Дата _______________ Вчитель Кобильник Л.В.
Урок 54
Тема. Безумовні рефлекси. Інстинкти. Лабораторне дослідження: визначення реакції зіниць на світло
Мета : : формувати ключові та предметні компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності; обгрунтувати судження про безумовні рефлекси,
інстинкти;
загальнокультурну – дотримуватися культури мови, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
здоров′язбережувальну – викликати позитивні емоції шляхом опанування новими методами роботи в групах;
соціальну – розвивати вміння працювати в колективі, вміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;
інформаційну – навчати учнів використовувати довідники, мережу Інтернет, як джерела інформації;
комунікативну – удосконалювати вміння учнів формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її
результатами.
Змістові лінії : Здоров’я і безпека
Девіз:
Працюй наполегливо,
Швидко, старанно,
Щоб жодна хвилина
Не втратилась марно!
Робота вчителя |
Робота учня |
Ресурси |
||||||||
І. Вступна частина Емоційне налаштування . Прийом «Прогноз погоди»
Актуалізація Асоціативний кущ
Мозковий штурм
Мотивація Мозковий штурм
Тема, очікувані результати
|
Учні об’єднуються у 4 команди. Кожна отримує лист, який потрібно розмістити у відповідну поштову скриньку. Скриньки:«Сангвінік», «Холерик», «Флегматик», «Меланхолік»
Завдання для учнів. Ви усі бачили, як вилуплюється курча? Тільки народившись воно рухається за мамою-куркою. Учені провели дослід. Замість курки перед курчам котили м’яч і курчатко рухалось за ним, як за куркою. Чому? (Тому що це безумовно-рефлекторна діяльність курчати)
|
Додаток 54.1.
Додаток 54.2. |
||||||||
ІІ. Основна частина Конструювання учнями знань і навичок формування власного ставлення до теми
1.Особливості безумовних рефлексів. Робота з текстом підручника. «Читання з маркуванням тексту»
2.Безумовні рефлекси. Інстинкти. Складання ментальної карти.
3.Виконання лабораторного дослідження №13. Тема: Визначення реакції зіниць на світло (згідно інструкції, що є у зошиті)
|
Опрацювати текст на с. 215-216. Особливості безумовних рефлексів.
Учні об’єднуються у 2 групи. 1 група. Скласти карту: «Особливості безумовних рефлексів». 2 група: «Основні групи інстинктів»
|
Біологія: підруч. для 8 кл./ В. І. Соболь.
Додаток 54.3. biologia19630502.blogspot.com
|
||||||||
ІІІ.Підсумкова Узагальнення й систематизація учнями отриманої інформації «Біологічний футбол»
Рефлексія Метод «Бортовий журнал»
Домашнє завдання
|
Узагальнити вивчене та поставити запитання . Учень називає питання та ім’я учня, який дає на нього відповідь. У випадку, коли відповідь правильна, учень, який її дав, називає своє запитання та ім’я іншого учня, який на нього буде відповідати і так далі. Вправа триватиме до тих пір , поки не повторяться усі питання уроку
|
|
Додаток 54.1.
Прогноз погоди на найближчі 45 хвилин: «у _______ школі очікується спокійна, сонячна погода, грозових хмар в кабінеті біології та зливових дощів на обличчях восьмикласників не передбачається…»
Додаток 54.2.
Листи. 1) Це представник активного типу темпераменту. Вони мають дуже сильну, рухливу, але, в той же час, врівноважену нервовову систему. Іншими словами, для них характерні сильні процеси гальмування і збудження. Завдяки цьому, дуже добре справляються з високими емоційними і психічними навантаженнями. Але при будь-яких обставин залишаються врівноваженими і можуть впоратися зі своїми почуттями і здійснювати виважені дії. Сангвінік
2) Це запальна, нестримна людина. Рухлива, ініціативна і надто самовпевнена. Тому її ідеї - нерідко цікаві - непродумані до кінця. Такі люди нетерпеливі, і якщо захопляться, їх важко зупинити. Чекання і невдачі здатні вивести їх із себе. Вони або гарячково діють, або впадають в апатію. Для них взагалі характерна подібна нестійкість. То надмірно балакучі - не зупиниш, то слова не витягнеш. Швидко переходять від радості до смутку, від сміху до гніву. Холерик
3) Спокійний і незворушний, його впевненість ґрунтується на знаннях і розрахунку. Говорить переважно про справу, не любить пустих слів. Йому властива підприємливість, проте пропонувати нову ідею схильний лише після ретельного зважування всіх "за" і "проти". Ніяка невдача не здатна вивести його із себе. Для нього це цілком ординарні життєві неприємності. Здатний працювати рівномірно і довго в несприятливих умовах. Перед тим, як діяти, подумає про можливі перешкоди, про їх подолання. Флегматик
4) Сумний, боязкий і залякана людина. Але страх і схильність до депресій не характеризують темперамент. Потрапляючи в неприємні обставини, впадають в тугу. Академік Павлов називав меланхоліків оранжерейними людьми. Це інтелігент, прагне до гармонії і порядку в усьому. Все витончене і вишукане в цьому світі створено цими людьми. Меланхолік
Додаток 54.3.
Лабораторне дослідження №13
Тема: ВИЗНАЧЕННЯ РЕАКЦІЇ ЗІНИЦЬ НА СВІТЛО
Мета: виявити узгоджений зіничний рефлекс на світло.
Обладнання: ліхтарик, посилання на відео biologia19630502.blogspot.com (сторінка «Відео для проведення уроків біології у 8 класі», «Реакція зіниці на світло»)
Хід роботи:
1. Перегляньте відео за посиланням. Дослідження виконується парами.
2. Дослідження 1. Поверніться обличчям до світла й зверніть увагу на ширину його зіниць і на те, що в них однаковий діаметр
3. Дослідження 2. На 5-6 секунд прикрийте долонею, а потім швидко відведіть руку, спрямовуючи в око світло. Спостерігайте, як змінюється діаметр зіниці під час освітлювання ока.
4. Дослідження 3. Знову прикрийте око долонею. Через 30 секунд зверніть увагу на діаметр зіниці.
5. Заповніть таблицю. РЕАКЦІЯ ЗІНИЦЬ НА СВІТЛО № дослідження що робили що спостерігали 1 2 3
Висновок: 1. Яка роль симпатичної та парасимпатичної нервової системи на реакцію зіниці?
2. Яке це має значення.