Урок з української мови "Закріплення знань про речення. Поширення речень"

Про матеріал

Тема. Закріплення знань про речення. Поширення речень

Мета. Узагальнити знання учнів про речення: вміння визначати головні слова в реченні, визначати типи речень, правильно ставити розділові знаки відповідно до мети висловлювання. Навчати учнів поширювати речення за допомогою питань; продовжувати формувати вміння інтонувати речення та їх самостійно будувати. Розвивати у школярів мовлення, вміння узагальнювати, робити висновки; розвивати зв'язне мовлення, фонематичний слух, творчу уяву, орфографічну грамотність. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати у другокласників почуття доброти, любов до природи, бажання допомагати взимку птахам та бажання вивчати рідну мову.

Перегляд файлу

Тема. Закріплення знань про речення. Поширення речень

Мета. Узагальнити знання учнів про речення: вміння визначати головні слова в реченні, визначати типи речень, правильно ставити розділові знаки  відповідно до мети висловлювання. Навчати учнів поширювати речення за допомогою питань; продовжувати формувати вміння інтонувати речення та їх самостійно будувати. Розвивати у школярів мовлення, вміння узагальнювати, робити висновки; розвивати зв’язне мовлення, фонематичний слух, творчу уяву, орфографічну грамотність. Збагачувати словниковий запас учнів. Виховувати у другокласників почуття доброти, любов до природи, бажання допомагати взимку птахам та бажання вивчати рідну мову.

Обладнанння. Сигнальні картки, малюнок із зображенням дятла, фізкультхвилинка (відео), конверти з словами, картки для роботи у групах.

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу до роботи.

1. Створення емоційного настрою.

Любі діти, усміхніться,

Навколо себе подивіться.

Вже усмішками сяє клас.

Приємно бути серед вас.

Як нема без зірок небосводу,

Як блакиті без сонця нема,

Так і мови нема без народу,

І народу без мови нема.

Діти, сьогодні ми продожимо вивчати нашу рідну українську мову.

 

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Складання «Асоціативного куща».

- Яку тему ми вивчали на попередніх уроках? (Речення.)

- Що ви уявляєте, коли чуєте слово «речення»?

 

                             виражає закінчену думку

      окличні                                                        питальні

неокличні                       РЕЧЕННЯ                  спонукальні

   складається  із слів                                     розповідні

 

2. Гра «Знаки»

- Пограймо в гру «Знаки». На партах у вас лежать картки.  Які знаки на них зображені? У кінці яких речень ми їх ставимо? Давайте пограймо у гру. Я буду читати речення, а ви показуватимете той знак, який стоїть в кінці цього речення. 

- Півнику, мій півнику, що ти наробив?

- Півнику меншому голову розбив.

- Як тобі не соромно меншого бить?

- Я не буду, півнику, більш тебе любить!

- І пшонця не дам тобі, не наллю води.

- Помирися з меншим, зараз підійди!

- Помирились півники і пішли в садок.

- І обом сипнула я жменьку крихіток.

 

- Чому ви поставили саме цей знак?  Яке це речення за метою висловлювання?

- До чого закликає вірш? (Дружити, не битися.)

- Молодці, діти, ви добре впорались із цим завданням!

 

3. Відгадування загадки. Робота над мовним матеріалом.

Сьогодні ми завершуємо нашу мандрівку до містечка Речення. А перевірити ваші знання прийшов до нас добрий герой. Щоб дізнатися, хто це, відгадайте загадку.

Вірно я служу,

Їм стережу.

Дзьоб маю, добуваю.

  • Чи легко вам відгадати загадку? Послухайте цю загадку, але трішки змінену.

Вірно людям я служу,

Їм дерева стережу.

Дзьоб міцний і гострий маю,

Шкідників їм добуваю.  (Дятел)

  • Як ви здогадалися, що це дятел?

(Вивішуємо малюнок).

  • Яка загадка була зрозуміліша? Чому?

Висновок. З речень, поширених іншими словами, можна дізнатися більше, ніж з речень, складених тільки з головних слів.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Оголошення теми та мети уроку.

Щоб перевірити ваші знання, дятел приніс завдання. Сьогодні ми будемо вчитися  поширювати речення за питаннями, повторимо та закріпимо свої знання про речення і види речень за метою висловлювання. Загалом на вас чекає багато цікавих вправ та завдань.

ІV. Узагальненя та систематизація знань.

1.     Робота над деформованим текстом.

- Дятел приніс нам речення. Але коли він летів до нас, речення випали та розсипалися слова.  Складіть, будь ласка, речення з поданих слів. Поміркуйте, який розділовий знак потрібно поставити в кінці речення.

пташок, Багато, залишається, нас, у, зимувати.

знаєш, Чи, цих, ти, пташок?

як, допомагаєш, А, узимку, ти, їм?

пташки, За, цю, віддячать, допомогу, навесні.

  • А тепер попрацюйте в парах. На ваших партах є конверти із словами. Складіть з них речення.

у, Вони, знищать, саду, гусінь, всю, твоєму.

 

2. Каліграфічна хвилинка.

(Перевірка посадки під час письма.)

Дятел приніс нам буквосполучення. Давайте їх прочитаємо.

  • Пт таш шк ки
  • Яке ж слово утворимо з цих буквосполучень?

Пташки.

- Запишіть каліграфічно.

 

3. Робота з підручником.

3.1. Виконання вправи 272, с.103. Колективне виконання вправи.

У вправі нам треба поширити речення лівого стопчика словами правого стопчика…

- Прочитайте речення з лівого стовпчика.

- А тепер прочитайте слова, якими поширимо речення.

- Яке ж утвориться речення?

- СТОЯТЬ ПРИ ДОРОЗІ ВИСОКІ ТОПОЛІ.

- Запишемо це речення під диктовку.  

- Самостійно прочитайте 2 речення та поширте його.

- НАД РІЧКОЮ ПІДНІМАЄТЬСЯ РАНКОВИЙ ТУМАН. 

А тепер самостійно запишіть це речення та підкресліть в ньому головні слова.

 

3.2. Фізкультхвилинка (музична).

3.3. Вправа «Справжні  лікарі». Редагування  тексту.

- Як ще називають дятла? (Лікарем лісу.) Діти, вам доведеться стати справжніми лікарями, як дятел. Виконаємо вправу 273. У реченні відсутні слова, а замість них – питання. Прошу вас «підлікувати»  речення. Ми маємо поширити речення і замість слів-запитань вставити слова для довідки. Користуйтеся словами для довідки, які є на сторінці 104.

- Давайте разом прочитаємо слова для довідки.

- Які слова ми можемо використати у 1 реченні?

- У 2 реченні?

- Самостійно запишіть речення.

 Перевірка виконаної роботи.

- Прочитайте перше поширене речення.

- Назвіть у ньому головні слова. (Вітер повіяв.)

- Прочитайте друге  поширене речення.

- Назвіть у ньому головні слова.

 

3.4. Робота у групах. Складання таблиці «Речення за метою висловлювання»

  • Які ви знаєте правила роботи у групі?

Для наступного завдання обєднайтеся у групи по рядах.

У кожної групи є таблиця, яку треба заповнити. Перша колонка у всіх заповнена – це назва виду речення, ви заповнюєте другу, третю та четверту колонки. Для чого вживаються такі речення, що ставиться в кінці такого речення та приклад речення.

 

V. Підсумок уроку

1. Вправа «Незакінчене речення».

Перед тим, як полетіти, дятел пропонує вам пограти у гру. Я кажу початок речення, а ви – кінець.

Речення виражає...

Речення складається...

Слова в реченні пишуться...

Перше слово в реченні треба писати...

У кінці речення можуть ставитися..., якщо...

2. Узагальнююча бесіда.

Дякую вам за урок, а також нашому дятлові за цікаві завдання.

  • Що нового ви навчилися робити на уроці?
  • Чи сподобалося вам поширювати речення?
  • Підніміть картку із знаком.

? – не все зрозумів, потрібна допомога

. – урок сподобався

! – все зрозумів, було цікаво

3. Домашнє завдання.

С. 106, вправа 278.

- Ви повинні поділити текст на речення, а у другому реченні підкреслити головні слова.

4. Підведення підсумків уроку.

Ми сьогодні намагалися якнайбільше поповнити свої знання з рідної мови.

Учися, дитино, відмінником будь,

Люби і поля, і діброви.

І де б не жив ти,

ніколи не забудь

Своєї вкраїнської мови!

 

 

 

1

 

docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
2780
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку