Урок за повістю Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків» 10 клас
Тема: «На шляху до духовного оновлення»
Мета: ознайомити десятикласників зі змістом повісті "Тіні забутих предків", розширити уявлення про самобутність Гуцульщини через осмислення праці й духовного життя її мешканців; навчити розуміти загальнолюдські проблеми у творі; удосконалювати вміння аналізувати етнонаціональний колорит повісті, досліджувати тематично-змістовий план твору; розвивати творче мислення, формувати естетичні смаки.
Обладнання: портрет М. Коцюбинського, виставка роздрукованих кінокадрів із фільму "Тіні забутих предків" С. Параджанова, ілюстрацій до повісті у виданнях різних років, схеми аналізу.
Епіграф: Гуцули - оригінальний народ, з багатою фантазією, зі своєрідною психікою. Глибокий язичник - гуцул все своє життя, до смерті, проводить у боротьбі зі злими духами, що населяють ліси, гори і води. М. Коцюбинський
Перебіг уроку
I. Оголошення теми й мети.
Учитель. Вивчаючи повість М.Коцюбинського "Тіні забутих предків", ми розширимо уявлення про самобутність Гуцульщини, заглибимося в побутове і духовне життя її мешканців. Це дасть нам змогу збагнути загальнолюдські проблеми, порушені автором, з'ясувати, що для героїв повісті значать такі поняття, як добро і зло, людина і природа, життя і смерть. Отже, повчімося в наших предків життєвої філософії, викладеної майстерним пером М. Коцюбинського.
II. Аналіз проблематики твору.
(Роботу на уроці будуємо так: на дошці записані три основні компоненти схеми - "людина", "добро" і "зло". Опрацьовуючи текст, досліджуючи проблематику твору, учитель (або учень) додає, до схеми потрібні компоненти, сформульовані колективно.)
Проблема людини і природи.
Методична ремарка. Заглиблюючись у суть кожної проблеми, учні мають з'ясувати, що є для героїв твору 1)добром і 2)злом. Для цього вчитель ставить низку запитань, відповідаючи на які, десятикласники готують матеріал для схеми, записують визначення.
Запитання:
Учитель. Значно більше шкоди, ніж природа, людина заподіює собі сама.
Проблема людини і суспільства.
• Якими були стосунки між родинами Гутенюків і Палійчуків? Чи визначило цс наперед долю Івана й Ма-річки? Відповідь проілюструйте відповідними уривками повісті.
• Прочитайте в особах діалог головних героїв твору під час їхнього знайомства. Чому діти не продовжили родинну ворожнечу?
• Схарактеризуйте взаємини між вівчарями на полонині. Чим вони відмінні від сільського оточення Івана, коли він повертається з гір у долину? (На схемі робимо два записи: "Добро: дружба, побратимство"; "Зло: людська байдужість, ворожити, ненависть".)
Проблема кохання і зради.
• 3 чого постало кохання Івана й Марічки?
Учитель. Діти природи у своєму коханні цілком віддані щирим душевним пориванням. І їхня фізична близькість - це природне продовження почуттів і переживань: "...все було так просто, природно, відколи світ світом, що жодна нечиста думка не засмітила її серця".
• Що робить кохання головних героїв особливо поетичним, красивим? Процитуйте текст. Перечитайте уривок від "Марічка обзивалась на гру флояри..." до "...лукаво осміхалась до себе і обіймала Івана за шию".
Учитель. Любов - це почуття всесильне і прекрасне, закохані прагнуть бути завжди разом. У кожної людини і у світі своя половинка. Такою половинкою від єдиного цілого була Марічка для Івана, і коли вона загинула, Іван не міг бути щасливим, і він починає жити не за законами любові, а за законами розуму. (Записуємо до схеми: "Добро: кохання, щирість почуттів, краса стосунків Івана й Марічки".)
• А що поєднує Івана з Палатою? Чи йдеться тут про кохання? Прочитайте уривок повісті від "Чи він кохав Палату?.." до "...вони верталися знову до щоденних турбот".
• Що стало причиною Палагниної зради? Чи можна створити щасливу родину без кохання? (Додаємо до схеми запис: "Зло: життя без кохання - душевна пустка, зрада - Палата і Юра".)
Проблема реального й ірреального світу.
• Якими були дитячі уявлення Івана про навколишній світ? Хто з його представників добрий до людини, а хто несе зло?
• Чому Марічка в образі нявки заманює Івана на смертельні кручі?
• Добрим чи злим, на вашу думку, є мольфар? Перечитайте, як Юра відвернув хмару. Поміркуйте, чому нині в Україні відроджуються традиції характерництва, ворожіння, мольфарства.
• Як відтворено в повісті обставини життя і праці гуцулів, їхнє ставлення до худоби? Прочитайте фрагмент твору від "На святий вечір Іван був завжди в дивнім настрої..." до "...він кликав бурю, щоб була ласкава прийти до нього на ситі і страви, на палені горілки, на І вечерю святу" (Записуємо до схеми: "Добро: духи - оборонники людського добробуту; зло: духи – ворожі людині істоти.)
• Як утілюються в Івановій поведінці уявлення гуцулів про потойбічний світ духів?
Проблема життя і смерті.
• Зачитайте обряд похорону від "Сумно повістувала трембіта горам про смерть..." до "Під вікнами сумно ридали трембіти".
• У чому причини такої незвичайної поведінки людей? Як пояснює це сам М.Коцюбинський у своїх щоденниках?
• Як сприйняв Іван смерть коханої? Що допомогло йому повернутися до життя? Чи справді жив він після нього? (Додаємо до схеми запис: "Добро: віра людей у перемогу життя над смертю; зло: нагла смерть близьких і коханих людей ".)
III. Підбиття підсумків уроку.
Учитель. Отже, ми вибудували схему аналізу проблеми добра і зла. Ще раз розгляньте її складники. Поміркуйте, як позбутися зла, коли воно вже оселилося в душі? Який шлях від зла до добра? (Очищення душі, сповідь, каяття, всепрощення, віра, надія, любов - отоді душа людини оновлюється.)
Домашнє завдання. Написати твір на тему "Життя і смерть у традиції гуцульського світобачення". Підготувати цитатний матеріал для характеристики образів повісті.
• Ліс, полонина, природність людських почуттів.
• Дружба, побратимство.
• Кохання, щирість почуттів, краса стосунків Івана й Марічки.
• Духи - оборонники людського добробуту.
• Віра людей у перемогу життя над смертю.
Людина на життєвому шляху до духовного оновлення
Бурхливий Черемош, відвернена хмара, хижі звірі. Людська байдужість, ворожнеча, ненависть.
Життя без кохання - душевна пустка. Зрада - Палаша і Юра.