Урок з всесвітньої історії для 6-го класу на тему «Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов’ян»

Про матеріал

Тема. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов'ян

Мета: охарактеризувати суспільне життя, заняття, побут і духовне життя давніх слов'ян; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, коментувати тексти писемних історичних джерел та відповідати на запитання до них; навички роботи з історичною картою; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 6-го класу

на тему

«Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов’ян»

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала учитель

історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Т. В.

 

 

 

 

 

2018

Тема. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов’ян

Мета: охарактеризувати суспільне життя, заняття, побут і духовне життя давніх слов’ян; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, коментувати тексти писемних історичних джерел та відповідати на запитання до них; навички роботи з історичною картою; виховувати зацікавленість до вивчення теми.

Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. – К. : Генеза, 2014.», «Всесвітня історія. Історія України: робочий зошит : 6-й кл. / В. С. Власов. –  3-тє вид. – К. : Генеза, 2016.», ілюстрації до теми, роздатковий матеріал, історичні карти.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Розташуйте події у хронологічній послідовності.

3 А. Взяття й розгром Рима вестготами Аларіха.

2 Б. Поділ Римської імперії на Західну та Східну.

1 В. Проголошення християнства державною релігією.

4 Г. Розгром Рима Вандалами.

  1. Заповніть пропуски.

Перше варварське королівство створили ___ (вестготи) у ___ (418 р.). У 70-ті рр. 4 ст. зі степів ___ (Азії) в Європу прийшли ___ (гуни). Гунська навала спричинила ___ (Велике переселення народів). Гунську державу у 435 р. очолив ___ (Аттіла). Датою остаточного падіння ___ (Західної) Римської імперії вважають ___ (476) р., коли ___ (Одоакр) проголосив себе правителем Італії.

  1. Робота з історичною картою.
  • Користуючись картою на с. 264, випишіть в зошит назви германських племен. (Франки, юти, англи, алемати, остготи, вестготи, лангобарди, сакси, готи, вандали)
  • Покажіть на карті:
  • район розселення слов’янських племен наприкінці 5 ст.;
  • королівство вестготів;
  • територію Західної Римської імперії.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з візуальними джерелами.
  • Розгляньте зображення.

Картинки по запросу русалка рисунокКартинки по запросу водяной рисунок   Картинки по запросу домовой рисунокКартинки по запросу лесовик рисунок

  • Звідки вам відомі ці персонажі?
  • На вашу думку, чи справжні вони, чи вигадані.
  • Сьогодні ми з вами поговоримо про те, чи дійсно слов’яни вірили в вищезгаданих героїв, яким богам поклонялися, чим займалися та як жили.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Робота з історичним джерелом.

Із книги Маврикія стратега «СТРАТЕГІКОН»

«Племена склавинів і антів живуть спільно, і життя їхнє однакове: вони живуть вільно і не дають нікому поневолити себе або підкорити. Їх дуже багато в країні, і вони досить витривалі, переносять легко і спеку, і холод, і дощ, і неприкритість тіла, і убозтво… До тих, хто приходить до них і користується гостинність, вони ставляться ласкаво… Тих, хто перебуває в них у полоні, вони не тримають у рабстві безстроково…, а обмежують їхнє рабство певним строком, після чого відпускають у їхню землю…»

Запитання:

  • Про які племена йдеться в уривку?
  • Як автор визначає суспільний устрій цих племен?
  • Які ще писемні джерела з історії згаданих в уривку народів вам відомі?
  1. Розповідь учителя.

Слов’яни виступали як окремі, більші чи менші групи – племена, союзи племен. Їх очолювали обрані громадою вожді. За ними закріплювалася верховна влада. Особливу роль у житті слов’ян відігравали ради, на яких ухвалювали найважливіші рішення. При потребі оборони від сильного ворога, слов’янські племена об’єднувалися у великі військові союзи. Давні слов’яни 5 – 7 ст. наблизилися до створення держави. Про це свідчить облаштування поселень. Менші з поселень скупчувалися навколо більших – своєрідних племінних центрів. Пізніше вони перетворювалися на укріплені городища.

  1. Робота з писемними історичними джерелами.
  • Опрацюйте текст історичного джерела.

З книга Прокопія Кесарійського «Війни»

Усі слов’яни високі на зріст і надзвичайно сильні. Колір обличчя в них не зовсім білий, волосся не русяве й не переходить у чорне, а рудувате і до того ж – в усіх. підступності чи лукавості в них зовсім мало.

  • Опишіть зовнішній вигляд давніх слов’ян.
  1. Самостійна робота з підручником (с. 270 – 271).
  • Опрацюйте текст підручника та перекажіть його за планом.

План

  1. Землеробство.
  2. Скотарство.
  3. Ремесла.
  4. Черняхівська культура.
  1. Використовуючи подані ілюстрації, сформулюйте речення, які характеризують господарське життя та заняття давніх слов’ян.

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\6 клас\4. Рим\13. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх словян\Рисунок2.png (тварини, яких розводили давні слов’яни).

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\6 клас\4. Рим\13. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх словян\Рисунок12.png (рослини, які вирощували давні слов’яни).

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\6 клас\4. Рим\13. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх словян\Рисунок14.png (вироби, що виготовляли давні слов’яни).

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\6 клас\4. Рим\13. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх словян\Рисунок1а.png - … (продукти, якими торгували давні слов’яни).

  1. Розповідь учителя.

Давні слов’яни були язичниками. Тобто, вірили в багатьох богів. Свідчень про їхні вірування майже не збереглися. Але зусиллями вчених дещо з міфології давніх слов’ян все таки відмінили. Давні слов’яни мали святилища – капища. Більшість із них стояла просто неба, у центрі розташовувалися жертовники та масивний стовп, на якому височів ідол. Тут порядкували служителі язичницьких обрядів – волхви. Давні слов’яни, що проживали на території України, поклонялися божествам, пов’язаним з рільництвом і скотарством. Поклонялися духам: лісовикам, водяникам, домовикам.

  1. Складіть словничок із 3-4 слів, які можна використовувати в розповіді про суспільне життя давніх слов’ян. Запишіть тлумачення до кожного.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Робота з візуальними джерелами.
  • Розгляньте зображення та заповніть схему.

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\6 клас\4. Рим\13. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх словян\img19.jpg   E:\Работа\Підготовка до уроків історії\6 клас\4. Рим\13. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх словян\-3-638.jpg

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\6 клас\4. Рим\13. Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх словян\Рисунок1.png

  1. Заповніть таблицю.

Слов’янські боги

Перун

Бог грому та блискавки

Стрибог

Бог вітрів

Даждьбог

верховний бог

Ярило

Бог сонця

Велес

Покровитель домашньої худоби, бог померлих

Мокоша

Богиня родючості

Сварог

Бог неба

  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 55 підручника.
  2. Підготуватися до тематичного оцінювання.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Точиліна Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
23 березня 2018
Переглядів
15419
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку