Урок з української мови з теми: "Правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на –р в орудному відмінку однини. "

Про матеріал

Урок побудований і відповідає триединій меті:

Освітня: поглиблювати знання учнів про орудний відмінок іменників;

формувати вміння і навички застосування правил для пояснення правопису закінчень іменників чоловічого роду; закріпити знання учнів про написання вивчених граматичних форм;

Розвиваюча: : розвивати вміння говорити правильно, грамотно ; розвивати увагу, мислення, пам'ять, інтерес до вивчення мови.

Виховна:виховувати в учнів якості зібраності при виконанні роботи на уроці,працелюбність, вміння слухати, комунікабельність, акуратність, активність, вміння працювати організовано, старанно.

Тип уроку: нестандартний урок.

Наочність та обладнання:

  • Картки зі словами;
  • Ілюстрації;
  • Дидактичний роздатковий матеріал;
  • Перегляд файлу

     

    Тема: Правопис закінчень іменників чоловічого роду з основою на –р  в орудному відмінку однини. (Впр. 160-163)

    Мета:

    • Освітня: поглиблювати знання учнів про орудний відмінок іменників;

     формувати вміння і навички застосування правил для пояснення правопису закінчень іменників чоловічого роду; закріпити знання учнів про написання вивчених граматичних форм;

    • Розвиваюча: :  розвивати вміння говорити правильно, грамотно ; розвивати увагу, мислення, пам'ять, інтерес до вивчення мови.
    • Виховна:виховувати в учнів якості зібраності при виконанні роботи на уроці,працелюбність, вміння слухати, комунікабельність, акуратність, активність, вміння працювати організовано, старанно.

    Тип уроку: нестандартний урок.

    Наочність та обладнання:

    • Картки зі словами;

    Ілюстрації;

    Дидактичний  роздатковий матеріал;

    Література:

    • Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчання українською мовою. 1-4 класи. –К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. -392с.
    • Інтернет ресурси: osvita – 4 klas. Ltm1- Вчитель вчителю.
    • Усі уроки рідної мови. 2-4 класи / Бобровська С.В., Курганська А.В., Мартинова С.В. – Х.: Вид.група «Основа»,2008. – 640с.
    • Рідна мова: Підруч. для 4 кл./ М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик, О. І. Мельничайко, Л. В. Скуратівський; За наук. ред. М. С. Вашуленка. - К.: Освіта, 2004. - Ч.1. - 128 с.

     

     

     

     

     

    Хронометраж уроку

    1.Організація початку уроку.

       1.1. Поетична хвилинка.

    2. Актуалізація опорних знань.

        2.1. ТД(усно)

        2.2. Хвилинка каліграфії.

        2.3. Гра «Збери слова».

    3.Повідомлення теми та завдань уроку.

    4.Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

        4.1. Робота з підручником (с.79)

                  4.2. Колективна робота над вправою 161.

                  4.3. Колективна усна робота над вправою 162.

                          Фізхвилинка

             5. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.

                 5.1. Вибірковий диктант.

           6. Підведення підсумків, оцінювання учнів.

           7. Повідомлення і пояснення домашнього завдання.                           

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Перебіг уроку

    1.Організація початку уроку.

    У: Добрий день діти! Мене звуть Галина Вікторівна і на сьогоднішньому уроці української мови ми попрацюємо з вами разом. Але пам’ятайте урок буде незвичайний. Сідайте!

    Перевірте свою готовність до уроку. На партах у вас повинні лежати підручники, щоденники, зошити, ручки та олівці. Все інше прошу вас прибрати, щоб не заважало.

    1.      Поетична хвилинка.

     

    Працюймо наполегливо,

    Швидко, старанно,

    Щоб жодна хвилинка

    Не втратилась марно.

    Зараз сядуть всі дівчата,

    А за ними і хлоп’ята.

    2.Актуалізація опорних знань.

    2.1. ТД(усно.)

    У:  Перш ніж ми почнемо працювати,я хочу вас попередити, що я буду викликати тільки тих учнів, які  уважно  слухають і добре себе поводять.

