Урок з української мови. Урок зв’язного мовлення. Переказ «Міста України»

Про матеріал
У процесі опрацювання правила вживання великої літери у власних назвах варто зосередити увагу учнів у застосуванні цього правила під час запису назви нашої Батьківщини, її столиці, рідного міста чи села, річок, морів, гір та інших географічних назв України. При цьому цінним для патріотичного виховання буде опрацювання текстів про походження цих назв, про красу і неповторність визначних місць України, про історичне минуле нашої країни.
Перегляд файлу

У процесі  опрацювання правила вживання великої літери у  власних                          

назвах варто зосередити увагу учнів у застосуванні цього правила під час

запису назви нашої Батьківщини, її столиці, рідного міста чи села, річок,

морів, гір та інших географічних назв України.  При цьому цінним для

патріотичного виховання буде опрацювання текстів про походження цих

назв, про красу і неповторність визначних місць України, про історичне

минуле нашої країни.

      Пропоную урок зв’язного мовлення (4 клас), переказ «Міста України».

                Урок  з української мови. Урок зв’язного мовлення,

                Переказ  « Міста України».

Тема.  Урок розвитку зв’язного мовлення. Переказ «Міста України».

Мета. Перевірити вміння учнів переказувати текст; розвивати навички

усного і письмового мовлення; збагачувати словниковий запас учнів;

уміння використовувати правила написання власних назв; розвивати

пам’ять,  увагу;  виховувати любов до рідного краю, до Батьківщини.

Обладнання. Слайди із зображенням міст України, мапа України.

                                                      Хід  уроку

  1. Організаційний момент.

Добридень тобі, Україно моя !

Струмок серед гаю, як стрічечка,

На квітці метелик, мов свічечка,

Хвилюють,  малюють  квітучі поля –

Добридень тобі,  Україно моя !

( слайд «Мапа України з зображенням  міст»)

  1. Актуалізація опорних знань.
  1. Бесіда з учнями.
  • Діти, очевидно, кожен з вас, не задумуючись,  дасть відповіді на запитання:

а)  Як  називається країна, де ми живемо ?

б) Як зветься головний народ нашої держави  ?

в) Яке місто є столицею України ?

2.  Читання  вірша.

Буває, часом сліпну від від краси,

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,

Оці степи, це небо, ці ліси.

Усе так гарно, чисто, незрадливо,

Усе – дороги рідні, явори

Усе моя – все зветься … ( Україна)

 

  • Яку картину ви б намалювали після почутого твору.

( слайд із зображенням лелеки, що летить над полем)

  1. Розповідь вчителя про Україну.
  1. Україна – наша ненька.

Україна – це отча земля,  рідний край,  де ти народився.  Широкі  й

чарівні простори,  прекрасні села і міста.  Могутньо  котить до  Чорного

моря сиві хвилі найбільша річка України – Дніпро.  Буйною зеленню шумлять по його берегах сади, ліси.  Золотистим  морем розливається по безкрайніх нивах жито-пшениця, всяка пашниця.  Працьовиті  і волелюбні  люди здавна живуть в Україні.  Погляньте, діти на карту України.  На ній позначені кордони української  землі,  де з давніх-давен живе наш народ.  Простір землі, заселений українцями, є такий великий, що аби його перетнути, треба пішки йти з заходу на схід  90 днів,  долаючи щоденно по 30 км.  Загальна територія займає площу близько  1 млн. кв.км.  Тому Україна – одна з найбільших  країн світу.  Сусідами  українців є поляки,  словаки,  румуни,  білоруси,  росіяни – це на суші,  а  Чорне  море розділяє  нас з турками.  Українців  є більше  45 млн.,  і тому  ми належимо до найбільших  народів  Європи.

  1. Легенда про виникнення  України.

( слайд із зображенням  Володимирської  гірки  Києва)

  1. Оголошення  теми  і  мети  уроку.

Вчитель : -  Наша  Україна багата  своїми містами.  Їх в Україні – 455.  Кожне  місто має свою історію, свої традиції, свої легенди.  На сьогоднішньому  уроці  ми напишемо переказ  « Міста  України «.

  1. Робота над  написанням  переказу.
  1. Ознайомлення  зі змістом переказу.

Багато в Україні великих і красивих міст.  Кожне з них має свою давню назву.                                                                                                                  Основні міста називались на честь їх засновників, народних героїв.  Так Львів заснував князь Данило Галицький і назвав його ім’ям свого сина Лева.   Інші міста брали собі  назви тих місцевостей на яких вони будувались.  Харків, Ужгород,  Полтава  виросли на берегах річок, то мають такі ж або  схожі назви.  Найстаровиннішим  і найкрасивішим містом є Київ, заснували його поляни, котрі жили на високому березі Дніпра. А назва нашої столиці походить від давнього князя Кия.

  1. Перегляд слайдів із зображенням міст:  Львів,  Харків,  Ужгород,  Полтава,  Київ.

 

  1. Словникова робота.
  • Пояснення лексичного значення:

Князь – керівник держави в стародавні часи.                                                  Заснував – обрав місце, де буде збудоване місто, звів перші будинки.  Поляни – стародавній  народ,  предки українців.

  • Пояснення граматичного значення слів: Львів,  місцевостей, схожі, найстаровинніший, найкрасивіший, котрі.
  • Пояснення написання власних іменників  ( повторити правила написання власних іменників з великої букви ).
  • Повторити правила написання речень з однорідними членами.

 

  1. Аналіз тексту за питаннями.
  • Скільки в Україні великих і красивих міст ?
  • На честь кого називались міста ?
  • Звідки ще брали назву міста ? Наведіть приклади.
  • Яке місто є найстарішим ?
  • На честь кого названо місто Київ ?

 

  1. Складання  плану переказу.

План

  1. Міста України. 
  2. Виникнення міста Львова.
  3. Міста на берегах річок.
  4. Київ – найстаровинніше  місто.

 

  1. Усне переказування тексту.

 

  1. Фізкультхвилинка.  

 

  1. Самостійне написання переказу учнями.

 

  1. Перевірка виконаної роботи.                                                                               1)    Самоперевірка
  1. « Крісло автора «.

   Слухання 3-4 переказів. Вказати на правильність написання переказу або

його недоліки.

  1.  Підсумок  уроку.  Рефлексія.  Гра  « Мікрофон».
  • Що дізналися з тексту « Міста України».
  • В якому місті  ви б хотіли побувати ?
  • Що ви ще знаєте про історію інших міст України ?
  • Що знаєте про назву свого міста ?

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
1061
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку