Урок з всесвітньої історії для 8-го класу на тему «Османська імперія»

Про матеріал

Тема. Османська імперія

Мета: сформувати в учнів уявлення про Османську імперію в XVI-XVII ст.; розглянути турецько-українські відносини, культуру Османської імперії; розвивати увагу, мислення, пам'ять, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичною картою; виховувати інтерес до вивчення теми.

Перегляд файлу

 

 

 

 

Конспект уроку

з всесвітньої історії

для 8-го класу

на тему

«Османська імперія»

 

 

 

Підготувала

учитель історії та правознавства

Комунального закладу

«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів

Зміївської районної ради

Харківської області»

Вистороп Тетяна Василівна

 

 

2018

 

Тема. Османська імперія     (Слайд 1)

Мета: сформувати в учнів уявлення про Османську імперію в XVI-XVII ст.; розглянути турецько-українські відносини, культуру Османської імперії; розвивати увагу, мислення, пам’ять, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, навички роботи з історичною картою; виховувати інтерес до вивчення теми.   (Слайд 2)

Обладнання: підручник «Всесвітня історія» для 8-го класу (О.В. Гісем, О.О. Мартинюк), мультимедійна презентація, проектор.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Установіть відповідність між поняттям та його визначенням.      (Слайд 3)

1 диван

2 халіф

3 емір

4 яничари

5 сипахи

А гвардія султана, що набиралася із хлопчиків-рабів, які виховувалися в спеціальних школах-кармах

Б  вища рада при султані

В  воїни-кіннотники

Г  титул правителя в деяких мусульманських країнах, а також особа, що носить цей титул

Відповідь: 1Б; 3Г; 4А; 5В.

  1. Бесіда за запитаннями.
  • Пригадайте, як було утворено Османську імперію.
  • Які завоювання здійснила Османська імперія у XV столітті?
  • Як складалися стосунки України з Османською імперією?
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота з ілюстраціями.       (Слайд 4)
  • Розгляньте зображення. Назвіть заборони, що стосувалися Османської імперії.
  • Хто та чому, на вашу думку, міг вводити такі заборони?
  • Сьогодні ми дізнаємося відповідь на це питання, а також з’ясуємо причини швидкого розвитку імперії та її занепаду.
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Розповідь учителя.

XVI століття стало для Османської імперії часом найбільшої військової та політичної могутності Османської імперії. Султан Селім І Грозний (1512 – 1520 рр.) у першій половині XVI століття приєднав до своїх володінь значні території на Близькому сході та в Північній Африці. Перемігши у війні з Іраном Селім І завоював Азербайджан, частину Вірменії, Грузії, Дагестан та Курдистан. Після підкорення Сирії та Єгипту він проголосив себе халіфом – головою всіх мусульман. (Слайд 5)

Правління сина Селіма І Сулеймана І Пишного вважають періодом найвищого розквіту імперії. Він впорядкував законодавство імперії, за що народ назвав його «кануні» («законодавець»). (Слайд 6) Дружиною Сулеймана І стала українська дівчина Настя Лісовська, відома як Роксолана. (Слайд 7) За його правління турки-османи проникли до Центральної Європи. Після взяття Белграда турецькі війська рушили в Угорщину. У 1526 р. в битві під Могачем вони розгромили чесько-угорські війська. Угорщину було розділено між Австрійською та Османською імперією. (Слайд 8)

У 1529 р. Сулейман І оточив Відень. Однак з наближенням зими турки були змушені зняти облогу. Так Австрія стала головним ворогом для Османської імперії. Проти австрійських Габсбургів імперія уклала союз із Францією. У результаті постійних воєн погіршувалося внутрішнє становище імперії – зменшилося надходження здобичі, данини та рабів. У відповідь на збільшення податків в 1591 – 1628 рр. країною прокотилася хвиля селянських повстань.  (Слайд 9)

У 1683 р. султан Мехмед IV зі 100-тисячною армією рушив на Австрію. Після облоги Відня, яка тривала два місяці, турецька армія була вщент розбита. Ця битва стала найбільшою поразкою для Османської імперії у XVII столітті. (Слайд 10)

  1. Самостійна робота з текстом підручника (с. 140).
  • Опрацюйте текст підручника.
  • Яким було становище чоловіків-немусульман на завойованих турками землях? (сплачували подушний податок, виконували повинності, не мали права носити зброю, їздити верхи, споруджувати будинки, вищі ніж у турків).
  • Поясніть роль руху гайдуків.
  1. Робота зі схемою.             (Слайд 11)
  • Розгляньте схему. Складіть стислу розповідь про те, як було влаштовано державне управління Османської імперії.

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\8 клас\Всесвітня\Османська імперія\Рисунок1.png

  1. Розповідь учителя.

Культура Османської імперії XVIXVII століття розвивалася під впливом ісламу. Та незважаючи на всі заборони Корану, в імперії з’явилися цікаві наукові праці, літературні твори, пам’ятки архітектури та образотворчого мистецтва. Розвиток тогочасної культури розділяють на два періоди: від другої половини XV до кінця XVI ст. – піднесення, а в XVII ст. – занепад. Другу половину XVI і XVII ст. вважали «золотим віком» турецької поезії. Яскравими представниками тієї доби був Мояла Махмуд (Абдуль Баки) та Ільяс Ревані. Набув поширення сатиричний жанр. У турецькій прозі часів розквіту імперії набули поширення невеликі оповіді, анекдоти, складені письменником Лямі. Наукових досягнень було небагато.

В XVI ст. значного розквіту досягла архітектура. Його повязують з діяльністю Мімара Сінана (1490 – 1588) – грецького архітектора на службі у турецького султана. З 360 збудованих ним споруд найвідомішими стали мечеті Шахзаде і Сулейманіє у Стамбулі, мечеть Селіма в Едірне та інші. В часи занепаду турецька культура значними досягненнями не вирізнялася.   (Слайди 14 – 17)

  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Виберіть твердження, що стосуються Сулеймана І Пишного.   (Слайд 18)

А. Створив великий флот. +

Б. Завоював Сирію та Єгипет. –

В. Активно підтримував релігійних противників Габсбургів. +

Г. У 1529 р. оточив Відень. +

Д. Завоював країни Закавказзя. –

  1. Робота з історичною картою.  (Слайд 19)
  • Розгляньте карту на ст. 141 підручника.
  • Покажіть територію Османської імперії на початку XVI століття.
  • Порівняйте території, захоплені Селімом І та Сулейманом І Пишним.
  • Назвіть річки, що протікали територіями, завойованими Сулейманом І. (Євфрат, Тигр, Дунай).
  1. За допомогою опорних  слів складіть стислу розповідь про становище Османської імперії у XVI столітті.    (Слайд 20)

Завоювання; війни; могутність; вершина; султан; слабкість; занепад.

  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.   (Слайд 21)
  1. Опрацювати § 18 підручника
  2. Опрацювати завдання підручника с. 144

 

docx
Додано
17 березня 2018
Переглядів
8491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку