Урок "Узагальнення й систематизація вивченого про дієприкметник"

Про матеріал
Відкритий урок з української мови в 7-му класі. Практичні вправи для узагальнення й систематизації вивченого з теми "Дієприкметник".
Перегляд файлу

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієприкметник».

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприкметник, вдосконалювати орфографічні й пунктуаційні навички; розвивати творче мислення, пізнавальні здібності, пошукові якості, організаторські навички, культуру мовлення; виховувати любов до української мови.

Обладнання: дидактичний матеріал; презентація; підручник. 

Хід уроку:

І. Організаційний етап

Американський винахідник Генрі Форд сказав:

Зібратися разом - це початок,

Триматися разом - це прогрес,

Працювати разом - це успіх!

Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!

ІІ. Актуалізація навчальної діяльності                             

 

Гра «Одним словом»

 

Утворити активні дієприкметники:           Утворити пасивні дієприкметники:

Який літає – літаючий                                      Яке розсипали - розсипане

Які крокують – крокуючі                                 Який викопали – викопаний

Який розтав – розталий                                    Яку занесли – занесена

Які посивіли – посивілі                                    Який перемили – перемитий

Який заснув – заснулий                                    Яку згадують – згадувана

Який радіє – радіючий                                      Які відігнули - відігнуті

 

Діти, ми вивчили тему «Дієприкметник». Попереду контрольна робота. Тому наше завдання на уроці – узагальнити й систематизувати вивчене про цю форму дієслова.

 

«Лексична хвилинка»

Неправильно                                                Правильно                     

Пояснююча записка                                Пояснювальна записка

Захоплюючі враження                            Захопливі враження

Засліплююче проміння                           Сліпуче проміння

Відстаючий учень                                   Учень, який відстає (у навчанні)

Захоплююча подорож                             Захоплива подорож

Усі бажаючі                                             Усі охочі

Слідуюча зупинка                                   Наступна зупинка

Подорожуючий юнак                             Юнак, який подорожує

«Незакінчене речення»

1. Дієприкметник — це…
2. Поєднує граматичні ознаки…
3. Утворюється  від…
4. Найчастіше в реченні виконує роль…
5. Дієприкметниковий зворот − це…
6. За допомогою суфіксів -уч-,-ач-,-л- утворюються…
7. За допомогою суфіксів -н-,-ен-,-т- утворюються…
8. З НЕ дієприкметники пишуться… 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

ІV. Узагальнення й систематизація теоретичних положень із теми та практичні вправи 

1. Розподільний диктант

Розподіліть слова у дві колонки: у першу запишіть активні дієприкметники, а в другу – пасивні. Підкресліть другу від початку букву й прочитайте слова-символи України.

Скошений, закінчений, звітуючий, злитий, лежачий, зраділий, збираючий, вимощений, оновлений, занімілий, накритий.

2. Моделювання

Утворіть від поданих дієслів пасивні дієприкметники:

виховати, розбудити, перегородити, розмити, висвітлити, виграти.

Утворіть від поданих дієслів активні дієприкметники минулого часу:

обважніти, позеленіти, згоріти, потемніти, помолодіти, опасти.

Утворіть із кожної пари речень одне з дієприкметниковим зворотом.

1. Земля зарясніла квітами. Її напоїли дощі.

2. Серце нагрілося теплом. Воно ніколи не прохолоне.

3. Пунктуаційний практикум

1. Над землею запорошеною першим снігом починався світанок.

2. Утомлений нічною біганиною дрімав під кущем полохливий заєць.

3. Через усю долину тягнеться вузенька стежка протоптана нами в глибоких снігах.

4. Вправа «Розкрийте дужки»  

Записати подані словосполучення, розкриваючи дужки, з`ясувати, у яких словосполученнях не з дієприкметниками пишеться разом, окремо і пояснити їх написання.

(Не)досліджена історія;, (не)пройдений до кінця шлях;, (не)доспівані пісні; (не)сказані мною слова; кінь (не)об’їжджений; (не)чувана мелодія; (не)написані поетом вірші;  (не)позичений, а власний.

5. Робота з підручником

Виконання тестових завдань

V.  Підсумок уроку. Рефлексія 

Ми з’ясували…

Засвоїли…

Навчилися…

Важким було…

Мені захотілося…

Отримані знання мені потрібні для…

VI. Домашнє завдання: виконати тестові завдання; повторити вивчене з теми.  

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
4 грудня 2022
Переглядів
1904
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку