Слово учителя На попередніх уроках ми познайомилися з жанром байки та найвидатнішими байкарями. Сподіваюся, що байки вас не тільки розважили, а й навчили, зробили кращими. Ви, певно, зрозуміли, що байкарі – дуже розумні люди, що майстерно володіють словом, ненав’язливо повчають, лікують душевні хвороби. Та чи здатні ви самі створити хоча б одну байку? Звісно, здатні! Але я все ж таки спробую вам допомогти.
Поради щодо створення власної байки: оберіть двох героїв за принципом несхожості, наприклад, Сонце і Веселка, Струмок і Калюжа, Слон і Миша, Кіт і Півень… поміркуйте, що може уособлювати кожен герой. Наприклад, Слон – сила, Миша – спритність, Сонце – життя, Веселка – розвага, задоволення, Струмок – постійне та завжди потрібне, Калюжа – тимчасове та не завжди приємне… подумайте, за яких умов між героями може відбутися конфлікт, спір, суперечка або, навпаки, скластися дружні стосунки; вигадайте історію; висловите мораль.
(Ця байка підказує, що навіть дуже сильним людям буває потрібна допомога) (…нахабство та спритність безсилі перед розумом та дружбою) Послухайте байку, висловите мораль Слон і Миша У вольєрі зоопарку, де жив Слон, вирішила оселитися Миша. Хазяїн не заперечував, бо просто не помічав її, поки квартирантка не почала заважати: то ногу лоскоче, то в їжу потрапляє, то під вухом пищить, тільки-но Слон приляже спочивати. Розлютився слон і вирішив позбутися нахаби. Легко сказати, а як це зробити? Хоботом не зловиш, ногою не розчавиш – надто спритна особа. І тоді, поміркувавши, запросив він на допомогу свого друга Кота. Тільки-но Кіт з’явився у вольєрі, Миші там ніби і зовсім не бувало.
Твори учнів. Орлов Єгор Кіт і Півень Жили старий Кіт і молодий Півень дружно. Одного разу вони зібралися у похід. Виходять, і Кіт говорить: - Я поведу! А Півень заперечує: - Ти ж навіть дороги не знаєш. - Я старший за тебе, тому буду керувати! - Це неважливо, я досвідченіший, я вмію робити пастки, розпалювати багаття. - Тоді давай розділимося і побачимо, хто перший здасться. На другий день Кіт вже просився додому. Не важливо, скільки кому років, важливіше, хто досвідченіший.
Твори учнів. Халимоник Юлія Слон і Миша Жив собі слон, все у нього було добре, поки миша не не попросилося до нього жити разом, мовляв, так веселіше буде. Слон дуже добре ладив з сусідами, він ніколи не брав нічого чужого. Миша ж почала ходити по сусідських коморах і нишком забирала те, що їй подобалось: одним прогризла мішок з пшеницею, у інших вкрала шматок сиру. Сусіди були незадоволені такою поведінкою та попросили Кота розібратися з крадійкою. Прийшла Миша до Слона і почала плакати, скаржитися на Кота. Велетень пішов розбиратися, що до чого, але, вислухавши Кота, все зрозумів. Прийшовши додому, Слон пояснив Миші: - Добре роби – добре й буде.
Твори учнів. Кравчук Марія Собака Рекс і Кіт Вусько Сидять собі Собако Рекс і Кіт Вусько Та сперечаються вони, кого з них більше люблять. Говорить Кіт Вусько: «От ти що можеш? Сидіти, гавкати й ричати, і більшого не знаєш ти». «А ти що можеш, волохатий? Лежати, мявкати та ще мишей ловить.» - «Так, - каже Рекс, - лякаю ворогів, отримую за це я кість у нагороду». – «Так, - каже Кіт, - ловлю мишей, цінують ще мою чудову вроду.» От так і хваляться один одному, А кожен думає по-свому. Ніколи не хваліться, діти, Оцім, що ви повинні вміти.