Конспект уроку
з української мови
Підготувала
вчитель початкових класів
Оженинського ліцею ім. Т.Г. Шевченка
Пуха Світлана Володимирівна
Українська мова 3 клас
Тема. Загальне уявлення про частини мови: іменник, прикметник, дієслово, прийменник. Зіставлення іменників, прикметників, дієслів за їх значенням, питаннями, роллю в реченні
Мета: закріпити знання учнів про слова - назви предметів, ознак, дій; ознайомити з назвами частин мови (іменник, прикметник, дієслово, прийменник, сполучник); формувати вміння добирати слова різних частин мови,вживати у власному мовленні; виховувати інтерес до рідної мови.
Обладнання: картки із завданнями, плакат « Частини мови», малюнки казкових героїв, сигнальні картки.
Хід уроку
І.Організаційна частина
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ми з вами зробимо ще один крок
У країну нову, зовсім невідому,
Де всіх нас чекають частини мови.
ІІ.Актуалізація опорних знань.Оголошення теми і завдань уроку.
- Перед нами велика країна – Частини мови.І тепер ми дізнаємось ,які частини мови проживають тут, навчимося їх розрізняти та правильно використовувати їх у мовленні. Наша мова – безмежний океан слів: довгих і коротких,добрих і злих,веселих і сумних. Слова - наче кольорові камінці . І мало їх просто позбирати в купу. Треба ще уміти викладати візерунки з них . Щоб розібратися у цій незліченній кількості слів, вчені вирішили погрупувати їх за пев- ними ознаками.
ІІІ. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення та осмислення
- Діти ,послухайте як вивчали частини мови звірята лісової школи . ( Вивішую плакат « Частини мови» ).
Лінгвістична казка
Кожного ранку звірята поспішають до лісової школи. Мудра Сова їм відкриває багато таємниць.Розпочався урок у лісовій школі.Білочка промовила, - цікаво,я маю свою хатинку, а чи мають свою хатинку слова, над якими ми працюємо на уроці? Сова відповіла, що сьогодні для тебе і всіх звірят я відкрию таємнички мови .
-Наш ліс казковий, у ньому всі дерева загадкові, на них є дивні листочки, схожі на будиночки, саме в цих будиночках і живуть слова. Вони довго думали , як їм розміститися в цих будиночках і вирішили так. Щоб не сперечатися у хатинці вони повинні бути схожі. В першому будиночку живуть іменники. Двері у ньому відкриваються перед словами лише тоді, коли вони відповідають на питання хто? що? і т. д.. А в четвертому будиночку живуть найкоротші слова, які не хочуть дружити з іншими, тому й пишуться окремо. Називаються ці слова прийменники.
- А зараз відкрийте підручники (с.3 ), прочитайте правило і дайте відповіді на запитання.
Як називаються слова ,що є назвами предметв?
Як називаються слова ,що є назвами ознак предметів?
Як називаються слова ,що називають дію?
-Наведіть свої приклади іменників, прикметників, дієслів.
Аналіз граматичних понять
- На які питання відповідають іменники?
- Що вони означають?
- Як називаються слова, що є назвами предметів і відповідають на запитання хто? що?
(Таким же чином аналізується визначення прикметника і дієслова).
Каліграфічна хвилинка.
Любіть нашу рідну мову,
Беріть, вивчайте кожне слово.
Це пісня мами колискова
Й Тараса невмируще слово.
(Діти списують каліграфічно вірш).
- Назвіть іменники, прикметники і дієслова , що зустрілися у цьому вірші.
- До чого закликає поет?
Фізкультхвилинка.
Щось не хочеться сидіти.
Треба трішки відпочити.
Руки вгору , руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору,руки вбоки
І зроби чотири кроки.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Розведіть їх в сторони,
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
Робота з підручником.
- Виконайте вправу 1.
-Що нового дізнались з тексту?
-Який заголовок можна дібрати?
-Яка головна думка тексту?
На дошці прикріплені малюнки казкових героїв, і в кожного з вас на парті є один із них. Відповідно ви будете допомагати виписувати Ведмедикові – іменники, Білочці – прикметники,а Зайчику – дієслова. ( Перевірка виконаної вправи).
Самостійна робота « Перевір себе». Вправа 2.
Прочитайте текст.
Доберіть синоніми до слова віхола. (Завірюха, заметіль, хуга, завія, хурделиця, хуртовина)
До якої частини мови належать ці слова?
Знайдіть у тексті слова, вжиті в переносному значенні.
Перевірка виконання першого завдання.
- Спишіть перший абзац. Підкресліть у реченнях підмети і присудки.
- Назвіть, чим виражені підмет, присудок, другорядні члени.
-Усно встановіть зв'язок слів у реченні.
Виконання завдання на картках.
… полі зацвіла калина.
Ми йдемо … школи.
Зібрався люд … майдані.
- Доповніть речення потрібними словами.
- З якими частинами мови вони вживаються? ( З іменниками).
- Тому і називаються вони прийменниками. На с. 4 прочитайте правило. Які слова є прийменниками? Як вони пишуться з іншими словами?
Гра « Частини мови»». ( Сигнальними картками)
Зима, дятел, по, сніговій, літають, біля. зимовий, кидає, читає, дівчинка, цікава, на,мова.
ІV. Домашне завдання.
Опрацювати теоретичний матеріал. Вправа 3 ( завдання 3 ).
V.Підсумок уроку.
Отже ,час закінчити урок,
І вам самим судити, яким був цей крок.
Що знаєте ви про оці всі слова ,
Що книга частинами мови називає?
З якими частинами мови ви познайомились?
Що запам'ятали про іменник? прикметник? дієслово? прийменник? сполучник?
А у старших класах ви дізнаєтесь ще про деякі частини мови. Сьогодні ж назви їх прозвучать у вірші Д. Білоуса « Золоті злитки» і , можливо , хтось і запам’ятає їх назви.
Чи ти задумувавсь, відкіль оті
У нашій мові злитки золоті?
Як намистини, диво калинове –
Частини мови!
Який співець, поет, який письменник
Уперше слово вигадав – іменник!
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі, -
Ім’я, найменування і наймення:
Робота. Біль. І радість і натхнення.
Ну, а візьмімо назву – дієслово,
Само підказує, що діє слово!
Ще й прикладу на нього не навів,
а вже до півдесятка дієслів!
Прикметник дасть іменнику – предмету
Якусь ознаку чи прикмету.
Числівник може визначить тобі
Число речей, порядок при лічбі.
А запитай звичайного займенника,
За кого він у мові? За іменника!
(хоч може цей наш скромний
посередник замінювати і числівник,
і прикметник).
Прислівник звик, незмінюваний в мові,
Ознаки різні виражать при слові,
Сполучник каже: скромну роль я маю,
Але слова у мові сполучаю.
І частка мовить: слово я службове,
Але людині чесно я служу.
І , будьте певні, в інтересах мови
І так, і ні, де треба , я скажу.
А вигук може пролунать, як дзвін,
У мові, мабуть, найщиріший він!
“Ура! – гукнеш ти неодмінно. –
Сьогодні з мови я дістав “відмінно”!
Частини мови! Назви наче й звичні,
Полюбиш їх – красиві, поетичні!
“Відмінно” заслужив ти. Знав – чудово.
Це за любов найвища з нагород.
Хто ж так назвав оці частини мови?
Назвали вчені. Й підхопив народ!