А. П. Чехов «Товстий і тонкий». Висміювання чиношанування й самоприниження людини у творі. Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Роль художньої деталі
Мета уроку: - допомогти учням усвідомити ідейно-художні особливості оповідання А.Чехова, визначити актуальні проблеми, порушені у творі, роль художньої деталі;
- розвивати навички характеристики образів-персонажів, уміння школярів висловлювати свою думку стосовно поведінки героїв, з’ясовувати мотиви і «доречність» такої поведінки, збагачувати словниковий запас, формувати критичне мислення, ключові предметні компетентності;
- виховувати почуття гідності, нетерпимість до чиношанування й самоприниження
Обладнання: портрет А.Чехова, текст оповідання «Товстий і тонкий», ілюстрації до твору, кейс-завдання (для роботи в групах)
Хід уроку
І. Мотивація
Проблемне питання:
Сьогодні ми поміркуємо над цими важливими питаннями. Адже проблеми дружніх стосунків та їх збереження надзвичайно актуальні в усі часи.
ІІ. Оголошення теми, мети. Прогнозування очікуваних результатів
ІІІ. Робота над темою
а) Колективне складання сюжетного ланцюжка. Визначення кульмінаційних епізодів.
б) Робота в групах
Завдання для І групи:
1.Де відбулася зустріч товстого і тонкого?
2. Чи були вони раніше знайомі?
3. Чи зраділи герої, зустрівши один одного ?
4. Чи траплялася у вашому житті схожа ситуація, наприклад, зустріч з товаришем, якого ви давно не бачили? Якою була ваша реакція?
5. Чому в кінці розмови товстому стало неприємно? Як ви розумієте слова «кисла поштивість» тонкого? Чи була вона доречною ?
Завдання для ІІ групи:
Ростовский скульптур Давид Бегалов за мотивами оповідання А.П.Чехова «Товстий і тонкий» створив бронзові скульптури. Пам’ятник встановлено на перехресті біля музейної крамниці у Таганрозі.
Четверо персонажів, зріст яких складає близько півтора метра, вилиті з бронзи.
1. Який епізод з оповідання зобразив скульптор?
2. Зверніть увагу на пози, рухи, жести. Чи вдалося автору передати характер персонажів?
3. Чим була вмотивована така поведінка тонкого, його дружини?
4. Як називається подібна поведінка? (Самоприниження) Чи гідна така поведінка звання Людини?
5. Ознайомтеся з визначенням поняття гідності:
Гі́дність — це поняття моральної свідомості, яке виражає уявлення про цінність всякої людини, як моральної особистості, а також категорія етики, що означає особливе моральне ставлення людини до самої себе і ставлення до неї з боку суспільства.
Чого саме бракувало Порфирію під час розмови з Михайлом? (Самоповаги)
5. Дослідники творчості А. Чехова говорять, що на сторінках його оповідання відбулася не одна, а дві зустрічі. Поясніть їхню думку.
Завдання для ІІІ групи:
Розгляньте фотографії ваших однолітків.
1. Які стосунки, на вашу думку, у школярів, що зображені на цих фото?
2. Які емоції демонструють діти?
3. Що таке дружба у вашому розумінні?
Дружба — безкорисливі особисті взаємовідносини між людьми, засновані на любові, довірі, щирості, взаємних симпатіях, спільних інтересах і захопленнях. Обов'язковими ознаками дружби є довіра і терплячість. Людей, які пов'язані дружбою, називають друзями.
4. Дайте пораду героям оповідання А.Чехова: як зберегти крізь роки дружні стосунки.
в) Розподільна робота
До кого з героїв можна віднести наступні прислів’я та приказки:
г) Робота з підручником. Ознайомлення з літературознавчими поняттями: художня деталь, іронія ( с.111 за підручником О. М. Ніколенко)
1)Які художні прийоми допомагають автору висловити власну позицію?
2) Що таке іронія? Наведіть приклади іронії у тексті оповідання.
3) Що називають художньою деталлю? Наведіть приклади.
4) «Чехов пише так, щоб словам було тісно, а думкам просторо», - говорив М. Горький. Доведіть цю думку, аналізуючи художні деталі, використані під час змалювання персонажів.
д) Дослідницька робота ( робота з текстом)
Художні деталі у змалюванні товстого |
Художні деталі у змалюванні тонкого |
|
|
ІV. Підсумок
Вправа « Продовж речення»
V. Домашнє завдання
1. Вивчити поняття іронія, художня деталь;
2. Твір-мініатюра: « А.П. Чехов – «лікар» людської душі»