1
Тема: Лексичне значення слова.
Однозначні і багатозначні слова.
Пряме і переносне значення слова (повторення)
Мета: повторити вивчене про лексичне значення слова в початкових класах; розвивати й вдосконалювати вміння та навички учнів користуватися багатством української лексики, збагатити активний словник учнів; розвивати діалогічне мовлення, увагу та пам’ять ; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови , інтерес до її вивчення, бажання досліджувати мовні явища.
Тип уроку : повторення й узагальнення вивченого.
Методи повторення матеріалу: розповідь, бесіда, спостереження над мовними явищами, робота з підручником , тлумачним словником, тренувальні вправи.
План уроку
Перебіг уроку
Вступне слово вчителя
Нові слова з’являються й міцніють,
Вони поповнюють лексичний склад.
Але скажіть, чи доглядати вміють
Усі із вас оцей квітучий сад?
Тому сьогодні працюємо дружно й сумлінно, щоб знати рідну мову на «відмінно».
II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети і завдань уроку
Прослухаємо віршик і пригадаємо, що вивчає розділ науки про мову «Лексикологія».
Учениця читає вірш.
Розділ цей хоч непростий,
Та для нас цікавий,
Будуть тут нові слова,
Будуть і забави,
І в свою скарбничку мовну,
Поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато
Ми з вами зберемо.
Будуть тут знання й уміння ,
Правила й завдання,
Думки нашої творіння й оповідання,
І пісні, й загадки наші,
Й власна наша казка.
III. Повторення вивченого про лексичне значення слова
Учитель: Як ви зрозуміли, головним на сьогоднішньому уроці буде слово. А хто може сказати, що таке слово?
Давайте звернемося до словника , який називається тлумачним. Саме він стане вашим вірним порадником і помічником у цій надзвичайно цікавій країні слів.
(Читання статті в тлумачному словнику)
Отже, ви зрозуміли, що слово - це основна, найважливіша одиниця мови. Саме з слів складаються слова. А ще слова мають лексичне значення. Саме про лексичне значення слів ми сьогодні й поговоримо. А ще пригадаємо про однозначні й багатозначні слова, про пряме й переносне значення слова.
Учні читають «Запам’ятаймо» у підручнику на сторінках 36 і 40.
IV. 3акріплення знань, формування вмінь і навичок
1. Зараз ми з вами пограємо в дуже цікаву гру. Пам’ятаєте «Вустами маляти» - телевізійна гра. Хтось із вас вийде за двері, ми задумаємо слово, а ви спробуєте за лексичним значенням зрозуміти, яке саме слово ми загадали.
Кілька учнів по черзі виходять за двері. Ті, хто залишився в класі, загадують слово і дають підказки.
Колективно робимо висновок: кожне слово має своє лексичне значення. Крім того, деякі слова можуть мати не одне, а кілька значень, їх називають багатозначними.
2. Читаємо вірш і виконуємо проблемне завдання: знайти слово, що повторюється і довести, що воно багатозначне.
Ось сонечко грає промінням на річці.
Сніг грає на сонці і сріблом іскриться.
Я граю в футбол, а сусід грає в «Кено».
Матуся теж грає в театрі на сцені.
В оркестрі татусь грає на контрабасі.
Дідусь і онук грають в гру на терасі.
Висновок: слова, що мають два та більше лексичних значень, називають багатозначними.
3. Прослухайте гумореску і спробуйте пояснити герою його помилку.
- Мамо, чому не їздить мій трактор?
- Батарейки сіли. Підемо купимо нові.
- Не треба . Це буде дуже довго . Хай краще повстають оті, що сидять.
Висновок: багатозначні слова можуть вживатися в переносному значенні.
4. Поясніть у прямому чи переносному значенні вжито слово кришталевий у реченнях. (Усно)
У залі, де відбувалося засідання, під стелею горіла кришталева люстра . Задзвенів у тиші кришталевий голос. Дніпро не то шумить, не то журчить принадливо, котячи по камінню свої кришталеві води. Довкола відчувалось кришталеве почуття дружби і любові.
5. Завдання «Анаграма».
Учням пропонуються слова, з яких потрібно утворити нові, перекомбіновуючи літери або склади, і визначити, які це слова- багатозначні чи однозначні. Наприклад: липа – пила (багатозн.), серп- прес, сир- рис, піон- поні.
6. Вправа 71 . «Позмагайтеся».
V. Підготовка учнів до виконання домашнього завдання
Повторити теоретичний матеріал підручника, виконати вправу 66 (повторюємо орфографію).
VI Підведення підсумків уроку
Рефлексія. Самооцінювання
1. Інтерактивна вправа «Оціни свою роботу на уроці». У кожного на парті – смайлики, за допомогою яких учні оцінюють свою роботу на уроці: працював відмінно, працював добре, працював посередньо, майже не працював.
2. Сьогодні я дізнався …
На уроці я навчився …
Мені було важко …
Мені було незрозуміло …
Тепер я знаю, що …
Мене здивувало …
Я б хотів дізнатися, чому…