Тема. Створення Римської імперії. Правління Октавіана Августа
Мета: характеризувати процес становлення Римської імперії; проаналізувати імператора Октавіана Августа як історичного та політичного діяча; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними та візуальними джерелами, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати учнів у дусі патріотизму, національної свідомості
Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 6-го класу
на тему
«Створення Римської імперії. Правління Октавіана Августа»
Підготувала учитель
історії та правознавства
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Т. В.
2018
Тема. Створення Римської імперії. Правління Октавіана Августа (Слайд 1)
Мета: характеризувати процес становлення Римської імперії; проаналізувати імператора Октавіана Августа як історичного та політичного діяча; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними та візуальними джерелами, вміння аналізувати та робити висновки; виховувати учнів у дусі патріотизму, національної свідомості та гідності. (Слайд 2)
Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. – К. : Генеза, 2014.», «Всесвітня історія. Історія України: робочий зошит : 6-й кл. / В. С. Власов. – 3-тє вид. – К. : Генеза, 2016.», ілюстрації до теми.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1 варіант – ст. 29 – 30.
2 варіант – ст. 31 – 32.
Каме́я — вирізьблене з каменю рельєфне зображення. (Слайд 4)
Мистецтво вирізання камей набуло особливого розвитку у стародавній Греції та Римі. На камеях найчастіше зображали богів, відомих осіб. Найпоширенішими каменями для вирізання камей були напівдорогоцінні: онікс, агат, сердолік.
Сенат, після смерті Цезаря, отримав всю владу. Він уклав угоду з Марком Антонієм, у якому йшлося про те, що всі розпорядження Цезаря залишаються чинними, а його вбивць було помилувано.
Цезар вказав у заповіт єдиним спадкоємцем Гая Юлія Цезаря Октавіана (Октавія), якого усиновив незадовго до смерті.
У листопаді 43 р. до н.е. Октавій, Марк Антоній та Лепід створили Другий тріумвірат. (Слайд 6)
Їхніми цілями стали: (Слайд 7)
Через рік у Македонії тріумвірат переміг армію заколотників. Октавій відправився до Італії. Незабаром він усунув від влади Лепіда та виступив проти Антонія. 31 р. до н.е. відбулася битва біля мису Акцій. (Слайд 8) Антоній зазнав поразки. Клеопатра надала йому дорогу. Коли військо Октавія підійшло до мурів Александрії, Антоній та Клеопатра наклади на себе руки. (Слайд 9) 1 серпня 30 р. до н.е. війська Октавія вступили в Александрію. (Слайд 10)
Так Октавій став єдиним володарем, з необмеженою владою. У 27 р. до н.е. його проголосили довічним трибуном, консулом та цензором. Октавіан став принцепсом – головним серед сенаторів та мав найвищу військову силу – імперій. Згодом йому присвоїли титул Августа. Імператор Октавіан Август правив Римом від 30 р. до н.е. до 14 р. н.е. (Слайд 11)
Августа звеличували не лише скульптори, а й історики, оспівували поети. Найулюбленішими поетами його доби були Вергілій та Горацій. Вони стали придворними поетами і творили піж наглядом Гая Цільнія Мецената. (Слайд 14)
Вергілій зажив безсмертя поемою «Енеїда». У ній він прославив свого покровителя імператора Октавіана Августа, втіливши ідею його божественного походження. Горацій писав офіційні вірші-листівки, у яких звеличував Августа та складав «Сатири».
За часів правління Октавіана жив видатний історик Тит Лівій – автор «Історії Рима від заснування міста».
Скільки років тривало правління першого імператора Рима?
30 + 14 – 1 = 43 роки
Виберіть твердження що стосуються Октавіана Августа.
А. ___ Був учасником Першого тріумвірату, унаслідок чого одержав посаду консула. –
Б. ___ Повернувшись до Рима з єгипетського походу, одержав кілька республіканських посад, які зробили його владу необмеженою. +
В. ___ отримавши вищу військову владу, він одержав право беззмінного командування всіма військами і став довічно називатися імператором. +
Г. ___ Перейшовши зі своїм військом річку Рубікон, розпочав громадянську війну проти сенату й Помпея. –
Д. ___ За його правління закладено основи системи принципату. +
Е. ___ У 27 р. до н.е. він заявив у сенаті про бажання скласти повноваження, але сенатори «вмовили» його до кінця життя очолювати Римську державу. +
Є. ___ Прагнув розширити кордони імперії. Час його правління став добою розквіту римської культури.
2. Бесіда за запитаннями підручника.