Дана презентація допоможе вчителю покращити рівень знань учнів із мови та літератури.А також ознайомити з найдійовішими методами і прийомами для сучасної школи.
Розвиток професійних компетентностей учителя як засобів розвитку педагогічної майстерності в умовах компетентнісно-орієнтованої освіти. Нові підходи у викладанні української мови та літератури Гадяцька спеціалізована школа-інтернат І-ІІІ ступенів ім. Є.П. Кочергіна Полтавської обласної ради Касьян Світлана Леонідівна - вчитель української мови та літератури Освіта - вища, Полтавський державний педагогічний універсітет ім. В.Г. Короленка(2000) Стаж роботи- 17 років Категорія- вища, старший вчитель
Учителі, які працюють над даною темою: 1.Кашуба Євдокія – Малорубівська ЗОШ І-ІІст. , Котелевський район, Полтавська область. 2.Ковальова Вікторія Іванівна - школа- інтернат № 2, м.Краматорськ, Донецька область. 3.Коровіна Валерія Олексіївна – Решетилівська ЗОШ І-ІІІст, Полтавська область. 4.Макашова Юлія Валентинівна – Кременчуцький ліцей інформаційних технологій № 30, Полтавська область. 5.Поліщук Світлана Іванівна – Маріупольська ЗОШ І-ІІІст, № 40. Психологи і педагоги, які досліджують дану тему: 1.Маслова Наталія Володимирівна – проф.психології. 2.С.Русова. 3.Ж.-Ж.-Руссо. 4.М.Монтессорі. 5.Я.Коменський. 6.К.Ушинський.
Список літератури, яку можна використати із теми «Розвиток креативного мислення учнів на уроках української мови та літератури» 1. Т. Алексєєва. Розвивальне навчання - основа формування творчої особистостості .// Методика мови, - С.17-19. 2. Інноваційні технології та сучасний урок літератури. Бібліотека «Шкільний світ» , - К.-2006., №№ 4-5. 3. Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах , - К. – 2008 ., № 5. 4. Українська мова та література (газ.) «Шкільний світ», - червень 2010., № 24 (664). 5. Українська мова та література (газ.) «Шкільний світ», травень 2010., № № 17-18 (657-658). 6. Д.Л. Чернишова. Робота з обдарованими учнями.// Обдарована дитина , К.-2008., № 2 , -С. 2-4.
Актуальність полягає у визначенні напрямків методичного пошуку, способів формування креативного мислення та віднайдення шляхів подолання недостатньої сформованості в учнів загальних дидактичних умінь, необхідних для самостійної контекстної оцінки. Головна педагогічна ідея досвіду полягає в тому, щоб формувати креативне мислення, що зароджується через констатуючу до коригуючої на основі оптимізації специфічних підходів у вивченні української мови та літератури через систему уроків; формування читача як високо духовної, інтелектуальної, творчої особистості, що прагне досягти Краси і Гармонії. Новизна ідеї полягає у створенні моделей формування креативного мислення на основі висунення гіпотез, концептів, конструктів, що ведуть до самоусвідомленні змісту художнього твору, завдання й засвоєння множинності відповідей стосовно його інтерпретації.
Види творчих завдань: запиши останнє слово; продовж художній твір; лист вдячного (обуреного) читача; вітальні листівки; анкети героїв; твір із художнім оформленням; ситуативні завдання; творчі перекази; робота зі схемами, алгоритмами; робота з ребусами; художнє оформлення прочитаного.
Нестандартні форми проведення уроків: Урок – філософське дослідження з теми “Велике таїнство творення в романі П. Загребельного “Диво””(11 клас) Урок – психологічне дослідження за повістю А. Тесленка “Страчене життя”(10 клас) Урок – диспут на тему: “Бережіть собори своїх душ (за романом О. Гончара “Собор”(11 клас) Урок – засідання бізнес-клубу на тему : “Вигук як особлива частина мови. Розділові знаки при вигуках”(7 клас) Урок – пошук (розвиток мовлення) на тему: “Піднісся ти над Гадячем” (8 клас) Розвиток мовлення. Твір-опис за враженням від уроку мислення серед природи на тему: “Краси можна торкнутися тільки серцем”(5 клас) Комбінований урок: “Талан” М. Старицького – перша драма з життя української інтелігенції (10 клас) Урок – філософський діалог: “Роздуми про життя Ліни Костенко, Андрія Макаревича і …” (11 клас) Урок – інсценізація: “Автобіографічний елемент у ліричній драмі І. Франка ”Зів’яле листя””(10 клас)
Шляхи створення позитивної мотиваційної установки на урок Практична спрямованість матеріалу Використання цікавих фактів Варіативність у виборі ступеня Зацікавлення учнів складності завдань різноманітними видами діяльності Створення “Ситуації успіху” Створення умов для діалогу між учнями; між учителем та учнем
Розвиток творчих здібностей – один із елементів позакласної роботи Шевченківське свято на тему: ”Ми не забули тебе, Тарасе, черпаємо правду в твоєму слові! ”(2,6 -11кл.). Воскові фігури до Дня закоханих ( 11кл.). Вистава за твором ”Талан” М.Старицького( 10 кл.). День української писемності. Великодні композиції. Екскурсії літературними стежками Полтавщини.
Результативність роботи 2009-2010 н.р.-ГоловкоВ.(10 кл.) – І м. Петухова І.(10 кл.) – ІІм.- ІІ тур (районний) олімпіади з української мови та літератури. Лисак Ю.( 5 кл.) – ІІІм. Дубницька О.( 11 кл.)- Ім .- ІІ етап конкурсу знавців української мови ім.П.Яцика. Дубницька О.(11 кл. ) – ІІІм.-ІІІтур (обласний) олімпіади з української мови та літератури. Волошина А.(11кл.) –ІІІм .- ІІІ етап (обласний) МАН ‘”Філософські та психологічні домінанти в ліриці Л.Костенко”. 2010-2011 н.р.- Офіцеренко П.(10кл.) -Ім., Петухова І. (11кл.) – І м. - ІІ тур (районний) олімпіади з української мови та літератури. Лучак В. (4 кл.) – ІІм., Багнюк Н. (10 кл.) – ІІм., Петухова І. (11 кл.) – ІІ етап (районний) конкурсу знавців української мови ім.П.Яцика. Петухова І. (11 кл.) – ІІІ м.- ІІІ (обласний) тур олімпіади з української мови та літератури. Петухова І.( 11 кл.) – ІІ м . - ІІІ етап (обласний) конкурсу знавців української мови ім П.Яцика Петухова І.(11 кл.) – ІІІ етап (обласний) МАН ’’Драма ‘’Бояриня’’ Лесі Українки в контексті доби Руїни’- грамота. 2011-2012 н.р .- Багнюк Н. (11кл.) – ІІм., Долиніна І. (1о кл.) – ІІІм. - ІІ (обласний) тур олімпіади з української мови та літератури. Стеценко І. – 200 балів ЗНО з української мови та літератури. Долиніна І.( 10 кл.) - районний конкурс читців на Шевченківську тематику – ІІІм. 2012-2013 н.р .- Лисак Ю .- ІІІ етап (обласний) МАН “Інтимно - особистісна лірика Ліни Костенко” – грамота. Касьян С.Л. - учасник обласного фестивалю “Золотий фонд уроків Полтавщини””- сертифікат учасника за розробку мультимедійного уроку. 2014 н.р. - диплом учасника ІІ Всеукраїнського конкурсу МАН : твір-есе на тему: “Я – європеєць!”
Сьогодення *Створила книгу власного досвіду на тему:”Розвиток креативного мислення учнів на уроках української мови та літератури”. *Учасник обласного фестивалю”Золотий фонд уроків Полтавщини”- сертифікат учасника за розробку мультимедійного уроку. У цьому році отримала подяку обласного управління МАН за роботу з учнями в жанрі журналістики. * Постійно проводжу уроки з використанням мультимедійного супроводу та комп’ютерних технологій. *Постійно успішно організовую конкурс’’ Соняшник’’ (є переможці і призери). *Маю власний блог учителя (kasyansvitlana@gmail.com ) Матеріали досвіду розміщені на сайті НМЦ.
Успішною і результативною, на мою думку, робота вчителя-словесника буде за умови дотримання таких правил: Учитель і учень – партнери, рівні у процесі навчання. Поважайте один одного Кожен учень – унікальна обдарована особистість. Відкрий її. Не марнуй жодної хвилини уроку. Використай їх максимально. Знання – це скарб. Наповни ними себе. Позитивні емоції – запорука якісного навчання. Створи ситуацію успіху