Тема уроку: Узагальнення та систематизація знань з теми «Прислівник».
Мовознавча квест-гра з теми «Прислівник»
Підготувала Киселиця Наталія Ігорівна, вчитель вищої категорії Ліцею №74 імені Марійки Підгірянки Львівської міської ради.
Мета:
повторити вивчене, узагальнити та систематизувати знання семикласників про прислівник як незмінну самостійну частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
продовжити вдосконалювати орфографічні навички, уміння правильно вживати у мовленні і писати прислівники;
розвивати критичне мислення, розумові та творчі здібності дітей;
формувати вміння висловлювати й доводити власну думку;
виховувати тактовність у поведінці учнів під час роботи в парах і групах;
сприяти формуванню моральності й духовної краси дітей.
Форма проведення: мовознавча гра “Квест"
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Обладнання: картки-завдання для квесту, жетони, тлумачний словник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
ТЕМА УРОКУ: Узагальнення та систематизація знань з теми «Прислівник»
Мовознавча квест-гра з теми «Прислівник»
Мета:
Форма проведення: мовознавча гра “Квест”
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Обладнання: картки-завдання для квесту, жетони, тлумачний словник, роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, екран та мультимедійний проектор.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: народні вислови з прислівниками;
Культура мовлення і стилістика: використання прислівників як засобу підсилення виразності мовлення.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання. Емоційне налаштування учнів на роботу.
-Доброго дня, діти!
Доброго дня всім, хто любить мріяти, хто любить грати у футбол та волейбол, хто не може уявити своє життя без подорожей, хто тішиться тим, що народився українцем, хто знає, що 74 школа найкраща на землі, хто похапцем сьогодні схопив портфель і прибіг на уроки до рідної школи, для того щоб із собою забрати краплинку зерна істини.
ІІ. Ознайомлення семикласників із темою, метою і завданнями уроку
1) Оголошення теми і мети уроку
Отже, в нас незвичайний урок, урок мудрості. Тема уроку на дошці.
Діти розгортають зошити, записують дату та тему уроку.
Розгадаємо таємницю, з якою метою ми проведемо сьогодні урок.
Чи мета, яку ви поставили перед собою, збігається з тією, яку ставлю я перед вами. Читаємо з екрану
Отже, закінчено вивчення прислівника як частини мови. Завдання на сьогодні – повторити вивчене про прислівник, застосовувати здобуті теоретичні знання на практиці. Упродовж останніх уроків ми опрацювали граматичні ознаки прислівника, визначали синтаксичну роль у реченні, особливості творення прислівників, навчилися використовувати їх у мовленні, вивчили орфограму «Правопис прислівників», знаходили й виправляли помилки на вивченні правила. Тому разом визначимо ціль уроку й колективно сплануємо нашу діяльність.
Девіз уроку на екрані:
Думати швидко!
Виконувати чітко!
Творчо працювати!
Каліграфічно писати!
Згадаємо, яка частина мови поєднує кожне із правил девізу? Назвати. На які питання відповідає?
Ви зауважили, що підтемою є мовознавча квест-гра. Що ви знаєте зі словників, можливо з інтернет-посилань, що означає саме слово “квест”? (виконання завдань, гра, уміння змагатись в команді)
Запишемо до нашого зошит, що означає слово “квест”. Отже, словникова робота.
2) Словникова робота
Що означає КВЕСТ? Тлумачний словник дає таку відповідь:.
– Квест (від англ. quest – пошук, пошуки пригод) – це гра-випробування ерудованості, начитаності та уміння змагатися у команді.
Ваша лексична скарбничка наповниться ще одним словом
Тож до праці! Я вірю, що ви впораєтеся з поставленими перед вами завданнями.
3) Правила мовознавчого квесту
(коротко прописані на дошці)
Слово вчителя.
Перед вами листки самооцінювання, на яких намальовані «Дерева мудрості». Ми повинні прикрасити ці дерева квест-жетонами ( У кожного учня на парті конверти із завданнями, квест-жетонами з наліпками, роздатковий матеріал(додаток №5,6). За кожну правильну відповідь ви за вказівкою вчителя приклеюєте до гілочки совеня (саме такий символ зображений на квест-жетоні). Дерево мудрості порожнє, на ньому нікого з мешканців немає. А символом мудрості з лісових мешканців є сова, тому кожен квест-жетон – маленьке совенятко. Проти кожного з вас є конверти з совенятками-наліпками. Коли ви правильно відповісте, наліпку знімаєте, прикріплюєте на дерево. Унизу – прізвище, клас.
Будемо працювати у двох командах. Вибирайте собі лідера, капітана. Перший файлик – етапи гри(один файлик на двох чоловік). За кожну правильну відповідь отримуєте квест-жетон.
Етапи квест-гри.
Урок мудрості – збираємо перлинки мудрості
Перлинки прозорого кольору – теоретичне коло, блакитного кольору – практичне коло, жовтого - поєднується творче коло з тестуванням, остання краплинка – підсумки усього уроку.
