Урок для 6 класу "Слов’яни напередодні Великого переселення народів"

Про матеріал

Розглянути життя слов'ян напередодні Великого переселення народів;формувати в учнів вміння аналізувати історичні джерела про слов'ян; виховувати інтерес до минулого наших предків.


Перегляд файлу

Тема.Словяни напередодні Великого переселення народів.

 

Мета.-Розглянути життя словян напередодні Великого переселення народів;

          -формувати в учнів вміння аналізувати історичні джерела про словян;

          - виховувати інтерес до минулого наших предків.
 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Форма уроку:урок – практикум.

 

Обладнання: підручник, уривки історичних джерел про слов’ян, карта «Переселення слов’ян», атласи, контурні карти, ілюстрації, аудіо записи.

 

                                       Структура та хід уроку:

І.Організація класу.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів.

  Метод «Мікрофон».

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

                                                         План

1.Історичні джерела про словян.

2.Розселення словян.

3.Суспільство та господарство.

4.Духовний світ .

 

1.А)Слово вчителя.

У ІІ-І тис. до н.е. на території від Вісли до Дніпра зароджується народ , який давні історики називали венедами, склавинами, антами. Ми звемо їх словянами  і вважаємо своїми предками.

 

Б)Бесіда:

   -Звідки ми дізнаємося про словян?

   -Які види історичних джерел ви знаєте?

 

В) робота з підручником, с.268.

-Зачитати скільки письмових свідчень залишилося про словян.

 

Г) складання схеми на основі параграфа підручника та роздаткового матеріалу:

 

 

 

 

 

Д) Робота в 3 групах з історичними джерелами:(додаток № 1).

 

1) Йордан « Історія готів»

2)Прокопій Кесарійський «Історія війн»

3)Маврикій «Стратегікон».

 

2.А)Розповідь вчителя:

Існують різні теорії щодо походження слов’ян.Умовно їх поділяють на 2 групи: міграційна та автохтонна.

 

Б)робота з підручником, с. 267.

- Зачитати думки вчених щодо походження слов’ян (Нестора –літописця, зарубіжних дослідників – міграційна; Геродота, М.Грушевського - автохтонна теорія).

 

Висновок.Таким чином словяни оселилися в районах Вісли, Карпат, Дністра, Південного Бугу, Припятського Полісся, Верхнього Подніпровя,Дунаю.

 

В) робота з контурними картами , с.15,завд.5.

 

Г) Робота з підручником, с.271.

-Знайти і зачитати про поселення словян.

 

Д) Робота з ілюстрацією « Словянська господа», с.271.

 

3.А) Слово вчителя.

 

Б) Робота з документом,с.269 про суспільний устрій.

- Що таке демократія?

-В яких народів Стародавнього світу був демократичний устрій?

 

В)Прослухати вірш О.Олеся про словян( учень розказує).

-Які обєднання словян згадано у вірші?

 

 

Г) Звучить уривок пісні Н.Матвієнко «Ой роде наш красний…».

 

Д)Робота з терміном: віче, с.272.(записати в зошит).

 

Е) Робота в групах:

1)Скласти схему «Господарство словян»(с.270, роздатковий матеріал).

2) Скласти схему «Ремесла словян» (с.270, роздатковий матеріал).

3) Скласти таблицю «Торгівля словян» (роздатковий матеріал).

 Групи звітують.

 

Є) робота з легендами про заняття словян (випереджувальне завдання -учень розповідає легенду про київських ковалів).

 

Ж)перегляд відеосюжету про Змієві вали.

 

4.А)Розповідь вчителя про вірування словян.

Словяни – язичники.

Які народи Стародавнього Світу теж були язичниками?

 

Б)Робота з підручником, с. 272

-Зачитати яким силам природи поклонялися словяни?

 

В)Складання ілюстрованого колажу «Боги Стародавніх словян» (учні знаходять імена богів у підручнику і прикріплюють на дошку їхнє зображення).

 

Г) перегляд відеоуривка про жертвоприношення.

 

Е) Робота з підручником, с. 272

-Знайти обряди словян, пісні.

 

Є) Виконання веснянки ( І учениця).

 

Ж)Легенди та перекази про Коляду, Купало.

 

V. Закріплення.

 

А)Бесіда:

-Які історики писали про словян?

- Де проживали словяни?

- Які ремесла розвивалися у словян?

 

Б)Асоціація «Словянський дуб»(учні прикріплюють листочки з поняттями, термінами по даній темі).

 

VІ. Оцінки. Їх мотивація.

VІІ. Домашнє завдання: §53, завдання 4,5,с.273.

 

Додатки:

  1. Джерела про слов’ян:

І група:

                                            Йордан «Історія готів»

З лівої сторони Альп від витоків річки Вісли на величезних посторах проживає багато чисельне племя венедів. Хоч тепер їхні назви змінюються в залежності від різних родів і місць проживання, все ж переважно всі вони називаються словянами і антами.

 

ІІ група:

                         Прокопій Кесарійський «Історія війн»

Всі вони високі і дуже сильні тілом, ще й волоссям не дуже світлі і не руді, але не схильні й до чорноти , але всі вони трошки червонуваті.

Спосідб їхнього життя грубий і невибагливий…вони менш за все підступні й каверзні, прості, але зберігають норов…

 

ІІІ група:

                                  Маврикій «Стратегікон»

Племена словян не можна схилити до рабства або покори у своїй країні. Вони багато чисельні , витривалі, легко переносять спеку, холод, голод…До прибуваючих до них іноземців вони ставляться ласкаво, виявляючи їм знаки своєї поваги…

 

 

Додаток №2

І група:

Складіть схему: «Господарство словян».

       До ІІ п. І тис. до н.е. словяни мали вже розвинене  землеробство і скотарство.Землі обробляли аж до їх повного виснаження, а потім переходили на інше місце.

         Певну роль у господарстві відігравали промисли ( мисливство, збиральництво, рибальство, бортництво).Розвивалися ремесла.

 

 

ІІ група:

 

Складіть схему: « Ремесла словян»

 

З ремесел найрозвинутішими були залізодобування та металообробка.Кожна громада утримувала коваля, який сам виплавляв руду і виготовляв залізні вироби.Поширеним було і гончарство. Прядіння, ткацтво, обробка шкіри, каменю та дерева забезпечували словян необхідними речами повсякденного вжитку.

 

ІІІ гупа:

Складіть таблицю: « Зовнішня торгівля слов’ян»

Давні слов’яни підтримували торгові відносини з римськими провінціями в Північному Причорномор’ї таПодунав’ї, з Візантією, балтійськими та германськими племенами.Вивозили зерно, хутро, шкіру, віск, мед, рабів.Ввозили вина, вироби зі скла, прикраси.

 

 

 

 

І група

Про слов’ян писав готський історик Йордан в «Історії готів»; 

  • Римські історики:  

Птолемей  «Географія», 

 Пліній Старший  "Природнича історія",

Тацит «Германія».

 

ІІ група:

 

Про слов’ян  писали візантійські історики :

            Прокопій Кесарійський "Історія війн" 

       Маврикій "Стратегікон"

 

 

 

ІІІ група:

 

  • Про слов’ян писали арабські історики  Ібн-Рус  та  Ібн-Якуб;
  • Літописець Київської Русі Нестор у « Повісті минулих літ».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Розервін Тетяна Вікторівна
    Я б наситила урок ІКТ і додала мотиваційний елемент після актуалізації і формування учнями висновків після закріпення.
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
23 березня 2018
Переглядів
5823
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку