Урок української літератури
7 клас
Тема: Ліна Костенко. Поезія «Крила». Виразне читання напам’ять поезій Ліни Костенко.
Мета: продовжити знайомство учнів з творчістю Ліни Костенко; працювати над художніми засобами, виявленням авторської позиції; розвивати вміння глибоко розуміти текст, зіставляти, мислити образно, чітко висловлювати думки; виховувати прагнення бути духовно багатою людиною, розвивати свій талант, знайти себе в житті.
Обладнання: портрет Ліни Костенко, фото пам’ятника Ікару, ілюстрації учнів до поезії «Крила».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
За вказаними ключовими словами розкажіть про Ліну Костенко.
Народилась, сім’я, переїхала, почала писати вірші, з’явилися перші друковані твори, студія, навчалась, перша збірка, премія-рік-за що?, етнографічна експедиція, знаю такі твори…
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
V. Усвідомлення нового матеріалу в процесі практичної діяльності.
1. Слово вчителя.
Для чого в світі живемо? Час від часу журналісти проводять опитування, ставлячи це питання літнім людям і молодим, оптимістам і песимістам, філософам і невігласам. Приблизно 90% опитуваних, як правило, відмовляються відповідати. Живемо та й усе. Але якийсь сенс у житті має кожна людина.
Одна східна притча стверджує, що людина за життя має збудувати будинок, виростити дитину і посадити дерево. Це просто таки пташина філософія. Адже кожна пташка щороку в’є гніздо, виводить пташенят, а скільки виросте дерев із рознесених нею зернин – нікому не відомо.
Часом можна почути таке: «Живу, щоб бути щасливим!» одразу виникає зустрічне запитання: «А що ж таке щастя?». Мабуть, це відсутність нещастя, а решту кожен розуміє по-своєму. Досить часто можна почути таке: «Щастя – це прожити так, щоб залишити слід на землі». Який слід? Не кожному вдається створити шедевр або зробити відкриття. Але кожен має до цього прагнути і робити все необхідне, щоб приносити користь оточуючим.
Один з героїв радянських фільмів стверджував: «Щастя – це коли тебе розуміють». Спробуймо і ми зрозуміти поезію Ліни Костенко «Крила», адже у ній все вимірюється любов’ю до людини.
2. Виразне читання поезії напам’ять кількома учнями.
3. Бесіда.
- Чи сподобався вам твір?
- Що здалося дивним?
- Про матеріальне чи духовне йдеться у поезії?
- А що таке духовність?
4. Словникова робота.
З’ясуйте значення слів за тлумачним словником (пошукова група).
Душа - …
Духовний - …
Духовність - …
5. Слово вчителя.
Але не завжди люди розуміли, що крила – це ознака духовності. Їм хотілося мати крила справжні. І здавалось їм, що, маючи крила, вони зможуть піднятися в небо і стати щасливими.
Згідно античній легенді, збереженій Овідієм, майстер Дедалі спорудив собі і сину Ікару крила з пташиних пер, які були скріплені воском. Дедалі попередив сина про небезпеку зльоту надто високо над морем. Але Ікар не послухав батька, злетів до самого сонця. Воно розтопило віск і зруйнувало крила. Зухвалий хлопець упав у морську безодню і загинув.
- Розповідь про картину Брейгеля (за мотивами легенди Овідія).
В образі Ікара завжди уособлювалась символіка піднесених людських устремлінь.
(На дошці - фото пам’ятника Ікару)
Фігура Ікара має висоту 6 метрів. Автор скульптури Юрій Макушин.
Наслідувачів Ікара було багато. Одним із них був німець Отто Лілієнталь (1818 - 1898). Коли йому було 14 років, він стрибнув із даху сараю, розмахуючи саморобними крильми. На щастя, юний Отто відбувся лише декількома синцями. Але задум свій мріяв здійснити, тому, будучи дорослим, працював над створенням літаків.
До речі, слово «авіація» походить від латинського слова «avis», що означає «птах».
6. Виразне читання учнями поезії напам’ять.
- То що саме дає людині крила? (У вірші Ліни Костенко та у вашій уяві?)
7. Складання інформаційного грона про людські крила.
Робота у зошитах.
Правда
Чесність
Довір’я
Людські Вірність у коханні
крила Вічне поривання
Щирість до роботи
Щедрість на турботи
Пісні
Надії
Поезії
Мрії
8. Бесіда.
- Назвіть істот в природі, які мають крила (метелики, мухи, бджоли, птахи, коники).
- Для чого вони їм потрібні? (захист від негоди, рівновага, засіб для здобування їжі, спосіб переміщення).
9. Слово вчителя.
Отже, крила людські і крила як частини організму – зовсім різні поняття.
10. Антонімічна хвилинка.
- Щоб стати духовно багатою людиною, чого слід уникати в житті? (Дібрати синоніми до слів: добро - …, любов - …, правда - …, надія - …, щедрість - …)
11. Робота над текстом поезії.
- Визначте художні засоби у тексті поезії (риторичні запитання, риторичні оклики, повтори).
12. Гра «Будь поетом!»
- Доберіть риму до запропонованих слів. Підходьте до завдання виважено, тонко, відчуйте їх зміст.
Крила - …вітрила, робота - …турбота, мрії - …надії.
13. Робота етнографічної групи.
- Пригадайте, які фразеологізми зі словом крила ви знаєте. З’ясуйте їхнє значення.
- У чому полягає символічне значення крил?
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
- Уявіть на хвилинку, що Бог подарував вам крила. Як би ви ними скористалися?
- Що означають для вас слова правда, щедрість, надія? Які кольори ви б використали для їхнього змалювання?
- Якого кольору, на вашу думку, спокій? Чому? Чи хотіли б ви його для себе?
VІІ. Підсумок уроку.
1. Бесіда.
- Якої долі бажала б кожному із нас Ліна Костенко, пишучи цей вірш?
- Що цінує в людині поетеса? А ви?
- Яким настроєм пройнятий диптих?
- Що таке диптих?
2. Завершальне слово вчителя.
Людина від народження має крила. Потрібно їх тільки не обпалити життєвим вогнем.
Крила
Ірина Білінська
Давно людина мріяла про крила,
Та , може, і не знала ще сама,
що у людському серці дивна сила
Давно її над світом підійма…
Дивилась в небо – заздрила пташині.
Дерев торкалась – заздрила вітрам.
Шукала непідкорені вершини.
Ішла у свята, так – по звичці, в храм…
Давно людина мріяла про крила,
але чомусь злетіти не могла…
Тим часом в серце проситься безсило
Любов й несе в дарунок два крила.
VІІІ. Оцінювання знань учнів.
ІX. Домашнє завдання.
Написати твір-мініатюру «Чи потрібні людині крила?»