Бджілка – трудівниця. Розробка уроку

Про матеріал
Дізнатися якомога більше про бджіл, їх будову, спосіб життя, їх значення у природі та житті людини
Перегляд файлу

Тема.  Бджілка – трудівниця.

 

І. Визначення теми і завдань проекту

 

У чому полягає задум?

Для чого це потрібно?

     Дізнатися якомога більше про бджіл, їх будову, спосіб життя, їх значення у природі та житті людини

     Щоб усвідомити залежність життя комах від рослин і явищ неживої природи.

     Щоб дбайливо ставитися до тварин.

     Щоб отримані знання використовувати в усному і писемному зв’язному мовленні

 

ІІ. Планування діяльності

1. Знайди інформацію у книжках. Відшукай інформацію в Інтернеті.   2.   Звернися по допомогу до дорослих. Запиши знайдену інформацію       Знайди прислів’я, приказки, загадки 

      Попрацюй із словниками    3.   Обговори з друзями.               4. Напиши проект.  5. Звіт             

 

Завдання групам

 

Групи

Виконавці

Завдання

1

Науковці (ентомологи):     Ященко Є., Кравченко І. Кутузова В.

 

Робота з науковою літературою

Пошук інформації в Інтернеті

2

Статисти:

Панян В., Жемчужников В.

 

Підбір статистичного матеріалу

3

Етнографи:

Дворецький Д., Грудько В.

 

Календар народних свят

4

Мовознавці:

Кравченко Д., Горошко М.

 

Підбір мовного матеріалу

 

5

Літератори:

Пилипенко К., Іваненко І.

 

Підбір віршів, загадок, прислів’їв

6

Знахарі:

Іпатенко І., Ляшенко В

 

Дізнатися про цілющі властивості продуктів бджільництва

7

Кулінари:

Фуголь М.

 

Використання меду в кулінарії

8

Митці:

Дудник В.,                Ляшенко В., Пилипенко К.

 

Підготувати малюнки, ліплення і танок

 

ІІІ. Виконання проекту (групова пошукова діяльність).

ІV. Захист проекту.

 

Мета. Формувати соціальну компетентність, вчити спільно визначати цілі діяльності, планувати,  розробляти, реалізовувати проект; брати на себе відповідальність за прийняття рішень та їх виконання;

    Розширити і узагальнити знання дітей про бджіл, ознайомити з будовою тіла, способом життя та значенням бджіл у природі та житті людини; розвивати зв’язне мовлення учнів, уяву, спостережливість; розширити словниковий запас; закріпити мовні знання; виховувати любов і бережливе ставлення до тварин

Обладнання. Конверти із завданнями для роботи в парах і групах, засоби мультимедіа (комп’ютер, слайди, диск DVD), костюм бджілки Таї, таблиця до гри «Дешифрувальник» 

 

Хід уроку.

І. Мотивація. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів.

1. Гра «Переплутанка». Читання анаграм

  • олхаб — комаха, яка живиться кров’ю людей і тварин  (блоха)
  • нокаденод — крилата комаха, яка живе декілька годин (одноденка)
  • жецяжули — комаха – хижак (жужелиці)
  • міджль  — комаха, яка запилює конюшину (джміль)
  • теклиме — комаха, яка живиться нектаром квітів (метелик)
  • нечокос — комаха – хижак, яка поїдає попелиць (сонечко)
  • акшарму — маленька, але дуже сильна комаха (мурашка)
    • Яким одним словом можна узагальнити усі ці слова?  (Комахи)
    • Ви прочитаєте назву іще однієї комахи, якщо в першому слові підкреслите першу букву, в другому — другу, в третьому  — третю,  і т. д. (Діти називають слово «бджілка»).
      • Демонстрація слайду із зображенням бджоли

 

 

2. Прийом «Асоціативний кущ».

  • Які асоціації у вас виникли при слові «бджілка»

 

                         дзижчання        мед            віск

                                                          

                 вулик                                                комаха

БДЖІЛКА

                    пасіка                                             квітка

 

                            укус            пасічник          рій

 

3. Слово вчителя

  •   Отже, сьогодні на уроці ми будемо говорити про бджілку-трудівницю: розширимо і узагальнимо знання про бджіл, ознайомимося із будовою тіла комахи, розвинемо зв’язне мовлення, уяву, спостережливість, закріпимо мовні знання, навчимося любити і берегти живу природу.

      У нас незвичайний крок. Урок у формі проекту. На попередніх уроках ви розділилися на пошукові групи: науковці, мовознавці, етнографи, літератори, статисти, знахарі, кулінари, митці. Кожна група отримала завдання. Ви зібрали необхідний матеріал, опрацювали його і зараз на уроці ви будете представляти продукт своєї діяльності —

захищати проект. Результатом вашої пошукової роботи буде

виготовлення буклету.

    Отже, розпочинаємо захист проекту. Після виступу кожна пошукова група виставляє комірку стільника з медом – знаннями. Цим ми допоможемо бджілці пережити люту зиму.

 

ІІ. Основна частина уроку

1. Звіт пошукової групи «Науковці»

—Наша група отримала дуже відповідальне завдання. Ми

працювали з довідниками, енциклопедіями, в Інтернеті і хочемо представити результати свого пошуку.

    1 науковець.

  • Демонстрація слайду (частини тіла бджоли)

—Медоносна бджола належить до класу комах, ряду перетинчастокрилих, родини справжніх бджолиних. Тіло бджоли поділяється на три відділи: голову, груди і черевце. На голові міститься двоє складних очей і три простих очка, довгі вусики (антени), ротові органи. До грудей прикріплені дві пари перетинчастих крил і три пари ніг, які  пристосовані не тільки для пересування, а й для збирання і перенесення квіткового пилку та будування стільників. Внутрішні органи — це органи травлення, кровообігу, дихання, виділення (жирове тіло), нервова система, статеві органи, жалоносний апарат.

   2 науковець

—В Інтернеті я знайшла таку інформацію. Велике значення для виконання функцій і поведінки бджіл мають органи чуття, розміщені на антенах: на кінцевих члениках знаходяться органи нюху, якими вони  відчувають запах квіток, меду, членів своєї або чужої сім’ї.

   3 науковець

  • Демонстрація слайду із зображенням бджолиної сім’ї

—Бджоли ― гуртові комахи, вони живуть великими сім'ями.

Бджолина сім’я  — це єдиний злагоджений механізм з чітко визначеними роллю і функціями окремих її членів. До складу сім’ї входить одна матка, кілька тисяч трутнів (живуть у сім’ї навесні і влітку, а восени покидають її і гинуть), а також кілька десятків тисяч робочих бджіл, які виконують усі основні роботи: вони збирають пилок, нектар (взяток), з яких виготовляють мед;  виробляють віск для побудови стільників; продуктами їхньої діяльності є також маточне молочко, перга, прополіс (бджолиний клей). Робочі бджоли чистять вулик, стережуть його, підтримують необхідну температуру і вологість, вигодовують розплід. Збираючи пилок, вони виконують корисну в природі роботу: запилюють рослини, збільшуючи цим їх врожайність.

  • Запитання до науковців.

—Влітку і бачила на гілці дерева бджолину кулю. Чому бджоли тікають із вулика?

1 науковець

—Незадовго до виходу молодої матки стара з частиною робочих бджіл залишає вулик — починається роїння. Вилетівши, рій сідає на гілку дерева, клубком збиваючись навколо матки. Його знімають у мішок і переносять до нового вулика.

Учень.

—Як зимують бджоли?

2 науковець

—У другій половині літа робочі бджоли починають заготовляти запаси меду на зиму. З настанням холодів вони замазують воском щілини у вулику і готуються до зимівлі. Узимку бджоли щільно обсідають стільники і живляться заготовленим медом.

Учень.

—Звідки робоча бджола знає, куди летіти за взятком?

3 науковець

—Спостереження відомого німецького вченого Карла Фріша показують, що бджола, знайшовши багаті на нектар розквітлі рослини, повертається до вулика. Тут вона кружляє по стільниках, виляючи черевцем. Таки «танець», як показали спостереження ― німа «бджолина мова». З фігур «танцю» бджоли дізнаються, куди і на яку відстань треба летіти по взяток.

Учень.

—А мене дивує те, як бджілки можуть побудувати такі рівні шестикутники, та ще й без лінійки?

1 науковець

—Спостерігаючи за життям бджіл, можна подумати, що вони в своїй поведінці керуються розумом. Однак дослідження показують, що це зовсім не так. Бджоли ні в кого не вчаться ні будівельного мистецтва, ні «мови»: ці їхні здібності природжені. Усі дії бджіл: побудова стільників, збирання нектару й пилку, вигодовування личинок, роїння тощо — інстинктивні.

2 науковець.

—Наше мовне завдання: зробити звуко-буквенний аналіз слова «бджілка»

  • Виставляється комірка стільника

2. Звіт пошукової групи «Статисти»

1 статист.

—Ми проведи пошукову роботу і дізналися, що у бджіл немає дитинства. Вже на третій день свого народження вони починають працювати: чистять вулики. Із четвертого дня годують личинок медом і квітковим пилком. У віці 12-18 днів виконують найпочеснішу роботу: збирають нектар і пилок.

2 статист.

—Влітку робоча бджола живе 35-60 днів.

1 статист.

—За літо бджолина сім’я збирає майже 150 кг меду і 3 кг воску

2 статист.

—Середня маса матки 250 мг, робочої бджоли  - близько 100 мг, трутні вдвоє важчі за робочих бджіл (до 200 мг)

1 статист.

—Бджола літає дуже швидко. Без вантажу її швидкість 65 км/год., а з вантажем – 20 – 30 км/год.

2 статист.

—За взятком бджоли літають на 3-4 км. За літній день бджоли роблять 10-12 вильотів.

1 статист.

—Гречка дає 60 кг меду з 1 гектара, соняшник – від 30 до 50 кг

2 статист.

—Одній сім’ї на зиму потрібно 8-12 кг меду.

1 статист.

—На основі вивченої теми «Чергування голосних і приголосних звуків», наведіть приклади слів, у яких відбувається це мовне явище.

Бджола – бджілка, рій – рояться.

Бджілка – бджілчин – на бджілці.

Пасіка – пасічник –  у пасіці

  • Виставляється комірка стільника

3. Звіт пошукової групи «Етнографи»

1 етнограф

—Наша група дізнавалася, як наші пращури за поведінкою бджіл передбачали погоду, як в народі шанувалися пасічники.                                                             У народі Божу комаху дуже шанують і поважають. А

    порівнянням «працьовита, як бджілка» нагороджують

     працьовиту людину.

2 етнограф.

—Багато прислів’їв складено про бджолу:

  • Бджола мала, а ц та працює.
  • Бджілка маленька, в роботі вдаленька.

1 етнограф

—Погоду можна завбачити за такими прикметами:

  •      Хмарного ранку бджоли вилітають із вуликів ― буде поліпшення погоди.
  •      Бджоли вилітають із вулика і сидять купою на його стінах ― на спеку.
  •      Бджоли вилітають із вулика, але не летять далеко від нього ―  невдовзі піде дощ.

2 етнограф.

  •    Перед сухою, теплою, ясною погодою бджоли не сідають на квіти акації.
  •    Раннє припинення польоту бджіл увечері ― ознака збереження гарної погоди на завтра.
  •    Якщо бджоли восени щільно замащують прополісом і воском льотки ― буде сувора зима.

1 етнограф

—Як люди шанують невтомну працю пасічника, свідчать народні свята:

  • 30 квітня ― Зосима – пасічника, заступника бджіл
  • 2 липня ― Зосима – пасічника, пасічники липі й медовій траві кланяються.
  • 14 серпня ― Маковея. 1-й Медовий спас, освячують мед.

2 етнограф.

  • 2 жовтня ― Зосима – бджільника, готують до зими вулика
  • 10 жовтня ― Савватій – бджільник, починається бджолина дев’ятка: щоденно по ложці меду з’їдають від шлункових хвороб.

1 етнограф

—Ми хочемо запропонувати  вам пограти в гру «Аукціон».  До слова бджілка доберіть якомога

більше слів – ознак.

Бадьора, буденна, буйна, весела, гаряча, голодна, дбайлива, дика, добра, дрібна, дружна, жалюча, завзята, злюща, кусюча, легка, маленька, молода, невтомна, перлітна, потривожена, працьовита, робоча, сердита, трудолюбива.

  • Виставляється комірка стільника.

 

4. Звіт пошукової групи «Мовознавці»

1 мовознавець.

     Наша група працювала з мовним матеріалом. До вашої уваги групи споріднених слів.

     Бджілка, бджілонька, бджілочка, бджільництво, бджільницький.

2 мовознавець

    Бджола, бджолиний, бджолозапилення, бджолозапилювання, бджолознавець, бджолознавства, бджолоїдка, бджолосім’я, бджоляний, бджоляник, бджоляр, бджолячий.

1 мовознавець.

—У тлумачному словнику ми знайшли пояснення слів:  

Бджола ― медоносна комаха, що переробляє квітковий нектар на мед.

    Димар ― пристрій для обкурювання бджіл.

2 мовознавець

Рій ― це сім’я бджіл або інших подібних комах.

Віск ― пластична речовина світло-жовтого або коричневого кольору, яку виробляють бджоли і будують з неї стільники.

Стільник ― чашечки з воску, що їх  створюють бджоли та оси для виклацування яєць та зберігання меду.

 

1 мовознавець.

—А ще ми попрацювали із «Словником синонімів»

Бджільництво, пасічництво ― розведення бджіл на пасіці. Про лісний промисел кажуть бортництво.

2 мовознавець.

Бджоляр, пасічник ― той, хто розводить бджіл на пасіці. Що займається лісним бджільництвом ― бортник.

1 мовознавець.

—Наше завдання: гра «Бджілки у вулику».

    Підібрати слова, що відповідали б такій схемі:

корінь, суфікс, закінчення

 

(бджілка, бджілонька, бджілочка, бджолиний, бджоляний, бджолячий...)

  •  Виставляється комірка стільника.

5. Звіт пошукової групи «Літератори»

1 літератор

—Наша група опрацювала багато літератури і підготувала цікавий матеріал

                А. Камінчук «Бджілки летять»

Бджілка весело літає,

Квітам вічка розтуляє.

Каже: - Квіти, годі спати,

Я прийшла медок збирати

2 літератор.

—А тепер відгадайте мою загадку:

В золотистому пилку,

У брунатнім кожушку,

Працювала і гула

Під хатиною.... (бджола)

1 літератор

—Я також підготувала загадку:

Не спочине влітку,

Лине з квітки на квітку,

Лине в поле, гай садок

Знай бере нектар з квіток.

А з нектару трудівниця

Виробляє нам медок.

Хто вона? (Бджола)

2 літератор.

— Послухайте прислів’я:

  •    У нас у бджіл такий девіз: не працюєш – в мед не лізь.
  •    Без матки і бджілки – пропащі дітки
  •    Нема бджоли без жала, а троянди без колючок.
  •    Хто не знає, як бджола кусає, той не зрозуміє, скільки коштує мед.

1 літератор.

  •    Щоби бджіл водити, треба серцем їх любити.
  •    Бджіл тримати – не в холодку лежати.
  •    До доброї душі і чужа бджола роєм чіпляється.
  •    Одна бджілка краще, ніж рій мух.

2 літератор.

  • Знамениті поети і письменники теж писали про  бджолу.
  •    «На білу гречку впали роси, веселі бджоли отгули...»                   (М. Рильський)
  •    «... і там вони літали, як буйні бджоли, що відбились на простір з тісного рою» (Леся Українка)
  •    «А над обличчям тихо снували покинуті дідом золоті бджоли (О. Довженко)

1 літератор.

  •    «Легка бджола за взятком полетить, трава збагне, що треба зеленіть»                      (М. Рильський).
  •    «Він товкся в саду з ранкуй до ночі, як та молода бджола» (О. Гончар)
  •    «За плотом задзвеніли потривожені бджоли, почали вилітати з покаліченого житла» (М. Стельмах)

2 літератор.

—А зараз попрацюємо в групах. Із розсипаних речень складіть загадку

Все літає та співає: -

Не чіпайте, бо вкушу.

Наче пташка крила має,

Я медок вам ношу,

  • Виставляється комірка стільника.

6. Звіт пошукової групи «Знахарі»

1 знахар

—Наша група дізнавалася про лікувальні властивості продуктів бджільництва

  • Мед – надзвичайно цінний харчовий продукт, швидко засвоюється організмом  і особливо цілюще впливає на дитячий і ослаблений організм. Повсякденна норма для дорослої людини за три прийоми 60 – 100 г, для дітей – 30-50 г. Корисно мед добавляти до різних продуктів: молочних каш, компотів.

2 знахар

  • Мед як інші продукти бджільництва, з часів Давнього Єгипту і до наших днів, широко застосовують як у

     народній, так і в офіційній медицині для лікування

     найрізноманітніших захворювань: серцево-судинної  

     системи, хвороб печінки, під час ангін, захворювання 

     бронхів.

  • Мед збагачує хворий організм вітамінами, білками, вуглеводами, що легко засвоюються, підвищує загальний тонус організму, нормалізує сон.

1 знахар.

  • Бджолиний  віск широко застосовується у медицині і фармацевтичній промисловості.
  • Маточне молочко за хімічним складом одне з найцінніших продуктів бджільництва, що містить 110 різних речовин. Установлено, що маточне молочко поліпшує обмінні процеси в організмі людини, роботу серцево-судинної системи, підвищує стійкість організму до інфекційних захворювань

2 знахар

  • Прополіс широко використовується у медицині та ветеринарії. Він має антимікробну, знеболюючу та стимулюючі дії. У народній медицині ним здавна лікують  рани.
  • Бджолина отрута дуже ефективний лікувальний засіб. Препарати з бджолиною отрутою застосовують при лікуванні нервової і серцево-судинної системи.

1 знахар.

  • Ми пропонуємо пограти в гру «Дешифрувальник». Користуючись таблицею, розшифруйте закодоване слово за цифрами

     1                 2               3             4                5

 а б в           г ґ д е        є ж з       и і ї й         к л м

 

      6               7                 8            9                 0

н о п р         с т у         ф х ц      ч ш щ         ь ю я

 

                          7 7 4 5 0 6 4 5 (стільник)

  • Виставляється комірка стільника

7. Звіт пошукової групи «Кулінари»

Кулінар

—Як уже говорили, мед – надзвичайно цінний харчовий продукт. Тому я переконливо вам раджу використовувати 

мед, додаючи його у страви:

пиріжки бісквіт, торти, тістечка,  млинці, ватрушки, киселі, компоти, соки, чаї, желе тощо.

—А хочете взнати рецепт торта «Медовий»?  Нам вогні розтоплюємо цукор із медом. Додаємо яйця, борошно, соду. Тоненько розкачуємо коржі і випікаємо їх. Холодні коржі перемазуємо збитими із цукром вершками. Смакота!

  • Пропоную вам виконати завдання у групах: скласти сенкан до слова «мед».           

     Мед

Липовий, світлий

Лікує, тане, пахне

Квітковий мед пахне літом

Солодощі

  • Виставляється комірка стільника

8. Звіт пошукової групи «Митці»

1 митець

—Бджілка –трудівниця надихала людей на творчість. Наша група хоче це продемонструвати.

    Я уважно вивчала будову тіла бджоли і зліпила її з пластиліну (демонстрація виробу)

2 митець

—А я намалювала бджілок – трудівниць у роботі.

Учитель.

—Не ставали осторонь творчого процесу сценаристи, режисери, художники-мультиплікатори.

  • Перегляд епізодів мультфільму «Бджола Баррі» (DVD)

—Діти як ви гадаєте, чи маємо ми право забирати у бджілок мед?

  • Прийом «Займи позицію»
  • Виставляється комірка стільника

 

Бджілка Тая

  • Доброго дня, друзі! Я ― бджілка Тая. Ви уже знаєте, що мед ― солодкий, смачний, духмяний приносимо ми, бджоли. А чи знаєте ви, що в давнину мед вважали великим даром богів, посланим на землю для добра і щастя людей. Його для здоров'я споживали і царі, і прості люди. Збираємо ми солодкий нектар із квітів різних рослин. Про це і пісенька моя!

«Брень та брень!

Добрий день! ―

Забриніла бджілка. ―

Де ти, меде?»

«Ось у мене!» ―

Кличе з липи гілка.

«Брень та брень!

Добрий день! ―

Бджілка забриніла. ―

Де ти, меде?»

«Ось у мене!» ―

Кличе гречка біла.

Брень та брень ―

Літа весь день

Бджілка роботяща ―

Меду гуща

Солодюща

Робиться все тяжча.

—А на прощання хочу вам дати пораду: якщо ви щодня з’їдатимете бодай по ложечці меду, то будете бадьорі і життєрадісні.

 

 

 

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап

Учитель.

—Зверніть увагу, який гарний стільничок ви побудували, продемонструвавши результати своєї роботи. Ви зібрали цікавий матеріал для буклету. Потрібно тільки його естетично оформити, щоб ним могли скористатися інші.

  • «Мікрофон»: «На сьогоднішньому уроці я дізнався..., зрозумів..., відчув..., усвідомив...»
  • Самооцінювання роботи на уроці і оцінювання роботи товаришів у групах.

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лісіна Валентина
    Дякую за чудовий урок!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Кісенко Ніна
Додано
12 березня 2023
Переглядів
2593
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку