Тема: Вправи на визначення роду іменників.
Мета: Формувати в учнів уміння визначати рід іменників; Розвивати мовлення школярів, збагачувати словниковий запас; дбати про культуру мовлення у спілкуванні і виховувати працьовитість, бажання вивчати рідну мову, шанувати матір, бажання допомагати батькам.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (Слайд 1)
ІІ Актуалізація опорних знань . 1. Перевірка домашнього завдання (впр. 269, с. 111) (Слайд 2) - Що цікавого ви дізналися з тексту? – Який рід мають виділені іменники? - Які слова допомогли вам визначити рід іменників? 2. Бесіда учителя. Ігровий момент. (Слайд 3, 4, 5)
-Погляньте на дошку. Що вибачите? Так, це руки.
Майже всі предмети, що оточують нас у житті, створені людськими руками. Руки робітника керують станками, складають машини. Руки будівельника – зводять будинки, школи, лікарні, мости тощо. Під руками художника оживають пейзажі, музиканта – чудові мелодії. Узявши в руки ручку, письменники, вчені викладають на папері свої думки, що згодом стануть основою книг.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
-Сьогодні і ми з вами своїми руками та головою будемо здобувати нові знання, повторювати вже нам відомі. Ви будете учитися визначати рід іменників, розвивати своє мовлення, пам'ять, увагу, будемо плідно працювати.
-Запишіть у зошитах дату і назву роботи.
Розгадайте ребус: П ʼ ʼʼ Я
П + рак - к + цап – ап + я = (праця)
1 пальчик нашої працьовитої руки проводить «Хвилинку каліграфінку» (Слайд 7)
Напишемо літеру Пп та поєднання з нею пр пл оп Праця людину годує.
* Визначте підмет і присудок у реченні. *Знайдіть іменники. Визначте їх рід.
*Замініть слово праця словом – синонімом (труд, робота); доберіть споріднені слова, виражені іншими частинами мови (працьовитий, працювати).
* У якому слові цього речення звуків більше, ніж букв? Чому?
3.Гра «Найрозумніший» Мікрофон
3 пальчик пропонує гру «Найрозумніший»
Що таке іменники?
З якими частинами мови вони пов'язані?
На які питання відповідають іменники, що є назвами істот?
На які питання відповідають іменники, що є назвами неістот?
Як пишуться власні іменники?
Як пишуться загальні іменники?
Від слів яких частин мови можна утворити спільнокореневі іменники?
Якого роду бувають іменники?
Як визначити рід іменника?
4. Вибірковий словниковий диктант.
4 пальчик пропонує вам вибірковий словниковий диктант (Слайд 8)
І варіант буде записувати іменники жіночого роду
ІІ варіант – чоловічого роду
(банкір, електрика, комбайнер, бібліотека, директор, криниця, фермер, черемха, агроном, адреса, радіо)
Перевірка: Які слова записали учні І варіанту, ІІ варіанту. Яке слово було зайвим? Чому? (Слайд9)
5. Коментоване письмо.
5 пальчик пропонує виконати завдання з коментуванням. (Слайд 10)
Запишіть прислів'я *Землю прикрашає сонце , а людину – праця. *Зерно дозріває в землі, а людина – в труді.
Підкресліть іменники. Напишіть їх рід. Які слова допомогли визначити чоловічий рід іменника?(жіночий, середній)
6. Фізкультхвилинка для пальчиків рук (Слайд 11)
6 пальчик пропонує вам відпочинок фізкультхвилинку для рук
(діти показують руки, складають в кулачки)
А в долонях пальчики живуть.
(Розкривають кулачки і показують пальчики в русі)
Набирали, друкували і писали
(імітують швидкий рух пальців по клавіатурі)
(колові рухи руками)
(струшуємо руками)
ІV. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
1.Робота за вправою 271 (с.113) (Слайд 12)
7 пальчик пропонує вам попрацювати за підручником на с.113 вправа 271.
Прочитайте виразно вірш.
Хто є героєм вірша?
Що ви можете сказати про його вдачу?
Яке слово підказує вам, що він любить свою маму?
2.Письмо з пам'яті. Прочитайте вірш кілька разів. Спробуйте повторити його, не підглядаючи у підручник. Запишіть вірш з пам'яті.
3.Творче завдання.
8 пальчик пропонує вам виконати творче завдання. (Слайд 13)
Дітки, заплющіть очі, уявіть свою матусю.Подумайте про неї. Складіть і запишіть три речення про свою матусю.
4. Робота в групах.
9 пальчик пропонує гру в групах (Слайд 14)
Об'єднайтесь в групи. Потрібно виконати 2 завдання. 1-виписати іменники І групі-чоловічого роду, ІІ групі-жіночого роду, ІІІ групі–середнього роду. Друге завдання- це скласти пазли і дізнатися нові прислів'я про працю.(Прислів'я розсипались, треба поєднати частини, провівши лінію або стрілочку)
У. Підсумок уроку (Слайд 15)
Дайте відповіді на запитання останнього 10 пальчика
Слайд 16
(Гра «Хто уважний»
Річка, ставок, озеро, басейн, берег, море, болото, крейда, водоспад, глина, пісок, залізо, срібло, граніт, смола, мармур.)
1