Презентація сворена відповідно до вікової категорії, тобто учнів сьомих класів. Містить теоретичний матеріал, приклади до кожного правила, практичні завдання. Стане гарним доповненням при розгляді даної теми.
Дієприслівниковий зворот. Коми при одиничному дієприслівнику та дієприслівниковому звороті
Номер слайду 2
Мета:навчитися визначати дієприслівникові звороти, одиничні дієприслівники та відокремлювати їх комами;правильно інтонувати такі речення;розвивати розвивати пунктуаційну грамотність; виховувати почуття прекрасного, любов до рідної мови.
Дієприслівник разом із залежними від нього словами називають дієприслівниковим зворотом. У реченні дієприслівниковий зворот завжди є обставиною. Дієприслівниковий зворот на письмі виділяється комами, а у вимові - інтонацією: Оленятко, відчувши тепло і ласку, заспокоїлося.
Номер слайду 5
Коми при одиничному дієприслівнику. Одиничний дієприслівник(дієприслівник, при якому немає пояснювальних слів)Не виділяють комами:якщо стоїть після дієслова- присудка,має значення обставини способу дії та відповідає на питання як? яким способом?(своїм значенням близький до прислівника)Пішов козак сумуючи(Т. Шевченко). Виділяють комами::якщо стоїть перед або після дієслова-присудка й означає додаткову дію: Земля, світаючи, всміхалась(Є. Гуцало.).
Номер слайду 6
1. Гортаючи старі папери, натрапив на книжку записну(М. Рильський).2. Запорожець, підгорнувши ноги, виграє на бандурі(О. Стороженко).3. Накинувши на плечі шаль з вітру і хуртовини,зима нечутним кроком ступає по землі. Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Визначте дієприслівникові звороти ,поясніть розділові знаки при них.
Номер слайду 7
Дієприслівникові звороти- фразеологізми, які стоять після присудків - дієслів, комами не виділяють. Наприклад: Не сиди склавши руки, то не буде й скуки (Народна творчість).
Номер слайду 8
1. Наблизившись до села, уже почало темніти.2. Наближаючись до моря,чувся плескіт хвиль.3. Прийшовши до театру, вистава вже розпочалася.4. Прочитавши книгу,мені сподобався головний герой. Відредагуйте речення
Номер слайду 9
Прочитайте, поясніть уживання розділових знаків. Зінько Сивашенко йшов полем. Ішов, не поспішаючи, бо була неділя, а поробившися добре весь тиждень, любив у неділю відпочити. І відпочивав справді, йдучи нога за ногою, упиваючись ясно - сонячним весняним днем (Б. Грінченко).
Номер слайду 10
Домашнє завдання. Вивчити правила на с.152-155. Виконати вправи 325,323.
Номер слайду 11
На уроціЯ навчився... Я зрозумів.. У мене виникли труднощі... Мені сподобалося...