Тема: Техніка вдома.
Мета: з’ясувати, яка техніка слугує нам вдома, яке призначення кожного електричного чи газового пристрою, пригадати правила безпечної поведінки з побутовими приладами; розвивати уміння аналізувати та вилучати зайвий предмет, уміння працювати індивідуально та у групі; виховувати бажання дотримуватися правил поводження з побутовими приладами.
Обладнання: презентація, індивідуальні картки, цеглинки Лего із прикладами, числами та буквами, зображення веселки, сигнальні цеглинки Лего 3 кольорів.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація раніше здобутих знань, умінь та навичок.
1. Заповнення календаря спостережень за погодними змінами (слайд 2). Діти відповідають на запитання вчителя щодо стану неба, наявності вітру та опадів, а один із учнів на другому слайді презентації переміщує слова-відповіді у червоний прямокутник.
2. Усне опитування:
― Пригадайте, що називають технікою. (Техніка – це різні машини, механізми та прилади, які використовує людина.) Які види техніки ми розглядали на попередньому уроці? (На попередньому уроці ми розглядали будівельну та сільськогосподарську техніку.) Назвіть техніку, яку використовують на будівництві. (Підіймальний кран, коток, екскаватор, самоскид, бульдозер.) Як її називають? Назвіть техніку, яку використовують у сільському господарстві. (Трактор, комбайн, обприскувач, сівалка, картоплекопач.) Як її називають?
3. Індивідуальна робота за картками. Вправа «Закресли зайве». (слайд 3).
― Перед кожним із вас лежить картка. Переверніть її стороною із малюнками до себе. Уважно розгляньте малюнки і закресліть один предмет, який є зайвим у даній групі предметів. Після виконання завдання покладіть картку стороною із малюнками до парти.
III. Повідомлення теми та мети уроку. (слайд 4).
― Тема нашого уроку ― техніка вдома. Завдання нашого уроку: з’ясувати, яка техніка слугує нам вдома, яке призначення кожного електричного чи газового приладу, пригадати правила безпечної поведінки з побутовими приладами.
IV. Опрацювання нового матеріалу. (слайди 5, 6, 7).
― Назвіть, будь ласка, побутову техніку, яка зображена на слайді.
Діти називають техніку у тому порядку, в якому вона зображена на слайді (зліва направо, спочатку ті побутові прилади, що зображені у верхній частині слайду, потім ― ті прилади, що зображені в нижній частині слайду). Потім я загадую загадки про техніку, зображену на слайді, діти відгадують загадку і детально розповідають про призначення даного пристрою та як саме його використовують у побуті.
1) В нас на кухні білий кіт,
Він прив’язаний за дріт.
День і нічку муркотить,
В животі мороз сидить. (Холодильник)
2) Товстопуза біла пані
Крутить одяг в барабані. (Пральна машина)
3) Нам показує вікно
Спорт, новини і кіно. (Телевізор).
4) На кухні річ не разова,
Електрична, газова―
Необхідна та й та!
Зварити їжу ― потрібна. (Кухонна плита)
5) Розморожувати вміє,
Що потрібно ― розігріє.
Піцу зробить за хвилину ―
Нагодує всю родину. (Мікрохвильова піч)
6) В нім знання з усього світу
«Мишка» може всім відкрити. (Комп’ютер)
7) Тиснеш кнопки і за мить
З другом можеш говорити. (Телефон)
8) Запам’ятав науку:
Збирати ― ковтати пилюку. (Пилосос)
9) Може моркву покришити,
Свіжий сік для нас зробити.
Не потрібно йому рук -
Має функцій безліч штук. (Кухонний комбайн)
10) Що за диво-агрегат?
Молотильний аппарат?
М'ясо вправно він ковтає,
Фарш ― в тарілочку складає. (Електрична м'ясорубка)
11) Нам технічний прогрес
Подарував скриню чудес ―
Там продуктів всяких тьма,
А охороняє їх зима. (Морозильна камера)
12) Якщо душно буде влітку ―
У кімнаті зробить вітер. (Кондиціонер)
V. Руханка. (слайд 8)
VI. Продовження опрацювання нового матеріалу.
а) Гра «Шифрувальник». Я зачитую загадку, а діти відгадують. Разом з дітьми з’ясовую призначення кожного приладу побутової техніки:
1) Може моркву покришити,
Сахар, сливки разом збити.
Не потрібно йому рук ―
Електричний справжній друг. (Блендер) (слайд 9)
2) Стоїть у куточку,
Їсть пилючку хоботочком. (Пилосос) (слайд 10)
3) Пливе парохід у великий похід,
А за ним така гладь ,
Що й зморшки не знать. (Праска) (слайд 11)
4) Сушить він волосся всім
Теплим вітерцем своїм. (Фен). (слайд 12)
б) Розповідь вчителя.
― У кожній оселі є багато домашніх помічників, які допомагають людині зробити життя людини комфортним. Вони світять, гріють, печуть, перуть, прибирають.
Більшість з них працюють за допомогою електричного струму. Їх так і називають ― електричні прилади або електроприлади.
Побутові електроприлади поділяють на декілька груп:
1)для приготування їжі; (слайд 13)
Назвіть електричні прилади, зображені на слайді. З якою метою використовують дані електричні прилади?
2) для прискорення приготування їжі; (слайд 14)
Назвіть електричні прилади, зображені на слайді. З якою метою використовують дані електричні прилади?
3) для підігріву води; (слайд 15)
З’ясовую, чи знають діти назви цих електроприладів. Якщо діти знають не всі електричні прилади, то повідомляю назву цих електроприладів, детально пояснюю призначення кожного електроприладу.
4) для опалювання приміщень; (слайд 16)
Назвіть електричні прилади, зображені на слайді. З якою метою використовують дані електричні прилади?
5) для особистої гігієни та прасування; (слайд 17)
З’ясовую, чи знають діти назви цих електроприладів. Якщо діти знають не всі електричні прилади, то повідомляю назву цих електроприладів, пояснюю призначення кожного електроприладу.
6) для задоволення інших потреб. (слайд 18)
Назвіть електричні прилади, зображені на слайді. З якою метою використовують кожен електричний прилад?
Отже, на які групи поділяють всі електроприлади?
VII. Гімнастика для очей. (слайд 19)
VIII. Продовження опрацювання нового матеріалу.
1.Робота у великих групах. (Гра «Веселковий словограй».)
Роздаю дітям цеглинки Лего із написаними прикладами, відповідями і цифрами. (слайди 20, 21 і 22) Учні складають у послідовності розміщення кольорів веселки цеглинки Лего із прикладами, добирають до кожного прикладу цеглинку Лего із відповіддю та буквою та прочитують отримане слово. З отриманих слів складають речення «Завжди бережи техніку». З’ясовую, чи учні розуміють, як слід берегти техніку.
2. Бесіда про те, як слід безпечно поводитися з електроприладами та як потрібно берегти побутову техніку. (слайди 23, 24)
а) З’ясовуємо, чому не можна залишати електроприлади без нагляду за ними.
б) З’ясовуємо, чому електронагрівальні прилади слід ставити на вогнетривкі підставки.
в) Звертаю увагу на те, що в одну розетку не можна вмикати багато електроприладів, бо це може призвести до перегрівання проводів та виникнення пожежі.
IX. Узагальнення.
Отже, яку техніку вважають побутовою технікою? На які групи поділяють домашню техніку, залежно від її призначення? Яких правил слід дотримуватися при безпечному користуванні електроприладами? До чого може призвести нехтування даними правилами?
X. Рефлексія.
Що найбільше сподобалося на уроці? Що, на вашу думку, вам вдалося найкраще? При виконанні якого завдання відчули складнощі? Як саме ви їх подолали? Просигналізуйте цеглинками Лего, чи сподобався урок. (слайд 25).
XI. Підсумок уроку.
― Вдячна за роботу на уроці! (Слайд 26). Особливо вдячна за активну роботу на уроці таким учням (називаю імена та прізвища найактивніших на уроці учнів).