Перед вами план уроку, ви можете постійно дивитися, на якому етапі ми зараз перебуваємо.
Кожний етап ознаменується певною мудрою порадою відомих українців, видатних людей України як сучасників, так і людей, які жили в минулому і позаминулому століттях та прославили нашу Україну на весь світ.
ІІІ. Повторення і систематизація основних теоретичних положень.
Отже, переходимо до першого завдання. Записуємо до зошитів “Мудра павутинка”. Знаходимо у файликах завдання. Це командна гра, слухаємо уважно.
Перед вами 12 карток. Потрібно правильно перейти від однієї до іншої і записати код до зошита (код записуєте номером правильної картки). Кожна картка містить варіант а, б.
А потім перейти до іншої. Перша картка №1, потім переходите до тої, яку вважаєте правильною. Гра командна, кожен записує код в зошитУ вас на це є лише 5 хвилин. Розпочали!
1) Теоретичне коло “Мудра павутинка”
Учні отримують картки з питаннями і варіантами відповіді ( Додаток № 1 ); працюють у команді. До зошита записувати лише цифри. Після виконання – перевірка кода. Учні пояснюють по черзі свій вибір.
Картка 1.
Яка частина мови називається прислівником?
А. Самостійна незмінна частина мови, що виражає ознаку дії, стану або ознаку іншої ознаки.
Б. Самостійна частина мови, яка вказує на ознаку предмета.
Картка 2
Яким членом речення найчастіше виступає прислівник?
А. означенням
Б. обставиною
В. підметом
Картка 3
На які питання відповідають прислівники?
А. як? де? коли? звідки?
Б. який? котрий?
В. що роблячи? що зробивши?
Картка 4
До якого розряду належить прислівник “босоніж”?
А. якісно-означальний
Б. способу дії
В. обставинний часу
Картка 5
Укажіть речення, в якому виділене слово прислівник.
А. Догана мудрого більше стоїть, як похвала дурного.
Б. Більше діло роби гуртом.
Картка 6
На які розряди поділяється прислівник?
А. якісні, відносні та присвійні
Б. якісно-означальні, часу, мети, місця, причини
Картка 7
Від яких прислівників утворюється ступінь порівняння?
А. від прислівників способу дії.
Б. від якісно-означальних.
Картка 8
Прислівниками є всі слова рядка:
А. А пліч-о-пліч, опівдні, дехто
Б. збоку, завглибшки, ніколи
Картка 9
Як пишеться прислівник казна//де ?
А. разом
Б. через дефіс
Картка 10
Скільки прислівників в реченні? Щоб часом дарма не блудить, чужого розуму питайся.
А. один
Б. два
Картка 11
Правильно утворено ступінь порівняння прислівника в рядку:
А. найбільш актуальніше
Б. найбільш зручно
Картка 12
Чим відрізняється прислівник від інших самостійних частин мови?
А. змінюється за особами
Б незмінний
Яка команда вже на завершальному етапі? Код збігається у кожного з учасників?
Командири обмінюються зошитами. При правильній відповіді ставите +, при неправильній – не отримуєте жодного жетона.
Чи команда№1 за рішенням команди №2 впоралась? Ви працюєте командою, тому знаєте , кому роздати совенятко.
Хто найбільше працював, тому стільки жетонів.
Я відкриваю ключ, а ви звіряєте. Коди зачитуються вчителем. Учні пояснюють свій вибір.
Ключ: 1. 7. 11. 9. 12. 6. 5. 4. 8. 10. 3. 11
2) Повторення та узагальнення відомостей про розряди прислівників. “Прислівникова мозаїка”
Робота в парах. Учні отримують таблицю (Додаток №2 ). Завдання: порожні рядки заповнити відповідною інформацією. Взаємоперевірка. Правильні відповіді звіряють з дошкою.
Переходимо до наступного завдання ”Прислівникова мозаїка”. Робота в парах, подвоє. Лише за моїм сигналом почнемо працювати. Що треба робити? У мозаїці є порожні місця, і що ви робите? Заповнюєте простір. І так само тут ви заповнюєте пусті клітинки. Завдання по парах.
Заповнюєте ручкою в таблиці, що загублено. Чи розряд, чи питання, чи приклад. Команда, яка швидше впорається, отримує бонусний бал. Обмінялись по колу. Звіряємо з дошкою. Діти зачитують.
-Молодці! Із завданням справились швидко та правильно, кожен , хто відповів правильно, отримує квест-жетон, а усі учасники гри – ще одну мудру пораду від відомого українського співака Святослава Вакарчука: “Не дивіться на Україну, як на землю своїх батьків. Дивіться на неї, як на землю своїх дітей. І тоді прийдуть зміни…”
ІV. Формування вмінь і навичок
Увага на екран. Вибірковий диктант. Виписати з відео.
