Урок української мови 6 клас
Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, розроблена на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 зі змінами)
Підручник: Заболотний О.В. Українська мова : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. —К. : Генеза, 2014. — 256 с
Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологічний словник
Мета: Знаннєва складова: ознайомлення із поняттям фразеологізмів; Діяльнісна складова: формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; Ціннісна складова: пояснити роль фразеологізмів у мовленні, ознайомити з будовою фразеологічного словника, формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивати логічне й образне мислення школярів; сприяти збагаченню та уточненню їхнього словника; виховувати пошану до рідного слова.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: підручник, фразеологічний словник, пристрої для зчитування інформації, мультимедійний проектор.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Робота з підручником.
Вправа 84, стор. 37
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.
Метод розвитку та формування критичного мислення «Знаємо — хочемо дізнатися — дізналися»
«Що відомо?» |
«Про що хочемо дізнатися?» |
«Про що дізналися?» |
|
|
|
Учні заповнюють перші дві колонки таблиці на даному етапі уроку. Кілька учнів зачитують записане.
ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення.
Робота з підручником.
Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу на с.37.
«Мозковий штурм»
V. Виконання вправ на застосування засвоєних знань, формування умінь і навичок.
1. Робота біля дошки.
Пояснювальний диктант. Запишіть речення, поясніть значення стійких словосполучень, визначте синтаксичну роль фразеологізмів.
1. Хома .. видирав своє право зубами (О. Гончар). 2. Оце ж у свахи Кондашихи аж зуби скрипітимуть від заздрості (М. Кропивницький). 3. А гриби у вас є? Хоч греблю гати, коли знаєш місце. (М. Стельмах). 4. А мені так і кортить розпитати про Марію, так і крутиться на язиці ймення її, та ніяково розпитувати» (Михайло Коцюбинський). 5. Говорилося багато промов, запальних, щирих і довгих… І кінець кінцем прийшли до того самого розбитого, кілька разів латаного корита і коаліції. (В.Винниченко).6. Коли Маркевич заграв з скрипачем Стером концерт Ліпінського, Тарас відчув себе на сьомому небі. (О. Іваненко), 7.
2. Робота з підручником.
Усне виконання вправи 89,92.
Письмове виконання вправ 87,91.
3. Робота із словником
За допомогою пристрою зчитування відскануйте QR-КОД та перейдіть за посиланням.
За допомогою словника розтлумачне фразеологізми:
Ворожити на бобах, як билина в полі, на вербі груші ростуть, купувати витрішки, вити вірьовки (линви), варити воду,аж гай шумить, голці (яблуку) ніде впасти, земля горить під ногами, викинути коника, скорчити Лазаря, лихий попутав, хоч мак сій.
4. Робота в групах.
За допомогою фразеологічного довідника украсти словничок фразеологізмів на позначення якостей людини.
ФРАЗЕОЛОГІЧНИЙ ДОВІДНИК
Комашини не скривдить; невинне ягня; не боязкого десятка; смілива душа; боятися власної тіні; заяча душа; за словом до кишені не лізе; пальця в рот не клади; снігу зимою не дістанеш; не витягнеш і копійки; глядіти свого носа; принцеса на горошині; мати кам’яне серце; горобці цвірінькають у макітрі; зайчики в голові стрибають; бездумний, як метелик; лисом підшитий; хитрий, як лис; лицар без страху і догани; держить хвіст.
5. Вправа «Хто швидше»
Розгадайте фразеологізм за малюнком. Поясніть лексичні значення цих висловів. З одним фразеологізмом складіть і запишіть речення.
(Малюнки спроектовано за допомогою мультимедійного проектора)
VІ. Підбиття підсумків уроку.
1. Установіть відповідність між фразеологізмами антонімами
1. вода не освятиться |
А. згладжувати гості кути |
2. потрапити в лабета |
Б. приший кобилі хвіст |
3. улучити в саму точку |
В. вискочити на сухе |
4. піддавати жару у вогонь |
Г. запенасти духом |
|
Д. дати маху |
2. Учні заповнюють третю колонку таблиці «Про що дізналися?» (зачитують відповіді).
VІІ. Домашнє завдання. вправа 96, 97, стор. 40-41, вивчити теоретичний матеріал стор. 37.