Урок з української мови в 5 класі. Тема: Лексичне значення слова. Однозначні і багатозначні слова. Пряме і переносне значення слова (повторення)

Про матеріал
Тема: Лексичне значення слова. Однозначні і багатозначні слова. Пряме і переносне значення слова (повторення) Мета: повторити вивчене про лексичне значення слова в початкових класах; розвивати й вдосконалювати вміння та навички учнів користуватися багатством української лексики, збагатити активний словник учнів; розвивати діалогічне мовлення, увагу та пам’ять ; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови , інтерес до її вивчення, бажання досліджувати мовні явища. Тип уроку : повторення й узагальнення вивченого.
Перегляд файлу

1

 

Тема: Лексичне значення слова. 

Однозначні і багатозначні слова.

Пряме і переносне значення слова (повторення)

Мета: повторити вивчене про лексичне значення слова в початкових класах; розвивати й вдосконалювати вміння та навички учнів користуватися багатством української лексики, збагатити активний словник учнів; розвивати діалогічне мовлення, увагу та пам’ять ; виховувати шанобливе ставлення до рідної мови , інтерес до її вивчення, бажання досліджувати мовні явища.

        Тип уроку : повторення й узагальнення вивченого.

Методи повторення матеріалу: розповідь, бесіда, спостереження над   мовними   явищами,   робота з підручником , тлумачним словником, тренувальні вправи.

План уроку

  1.   Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми , мети і завдань уроку.
  3.   Повторення вивченого про лексичне значення слова, однозначні й багатозначні слова, пряме й переносне значення слова.
  4.   Закріплення знань , формування вмінь і навичок.
  5.   Підготовка учнів до виконання домашнього завдання .
  6.   Підведення підсумків уроку.

Перебіг уроку

  1.    Організація класу

     Вступне слово вчителя

     Нові слова зявляються й міцніють,

     Вони поповнюють лексичний склад.

     Але скажіть, чи доглядати вміють

     Усі із вас оцей квітучий сад?

 Тому сьогодні працюємо дружно й сумлінно, щоб знати рідну мову на «відмінно».

II. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети і завдань уроку

Прослухаємо віршик і пригадаємо, що вивчає розділ науки про мову  «Лексикологія».

Учениця читає вірш.

Розділ цей хоч непростий,

Та для нас цікавий,

Будуть тут нові слова,

Будуть і забави,

І в свою скарбничку мовну,

Поки вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато

Ми з вами зберемо.

Будуть тут знання й уміння ,

Правила й завдання,

Думки нашої творіння й оповідання,

І пісні, й загадки наші,

Й власна наша казка.

III. Повторення вивченого про лексичне значення слова

Учитель: Як ви зрозуміли, головним на сьогоднішньому уроці буде слово. А хто може сказати, що таке слово?

Давайте звернемося до словника , який називається тлумачним. Саме він стане вашим вірним порадником і помічником у цій надзвичайно цікавій країні слів.

(Читання статті в тлумачному словнику)

Отже, ви зрозуміли, що слово - це основна, найважливіша одиниця мови. Саме з слів складаються слова. А ще  слова мають лексичне значення. Саме про лексичне значення слів ми сьогодні й поговоримо. А ще пригадаємо про однозначні й багатозначні слова, про пряме й переносне значення слова.

  Учні читають «Запамятаймо» у підручнику на сторінках 36 і 40.

IV. 3акріплення  знань, формування вмінь і навичок

1. Зараз ми з вами пограємо в дуже цікаву гру. Памятаєте «Вустами маляти» - телевізійна гра. Хтось із вас вийде за двері, ми задумаємо слово, а ви спробуєте  за лексичним значенням зрозуміти, яке саме слово ми загадали.

Кілька учнів по черзі виходять за двері. Ті, хто залишився в класі, загадують слово і дають підказки.

Колективно робимо висновок: кожне слово має своє лексичне значення. Крім того, деякі слова можуть мати не одне, а кілька значень, їх називають багатозначними.

2. Читаємо вірш і виконуємо проблемне завдання: знайти слово, що повторюється і довести, що воно багатозначне.

Ось сонечко грає промінням на річці.

Сніг грає на сонці і сріблом іскриться.

Я граю в футбол, а сусід грає в «Кено».

Матуся теж грає в театрі на сцені.

В оркестрі татусь грає на контрабасі.

Дідусь і онук грають в гру на терасі.

Висновок: слова, що мають два та більше лексичних значень, називають багатозначними.

3. Прослухайте гумореску і спробуйте пояснити герою його помилку.

- Мамо, чому не їздить мій трактор?

- Батарейки сіли. Підемо купимо нові.

- Не треба . Це буде дуже довго . Хай краще повстають оті, що сидять.

Висновок: багатозначні слова можуть вживатися в переносному значенні.

4. Поясніть у прямому чи переносному значенні вжито слово кришталевий у реченнях. (Усно)

 

У залі, де відбувалося засідання, під стелею горіла кришталева люстра . Задзвенів у тиші кришталевий голос. Дніпро не то шумить, не то журчить принадливо, котячи по камінню свої кришталеві води. Довкола відчувалось кришталеве почуття дружби і любові.

5. Завдання  «Анаграма».

Учням пропонуються слова,  з яких  потрібно утворити нові, перекомбіновуючи літери або склади, і визначити, які це слова- багатозначні чи однозначні. Наприклад: липа – пила (багатозн.), серп- прес, сир- рис, піон- поні.

  6. Вправа 71 . «Позмагайтеся».

 

V. Підготовка учнів до виконання домашнього завдання

  Повторити теоретичний матеріал підручника, виконати вправу 66 (повторюємо орфографію).

 

VI Підведення підсумків уроку

  Рефлексія. Самооцінювання

1. Інтерактивна вправа «Оціни свою роботу на уроці». У кожного на парті – смайлики, за допомогою яких учні оцінюють свою роботу на уроці: працював відмінно, працював добре, працював посередньо, майже не працював.

2. Сьогодні я дізнався …

На уроці я навчився …

Мені було важко …

Мені було незрозуміло …

Тепер я знаю, що …

Мене здивувало …

Я б хотів дізнатися, чому…

 

 

docx
Додано
14 липня 2020
Переглядів
2545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку