Урок з української мови "Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей".

Про матеріал

Урок побудовано з використанням новітніх технологій. При роботі використовуються ляльки, відеозаписи «Мовка і Суржик» та «Казка про велику букву» , рухомі таблиці, смарт-дошка.

Перегляд файлу

2 клас                              № УРОКУ _____ ДАТА _____

 

КОНСПЕКТ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

 

Тема. Велика буква в іменах, по батькові та прізвищах людей.

Мета. формувати компетентності: ключові (вміння вчитися – само організовуватися до навчально – пізнавальної діяльності; соціальна – підтримувати контакт з учнями та вчителем на уроці, виявляти зацікавленість у навчанні;  загальнокультурна – зв’язно висловлюватися; здоров’язбережувальна – життєві навички, що сприяють соціальному здоров’ю та предметні: формувати в учнів уміння розрізняти поняття "ім’я”, "по батькові”, "прізвище”, писати з великої букви імена, по батькові, прізвища людей; закріпити навички правильного письма слів, правопис яких потрібно запам’ятати; розвивати мовлення учнів; виховувати почуття гордості за Україну; заохочувати до самостійного читання художніх творів.

Обладнання. Ляльки, відеозаписи «Мовка і Суржик» та «Казка про велику букву» , рухомі таблиці,  смарт-дошка. 

Тип уроку: Урок формування умінь і навичок.

 

Хід уроку

 

I.               Організація учнів до уроку

II.            Актуалізація опорних знань учнів

 Сьогодні на урок завітали до нас гості хлопчик Тарасик та дівчинка Марійка, які приготували для вас загадку

- Послухайте і відгадайте загадку.

Всі хочуть, як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все життя мене людина,

А відгадайте-но, що я таке?

(Ім'я)

- На яке питання відповідає?

- Як пишеться це слово? (З апострофом)

- Коли пишеться апостроф? (Після букв б, п, м, в, ф, р перед я, ю, є, ї).

- Запишемо цілий рядок цього слова.

Хвилинка каліграфії

Ім’я Ім’я  Ім’я  Ім’я

- Скільки букв у слові ім’я? (4) А скільки звуків? (5)

- Складіть речення з цим словом.( У мене гарне ім’я )

 

-        Діти, як ви вже знаєте, усі предмети, що нас оточують, мають своє ім’я. Як тільки маленька дитина народжується, їй дають ім’я.

Мовка та Суржик

 

Пропоную подумати

- Чи може ім`я бути добрим?

Звісно, людина із звичайним іменем, але доброю душею може зробити своє ім’я найдобрішим, і навпаки забруднити, заплямувати його поганими вчинками. Тому пам’ятайте народну мудрість «Не  ім’я прикрашає людину, а людина прикрашає ім’я»

Це і буде епіграфом до нашого уроку

III. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми будемо розрізняти імена і прізвища людей. Навчимося правильно і грамотно їх писати.

-        Які імена хлопчиків і дівчаток ви знаєте? Так, Галинка, Оля, Олег – це імена.

- Що ви вже знає те про те, як вони пишуться?

- Кожна людина має своє ім'я, по батькові, прізвище. Сьогодні спробуємо дослідити, як правильно пишуться вони, чому саме так, звідки прийшли до нас наші імена, яким способом утворились прізвища, по батькові. Навчи­мося правильно писати ці іменники, бо грамоти вчиться — завжди знадобиться. Для людини її ім'я звучить найсолодше, тому імена тих, хто гарно працюватиме, міркува­тиме, даватиме цікаві відповіді на питання, звучатимуть найчастіше. Це буде найкращим визначенням його хорошої роботи на уроці. 

Б) Казка про велику букву

https://www.youtube.com/watch?v=KOGy3TP4PZs

( Слухаючи казку вам треба запам’ятати, що робила буква для того щоб змінитися)

Жила собі маленька буква. її часто пропускали, інколи не помічали просто. Засмутилася маленька буква і вирішила все змінити.

Перейшла з середини речення на початок.

І сталось диво. Почали всі поважати букву, писати її великою. Сподобалось це букві. І наважилась вона дати назву містам, селам, вулицям, річкам, морям та озерам, горам та долинам, прилаштувалась до імені, по батькові, стала на перше місце в прізвищах і навіть у кличках тварин. Запишалася буква, розтовстіла, виросла. І тепер всі слова, які починаються з неї, пишуться з великої літери.

 

Мозковий штурм

  • То коли ж вживалась велика буква

 

IV.   Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

Гра «Загубилася буква»

…етянка                        …ндрійко

…ксана                         …митрик

…офійка                       … авло

Разом з дитиною росте і її ім’я. Спробуємо від дитячих імен утворити дорослі імена

Петрик – Петро

Марійка – Марія

Іванко – Іван

Оленка – Олена

До речі, людей, що мають однакові імена називають тезками

-Хто тезки в нашому класі?

Давайте поміркуємо, для чого людині потрібні прізвища? Так, багато людей мають однакові імена, тому щоб знати конкретно до кого звертатись. Прізвище людині дає батько, як голова сім’ї і продовжувач роду. Кожне прізвище має свою давню історію. Деякі прізвища утворились від імен людей Наприклад:

Іван – Іванов

Василь – Василенко

Богдан – Богданович

Багато прізвищ пов’язані з професіями людей Згадаємо, що гончар – це майстер, який виготовляв вироби із глини. Так виникли прізвища:

Гончаров

Гончаренко

Гончар

Коваль кував вироби з заліза. Так виникли прізвища:

Коваль

Коваленко

Ковальчук

Такі прізвища як Житник, Твердохліб, Пшеничний виникли тому, що український народ здавна цінував хліб і працював над його вирощуванням

Також прізвища утворювались від людей за певною ознакою:

Руденко

Чубач

Могли прізвища утворюватись від назв природних явищ та тварин :

Мороз

Зайцев

Таблиця

«Найпоширеніші шляхи утворення прізвищ»

 

 

До імені людини завжди додається ім’я її батька от наприклад:

Мого батька звали Олександр, тому я Олександрівна, а якби був брат, то був би Олександрович.

Завдання

-Яке ім’я та по батькові буде у цих людей

 

Ім’я дитини

Ім’я  батька

Ім’я та по батькові

Вадим

Петро

 

Оленка

Василь

 

Ігор

Микола

 

Цікаво, що в Німеччині до імені дитини додається ім’я її матері

Ерік – Марія

Сюзанна – Стефанія

Вільгельм  - Тереза

 Завдання

Розподілити на групи

Імена                       Прізвища                 По батькові

Тетянка,  Олексійович, Дудник, Євген, Антонович,  Петренко

Перевірка

Правило з підручника с.

- А чи знає ви, що кожне ім’я має своє значення?

Ім’я нашої гості Марія  означає бажана, хлопчика Тарас з давньогрецького – неспокійний

Моє ім’я Вікторія означає - перемога

Утворилися ваші імена дуже давно і примандрували
до нас з різних країн, особливо зі Стародавнього Риму і
Греції.

 

V. Домашнє завдання

1. Записати своє Прізвище, імя, по батькові себе та членів своєї родини

В.Р. Дослідити значення свого імені і принести оформивши розбірливим почерком для створення класної скарбнички імен

 

Рефлексія 

Мовна задача

Одного разу Мишко з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем поїхали до дідуся Івана в село.

- Чиїм батьком був дідусь Іван?

- Як зватимуть Мишка коли він стане дорослим

 

 

docx
Додано
9 січня 2019
Переглядів
1183
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку