Урок з української мови за темою: "Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологічний словник"

Про матеріал
Урок з української мови для учнів 6 класу. За темою: "Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологічний словник" Мета: Знаннєва складова: ознайомлення із поняттям фразеологізмів; Діяльнісна складова: формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; Ціннісна складова: пояснити роль фразеологізмів у мовленні, ознайомити з будовою фразеологічного словника, формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивати логічне й образне мислення школярів; сприяти збагаченню та уточненню їхнього словника; виховувати пошану до рідного слова.
Перегляд файлу

Урок української мови 6 клас

Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів, розроблена на основі нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти і затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804 зі змінами)

Підручник: Заболотний О.В. Українська мова : підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. —К. : Генеза, 2014. — 256 с

Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Фразеологічний словник

 Мета: Знаннєва складова:  ознайомлення із поняттям фразеологізмів; Діяльнісна складова: формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; Ціннісна складова: пояснити роль фразеологізмів у мовленні, ознайомити з будовою фразеологічного словника, формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивати логічне й образне мислення школярів; сприяти  збагаченню та уточненню їхнього словника; виховувати пошану до рідного слова.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: підручник, фразеологічний словник, пристрої для зчитування інформації, мультимедійний проектор.

 

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Українська мова 8 клас - Персональний сайт вчителя української мови та  літератури Ольги ШаповаловоїРобота з підручником.

Вправа 84, стор. 37

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.

Метод розвитку та формування критичного мислення «Знаємо — хочемо дізнатися — дізналися»                  

«Що відомо?»

«Про що хочемо       дізнатися?»

«Про що дізналися?»

 

 

 

Учні заповнюють перші дві колонки таблиці на даному етапі уроку. Кілька учнів зачитують записане.

ІV. Ознайомлення з  новим матеріалом, його осмислення.

 Українська мова 8 клас - Персональний сайт вчителя української мови та  літератури Ольги ШаповаловоїРобота з підручником.

Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу на с.37.

«Мозковий штурм»

  • Що називається фразеологізмами?
  • Як ви розумієте вислів стійке сполучення слів?
  • Яка синтаксична роль фразеологізмів у реченні?
  • У яких стилях мовлення доречно вживати фразеологізми?
  • У яких підручниках можна дізнатися про лексичне значення фразеологізмів?

 

V. Виконання вправ на застосування засвоєних знань,  формування умінь і навичок.

Студопедия — Урок № 11. Робота біля дошки.

Пояснювальний диктант. Запишіть речення, поясніть значення стійких словосполучень,  визначте синтаксичну роль фразеологізмів.

 

1. Хома .. видирав своє право зубами (О. Гончар). 2. Оце ж у свахи Кондашихи аж зуби скрипітимуть від заздрості (М. Кропивницький). 3. А гриби у вас є? Хоч греблю гати, коли знаєш місце. (М. Стельмах). 4. А мені так і кортить розпитати про Марію, так і крутиться на язиці ймення її, та ніяково розпитувати» (Михайло Коцюбинський). 5. Говорилося багато промов, запальних, щирих і довгих… І кінець кінцем прийшли до того самого розбитого, кілька разів латаного корита і коаліції. (В.Винниченко).6. Коли Маркевич заграв з скрипачем Стером концерт Ліпінського, Тарас відчув себе на сьомому небі. (О. Іваненко), 7.

Українська мова 8 клас - Персональний сайт вчителя української мови та  літератури Ольги Шаповалової2. Робота з підручником.

Усне виконання вправи 89,92.

Письмове виконання вправ 87,91.

Правила роботи в групах для молодших школярів | Education, Classroom, Diy  and crafts3. Робота із словником

За допомогою пристрою зчитування відскануйте QR-КОД та перейдіть за посиланням.

http://qrcoder.ru/code/?http%3A%2F%2Fschoolplusnet.com%2Fup_portfolio%2F2016-3-2-21-42-22_file_20.pdf&4&0

За допомогою словника розтлумачне фразеологізми:

Ворожити на бобах, як билина в полі, на вербі груші ростуть, купувати витрішки, вити вірьовки (линви), варити воду,аж гай шумить, голці (яблуку) ніде впасти, земля горить під ногами, викинути коника, скорчити Лазаря, лихий попутав, хоч мак сій.

Презентація з позакласного читання за творами В.О.Сухомлинського "Людина  починається з добра" - презентація з читання4. Робота в групах.

За допомогою фразеологічного довідника украсти словничок фразеологізмів на позначення якостей людини.

ФРАЗЕОЛОГІЧНИЙ ДОВІДНИК

Комашини не скривдить; невинне ягня; не боязкого десятка; смілива душа;  боятися власної тіні; заяча душа; за словом до кишені не лізе; пальця в рот не клади;   снігу зимою не дістанеш; не витягнеш і копійки; глядіти свого носа; принцеса на горошині; мати кам’яне серце; горобці цвірінькають у макітрі; зайчики в голові стрибають; бездумний, як метелик; лисом підшитий; хитрий, як лис; лицар без страху і догани; держить хвіст.

5. Вправа «Хто швидше»

Розгадайте фразеологізм за малюнком. Поясніть лексичні значення цих висловів. З одним фразеологізмом складіть і запишіть речення.
(Малюнки спроектовано за допомогою мультимедійного проектора)

 

C:\Users\user\Desktop\IMG_20201026_170536.jpgC:\Users\user\Desktop\IMG_20201026_173524.jpgC:\Users\user\Desktop\IMG_20201026_173520.jpg

C:\Users\user\Desktop\IMG_20201026_171523.jpg

VІ. Підбиття підсумків уроку.

1. Установіть відповідність між фразеологізмами антонімами

1. вода не освятиться

А. згладжувати гості кути

2. потрапити в лабета

Б. приший кобилі хвіст

3. улучити в саму точку

В. вискочити на сухе

4. піддавати жару у вогонь

Г. запенасти духом

 

Д. дати маху

 

2.  Учні заповнюють третю колонку таблиці «Про що дізналися?» (зачитують відповіді).

VІІ. Домашнє завдання.  вправа 96, 97, стор. 40-41, вивчити теоретичний матеріал стор. 37.

 

docx
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
1316
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку