Урок з української мови "Правопис частки не з дієсловами"

Про матеріал

Урок з української мови "Правопис частки не з дієсловами"

Тема. Написання не з дієсловами.

Мета. Забезпечити засвоєння учнями знань про правопис не з дієсловами. Розвивати мовленнєву компетентність учнів. Вчити аналізувати узагальнювати.

Виховувати інтерес до вивчення української мови, любов до батьківщини, до природи, почуття патріотизму.

Урок з використанням інтерактивних методів навчання

Перегляд файлу

Немішаївська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1

 

 

 

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ

З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

В 4 КЛАСІ

 

 

Тема. Написання не з дієсловами.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  підготувала

                                                                          вчитель початкових класів

                                                    Бондаренко Надія Вікторівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2018 рік

 

Тема. Написання не з дієсловами.

Мета. Забезпечити засвоєння учнями знань про правопис не з дієсловами. Розвивати мовленнєву компетентність учнів. Вчити  аналізувати  узагальнювати.

Виховувати інтерес до вивчення української мови, любов  до батьківщини,  до природи, почуття патріотизму.

Обладнання. Презентація до уроку

 

Хід уроку

  1. Організація учнів до уроку.

1.Привітання.    Доброго ранку, сонце привітне!

                         Доброго ранку, небо блакитне!

                         Доброго ранку, у небі пташки!

                         Доброго ранку тобі і мені!

Спочатку сідають - краса нашого класу, потім – сила і мужність класу.                                                     

2. Створення позитивного настрою.

  • Подивились один на одного і сказали всі в один голос

« Я – найкращий, ТИ – найкращий, МИ – найкращі».

Що ви б хотіли побажати один одному?( На підносі в учителя квіти, діти беруть квіти і бажають один одному гарного настрою на уроці, плідної роботи, щоб усі поповнили свої знання чимось новим і т.д.)

  • Ну, а я бажаю вам гарного настрою і тепла.
  • А від чого може стати тепло?( Від сонечка і усмішки.)
  • А ось і сонечко (символічне, яке вчитель прикріплює навколо квіточок з побажаннями).

      III.     Актуалізація опорних знань.

  1. Технологія «Асоціативний кущ»

                                                                                                          

                                                                                

                                     Сонечко           

                                                                                 

 -   Доберіть слова, що асоціюються з діями сонечка згідно малюнків на промінцях.

- Сонечко що робить? (світить, гріє, будить, припікає, голубить (пестить, ніжить), посміхається).

2. Метод «Прес»

- До якої частини мови належать дібрані вами слова? ( Це дієслово)

- Доведіть, що ці слова – дієслова. 

 (Вони означають дію предмета, відповідають  на питання що робить?, у реченні виступатимуть  присудком, їх можна змінити за: часами, числами). 3. Сенкан

-Складіть сенкан про сонечко

Сонечко

Ласкаве, ясне

Усміхається, пригріває, голубить

Все навколо зігріває.

Затишно

- У якому рядочку сенкана всі слова – дієслова (у третьому)

2. Перевірка домашнього завдання. ( Впр. 80)

- Який заголовок дібрали до тексту?

- Текст вправи – це розповідь чи опис? (Розповідь)

- Прочитайте свої міркування про необхідність збереження природи.

3. Каліграфічна хвилинка

Урок продовжим без зупинки.

Час каліграфічної хвилинки

 Пп пр ир ро одда

- Який вислів про природу  запам’ятали з минулого уроку?

Природа – наш дім

Давайте пригадаємо, які якості письма ми будемо відпрацьовувати.

(Нахил, ширину елементів букв, висоту букв, ширину з’єднань між буквами).

4. Робота над віршем
- А ось як Дмитро Павличко закликає ставитися до природи:
ЗВЕРНЕННЯ
До вас, мої рідні, звертаюся я —

найменший у нашій сім'ї:

стоїть на узліссі ялинка моя —

не зрубайте її!
На озері плаває пташка моя —

не убийте її!
Яскріє на небі зірка моя —

не згасіте її!
Світ-казку будує мрія моя —

не спиняйте її!
Дмитро Павличко

  • Дайте відповіді тільки дієсловами:

Як автор закликає ставитись до ялинки? Пташки? Зірки? Мрії?

(Відповіді учнів вчитель записує на дошці в стовпчик).

  • Що не можна робити з ялинкою? Пташкою? Зіркою? Мрією?

(Відповіді учнів вчитель записує на дошці в другий стовпчик).

 

 

Не  рубати

рубати

Не вбивати

вбивати

Не згасити

згасити

Не спиняти

спиняти


Порівняйте дієслова першого і другого стовпчиків. Як змінився зміст дієслова, коли додалося не?Яку закономірність у змісті помітили?(Дієслова першого стовпчика заперечують дію).
- Що вказує на заперечення дій? (Маленьке слово не).
- Це маленьке слово називається частка.
- Як думаєте частка не ​​- це службова чи самостійна частина мови?
- Що ви знаєте про службові частини мови?(Вони не називають ні предметів, ні ознак, ні дій. Вони не є членами речення. До них не можна поставити питання.)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  • Ми продовжуємо вивчати  частину мови дієслово.

Завдання сьогоднішнього уроку – вивчити правило написання частки не з дієсловами. Застосовувати його у письмовому мовленні, не допускати помилок.

IV. Робота над темою уроку.

  •  Як пишеться частка НЕ ​​з дієсловами?
  •      А знаєте чому? Слухайте казку:
    1. Мовна казка

Сила любові
     Горду і вперту Частку НЕ полюбило Дієслово. Сумною була ця любов. Дієслово говорило: "Люблю", а вона йому "Не люблю". Воно казало "Вірю", а вона йому: "НЕ вірю".

    З того часу і ходять Дієслово і Частка Не по світу. А коли зустрічаються, ніколи не наближуються, не беруться за руки, пишуться окремо. 

 Однак Дієслово було постійним у своїх почуттях.  І продовжувало шукати зустрічі з коханою у словниках, підручниках, книгах, по всьому білому світу…

2. Робота з прислів’ями ( Впр. 81).

-  Заглянуло дієслово і у наш підручник.  Відкриймо й ми підручники та перевіримо правопис не з дієсловами у вправі 81.

- Як назвемо речення цієї вправи? (Це прислів’я)

- Як ви розумієте їх зміст?

Вибіркове списування.

- Чи зустрічалося в прислів’ях дієслово з часткою не?

- Випишіть дієслова разом з не.

Учні ланцюжком виписують не з дієсловами.

- Який висновок зробимо про написання не з дієсловами?

Висновок. Не з дієсловами треба писати окремо.

3. Вивчення правила

Не знаєш - не кажи,

Не вмієш - не роби.

Не з дієсловами

Окремо пиши.

Хорове заучування віршованого правила.

Письмо по пам’яті

  • Запишіть правило в зошити по пам’яті. Не з дієсловами підкресліть.
  • Звірте свої роботи з написом на дошці. (Самоконтроль)

4.Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце,

Зазирнуло у  віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,

Сонечко розвеселяти:

Встали-сіли, встали-сіли.

Бачте, як розвеселили.

Стало сонце танцювати,

Нас до танцю припрошати.

Нумо разом, нумо всі

Потанцюймо по росі.

V.  Закріплення і узагальнення вивченого матеріалу.

1. Закріплення правопису не з дієсловами.

-  Одного разу зазирнуло дієслово до творів Тараса Шевченка. Воно побачило, що тут теж була його кохана. Як здивувалося дієслово, помітивши, що тільки ставши поруч з часткою не, їм разом вдалося передати всю глибину почуттів великого поета.

Виконання впр. 82

  • Прочитайте вислови, розкриваючи дужки (фронтально), запишіть речення, яке найбільше сподобалось. 
  • ВДОМА будете виконувати подібний  вид роботи.
  1. Хвилинка розумової гімнастики
    Гра "Впіймай мене!"
  • Допоможіть впіймати частку НЕ

Діти "долоньками ловлять" не з дієсловами, пояснюють написання.

Ходить ледар, байди б 'є.

-В мене, - каже, - діло є!

Не пішов до школи, бо лежав у ліжку.

Не зробив уроків, бо закинув книжку.

Не взув черевики - змучивсь від роботи.

 Не сказав "Добридень", бо не мав охоти.

 Пить не дав Азору, бо не йти ж по воду?!

Пташку не годує - час втрачати шкода!

 Кликали вечерять - не пішов, не встиг.

Ледь дійшов до ліжка і в одежі ліг.

 Снилось - він працює, так працює тяжко,

 Що не міг вже далі спати, бідолашка!

                                                     Ян Бжехва

7. Творча робота: "Правила поведінки в школі"

- Зайшло Дієслово у школу. А там – безлад, гамір. Школярі по коридору бігають, б’ються, сваряться. Вчителі не можуть вгамувати бешкетників. Навчання – на межі зриву! Заглянуло дієслово у правила для учнів. І все зрозуміло.

Правила для учнів

Ніколи ___ запізнюйся до школи. ____ ображай менших, ______ сварися з товаришами. У класі ____ галасуй, розмовляй напівголосно.  По коридору ___ бігай, ходи спокійно, ___ штовхайся. Коли хочеш відповісти ___ вигукуй,

А піднімай руку.

-  А чи зрозуміли ви, діти? Що не так у правила для учнів? (Перед дієсловом нема частки не).

- Як зарадити ситуації в школі? Як повернути порядок? (Треба повернути частку не в правила).

- Виправте правила для учнів, правильно записуючи не з дієсловами.

- Прочитайте складені правила.

8. Робота з виключеннями

- І зрозуміли Частка Не та Дієслово, що хоч вони і пишуться окремо, але дуже потрібні один одному.  І на радостях обнялися. Враз сталося диво. З’явилися слова:

непритомніти,

непокоїтись,
нездужати,
Неволити,

недочувати,

недобачати

- Поясніть значення слова нездужати.
- Підберіть до дієслова непокоїтись слова близькі за значенням. 

Мозкова атака
- Спробуйте здогадатися, чому в цих словах частка не ​​пишеться разом з дієсловами?
(Без частки не ці дієслова не вживаються.)
- Запишіть ці дієслова. Це - винятки, їх написання треба запам'ятати.
(Діти записують дієслова-винятки в зошити).

V.  Підсумок уроку

1. Гра «Так чи Ні»

- Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в "Так" чи "Ні". Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою. Відповідай, коли мастак:  НІ чи ТАК.

- Дієслово означає дію предмета? (Так)

- Дієслово відповідає на питання кого? чого? (Ні)

- Дієслово змінюється за числами і відмінками? (Ні)

- Дієслово виступає в реченні другорядним членом речення? (Ні)

- Не з дієсловами пишеться разом? (Ні)

VI. Домашнє завдання

с. 43 - повторити правило, вправа 83 - для всіх, для відмінників - творча робота за вправою 84 і для тих, хто хоче вибрати для себе саме такий вид роботи.

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
1 листопада 2018
Переглядів
309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку