Це план - конспект уроку біології у 8 класі.
Тема: Система кровообігу. Серце.
Мета: розкрити склад та значення серцево – судинної системи, ознайомити учнів з будовою серця людини, вказати на оболонки та камери серця, звернути увагу на роль клапанів серця, розглянути властивості серцевого м'яза, пояснити секрет високої працездатності серця;
розвивати увагу, уяву, спостережливість, вміння відслідковувати причинно – наслідкові зв'язки;
виховувати бережливе ставлення до свого здоров'я та пізнавальний інтерес до предмету.
Тип уроку: комбінований.
Методи та прийоми: вправа «Знайди відповідність», мозковий штурм, вирішення проблеми, розповідь вчителя, самостійна робота з підручником, вправа «Закінчи речення».
І.Актуалізація знань: (усно)
1. Які ви знаєте групи крові? Хто їх виділив?
2. За якими ознаками виділяють групи крові?
3.Що таке резус – система?
4.Яка існує схема переливання крові?
5.Назвіть етапи зсідання крові.
Вправа «Знайти відповідність»: (письмово)
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності:
На серце руку поклади –
Воно то б’ється, то мовчить,
То просить, змучене, води,
Щасливе – в небі через мить.
Іван Низовий
Хоч не крається на окрайці,
Але, кажуть, від горя стискається.
Воно болісно так карається
І, буває, болить до безкрайності.
І колись – не снарядом вибухне –
Просто зойкне і… розірветься,
І ніхто не помітить, як випурхне
Диво-птиця з людського серця…
Церковний діяч і письменник Касіян Сакович у своїх «Аристотелівських проблемах», виданих у Кракові 1620 року, писав: «Серце — це частина тіла, що має першорядне значення для життя...Аристотель називає серце «primum vivens, ultimum moriens — таким, що першим починає жити, а останнім помирає».
Проблема уроку: В чому ж секрет високої працездатності серця? Коли воно відпочиває?
ІІ. Вивчення нового матеріалу:
Який же склад серцево – судинної системи? (Мозковий штурм)
Значення серцево – судинної системи: (учні записують в зошит)
а) транспортує кров до всіх органів;
б) забезпечує взаємодію організму з довкіллям;
в) регулює кровопостачання органів : серце, нирки, печінка, мозок – отримують половину крові;
г) бере участь в гуморальній і імунній регуляції та терморегуляції;
д) підтримує гомеостаз.
2. Будова серця людини: 4 – х камерне: праве та ліве передсердя і правий та лівий шлуночки, маса 220 – 300 г. (розповідь вчителя, демонстрація макета серця та таблиці)
А) Оболонки серця: епікард (сполучнотканинна), міокард (серцевий м'яз), ендокард (ендотелій та сполучна тканина). Перикард – навколосерцева сумка із сполучної тканини, яка захищає серце від надмірного розтягування.
Б) Клапани серця
Стулкові Півмісяцеві
двостулковий тристулковий на виході аорти на виході легеневих артерій
в правій частині в лівій частині
3.Властивості серцевого м'яза: самостійна робота з підручником, складання схеми.
4. Вирішення проблеми уроку : В чому секрет високої працездатності серця?
а) наявність коронарного кола кровообігу;
б) велика кількість мітохондрій у клітинах міокарда та високий рівень обміну речовин.
в) ритмічність: Серцевий цикл = 0,8 с (схема в зошит)
Систола Діастола
передсердь шлуночків 0,4 с
0,1 с 0,3 с
Учні роблять висновки і пояснюють, коли ж серце встигає відпочити.
5. Регуляція роботи серця: (розповідь вчителя)
* саморегуляція: чим більше серце наповнюється кров'ю, тим сильніше скорочується;
* нервова регуляція: симпатичний відділ посилює роботу, парасимпатичний – послаблює;
* гуморальна: адреналін та йони Кальцію посилюють скорочення , ацетилхолін та йони Калію – послаблюють.
ІV. Закріплення: вправа «Закінчи речення» (усно):
V. Домашнє завдання: вивчити §21 (підручник В.І.Соболь)