    У:  Щоб розпочати урок, необхідно перевірити ваші знання з вивченої теми. Я буду вас  питати, а ви відповідайте.

    1. Що таке іменник? (Іменник – це частина мови, що означає назву предмета і відповідає на питання хто? Або що?)
    2. Що таке відмінювання? (Зміна закінчень іменників)
    3. Скільки всього існує відмінків? (Існує сім відмінків)
    4. Назвіть їх (Називний, родовий, давальний, знахідний, орудний, місцевий, кличний відмінки)
    5. На які питання відповідає називний відмінок? (Називний відмінок відповідає на питання хто? що?)
    6. На які питання відповідає родовий ( (кого?чого?), давальний (кому?чому?), знахідний (кого?що?), орудний(ким?чим?), місцевий (у (на) чому?)) відмінок ?
    7.  До якого відмінка ми не можемо поставити питання?
    8. До кличного відмінка ми не можемо поставити питання.

    9.Як змінюються приголосні перед закінченням – і в іменниках жіночого роду?(В іменниках жіночого роду перед закінченням –і у давальному і місцевому відмінках однини кінцеві приголосні основи [г], [к], [х] змінюються на [зʼ], [цʼ], [сʼ]).

    10. Як змінюються приголосні перед закінченням – і в іменниках чоловічого і середнього роду? (У деяких іменниках чоловічого і середнього роду у місцевому відмінку однини кінцеві приголосні основи [г], [к], [х]  перед закінченням –і змінюються на [зʼ], [цʼ], [сʼ]).

     11. Яке закінчення мають іменники жіночого роду на  -а, -я в родовому відмінку однини? (У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на –а, -я після м’яких приголосних та [ж],[ч],[ш] мають закінчення –і, а після інших твердих приголосних – закінчення  -и)

    12. А які закінчення мають іменники жіночого роду в орудному відмінку однини?

    (В орудному відмінку однини іменники жіночого роду на  -а, (-я) мають закінчення  -ою, -ею, -єю)

    13.Які закінчення мають іменники чоловічого роду в орудному відмінку однини?

    (В орудному відмінку однини іменники чоловічого роду мають закінчення  -ом,

    -ем, -єм).

    У: Які ж ви молодці!

     2.2.Хвилинка каліграфії

    У: Відкрийте, будь ласка, ваші зошити.

    У: Відступіть від домашньої роботи два рядки. Від полів зробіть відступ на три пальчики та спишіть з дошки сьогоднішню дату. На наступному рядку відступіть на два пальчики від поля та напишіть Класна робота.

    У: Діти, до нас на урок сьогодні завітала дівчинка Маша із своєї школи.

     

    У: Вона підготувала для вас багато цікавих завдань та хоче подивитись, як старанно навчаються діти в цьому класі, і чи впораються вони з її завданнями,

     і розповісти про  вас своїм друзям. Покажемо, як треба старанно навчатись?

    у: Так, покажемо.

    2.3. Гра «Збери слова» ( запис на А 3 вивішується)

    У: Подивіться на перше завдання, яке підготувала Маша.

    У: На дошці слова, де  треба вказати стрілками, яке закінчення в орудному відмінку однини мають подані іменники.

    У: Ви в зошиті записуєте через кому всі слова, а 1 учень працює за зворотною  стороною дошки.

    Завдання:

     

          У: Учень який біля дошки читає слова які утворив він, а ви слідкуйте, і якщо вірно то плескайте в долоні.

           У: Ну що він впорався.

            у: Звичайно.

            У: А хто мені нагадає правило, яке підходить до цього завдання ?

            у: В орудному відмінку однини іменники чоловічого роду мають закінчення  -ом,

         -ем, -єм. Закінчення  -ом пишеться в іменниках з основою на твердий приголосний, крім [ж], [ч], [ш].

     У: Маша дуже задоволена вашою роботою.

    3.Повідомлення теми та завдань уроку.

    У: Сьогодні ми продовжимо знайомитись з правописом закінчень іменників чоловічого роду в орудному відмінку однини, а саме з основою на  -р. Навчимося користуватися таблицями, та перевіряти слова за допомогою орфографічного словника.

    4.Первинне сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

    4.1.Робота з підручником (с.79).

    Вправа 160.

    У: Відкрийте підручник на ст.79. Вправа 160. Прочитайте завдання до вправи (вчитель вказує на учня)

    У: Зараз прочитаємо цей твір та розберемо 2 завдання до вправи.

    У: Зараз виконуємо друге завдання вправи 160 самостійно в зошиті.

    У: З червоного рядка запишіть слова до зошита.

    У: Який ми можемо зробити висновок?

    у: Що іменники чоловічого роду з основою на  -р в орудному відмінку однини можуть мати різні закінчення - -ом, -ем.

    У: А де ми можемо перевірити правопис слів?

    у: Ми перевіряємо за орфографічним словником.

    У: Ось наступна вправа яку підготувала Маша, пов’язана з роботою з орфографічним словником.

    4.2. Колективна робота над вправою 161.

    У: Давайте прочитаємо завдання до вправи (вчитель вказує на учня )

    У: Що нам треба зробити?

    у: Вставити пропущені букви, та підкреслити закінчення в іменниках чоловічого роду на  -р.

    У: Зараз ми запишемо слова з твору, які потрібні нам.(один учень біля дошки працює), та перевіримо за допомогою словника, який нам підготувала Маша.

    У: Перевіримо слова які у нас вийшли.

    4.3. Колективна усна робота над вправою 162.

    У: Зверніть увагу на цю вправу, нам потрібно розказати про професії, які зображені, але Маша вам підготувала ще зображення з людьми різних професій,зверніть увагу на дошку. Готові?

    у: Звичайно.

    У: Отже із всіх виконаних вправ ми можемо зробити такий висновок, що дійсно іменники чоловічого роду в орудному відмінку однини можуть мати різні закінчення

    -ом, -ем, а перевіряємо ми їх за допомогою орфографічних словників.

    У: Наша Мша щось стомилась, тай і нам треба відпочити. Встаньте із-за парт, трохи відпочинемо.

    Фізхвилинка

    Щось не хочеться сидіти,

    Треба трохи відпочити.

    Руки вгору, руки вниз,

    На сусіда подивись.

    Руки вгору, руки в боки.

    Вище руки підніміть,

    А тепер їх опустіть.

    Плесніть, діти, кілька раз,

    За роботу, все гаразд.

    У: Молодці!

     

    6. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок.

       5.1. Вибірковий диктант.

    У: Маша вже з новим завданням, де треба виписати іменники чоловічого роду з основою на –р у стовпчик і поставте їх в орудному відмінку однини.

    Лаком і фарбою

    пахне маляр,

    глиною – муляр,

    замазкою – скляр.

    Учитель, лікар чи геолог,

    письменник, слюсар чи кресляр –

    всі називають головною

    одну професію – школяр.

    У: Самостійно виконуйте в зошиті роботу,але не забудьте  що виписуєте в стовпчик.

    У: Молодці.

    6. Підсумок уроку, оцінювання учнів.

    У:Сьогодні на уроці ми з вами дізнались про правопис іменників чоловічого роду з основою на –р.

    У: Які закінчення можуть мати іменники чоловічого роду з основою на –р в орудному відмінку?

    у: Іменники чоловічого роду з основою на –р в орудному відмінку однини можуть мати різні закінчення –ом, - ем.

    У: Як слід перевіряти їх правопис?

    у: За допомогою орфографічного словника.

    У: Але Маша не забула про ваше домашнє завдання.

    7. Повідомлення та пояснення домашнього завдання.

    У:Вдома ви  виконуєте вправу 163.(запис на дошці). Прочитайте завдання до неї. Все як ми робили на уроці.

    У:  Всім зрозуміле завдання?

    у: Так.

    У: Що ж Маша дуже вражена вашою роботою на уроці, вона хоче побажати вам успіхів у навчанні. Та сказати що ви молодці.До побачення.

     

     

    docx
    Додано
    31 жовтня 2018
    Переглядів
    5700
    Оцінка розробки
    Відгуки відсутні
    Безкоштовний сертифікат
    про публікацію авторської розробки
    Щоб отримати, додайте розробку

    Додати розробку