Урок з української мови " Загальне уявлення про частини мови: іменник, прикметник, дієслово, прийменник. Зіставлення іменників, прикметників, дієслів за їх значенням, питаннями,"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови 3 клас. Тема ". Загальне уявлення про частини мови: іменник, прикметник, дієслово, прийменник. Зіставлення іменників, прикметників, дієслів за їх значенням, питаннями, роллю в реченні"
Перегляд файлу

 

 

 

 

         Конспект уроку

       з української мови

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Оженинського ліцею ім. Т.Г. Шевченка

Пуха Світлана Володимирівна

  

                                Українська мова         3 клас

Тема. Загальне уявлення про частини мови: іменник, прикметник, дієслово, прийменник. Зіставлення іменників, прикметників, дієслів за їх значенням, питаннями, роллю в реченні

Мета: закріпити знання учнів про слова - назви предметів, ознак, дій; ознайомити з назвами частин мови (іменник, прикметник, дієслово, прийменник, сполучник); формувати вміння добирати слова різних частин мови,вживати у власному мовленні; виховувати інтерес до рідної мови.

Обладнання:  картки із завданнями, плакат « Частини мови», малюнки казкових героїв, сигнальні картки.

                                                    Хід  уроку

І.Організаційна частина

 Сьогодні у нас незвичайний урок.

  Ми з вами зробимо ще один крок

  У країну нову, зовсім невідому,

  Де всіх нас чекають частини мови.

ІІ.Актуалізація опорних знань.Оголошення теми і завдань уроку.

- Перед нами велика країна – Частини мови.І тепер ми дізнаємось ,які частини мови проживають тут, навчимося їх розрізняти та правильно використовувати їх у мовленні. Наша  мова – безмежний океан слів: довгих і коротких,добрих і злих,веселих і сумних. Слова -  наче кольорові камінці . І мало їх просто позбирати в купу. Треба ще уміти викладати візерунки з них . Щоб розібратися у цій незліченній кількості слів, вчені вирішили погрупувати їх за пев- ними ознаками.

ІІІ. Сприймання нового матеріалу, його усвідомлення та осмислення

- Діти ,послухайте  як вивчали частини мови звірята лісової школи . ( Вивішую плакат « Частини мови» ).

Лінгвістична казка

Кожного ранку звірята поспішають до лісової школи. Мудра Сова їм відкриває багато таємниць.Розпочався урок у лісовій школі.Білочка промовила, - цікаво,я маю свою хатинку, а чи мають свою хатинку слова, над якими ми працюємо на уроці? Сова відповіла, що сьогодні для тебе і всіх звірят я відкрию таємнички мови .

-Наш ліс казковий, у ньому всі дерева загадкові, на них є дивні листочки, схожі на будиночки, саме в цих будиночках і живуть слова. Вони довго думали , як їм розміститися в цих будиночках і вирішили так. Щоб не сперечатися у хатинці вони повинні бути схожі. В першому будиночку живуть іменники. Двері у ньому відкриваються перед словами лише тоді, коли вони відповідають на питання хто? що? і т. д.. А в четвертому будиночку живуть найкоротші слова, які не хочуть дружити з іншими, тому й пишуться окремо. Називаються ці слова прийменники.

- А зараз відкрийте підручники (с.3 ), прочитайте правило і дайте відповіді на запитання.

Як називаються слова ,що є назвами предметв?

Як називаються слова ,що є назвами ознак предметів?

Як називаються слова ,що називають дію?

-Наведіть свої приклади іменників, прикметників, дієслів.

Аналіз граматичних понять

- На які питання відповідають іменники?     

- Що вони означають? 

- Як називаються слова, що є назвами предметів і відповідають на запитання  хто? що?

(Таким же чином аналізується визначення прикметника і дієслова).

Каліграфічна  хвилинка.

Любіть нашу рідну мову,

Беріть, вивчайте кожне слово.

Це пісня мами колискова

Й Тараса невмируще слово.

(Діти списують каліграфічно вірш).                                                                                                                  

- Назвіть іменники, прикметники і дієслова , що зустрілися  у цьому вірші.

- До чого закликає поет?

Фізкультхвилинка.

Щось не хочеться сидіти.

Треба трішки відпочити.

Руки вгору , руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору,руки вбоки

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Розведіть їх в сторони,

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд.

Робота з підручником.

- Виконайте вправу 1.

-Що нового дізнались з тексту?

-Який заголовок можна дібрати?

-Яка головна думка тексту?

На дошці  прикріплені малюнки казкових героїв, і  в кожного з вас на парті є один із них. Відповідно ви будете допомагати виписувати Ведмедикові – іменники, Білочці – прикметники,а Зайчику – дієслова.  ( Перевірка виконаної вправи).

Самостійна робота « Перевір себе». Вправа 2.

Прочитайте текст.

Доберіть синоніми до слова віхола. (Завірюха, заметіль, хуга, завія, хурделиця, хуртовина)

До якої частини мови належать ці слова?

Знайдіть у тексті слова, вжиті в переносному значенні.

Перевірка виконання першого завдання.

- Спишіть перший абзац. Підкресліть у реченнях підмети і присудки.

- Назвіть, чим виражені  підмет, присудок, другорядні члени.

-Усно встановіть зв'язок слів у реченні.

 

Виконання завдання на картках.

  полі зацвіла калина.

Ми йдемо     школи.

Зібрався люд    майдані.

- Доповніть речення потрібними словами.

- З якими частинами мови вони вживаються? ( З іменниками).

- Тому і називаються вони прийменниками. На с. 4 прочитайте правило. Які слова є прийменниками? Як вони пишуться з іншими словами?

Гра « Частини мови»». ( Сигнальними картками)

Зима, дятел, по, сніговій, літають, біля. зимовий, кидає, читає, дівчинка, цікава, на,мова.

ІV.  Домашне завдання.

Опрацювати теоретичний матеріал. Вправа 3 ( завдання 3 ).

V.Підсумок уроку.

 Отже ,час закінчити урок,

І вам самим судити, яким був цей крок.

Що знаєте ви про оці всі слова ,

Що книга  частинами мови називає?

З якими  частинами мови ви познайомились?

Що запам'ятали про іменник? прикметник? дієслово? прийменник? сполучник?

А у старших класах ви дізнаєтесь ще про деякі частини мови. Сьогодні  ж  назви їх прозвучать у вірші  Д. Білоуса « Золоті злитки» і , можливо , хтось і запам’ятає  їх назви.

 

Чи ти задумувавсь, відкіль оті

У нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове –

Частини мови!

Який співець, поет, який письменник

Уперше слово вигадав – іменник!

Іменник! Він узяв собі на плечі

Велике діло – визначати речі, -

Ім’я, найменування і наймення:

Робота. Біль. І радість і натхнення.

Ну, а візьмімо назву – дієслово,

Само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу на нього не навів,

а вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику – предмету

Якусь ознаку чи прикмету.
Числівник може визначить тобі

Число речей, порядок при лічбі.

А запитай звичайного займенника,

За кого він у мові? За іменника!

(хоч може цей наш скромний

посередник замінювати і числівник,

і прикметник).

Прислівник звик, незмінюваний в мові,

Ознаки різні виражать при слові,

Сполучник каже: скромну роль я маю,

Але слова у мові сполучаю.

І частка мовить: слово я службове,

Але людині чесно я служу.

І , будьте певні, в інтересах мови

І так, і ні, де треба , я скажу.

А вигук може пролунать, як дзвін,

У мові, мабуть, найщиріший він!

“Ура! – гукнеш ти неодмінно. –

Сьогодні з мови я дістав “відмінно”!

Частини мови! Назви наче й звичні,

Полюбиш їх – красиві, поетичні!

“Відмінно” заслужив ти. Знав – чудово.

Це за любов найвища з нагород.

Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені. Й підхопив народ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 січня 2023
Переглядів
804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку