіть речення.

     А). Зоре моя вечірняя, зійди над горою, поговорим тихесенько……

     Б). Сонце заходить, гори чорніють, пташечка тихне, поле………

     В). А качечка випливає з качуром за ними, ловлять ряску, розмовляють з …….

     Г). Сади рясні похилились, тополі поволі  стоять собі, мов сторожа,…………..

4. Поставте розділові знаки в кінці кожного речення.

                     Думи мої, думи мої,

                     лихо мені з вами

                     Нащо стали на папері

                     сумними рядами

                     Чом вас вітер не розвіяв

                     в степу, як пилину

                     Чом вас лихо не приспало,

                     як свою дитину

  • Прочитайте розповідне речення.
  • Прочитайте питальні речення.

5. Які це речення? У якому слові виражене спонукання?

                    А).  Як умру, то поховайте мене  на могилі,

                     серед степу широкого на Вкраїні милій.

                    Б). Поховайте та вставайте, кайдани порвіте і вражою  злою кров’ю

                      волю окропіте.

        В).І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній , новій, не забудьте пом’янути незлим, тихим словом.

- Зробіть звукобуквений аналіз слів.

І група:  сім’ї.

ІІ група: пом’янути.

ІІІ група: Вкраїні.

6. Скільки речень у тексті?

      Мені тринадцятий минало.

      Я пас ягнята за селом.

      Чи то так сонечко сіяло,

      чи так мені чого було?

      Мені так любо, любо стало,

      неначе в Бога.

7. Складіть схему речення. ( Групова робота).

І група.  Тарас Шевченко-великий поет українського народу.

ІІ група. Це вірші Тараса  Шевченка.

- Чому слова Тарас Шевченко написані з великої букви?

 

8.Зберіть правильно прислів’я про Кобзаря та запишіть їх.

 

Шевченко Тарас                                 панів по серцю шкребло

Шевченкове перо                              то правда жива

Тарасові слова                                    наче сонце для нас

Ми Шевченка славить будем         і ніколи не забудем

ІV. Фізкультхвилинка буде незвична, а музична.

На вірші Тараса Шевченка написано безліч пісень. Одну з них ми зараз виконаємо.

( Учні виконують рухи  і співають пісню « Якби мені черевички».

V. Навчальний діалог.

- Діалог-це розмова двох і більше осіб. Коли ведуть розмову, не можна перебивати співбесідника. Обов’язково використовувати слова ввічливості.

Сьогодні ми повчимося читати правильно діалоги.

А). Тарас Шевченко народився у сім’ї кріпака. Ріс мовчазним, замисленим. Не тримався хати, а блукав десь вигоном, за що його прозвали в сім’ї « малим приблудою».

1). Діалог мами і Тараса.

 Тарас. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

Мама. Так, сину, правда.

Тарас. А чому так багато зірок на небі?

Мама. Це коли людина на світ приходить, то Бог свічку запалює. І горить та свічка поки людина не помре. А як помре, то свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

Тарас. Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні. великі, а інші ледь видно.

Мама. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, то її свічечка ледь-ледь тліє. А коли добра, тоді свічечка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.

Тарас. Матусю, я хочу бути добрим, я хочу , щоб моя свічечка горіла найясніше.

Учитель. Тарас  дуже хотів знайти ті стовпи, що небо підпирають, тому вирушив у дорогу. А за селом зустрів чумаків. Чумаки- це люди, які їздили селами і продавали товари і сіль.

 

2). Діалог Тараса і чумаків.

 Чумак. Гей, хлопче, чи далеко до села?

Тарас. Ні , не далеко, он там за переліском.

Чумак. А ти сам куди проти ночі мандруєш?

Тарас. Іду стовпи шукати ті, що небо підпирають.

Чумак. Ой далеко тобі, хлопче, йти. За все життя не дійдеш. Ось підростеш ,тоді і підеш у таку далеку дорогу.

VI. Виступи « шевченкознавців».

  1. Звідки походить прізвище Шевченко?

Прізвище Шевченко пов’язане з професією швець. Шевцем був прадід. Син шевця- Шевченко.

  1. Що означає ім’я Тарас?

Ім’я Тарас прийшло до нас із грецької мови і означає бунтівник.

  1. Якою за чисельністю була родина Шевченка?

Батько Григорій Іванович, мати Катерина Акимівна, п’ятеро сестер і двоє братів.

  1. Хто з Тарасової родини перейняв хист до малювання?

Онук сестри Катерини Фотій Іванович Красицький – художник , співець українського села.

  1. Чи мав Шевченко псевдонім ( видумане прізвище)?

Шевченко  підписувався  Кобзар або Дармограй.

VII.  Це цікаво знати.

           Творцем найменшого у світі « Кобзара» є Микола Сергійович Сядристий .Чотири місяці трудився майстер над його виготовленням. Без мікроскопа годі й побачити цю роботу.

Книжка легко проходить крізь вушко голки .У ній 12 сторінок. Зшита вона звичайною павутинкою .Сторінки зроблені з ялинкової іграшки. Обкладинка виготовлена з пелюсток золотаво-жовтого кольору.

VIII. Підсумок уроку ( рефлексія).

  • Ось і закінчується наш урок.
  • Що нового ви дізналися ?
  • Які речення важко інтонувати?
  • До чого може бути спонукання у реченнях?

IX. Домашнє завдання.

Із віршів Т. Г. Шевченка виписати по одному розповідному, питальному та спонукальному реченню. Намалюйте ілюстрації до улюблених поезій

 Т. Г. Шевченка.

Додатки:

1). Діалог мами і Тараса.

 Тарас. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

Мама. Так, сину, правда.

Тарас. А чому так багато зірок на небі?

Мама. Це коли людина на світ приходить, то Бог свічку запалює. І горить та свічка поки людина не помре. А як помре, то свічка гасне, зірочка падає. Бачив?

Тарас. Бачив, матусю, бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні. великі, а інші ледь видно.

Мама. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, то її свічечка ледь-ледь тліє. А коли добра, тоді свічечка такої людини світить ясно, і світло це далеко видно.

Тарас. Матусю, я хочу бути добрим, я хочу , щоб моя свічечка горіла найясніше.

2). Діалог Тараса і чумаків.

 Чумак. Гей, хлопче, чи далеко до села?

Тарас. Ні , не далеко, он там за переліском.

Чумак. А ти сам куди проти ночі мандруєш?

Тарас. Іду стовпи шукати ті, що небо підпирають.

Чумак. Ой далеко тобі, хлопче, йти. За все життя не дійдеш. Ось підростеш ,тоді і підеш у таку далеку дорогу.

VI. Виступи « шевченкознавців».

  1. Звідки походить прізвище Шевченко?

Прізвище Шевченко пов’язане з професією швець. Шевцем був прадід. Син шевця- Шевченко.

  1. Що означає ім’я Тарас?

Ім’я Тарас прийшло до нас із грецької мови і означає бунтівник.

  1. Якою за чисельністю була родина Шевченка?

Батько Григорій Іванович, мати Катерина Акимівна, п’ятеро сестер і двоє братів.

  1. Хто з Тарасової родини перейняв хист до малювання?

Онук сестри Катерини Фотій Іванович Красицький – художник , співець українського села.

  1. Чи мав Шевченко псевдонім ( видумане прізвище)?

Шевченко  підписувався  Кобзар або Дармограй.

 

 

 

 

 

docx
Додано
27 грудня 2021
Переглядів
887
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку