Розглянути життя слов'ян напередодні Великого переселення народів;формувати в учнів вміння аналізувати історичні джерела про слов'ян; виховувати інтерес до минулого наших предків.
Тема.Слов’яни напередодні Великого переселення народів.
Мета.-Розглянути життя слов’ян напередодні Великого переселення народів;
-формувати в учнів вміння аналізувати історичні джерела про слов’ян;
- виховувати інтерес до минулого наших предків.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку:урок – практикум.
Обладнання: підручник, уривки історичних джерел про слов’ян, карта «Переселення слов’ян», атласи, контурні карти, ілюстрації, аудіо записи.
Структура та хід уроку:
І.Організація класу.
ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.
Метод «Мікрофон».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
План
1.Історичні джерела про слов’ян.
2.Розселення слов’ян.
3.Суспільство та господарство.
4.Духовний світ .
1.А)Слово вчителя.
У ІІ-І тис. до н.е. на території від Вісли до Дніпра зароджується народ , який давні історики називали венедами, склавинами, антами. Ми звемо їх слов’янами і вважаємо своїми предками.
Б)Бесіда:
-Звідки ми дізнаємося про слов’ян?
-Які види історичних джерел ви знаєте?
В) робота з підручником, с.268.
-Зачитати скільки письмових свідчень залишилося про слов’ян.
Г) складання схеми на основі параграфа підручника та роздаткового матеріалу:
Д) Робота в 3 групах з історичними джерелами:(додаток № 1).
1) Йордан « Історія готів»
2)Прокопій Кесарійський «Історія війн»
3)Маврикій «Стратегікон».
2.А)Розповідь вчителя:
Існують різні теорії щодо походження слов’ян.Умовно їх поділяють на 2 групи: міграційна та автохтонна.
Б)робота з підручником, с. 267.
- Зачитати думки вчених щодо походження слов’ян (Нестора –літописця, зарубіжних дослідників – міграційна; Геродота, М.Грушевського - автохтонна теорія).
Висновок.Таким чином слов’яни оселилися в районах Вісли, Карпат, Дністра, Південного Бугу, Прип’ятського Полісся, Верхнього Подніпров’я,Дунаю.
В) робота з контурними картами , с.15,завд.5.
Г) Робота з підручником, с.271.
-Знайти і зачитати про поселення слов’ян.
Д) Робота з ілюстрацією « Слов’янська господа», с.271.
3.А) Слово вчителя.
Б) Робота з документом,с.269 про суспільний устрій.
- Що таке демократія?
-В яких народів Стародавнього світу був демократичний устрій?
В)Прослухати вірш О.Олеся про слов’ян( учень розказує).
-Які об’єднання слов’ян згадано у вірші?
Г) Звучить уривок пісні Н.Матвієнко «Ой роде наш красний…».
Д)Робота з терміном: віче, с.272.(записати в зошит).
Е) Робота в групах:
1)Скласти схему «Господарство слов’ян»(с.270, роздатковий матеріал).
2) Скласти схему «Ремесла слов’ян» (с.270, роздатковий матеріал).
3) Скласти таблицю «Торгівля слов’ян» (роздатковий матеріал).
Групи звітують.
Є) робота з легендами про заняття слов’ян (випереджувальне завдання -учень розповідає легенду про київських ковалів).
Ж)перегляд відеосюжету про Змієві вали.
4.А)Розповідь вчителя про вірування слов’ян.
Слов’яни – язичники.
Які народи Стародавнього Світу теж були язичниками?
Б)Робота з підручником, с. 272
-Зачитати яким силам природи поклонялися слов’яни?
В)Складання ілюстрованого колажу «Боги Стародавніх слов’ян» (учні знаходять імена богів у підручнику і прикріплюють на дошку їхнє зображення).
Г) перегляд відеоуривка про жертвоприношення.
Е) Робота з підручником, с. 272
-Знайти обряди слов’ян, пісні.
Є) Виконання веснянки ( І учениця).
Ж)Легенди та перекази про Коляду, Купало.
V. Закріплення.
А)Бесіда:
-Які історики писали про слов’ян?
- Де проживали слов’яни?
- Які ремесла розвивалися у слов’ян?
Б)Асоціація «Слов’янський дуб»(учні прикріплюють листочки з поняттями, термінами по даній темі).
VІ. Оцінки. Їх мотивація.
VІІ. Домашнє завдання: §53, завдання 4,5,с.273.
Додатки:
І група:
Йордан «Історія готів»
З лівої сторони Альп від витоків річки Вісли на величезних посторах проживає багато чисельне плем’я венедів. Хоч тепер їхні назви змінюються в залежності від різних родів і місць проживання, все ж переважно всі вони називаються слов’янами і антами.
ІІ група:
Прокопій Кесарійський «Історія війн»
Всі вони високі і дуже сильні тілом, ще й волоссям не дуже світлі і не руді, але не схильні й до чорноти , але всі вони трошки червонуваті.
Спосідб їхнього життя грубий і невибагливий…вони менш за все підступні й каверзні, прості, але зберігають норов…
ІІІ група:
Маврикій «Стратегікон»
Племена слов’ян не можна схилити до рабства або покори у своїй країні. Вони багато чисельні , витривалі, легко переносять спеку, холод, голод…До прибуваючих до них іноземців вони ставляться ласкаво, виявляючи їм знаки своєї поваги…
Додаток №2
І група:
Складіть схему: «Господарство слов’ян».
До ІІ п. І тис. до н.е. слов’яни мали вже розвинене землеробство і скотарство.Землі обробляли аж до їх повного виснаження, а потім переходили на інше місце.
Певну роль у господарстві відігравали промисли ( мисливство, збиральництво, рибальство, бортництво).Розвивалися ремесла.
ІІ група:
Складіть схему: « Ремесла слов’ян»
З ремесел найрозвинутішими були залізодобування та металообробка.Кожна громада утримувала коваля, який сам виплавляв руду і виготовляв залізні вироби.Поширеним було і гончарство. Прядіння, ткацтво, обробка шкіри, каменю та дерева забезпечували слов’ян необхідними речами повсякденного вжитку.
ІІІ гупа:
Складіть таблицю: « Зовнішня торгівля слов’ян»
Давні слов’яни підтримували торгові відносини з римськими провінціями в Північному Причорномор’ї таПодунав’ї, з Візантією, балтійськими та германськими племенами.Вивозили зерно, хутро, шкіру, віск, мед, рабів.Ввозили вина, вироби зі скла, прикраси.
І група
Про слов’ян писав готський історик Йордан в «Історії готів»;
Птолемей «Географія»,
Пліній Старший "Природнича історія",
Тацит «Германія».
ІІ група:
Про слов’ян писали візантійські історики :
Прокопій Кесарійський "Історія війн"
Маврикій "Стратегікон"
ІІІ група: