Тема. Османська імперія
Мета: сформувати в учнів уявлення про Османську імперію в XVI-XVII ст.; розглянути турецько-українські відносини, культуру Османської імперії; розвивати увагу, мислення, пам'ять, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичною картою; виховувати інтерес до вивчення теми.
Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 8-го класу
на тему
«Османська імперія»
Підготувала
учитель історії та правознавства
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Тетяна Василівна
2018
Тема. Османська імперія (Слайд 1)
Мета: сформувати в учнів уявлення про Османську імперію в XVI-XVII ст.; розглянути турецько-українські відносини, культуру Османської імперії; розвивати увагу, мислення, пам’ять, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичною картою; виховувати інтерес до вивчення теми. (Слайд 2)
Обладнання: підручник «Всесвітня історія» для 8-го класу (О.В. Гісем, О.О. Мартинюк), мультимедійна презентація, проектор.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1 диван 2 халіф 3 емір 4 яничари 5 сипахи |
А гвардія султана, що набиралася із хлопчиків-рабів, які виховувалися в спеціальних школах-кармах Б вища рада при султані В воїни-кіннотники Г титул правителя в деяких мусульманських країнах, а також особа, що носить цей титул |
Відповідь: 1Б; 3Г; 4А; 5В.
XVI століття стало для Османської імперії часом найбільшої військової та політичної могутності Османської імперії. Султан Селім І Грозний (1512 – 1520 рр.) у першій половині XVI століття приєднав до своїх володінь значні території на Близькому сході та в Північній Африці. Перемігши у війні з Іраном Селім І завоював Азербайджан, частину Вірменії, Грузії, Дагестан та Курдистан. Після підкорення Сирії та Єгипту він проголосив себе халіфом – головою всіх мусульман. (Слайд 5)
Правління сина Селіма І Сулеймана І Пишного вважають періодом найвищого розквіту імперії. Він впорядкував законодавство імперії, за що народ назвав його «кануні» («законодавець»). (Слайд 6) Дружиною Сулеймана І стала українська дівчина Настя Лісовська, відома як Роксолана. (Слайд 7) За його правління турки-османи проникли до Центральної Європи. Після взяття Белграда турецькі війська рушили в Угорщину. У 1526 р. в битві під Могачем вони розгромили чесько-угорські війська. Угорщину було розділено між Австрійською та Османською імперією. (Слайд 8)
У 1529 р. Сулейман І оточив Відень. Однак з наближенням зими турки були змушені зняти облогу. Так Австрія стала головним ворогом для Османської імперії. Проти австрійських Габсбургів імперія уклала союз із Францією. У результаті постійних воєн погіршувалося внутрішнє становище імперії – зменшилося надходження здобичі, данини та рабів. У відповідь на збільшення податків в 1591 – 1628 рр. країною прокотилася хвиля селянських повстань. (Слайд 9)
У 1683 р. султан Мехмед IV зі 100-тисячною армією рушив на Австрію. Після облоги Відня, яка тривала два місяці, турецька армія була вщент розбита. Ця битва стала найбільшою поразкою для Османської імперії у XVII столітті. (Слайд 10)
Культура Османської імперії XVI –XVII століття розвивалася під впливом ісламу. Та незважаючи на всі заборони Корану, в імперії з’явилися цікаві наукові праці, літературні твори, пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва. Розвиток тогочасної культури розділяють на два періоди: від другої половини XV до кінця XVI ст. – піднесення, а в XVII ст. – занепад. Другу половину XVI і XVII ст. вважали «золотим віком» турецької поезії. Яскравими представниками тієї доби був Мояла Махмуд (Абдуль Баки) та Ільяс Ревані. Набув поширення сатиричний жанр. У турецькій прозі часів розквіту імперії набули поширення невеликі оповіді, анекдоти, складені письменником Лямі. Наукових досягнень було небагато.
В XVI ст. значного розквіту досягла архітектура. Його повязують з діяльністю Мімара Сінана (1490 – 1588) – грецького архітектора на службі у турецького султана. З 360 збудованих ним споруд найвідомішими стали мечеті Шахзаде і Сулейманіє у Стамбулі, мечеть Селіма в Едірне та інші. В часи занепаду турецька культура значними досягненнями не вирізнялася. (Слайди 14 – 17)
А. Створив великий флот. +
Б. Завоював Сирію та Єгипет. –
В. Активно підтримував релігійних противників Габсбургів. +
Г. У 1529 р. оточив Відень. +
Д. Завоював країни Закавказзя. –
Завоювання; війни; могутність; вершина; султан; слабкість; занепад.