Тема. Узагальнення і систематизація знань про іменник.
Подорож містами України.
Мета. Закріплювати та узагальнювати знання учнів про іменник, його граматичні категорії;
удосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті поміж інших частин мови;
розвивати спостережливість за мовними явищами, зв’язне мовлення, творче мислення;
виховувати любов до рідної країни та її мови.
Обладнання. Мультимедійна презентація, картки із завданнями, таблиця «Іменник», підручник «Українська мова 3 клас» М.Д. Захарійчук, А.І. Мовчун, роздатковий матеріал.
Інтерактивні технології. «Мікрофон», «Кубування», «Гронування».
Тип уроку. Підсумковий урок.
Форма уроку. Інтерактивний мультимедійний урок - подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Раді ми гостей вітати і урок розпочинати.
Будемо навчатись гарно,
Швидко, весело і вправно.
Правила у нас чудові,
Честі, доброти й любові.
Основне в нас правило яке?
“Люби себе, люби інших як себе”.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Сьогодні ми іменник закінчуємо вивчати,
сьогодні нам про нього нам треба пригадати.
Вправа «Очікування»
Скажіть, яким ви хочете щоб був наш урок?
(Цікавим, творчим, розвивальним, науковим, хочу дізнатися нове, повторити вивчене)
Я теж хочу висловити свої очікування:
- закріпити знання і вміння з теми «Іменник»;
- правильно і чітко висловлювати свої думки;
- дотримуватись культури писемного мовлення;
- переконати мене, що ви знаєте і любите рідну мову.
Нехай девізом уроку будуть слова:
Красиво і правильно пишемо,
Чітко відповідаємо, мову свою розвиваємо.
ІІІ. Закріплення та узагальнення вивченого про іменник.
Сьогодні ми з вами вирушимо у мандрівку,
а якою країною будемо подорожувати, ви дізнаєтесь,
коли відгадаєте загадку.
На землі великій є одна країна:
Гарна, неповторна, красна, як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті,
І скажу, до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають,
На бандурі грають і вірші складають.
То скажіть же ,діти , що це за країна?
Вправа «Мікрофон»
Чи любите ви Україну? Чому?
Я люблю Україну…
Які ви знаєте міста України?
Щоб вирушити в подорож, нам потрібно виконати перше завдання.
2. Хвилинка каліграфії.
Щоб правильно і гарно слова нам писати, з’єднання букв треба пригадати.
Запишіть дату, класна робота. Запишіть буквосполучення та складіть з них слова.
Ки Ум їв Льв ів ань ця нни Ві Кам’ янець
Ми будемо подорожувати на повітряній кулі. А щоб побачити красиві місця, нам потрібно виконати завдання. Розкажіть, що ви запам’ятали про іменник.
3. Стратегія « Кубування».
Іменник – це…
Роди іменників:..
Як визначити до якого роду належить іменник?
Які числа мають іменники?
У реченні іменники виступають (яким членом речення)?
На які питання відповідає іменник?
Власні іменники – це…
Загальні іменники – це…
Якого роду іменник «папір»?
Чи завжди іменник є підметом у реченні?
Що називають іменники?
Якого роду іменник «зірки»?
Власні назви пишуться з (якої букви)?
Слова, які називають предмети – це…
Відмінки є…
Кличний відмінок вживається…
Іменники, що вживаються лише в однині…
Іменники, що вживаються лише в множині…
Молодці! А зараз ми побачимо Львів.
Львів заснував князь Данило Галицький у середині XIII ст. Місто було, і сьогодні є важливим торговельним і культурним центром. У Львові багато архітектурних пам’яток:
(супроводжується мультимедійними матеріалами)
Ми вирушаємо далі. Щоб потрапити у наступне місто, виконаємо таке завдання:
4. «Знайдіть зайве слово» і поясніть чому воно зайве.
Спів, робота, спати, малюнок.
Дунай, море, місто, гори.
Сніг, снігом, сніжок,снігу.
Гай, море, село, вікно.
Дощ, літо, день, вітряк.
Марта, суниця, Десна, Дністер.
Київ - це одне із найбільших і найстаріших міст Європи.
Його заснував полянський князь Кий зі своїми братами Щеком і Хоривом та сестрою Либідь.
(супроводжується мультимедійними матеріалами)
5. Вибірково-розподільний диктант.
Завдання: заміни одним словом, підкресли назви істот.
Скляний ящик із водою для риб.
Пташка, яка співає високо в небі.
Смолиста маса, якою заливають дороги.
Тварина з одним чи двома горбами.
Одиниця часу, яка в 60 разів менша за хвилину.
Лісова пташка, яка не в’є гнізда і підкидає свої яйця до чужих.
Перевірка:
(супроводжується мультимедійними матеріалами)
Акваріум, жайворонок, асфальт, верблюд, секунда, зозуля.
Пролетимо над вулицями Умані і зупинимося відпочити у дендропарку «Софіївський».
(супроводжується мультимедійними матеріалами)
У 1796 році Станіслав Потоцький почав будівництво знаменитого парку «Софіївка», який є одним із найбільших дендропарків у Європі. На місці пустиря копали ставки, канали, водоспади, висаджували екзотичні рослини. Парк будували 6 років. Він займає територію 160га.
Фізкультхвилинка
6. Вправа «Мовознавці».
Завдання: із поданих слів запишіть прислів’я правильно.
Людина без книга як криниця без вода.
Книгу вчить як на світі жить.
Книг на земля стільки ж як зірок на небо.
У Вінниці ми пройдемось вулицями та подивимось на чудові фонтани.
(супроводжується мультимедійними матеріалами)
7. Робота з підручником.
Вправа 292 (с.122)
1 група: 1,2 речення
2 група: 3,4 речення
3 група: 5,6 речення
Записати речення, розкриваючи дужки. У змінених словах, – іменниках,
позначте закінчення. Позначте відмінок і число.
Зараз ми у Чернівцях. Це місто з гарною архітектурою.
(супроводжується мультимедійними матеріалами)
8. Гра «Відмінковий ланцюжок».
Завдання: якомога швидше правильно провідміняти «ланцюжком» поданий іменник.
Кам’янець - Подільський.
(супроводжується мультимедійними матеріалами)
заповідником «Кам’янець» і є одним із чудес України;
IV. Підсумок уроку.
Вправа «Гронування».
Назвіть слова або словосполучення,які характеризують іменник.
V. Домашнє завдання.
Вправа 293 (с.122). Письмово провідміняйте іменники «школа» та «сова» в однині і множині.