Конспект уроку з української мови в 4 класі на тему: "Прикметники-синоніми. Прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення прикметників."; супроводжується мультимедійною презентацією.
Урок української мови в 4 класі
Тема: Прикметники-синоніми. Прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями, розкрити поняття багатозначності прикметників; учити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях; розвивати усне та писемне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до праці.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну пригоди, в країну природи,
В країну чудової рідної мови
(слайд 1)
Слайд 1
ІІ. Перевірка домашнього завдання (перевірка наявності домашнього завдання та правильності виконання учнями вправи – фронтально; вчитель вручає сонечка та хмаринки)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
П’яте грудня
Класна робота
(Поки діти записують дату роботи, зачитую прикмети грудня)
2. Каліграфічна хвилинка
Фф Фф Фф ан ер фанера фартух
3. Словникова робота (спочатку діти висловлюють власні припущення, потім слухають пояснення вчителя).
Слайд 2 Слайд 3
Фане́ра — матеріал у вигляді шаруватої клеєної деревини, що складається із склеєних між собою трьох і більше листів деревини (слайд 2).
Фартух — передня частина поясного жіночого одягу. Слово «фартух» німецького походження: фор — (перед) і тух — (плата). Історія виникнення фартуха налічує не одне століття. Вперше цей елемент одягу з'явився ще в древньому Єгипті. Тоді фартух був привілеєм виключно чоловічим. При цьому його носили гладіатори та жерці, а згодом він став невід'ємною часиною вбрання правителів. На Волині їх ткали або шили із сукна і зверху вишивали (слайд 3).
- Зверніть увагу, до нас на урок завітала дівчинка Калинка. Та прийшла вона не з порожніми руками, а принесла нам завдання на ягідках калини.
Перша ягідка:
— Складіть речення і каліграфічно запишіть.
Друга ягідка:
-Допоможіть дівчинці дібрати рими до вірша
Прикметник — це частина… (мови),
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, … (рідна),
а сонце — щире, … (золоте),
а небо — лагідне, … (погідне),
життя — прекрасне, … (молоде).
А очі в мами — добрі, … (ніжні),
а голос — чистий і… (дзвінкий),
а руки — теплі і … (надійні),
а погляд — сонячний, … (ясний).
Квітки у полі — білі, сині,
червоні, жовті, го…(лубі).
Хмарки у небі бистрокрилі,
весняні, літні, зи…(мові).
- Які слова нам допомогли? (Прикметники)
- Яку частину мови ми називаємо прикметником?
Третя ягідка:
Гра «Ланцюжок»
— Від поданих іменників утворіть прикметники.
осінь — ... друг — ...
місце — ... ліс — ...
дитина — ... метал — ...
день — ... чесність — ...
дерево — ... район — ...
школа — ... поле — ...
розум — ... вірність — ...
Четверта ягідка:
Робота в групах. Поширте речення прикметниками. Завдання на картках.
Слайд 4
Звіт груп.
III. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ми попрацюємо з прикметниками, близькими і протилежними за значеннями, вжитими в прямому і переносному значенні.
IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
1. Спостереження за прикметниками-синонімами
— В українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало, їх називають синонімами. Синоніми — це слова, що мають різне звучання, але близьке лексичне значення (блискучий, яскравий, сяючий). Утворюються вони зі слів однієї частини мови. Синоніми роблять наше мовлення більш образним, точнішим, досконалішим.
П’ята ягідка:
Естафета «Хто швидше?» (3 ряди – 3 команди). Кожна команда отримує різнокольорові аркуші паперу з написаним прикметником та смужки зі словами. Який ряд швидше добере до нього синоніми?
сумний великий сміливий
невеселий чималий відважний
зажурений величезний мужній
безрадісний велетенський доблесний
смутний здоровенний хоробрий
скорботний гігантський безстрашний
2. Спостереження за прикметниками-антонімами
— Які слова називаються антонімами? (Антоніми — це слова з протилежним лексичним значенням (сильний — слабкий).)
Шоста ягідка:
Робота з підручником (фронтально). Виконання вправи 155 (с. 82).
Сьома ягідка:
Індивідуальна робота. Доберіть антоніми та запишіть слова парами за зразком.
Слайд 5
Восьма ягідка:
Виконання вправи 156 (с. 82). Фронтальна робота.
— Прочитайте перше завдання до вправи.
(Читаємо перше словосполучення: «Легкий мішечок». Скориставшись довідкою, нам необхідно записати відповідне словосполучення-антонім. Але зверніть увагу на те, що антонімічні пари слів завжди належать до однієї й тієї самої частини мови. Вони вживаються у тому самому роді, числі, відмінку.)
— У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому значенні, а в яких — у переносному?
— Для чого потрібні антоніми? (Це протилежні за значенням слова, які порівнюють та допомагають зрозуміти зміст.)
Дев’ята ягідка:
Ось калина красна,
Ягідками вкрилась рясно.
І горять вони вогнисто,
Мов у дівчини намисто.
Калинонько вогниста,
Подаруй своє намисто.
І з тобою ми охоче
Гарний поведем таночок.
(Дітки стають у коло, співають пісеньку та виконують рухи.)
3. Фізкультхвилинка
Українська народна гра «Калина»
Ой на горі калина,
Під горою малина,
Ой так, на горі калина,
Ой так, під горою малина.
Там зійшлася дітвора,
Танцювати почала.
Ой так, там зійшлася дітвора,
Ой так, танцювати почала.
Рухи, які виконуються під час народної гри:
На слова першого рядка діти тричі плещуть у долоні. На слова «Під горою малина» вони присідають, знову тричі плещуть у долоні. На слова «Ой так, на горі калина» тупають однією ногою (тричі), а на слова «Ой так, під горою малина» обертаються ліворуч навколо себе. На слова «Там зійшлася дітвора» діти ступають чотири кроки вперед, зменшуючи коло; на слова «Танцювати почала» роблять назад чотири кроки, збільшуючи коло. На слова «Ой так, там зійшлася дітвора» тупають другою ногою (тричі), а на слова «Ой так, танцювати почала» обертаються вправо навколо себе.
- Діти, а які загадки про калину ви знаєте?
***
І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
Стала добра й смачна.
***
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
***
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти:
За намисто кожен – смик,
Та й укине на язик.
***
Хто ж ті ягоди не знає,
Від застуди їх приймає.
На кущах вони висять,
І, як маків цвіт, горять.
Тільки це не є малина.
Що за ягода? — ……
4. Конкурс на краще речення про кущ калини та дівчинку Калинку.
5. Поділ тексту, надрукованого без розділових знаків, на речення. (Робота в парах)
Завдання: розділити текст на речення, підкреслити прикметники.
Червона калина
Споконвіку любили українці калину росте вона розлогим кущем і полюбляє місця з добре зволоженим ґрунтом з давніх-давен вирощують калину в селі у калини гарний білий цвіт пахучий рясний а ще більше милують око червоні ягоди калина здавна вважалася однією з найцінніших лікарських рослин.
- Калина отримала своє найменування від стародавньої назви Сонця – Коло, що є символом тривалості роду. Тому і сьогодні китиці калини зображують на весільних рушниках. Вона є знаком жіночої долі. Новонароджених дівчаток купали у воді, куди додавали ягоди калини, щоб були красивими і щасливими.
- А чому калину називають символом України?
- Які ще народні символи ви знаєте?
V. Узагальнення й систематизація опорних знань
Десята ягідка:
1. Робота в парах. Вправа 157 (с. 82–83)
Учні читають подані словосполучення.
— З яких частин мови вони складаються? (З іменників)
— Замініть за зразком подані словосполучення сполученнями прикметників з іменниками. Деякі словосполучення записані на картках. Це ваші підказки. У кожного їх різна кількість. Попрацюйте спочатку в парах, а потім самостійно запишіть.
(Листя клена — кленове листя. Полиця для книжок — книжкова полиця. Вітер з півдня — південний вітер. Допомога товариша — товаришева допомога. Портфель зі шкіри — шкіряний портфель. Хвіст лиса — лисячий хвіст. Щебетання пташок — пташине щебетання. Робота в класі — класна робота. Потік води — водяний потік. Грива коня — кінська грива...)
2. Гра «Скажи без затримки». Учитель називає прикметник, а учні добирають антонім до названого прикметника (усно).
Слабкий (сильний), гігантський (крихітний), кривий (прямий), обмежений (неозорий), голодний (ситий), високий (низький), солодкий (гіркий), довгий (короткий).
VI. Підсумок уроку
— Яку роль відіграють прикметники в мовленні? (Роблять мовлення багатшим, досконалішим, допомагають точніше висловити думку.) Які прикметники часто вживаються у прислів’ях? Чому? Які вміння отримали? Де можна застосувати нові знання? (Усне, писемне мовлення)
VII. Домашнє завдання
1 рівень (обов’язковий мінімум) - Вправа 159, с. 83.
2 рівень (тренувальний) – виконують учні, які добре
Урок української мови в 4 класі
Тема: Прикметники-синоніми. Прикметники-антоніми. Пряме і переносне значення прикметників.
Мета: ознайомити учнів з прикметниками із синонімічними та антонімічними значеннями, розкрити поняття багатозначності прикметників; учити вживати прикметники в прямому та переносному значеннях; розвивати усне та писемне мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до праці.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок.
В країну пригоди, в країну природи,
В країну чудової рідної мови
(слайд 1)
Слайд 1
ІІ. Перевірка домашнього завдання (перевірка наявності домашнього завдання та правильності виконання учнями вправи – фронтально; вчитель вручає сонечка та хмаринки)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
П’яте грудня
Класна робота
(Поки діти записують дату роботи, зачитую прикмети грудня)
2. Каліграфічна хвилинка
Фф Фф Фф ан ер фанера фартух
3. Словникова робота (спочатку діти висловлюють власні припущення, потім слухають пояснення вчителя).
Слайд 2 Слайд 3
Фане́ра — матеріал у вигляді шаруватої клеєної деревини, що складається із склеєних між собою трьох і більше листів деревини (слайд 2).
Фартух — передня частина поясного жіночого одягу. Слово «фартух» німецького походження: фор — (перед) і тух — (плата). Історія виникнення фартуха налічує не одне століття. Вперше цей елемент одягу з'явився ще в древньому Єгипті. Тоді фартух був привілеєм виключно чоловічим. При цьому його носили гладіатори та жерці, а згодом він став невід'ємною часиною вбрання правителів. На Волині їх ткали або шили із сукна і зверху вишивали (слайд 3).
- Зверніть увагу, до нас на урок завітала дівчинка Калинка. Та прийшла вона не з порожніми руками, а принесла нам завдання на ягідках калини.
Перша ягідка:
— Складіть речення і каліграфічно запишіть.
Друга ягідка:
-Допоможіть дівчинці дібрати рими до вірша
Прикметник — це частина… (мови),
без неї нам не обійтись.
Ти вслухайсь в слово пречудове,
йому, як другові, всміхнись.
Земля — ласкава, люба, … (рідна),
а сонце — щире, … (золоте),
а небо — лагідне, … (погідне),
життя — прекрасне, … (молоде).
А очі в мами — добрі, … (ніжні),
а голос — чистий і… (дзвінкий),
а руки — теплі і … (надійні),
а погляд — сонячний, … (ясний).
Квітки у полі — білі, сині,
червоні, жовті, го…(лубі).
Хмарки у небі бистрокрилі,
весняні, літні, зи…(мові).
- Які слова нам допомогли? (Прикметники)
- Яку частину мови ми називаємо прикметником?
Третя ягідка:
Гра «Ланцюжок»
— Від поданих іменників утворіть прикметники.
осінь — ... друг — ...
місце — ... ліс — ...
дитина — ... метал — ...
день — ... чесність — ...
дерево — ... район — ...
школа — ... поле — ...
розум — ... вірність — ...
Четверта ягідка:
Робота в групах. Поширте речення прикметниками. Завдання на картках.
Слайд 4
Звіт груп.
III. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ми попрацюємо з прикметниками, близькими і протилежними за значеннями, вжитими в прямому і переносному значенні.
IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
1. Спостереження за прикметниками-синонімами
— В українській мові є слова, схожі за значенням. Таких слів чимало, їх називають синонімами. Синоніми — це слова, що мають різне звучання, але близьке лексичне значення (блискучий, яскравий, сяючий). Утворюються вони зі слів однієї частини мови. Синоніми роблять наше мовлення більш образним, точнішим, досконалішим.
П’ята ягідка:
Естафета «Хто швидше?» (3 ряди – 3 команди). Кожна команда отримує різнокольорові аркуші паперу з написаним прикметником та смужки зі словами. Який ряд швидше добере до нього синоніми?
сумний великий сміливий
невеселий чималий відважний
зажурений величезний мужній
безрадісний велетенський доблесний
смутний здоровенний хоробрий
скорботний гігантський безстрашний
2. Спостереження за прикметниками-антонімами
— Які слова називаються антонімами? (Антоніми — це слова з протилежним лексичним значенням (сильний — слабкий).)
Шоста ягідка:
Робота з підручником (фронтально). Виконання вправи 155 (с. 82).
Сьома ягідка:
Індивідуальна робота. Доберіть антоніми та запишіть слова парами за зразком.
Слайд 5
Восьма ягідка:
Виконання вправи 156 (с. 82). Фронтальна робота.
— Прочитайте перше завдання до вправи.
(Читаємо перше словосполучення: «Легкий мішечок». Скориставшись довідкою, нам необхідно записати відповідне словосполучення-антонім. Але зверніть увагу на те, що антонімічні пари слів завжди належать до однієї й тієї самої частини мови. Вони вживаються у тому самому роді, числі, відмінку.)
— У яких словосполученнях прикметники вжито в прямому значенні, а в яких — у переносному?
— Для чого потрібні антоніми? (Це протилежні за значенням слова, які порівнюють та допомагають зрозуміти зміст.)
Дев’ята ягідка:
Ось калина красна,
Ягідками вкрилась рясно.
І горять вони вогнисто,
Мов у дівчини намисто.
Калинонько вогниста,
Подаруй своє намисто.
І з тобою ми охоче
Гарний поведем таночок.
(Дітки стають у коло, співають пісеньку та виконують рухи.)
3. Фізкультхвилинка
Українська народна гра «Калина»
Ой на горі калина,
Під горою малина,
Ой так, на горі калина,
Ой так, під горою малина.
Там зійшлася дітвора,
Танцювати почала.
Ой так, там зійшлася дітвора,
Ой так, танцювати почала.
Рухи, які виконуються під час народної гри:
На слова першого рядка діти тричі плещуть у долоні. На слова «Під горою малина» вони присідають, знову тричі плещуть у долоні. На слова «Ой так, на горі калина» тупають однією ногою (тричі), а на слова «Ой так, під горою малина» обертаються ліворуч навколо себе. На слова «Там зійшлася дітвора» діти ступають чотири кроки вперед, зменшуючи коло; на слова «Танцювати почала» роблять назад чотири кроки, збільшуючи коло. На слова «Ой так, там зійшлася дітвора» тупають другою ногою (тричі), а на слова «Ой так, танцювати почала» обертаються вправо навколо себе.
- Діти, а які загадки про калину ви знаєте?
***
І червона, й соковита,
Та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
Стала добра й смачна.
***
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
***
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти:
За намисто кожен – смик,
Та й укине на язик.
***
Хто ж ті ягоди не знає,
Від застуди їх приймає.
На кущах вони висять,
І, як маків цвіт, горять.
Тільки це не є малина.
Що за ягода? — ……
4. Конкурс на краще речення про кущ калини та дівчинку Калинку.
5. Поділ тексту, надрукованого без розділових знаків, на речення. (Робота в парах)
Завдання: розділити текст на речення, підкреслити прикметники.
Червона калина
Споконвіку любили українці калину росте вона розлогим кущем і полюбляє місця з добре зволоженим ґрунтом з давніх-давен вирощують калину в селі у калини гарний білий цвіт пахучий рясний а ще більше милують око червоні ягоди калина здавна вважалася однією з найцінніших лікарських рослин.
- Калина отримала своє найменування від стародавньої назви Сонця – Коло, що є символом тривалості роду. Тому і сьогодні китиці калини зображують на весільних рушниках. Вона є знаком жіночої долі. Новонароджених дівчаток купали у воді, куди додавали ягоди калини, щоб були красивими і щасливими.
- А чому калину називають символом України?
- Які ще народні символи ви знаєте?
V. Узагальнення й систематизація опорних знань
Десята ягідка:
1. Робота в парах. Вправа 157 (с. 82–83)
Учні читають подані словосполучення.
— З яких частин мови вони складаються? (З іменників)
— Замініть за зразком подані словосполучення сполученнями прикметників з іменниками. Деякі словосполучення записані на картках. Це ваші підказки. У кожного їх різна кількість. Попрацюйте спочатку в парах, а потім самостійно запишіть.
(Листя клена — кленове листя. Полиця для книжок — книжкова полиця. Вітер з півдня — південний вітер. Допомога товариша — товаришева допомога. Портфель зі шкіри — шкіряний портфель. Хвіст лиса — лисячий хвіст. Щебетання пташок — пташине щебетання. Робота в класі — класна робота. Потік води — водяний потік. Грива коня — кінська грива...)
2. Гра «Скажи без затримки». Учитель називає прикметник, а учні добирають антонім до названого прикметника (усно).
Слабкий (сильний), гігантський (крихітний), кривий (прямий), обмежений (неозорий), голодний (ситий), високий (низький), солодкий (гіркий), довгий (короткий).
VI. Підсумок уроку
— Яку роль відіграють прикметники в мовленні? (Роблять мовлення багатшим, досконалішим, допомагають точніше висловити думку.) Які прикметники часто вживаються у прислів’ях? Чому? Які вміння отримали? Де можна застосувати нові знання? (Усне, писемне мовлення)
VII. Домашнє завдання
1 рівень (обов’язковий мінімум) - Вправа 159, с. 83.
2 рівень (тренувальний) – виконують учні, які добре
засвоюють, розуміють предмет і без особливих зусиль засвоюють програмові вимоги (індивідуальне – на картці).
3 рівень (творче) – за бажанням – скласти сенкан «Калина»
Оцінювання.
1