Перша команда – прислівники способу дії. Друга команда – прислівники причини. Скласти речення. Роздати жетони
Ви знаєте, що таке естафета? Поясніть. Якщо ви працюєте в команді, передаєте естафету один одному: чи м’яч, чи паличку, чи кубик. Отже, перед вами весела естафета. Роздаю листочок, ви по черзі заповнюєте і передаєте іншому. Тут 8 завдань, хтось виконає двічі. Кожен працює сам за себе, записав і передав далі по колу.
Хто впорається швидше, тому по балу позитиву.
Перевірка, ставимо +. Командир починає зачитувати.
Гра командна: кожен з учасників команди по черзі заповнює таблицю, добираючи з довідки синонімічний фразеологізм до поданого прислівника.(Додаток №3) Виграє та команда, яка справилася швидше та якісніше. По завершенні – взаємоперевірка. Правильні відповіді на дошці
Прислівник |
Фразеологізм |
Несподівано |
|
Ніколи |
|
Легко |
|
Давно |
|
дуже уважно |
|
далеко |
|
як-небудь |
|
невідомо, як буде |
|
Довідка: як собаці муху з’їсти; за царя Гороха; де Макар телят не пас; п’яте через десяте; як грім з ясного неба; від букви до букви; вилами по воді писано; коли рак на горі свисне.
Мудра порада від Кузьми Скрябіна: “Міняйте світ до кращого, дбайте про нього, бо ви в ньому живете”
3) Лінгвістична фізкультхвилинка “Відбий атаку” ( робота із картками (Додаток 6)).
У вас в конвертиках є синій і червоний кружечок, вийміть їх. Цю вправу виконуємо усно. Відбиваєте синьою ракеткою слово, від якого можна утворити ступені порівняння, а червоною – ні. Той, хто відбиває правильно, забирає собі жетон-совенятко.
Зачитую прислівники, а учні швидко відбивають атаку, підіймаючи синю картку, якщо утворюється ступінь порівняння, і червону, якщо не утворюється.
Влітку, прекрасно, розумно, погано, довіку, щоденно, навесні, гарно, донині, добре, доречно, мало, мудро, щороку, весело, змолоду, сумлінно.
Слово вчителя. Тож, в чому суть другого етапу мовознавчого квесту, що він нам допоміг?
Мудра порада від Катерини Білокур: “Доля випробовує тих, хто надумав дійти якої великої мети. І вона на їх життьовім шляху усякі перешкоди-незгоди підсовує…”
2) Орфографічна хвилинка
Робота індивідуальна. (Додаток №4)
Подані слова записати у відповідну колонку ( разом, окремо та через дефіс), пояснюючи правило.
На..багато, у..сні, з..верху, без..вісти, врешті..решт, по..весняному, по..англійськи, не..як..слід, по..жіночому, по..біч, з..гарячу, на..живо, на..відмінно, так..сяк,з...малку, на..славу, по..естонському,до..нині.
Якщо правильно записати слова, то, підкресливши третю літеру від початку кожного прислівника, можна прочитати початок афоризма Григорія Сковороди: “…, навiть найлегше”.
Відповідь:
“Без бажання все важке, навіть найлегше”
4) Гра “Знайди зайве”
Пояснити свій вибір. Робота в групах: один учень вибирає відповідь, інший – аргументує вибір, спираючись на правило.
по козацькому.
Відповідь:
1.Четверо (числівник). 2. Зненацька (прислівник). 3. Подвоїти (дієслово). 4. По козацькому ( прийменник з прикметником). 5.Щоденно (прислівник з двома літерами -н). 6. Хоч-не-хоч (пишеться через два дефіси).
Мудра порада від Івана Франка: “Добру науку приймай, хоч її від простого чуєш; злої ж на ум не бери, хоч би й святий говорив…”
5) Колективна робота за таблицею
За допомогою таблиці розглянемо особливості написання не, ні з прислівниками
Орфографічний практикум
Пояснимо орфограму “НЕ з прислівниками” у записаних словах. Розкрити дужки і правильно написати прислівники.
(Не) дуже холодно; (не) зовсім правильно: пояснити(не) достатньо; виїхати (не) надовго, а тимчасово; розташований (не) подалік; стояти (не) порушно; (не) до вподоби; (не) до ладу; (ні) скільки; (ні) яково; (ні) сюди (ні) туди; (ні) так (ні) сяк.
V. Підведення підсумків уроку
Таким чином, ви випробували свої знання, навички, які здобулись з теми “Прислівник”.
Чи досягли мети, яку ставили перед собою?
Що встигли зробити протягом уроку? (навчились працювати в команді, в парах, індивідуально; збирали мудрі поради від відомих українців)
Учні аналізують свої досягнення у процесі роботи, розглядають всі три кола квесту, підраховують квест-жетони і виставляють оцінки.
Визначаємо активних учасників на уроці
VІ. Домашнє завдання
Я вдячна за урок, за те, що були розумними, активними. Бажаю успіхів і гарного настрою.
Мудра порада від Ліни Костенко: “Віддай людині крихітку себе”. “За це душа поповнюється світлом”.