Урок за темою "Чарльз Діккенс "Різдвяна пісня в прозі". Образ Різдва у творі.

Про матеріал
Тема. Чарлз Діккенс. Повість «Різдвяна пісня у прозі». Значення образу Різдва. Елементи фольклору (казки, пісні). Мета: допомогти учням усвідомити значення образу Різдва у творі Діккенса та побачити елементи фольклору у цьому творі; розвивати навички уважного читання; сприяти вихованню поваги до світлого свята Різдва.
Перегляд файлу

Урок зарубіжної літератури у 6-А класі

за повістю Чарлза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».

 

Тема. Чарлз Діккенс. Повість «Різдвяна пісня у прозі». Значення образу Різдва. Елементи фольклору (казки, пісні).

Мета: допомогти учням усвідомити значення образу Різдва у творі Діккенса та побачити елементи фольклору у цьому творі; розвивати навички уважного читання; сприяти вихованню поваги до світлого свята Різдва.

Обладнання: портрет Ч.Діккенса, аудіо і відеозаписи різдвяних пісень, малюнки до твору.

 

 Це радісні дні – дні милосердя,

доброти, всепрощення. Це єдині дні в

усьому календарі, коли люди, наче з

мовчазної згоди, вільно розкривають

одне одному серця і бачать у своїх,-

навіть у тих, які не мають ні

грошей, ні долі,- таких самих людей,

як вони самі».

Чарльз Діккенс

 

Перебіг уроку.

1.Організаційний момент (позитивне налаштування)

Вчитель. Добрий день, діти! Добрий день, всім, у кого добрий настрій! Добрий день, тим, хто любить подорожувати! Добрий день, всім, хто сьогодні буде гарно працювати на уроці! Любі діти, привітайте наших гостей, які завітали до нас на урок!

Скинемо свою тривогу

Вирушаймо у дорогу!

Нас чекають ігри, картинки,

Літературної подорожі зупинки!

 

Слово вчителя. Релаксаційна вправа «Доторкнися до зірок». Сядьте зручніше і подивіться на зоряне небо. Кожен виберіть собі найяскравішу зірку. Уявіть, що ця зірка - гарна оцінка, яку б ви хотіли отримати, вдала відповідь на уроці, це ваша найзаповітніша мрія. Тепер простягніть руки до неба, щоб доторкнутися своєї зірки. Намагайтеся з усіх сил! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку. Зніміть її з неба, покладіть перед собою, Подивіться на свою диво - зірочку. Нехай вона подарує вам натхнення, і зігріє своїм теплом, а в кінці уроку ви поставите на ній свою оцінку за роботу. Зірка буде символом нашого уроку.

 

2.Повідомлення теми, мети уроку.

Сьогодні ми продовжуємо працювати над повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі». Урок ми проведемо у формі літературної подорожі. Ця подорож допоможе нам поглибити розуміння змісту повісті Діккенса та його авторської задумки. А зараз пропоную вам переглянути короткий відеоролик

Реклама свята Різдва

- Я думаю, що ви зрозуміли, про яке свято йде мова.

- Які асоціації з’являються під час слухання мелодії пісні, яку почули?

(відповіді дітей)

     Так, діти. Різдво – це дивовижне  та особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. Недарма, ще в ХІХ ст. Ч. Діккенс написав про Різдво: «Це світлі і радісні дні — дні милосердя і доброти, дні у всьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають один одному серця». Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продаються блискучі іграшки, а в наших домівках готується святкова вечеря. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюються запашні свічки,   всім – і дорослим, і дітям - здається, що зараз трапиться диво… Усі ми знаємо, що Різдвяні свята— це світлі і радісні дні, що дарують мир, спокій, злагоду нашим душам.

А зараз я пропоную переглянути виставку ваших малюнків, які ви приготували сьогодні для уроку

відео

А я теж сподіваюсь на диво: я хочу, щоб ви всі сьогодні  якнайкраще справились із завданнями нашої літературної подорожі. Тож вирушаймо у дорогу.

 

Ось перша зірочка, яка привела на до Зупинки №1. «Впізнай героя» (Скрудж). Відгадуємо загадку.

Різдво – велике свято – дурницею назвав.

Цим дуже всіх присутніх герой наш здивував.

Його вітають – він не розуміє.

Радіють всі, а він не сміє.

Що то за людина є, яка Різдва не визнає.

 

Молодлці! Звичайно, це наш головний герой повісті – Ебінезер Скрудж.

А тепер вправа. 

C:\Users\student\Downloads\Word Art 3.png

Із цієї хмаринки слів виберіть та розташуйте у дві колонки людські якості нашого головного героя, які цінував Скрудж, а які ні? (Діти записують до зошитів, а потім називають)

(доброта, щедрість, економність, любов, черствість, байдужість, людські стосунки, точний розрахунок, добрі сімейні стосунки, співчуття, бережливість, заощадливість). Учні записують ці слова в дві колонки і зачитують свої варіанти відповіді. Чому Скрудж  цінував саме ці якості? Чи завжди він був такою людиною?

Цінував

Не цінував

 

 

Давайте зробимо висновок, яким був Скрудж на початку твору. (відповіді дітей)

 

2.Актуалізація знань  

Наступна зірочка нас привела до Зупинки №2. «Літературне лото»

На попередньому уроці ми з вами знайомились з композицією твору, тобто з його будовою. Давайте повторимо всі складові твору (на слайді)

 

А тепер увага! Пропоную виконати завдання, яке можна виконати за посиланням або за QR-кодом. Вам треба співвіднести частини композиції за змістом повісті Чарльза Діккенса.

Літературне Лото «Композиція (будова) твору» за посиланням: https://learningapps.org/display?v=p8zketvjn22

Молодці! Все зробили правильно!

 

4. Ще одна зірочка нас чекає на Зупинці №3 Порівняльна: святкування Різдвяних свят в Україні, Англії та Америці.

 

Діти, ви переглянули інформації моїх помічників. А тепер таке питання, що спільного у святкуванні Різдва у цих країнах.

(відповіді дітей)

Висновок: багато спільного, а найголовніше, що це радісне свято, що прославляє народження Ісуса Христа.

 

Зупинка №5 творча. Складання сенкана «Різдво». На попередньому уроці ви називали асоціації, які пов’язані зі святом Різдва. А тепер давайте спробуємо скласти сенкан до теми «Різдво». Я нагадаю вам, що таке сенкан. (на слайді)

Різдво
Таемніче, чарівне
Дивує, заворожує, радує
Приносить радість всім навколо
Чари

 

Різдво.

Щасливе, радісне.

Відлунює, нагадує, вражає.

Довгоочікуване свято  усіх мирян.

Бажання.

 

Зупинка №6.  Гімнастика для очей (відео)

 

Новий матеріал. Зупинка №6 Фольклорна

     У «різдвяних» творах традиційно використовуються надприродні образи вихідців з того світу, грішників, приречених на вічні муки: «…до Скруджа донеслися якісь незрозумілі звуки: неясні і безладні, але невимовно жалібні плачі і стони, тяжкі зітхання розкаяння і гіркого жалю. Він побачив безліч привидів. З жалібними криками вони неспокійно носилися у повітрі туди і сюди, й усі, як і дух Марлі, були у ланцюгах». Надприродний світ, що стривожив Скруджа в Святвечір, був покликаний не стільки налякати, скільки попередити про наслідки грішного життя, життя без Бога у серці. Лише фантастична подорож у часі і просторі могла так сильно вплинути на героя, чия душа зачерствіла.

     Тепер давайте з’ясуємо, елементи яких фольклорних творів ви помітили у повісті Діккенса. Як називаються розділи повісті? Правильно, куплети, тому і називається твір «Різдвяна пісня у прозі». Увага, мозковий штурм: які ознаки казки у творі?  (чарівні події, нереальні герої, подорож у часі і просторі).

А головне , що ці елементи фольклору допомогли авторові розкрити тему та ідею твору.

Схема

 Казкові елементи  ------- подорож Скруджа у часі і  просторі ---- Тема

Елементи пісні ----- оспівується свято Різдва і найкращі людські риси ---  Ідея твору

 

5. Рефлексія. Зупинка №7 Гарних оцінок.

Письмове опитування із самооцінюванням.

1) У якій країні жив і творив Діккенс? (Англія)

2) Яким є жанр твору «Різдвяна пісня у прозі»? (повість)

3) Як звати головного героя твору Діккенса? (Ебенезер)

4)  Хто розпочав мандри Скруджа? (Дух минулого Різдва).

5) Якого кольору вбрання мав Дух майбутнього? (чорного)

6) Для чого з'явився Марлі в будинку Скруджа? (допомогти Скруджеві змінитися).

7) Хто такий Боб Кретчит? (помічник Скруджа)

 8) Як звали племінника Скруджа? (Фред)  

9) З якого моменту починається подорож Скруджа у часі? (з дитинства)

10) Як потрапив привид Марлея до кімнати Скруджа? (Пройшов крізь замкнені двері).

11) Куди пролягла друга мандрівка Скруджа? (У теперішнє).

12) Який подарунок відіслав  Скрудж у різдвяний ранок своєму помічникові? (Величезного індика).

Самоперевірка

 

Домашнє завдання. Зупинка №8.

  1. Напиши твір-мініатюру або створи презентацію  “Святкування Різдва в моїй родині” (роботу мені надіслати);
  2. За бажанням створити сенкани “Скрудж до “Різдва” та “Скрудж після Різдва”;
  3. Виконайте завдання, перейшовши за посиланням: https://learningapps.org/display?v=p7pat406322  або за QR-кодом

 

 

 

Підсумок уроку. Зупинка №8. Побажань.

 

Вчитель. Діти, наш урок добігає кінця. Сьогодні головним героєм нашого уроку було свято Рздва, яке несе нам багато різнокольорових вогників. Дійсно, всюди гірлянди, вогники, свічки., адже вогонь - це тепло, затишок, любов, друзі, рідні…Перед вами маленький вогник - запалена свічка , яка несе тепло, світло та надію на добро та щастя. На останок я хочу, щоб ви зараз підтримали цей вогонь різдвяної свічки своїми  теплими побажаннями.

Зараз в чаті напишіть, щоб ви побажали  всім присутнім, напишіть враження від нашого уроку. Пропоную нашим гостям також долучитися до нашого флешмобу побажань

(всі побажання озвучує вчитель)

6.Підсумки уроку.

Діти, я дякую вам за урок і хочу подарувати вам «Пам’ятку теплих порад». Яким треба бути, щоб вас не спіткала доля Марлея? Послухайте уважно

 

Пам’ятка.

  1.               Шануй свої звичаї та традиції.
  2.               Знай і шануй історичне минуле.
  3.               Шануй свою землю і рідну мову.
  4.               Бережи природу рідного краю.
  5.               Не забувай і пишайся званням українця.
  6.               Твори добро, красу, живи на благо своєї землі.

 

Наш урок закінчився. Я вам бажаю всього найкращого. Бережіть себе та своїх рідних. І хай у вас все буде добре! До побачення! До наступного уроку!

 

 

docx
Додано
2 грудня 2022
Переглядів
2646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку