Технологічний етап проекту «Лялька- мотанка - щаслива доля намотана» Практична робота. Створення власної композиції фартуха для ляльки-мотанки.

Про матеріал
Технологічний етап проекту «Лялька- мотанка - щаслива доля намотана» Практична робота. Створення власної композиції фартуха для ляльки-мотанки.
Перегляд файлу

 

 Тема уроку: Технологічний етап проекту «Лялька- мотанка - щаслива доля намотана»

Практична робота. Створення власної композиції фартуха для ляльки-мотанки.


 

Мета уроку:

 

Формування, розвиток та активізація ключових та предметних   компетентностей :(проектно-технологічної, спілкування державною  мовою, математичної, інформаційно-цифрової, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність  і підприємливість, соціальної та громадянської, обізнаність і самовираження у сфері культури, екологічної  грамотності і здорового життя) засобами інтеграції предметів трудового навчання та інформатики.

Спілкування державною  мовою:

-  оперувати технологічними поняттями, фактами;

- обговорювати питання, пов’язані з реалізацією проекту;

- ділитися власними ідеями, думками, коментувати та оцінювати власну діяльність і діяльність інших;

- шукати, використовувати і критично оцінювати інформацію  у мережі Інтернет;

- обґрунтовувати технології проектування та виготовлення виробу.

Математична компетентність:

-розрахунки для визначення необхідної кількості матеріалів, габаритних розмірів;

- застосовування  математичних  методів  для виконання композиції орнаменту для одягу ляльки-мотанки;

Основні компетентності у природничих науках і технологіях:

- усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров’я людини;

- розуміння важливості використання натуральної сировини;

- шанобливе ставлення до природи, праці;

- добір конструкційних матеріалів, обґрунтування технологій проектування та виготовлення виробу.

Інформаційно-цифрова компетентність:

- безпечно використовувати соціальні мережі для обговорення ідей, пов’язаних із виконанням технологічних проектів;

- робота з цифровими пристроями під час вибору моделей-аналогів, пошуку технологій виготовлення та оздоблення виробів,  створення презентаційних матеріалів.

Уміння вчитися впродовж життя:

- формулювати власну потребу в навчанні, шукати та застосовувати потрібну інформацію для реалізації проекту.

Ініціативність  і підприємливість:

- проектувати власну професійну діяльність відповідно до своїх схильностей, переваг і недоліків, мислити творчо, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя для підвищення власного добробуту і для розвитку суспільства та держави.

Соціальна та громадянська компетентності:

- усвідомлення цінності праці та працьовитості для досягнення добробуту;

- розуміння важливості виконання різних соціальних ролей в групах;

- відповідальність, пошанування думок інших людей, толерантність.

Обізнаність і самовираження у сфері культури:

шанобливе ставлення до народних звичаїв, традицій,

готовність зберігати і розвивати традиційні технології виготовлення виробів декоративно-ужиткового мистецтва.

Екологічна грамотність і здорове життя:

- шанобливе і економне ставлення до конструкційних матеріалів природного походження;

- усвідомлення необхідності безпечної організації власної навчально-пізнавальної та проектної діяльності.

 

Терміни і поняття: лялька-мотанка, оберіг, сувенір, вузлова лялька

 

Тип уроку: комбінований

 

Форма проведення: інтегрований урок.

Обладнання: фрагмент фільму, міні-презентації ;  виставка ляльок, тест, листи оцінювання, заготовки ляльки-мотанки, комп’ютери,  інструкційна картка.

 

Методи, прийоми, форми роботи: мультимедійні презентації, «мікрофон», бесіда-актуалізація, робота в групах, еврістична  бесіда, «закінчи  речення», слово вчителя.

 

 

 

Хід уроку

 

 

І . Організаційний етап.

  1. Облік відвідування.

 

Ми проводимо нетрадиційний урок, а саме інтегрований урок з трудового навчання та інформатики, який буду вести я і вчитель інформатики ТетянаІванівна. Тема якого:  технологічний етап проекту  «Лялька- мотанка - щаслива доля намотана»

Практична робота. Створення власної композиції фартуха для ляльки-мотанки.

 І сьогодні ви отримаєте дві оцінки за урок: одну з трудового навчання за теоретичний матеріал , іншу з інформатики за практичну роботу.Всі ці оціки ви будете ставити в «Листи оцінювання».

 

На попередніх уроках ми почали з вами працювати над I етапом творчого проекту «Лялька- мотанка - щаслива доля намотана», тож я пропоную вам переглянути невеличкий фрагмент.

Вчитель. Які враження у вас від перегляду цього фрагменту.

 

Ніколи не пізно відчути

Музику серця в душі,

Ніколи не пізно згадати

Те, що забули усі…

                Надія Пришляк.

 

I І. Повторення  вивченого матеріалу.
Сьогодні продовжуючи працювати над наступним Технологічним етапом проекту, я б хотіла щоб ми з'ясували таке питання, як: Лялька –мотанка – народна іграшка чи данина моді. Я хочу зазначити, що зараз на прилавках магазинів можна побачити безліч різноманітних ляльок. Тож можимо себе запитати: потрібна саме мені ця лялька чи ні.

(відповіді дітей)

Тож той , хто вважає що йому така лялька потрібна – цей урок саме для вас, а той хто вважає що може й не потрібна, теж цей урок для вас, тому що він може змінити вашу думку і спонукати вас до позитивних дій. Тож давайте згадаємо основну мету та завдання нашого проекту. Хто може озвучити:

 Мета проекту: Навчитися виготовляти народну ляльку, показати можливість використання таких виробів для ігор і подарунків.

Завдання проекту: 

1. Ознайомитися з історією виникнення народної ляльки.

2. Вивчити та застосувати на практиці технології виготовлення різних видів ляльок.
3. Виготовити сувенірну ляльку мотанку в національному костиюмі. 
Дійсно, саме ці основні поняття ми зясували на I організаційному етапі проекту. Хоча цей проект індивідуальний, але ж ми вчимося працювати в групах, формуючи соціально-культурні компетентності. І кожна група, а їх у нас 4 отримала індивідуальні завдання і зараз ми їх послухаємо.
1гр.  «Дослідники» Головне завдання нашої  групи було  дізнатись про історію виникнення   ляльки –мотанки.

Лялька-мотанка (або вузликова лялька) є прадавнім сакральним оберегом. 

Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому. Такі ляльки можна знайти в будь-якій країні. 

Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей та бід. Ляльку часто використовували у ритуалах. При виготовленні ритуальної ляльки в неї вплітали все те, від чого людина хотіла позбутися (біди, хвороби), і спалювали на вогнищі, або топили у воді. 

(презентація. Слайд 4)

При розкопках Помпею були виявлені численні лялькові лавки із збереженим товаром. Ляльковим ремеслом займалися не тільки гончарі, але і знамениті скульптори й різьбярі по дереву. 

У Єгипті знайдена римська ганчір'яна набивна лялька: виконана з грубого полотна та набита клаптиками і папірусом.  

Достеменно відомо, що в Древньому Римі були лялькові будиночки з мініатюрними меблями, іграшкові звірики, солдатики, вовчки (дзига по-нашому), кульки і холо-хупи... Виготовлялися ляльки з обпаленої глини (найдешевший варіант), а також з кістки, дерева, воску,  бронзи, міді і навіть срібла з золотом. Подібно грецьким лялькам, римські робилися голенькими, без одягу. Дана ганчір'яна лялька чудово складена - подивіться на пропорції! Руки зроблені з скрученого лляного полотна (нагадує стародавні слов'янські), кольорова вовняна тканина, нині майже втрачена, покривала обличчя і тіло. 

До кінця не ясно, жінка це або чоловік. Лялька збереглася тільки завдяки посушливому єгипетському клімату, на підставі єгипетських знахідок епохи Стародавнього Риму ми можемо зробити висновок, що лялька була дуже популярна, ця популярність притаманна їй до сих пір на території сучасної Італії. 

 (презентація)

 

 

 

 

 

 

2 гр. «Історики» Ми розкажимо вам які ж існували типи ляльок саме у нас на Україні:

Існувало три типи ляльок-мотанок: нем

 

овля, баба-берегиня, наречена. 

При народженні дитини українці виготовляли ляльку-немовляти. Лялька виконана у вигляді немовляти в пелюшках. Її укладали в ліжечко поряд з дитиною для охорони її сну та здоров'я. 

(Презентація)

Баба-берегиня допомагала оберігати достаток сім'ї. У середину ляльки вкладали монети, зерно, вовну для збереження домашнього тепла, отримання хорошої вовни овець та грошового достатку. 

(Презентація)

 

Лялька-наречена захищала дівчат від пристріту і підтримувала їх. Цю ляльку багато одягали і прикрашали, так як вона символізувала придане нареченої і привертала багатого нареченого. 

(Презентація)

За призначенням вони були різні. Наприклад:

«Берегиня»- це лялька з піднятими руками, виготовляється на щасливе життя, збереження ладу в сім`ї, на жіноче щастя.

 

«Травниця»-наповнюється особливим збором трав; виготовляється на міцне здоров`я або одужання.

 

«Зернушка(крупниця)»- наповнюється зернятами жита, пшениці, рису, гречки, гірчиці тощо. Це оберіг достатку.

 

«Нерозлучники»- у них одна спільна рука, на яку згодом, з народженням дітей, підвішуються лялечки-дітки. Таку ляльку прийнято виготовляти на весілля як оберіг на довге і щасливе подружнє життя.

Мотанка-матуся

Мотанка - матуся – одна з найдобріших і найулюбленіших майстринями ляльок.   Вона символізує головне призначення жінки - дати життя новій людині, піклуватися, захищати та оберігати малюка  все своє життя.

Лялька з діточками нагадує іконописний образ Богородиці. Її дарують новоствореним сім'ям. Ганчіркову ляльку – берегиню, вироблену власними руками, мати дарувала донечці перед весіллям, благословляючи таким чином на щасливе заміжжя. Гості теж дарували ляльок з побажанням, щоб в них народилося багато діточок.

 

 

 

 

 

 

 

 

Лялька-багаторучиця

Свою назву лялька отримала за наявність великої кількості рук (п`ять пар рук).

Таку ляльку полюбляли господині, її підвішували над прялкою чи піччю для того, щоб господиня встигала робити всю хатню роботу. А лялька допомагала їй у цій справі.

 

 

 

 

 

 

 

 

3 група «Дизайнери»

Прикрашали мотанку народними орнаментами та вишивкою. Кожна лялька повинна бути одягнена у вишиванку , спідницю, запаску та фартух. Всі елементи Всі елементи підбираються у відповідності із регіональними та географічними особливостями, і при цьому кожний з предметів одягу також виконує роль оберега. Так наприклад, спідниця є символом землі, сорочка позначає три життєві часи - минуле, теперішнє та майбутнє. Обов'язковими вважались також такі атрибути, як різні барвисті та кольорові намиста або вишиванки, які персоніфікували благополуччя й достаток. І звичайно, невід’ємним елементом одягу був головний убір. Це могла бути шапка, хустка або що небудь інше, але головний убір обов'язково повинен був бути присутнім на ляльці, тому що він символізує зв'язок з небом.

Для костюма ляльки понад усе підходять|пасують| бавовняні і льняні тканини. Бажано використовувати ситець, льон|лен-стланець|, сатин дрібних|мілких| забарвлень. Ці тканини зручні в розкроі, не тягнуться, легко склеюються і зшиваються. Потужну захисну силу мають ляльки, виготовлені з натурального конопляного полотна – це універсальний родинний оберіг від нещастя і хвороб. Зверніть увагу на значення кольорів.

4. Група «Майстри».

В Україні народну ляльку робили з доступного дешевого матеріалу: соломи, трави, тканини шматочків старого одягу, ниток, глини, дерева, очерета.  Спосіб простий – змотування, перекручування і перев'язування  тканини. Завдання нашої групи було зробити скролінг для виконання технологічного етапу проекту. І зараз ви його побачите.

1 Так ми робили голову ляльки-мотанки, використовуючи синтапон та бавовняну тканину.

2. Потім ми формували тулуб,  використовуючи початок кукурудзи, натуральну тканину та обмотували нитками зверху до низу.

3.Привязуємо голову до основи

4. Формуємо руки.

5. Виготовлення хреста на голівці.

Обличчя ляльки викладене хрестом. Він діле обличчя на 4 сектори, 4 сторони світу, 4 пори року, 4 стихії: земля, повітря, вода вогонь.

 

III.Мотиваційна навчально-трудова діяльність.

Вчитель. Я дякую вам дівчата за змістовну роботу, поставте всі групи собі оцінки в Лист оцінювання за перший етап роботи, а ми переходимо з вами до нашої теми уроку , запишемо  її у зошит.  «Створення власної композиції  фартуха для ляльки - мотанки».

  •  А скажіть будь ласка, скажіть у кого дома є якісь оберіги? А у мене дома таким оберегом є лялька-мотанка. (показати). Виставка дитячих робіт.
  • така лялька? А хто хоче мати такий оберіг? Так от щоб така лялька дійсно було оберегом, треба її технологічно правильно зробити і вкласти в неї всі свої гарні думки, позитивні емоції, щирі побажання. Чого ми з вами і будемо навчатись.

 

IV. Практична робота.


 

Вчитель. У 6 та 7  класах коли розглядали тему «Вишивка, як вид декоративно-вжиткового мистецтва» ми з вами вивчали, що таке орнамент, композиція, рапорт, тож давайте повторимо ці основні поняття, які зараз нам знадобляться при створенні одягу для ляльки.

Вчитель інформатики. Вступний інструктаж. Повторимо основні поняття за допомогою тесту на комп'ютері, але перж ніж працювати згадаємо правили техніки безпеки при роботі на комп’ютері. Вправа «Продовжи речення»

1. Заходьте до комп’ютерного кабінету ….(тільки з дозволу вчителя, не поспішаючи, не торкаючись обладнання.)

2. Сидіть прямо, на відстані від екрана монітора…. (щонайменше
50 см.)

3. Не вмикайте та не вимикайте …. (комп’ютери без дозволу вчителя.)

4. Працюйте на клавіатурі ……(чистими сухими руками, не натискаючи на клавіші без потреби чи навмання.)

5. Під час роботи не торкайтеся….( екрана й тильної сторони монітора.)

6. Працюйте за комп’ютером … (не більше ніж 15 хвилин поспіль. Робіть перерви для відпочинку

Тест

1.Даавайте згадаємо, в яких місцях робили вишивку на жіночих сорочках (комір, погрудки, подоли, рукави)

2.Художня якість вишивки великою мірою залежить від композиції. Що таке композиція? (це поєднання різних елементів узору в одне ціле  таа розташування їх на виробі.

3. В складанні композиції важливо визначити орнаментальність. Які ви знаєте види орнаментів (геометричний, який складається з геометричних елементів: кіл, трикутник, ромб, хрест;

Рослинний орнамент, який складається з зображень квітки, листя, дерев.

Зооморфний орнамент, який поєднує зображення птахів, тварин.

Антропоморфний , який складається зі спрощених зображень людей.)

4.А скажіть який ще буває орнамент, залежно від композиційного розміщення узорів на виробі

(стрічковий – у вигляді прямої чи криволінійної смужки, що прикрашає середину виробу або край виробу

Сітчастий – вся поверхня виробу заповнена узором

Центральний – окремі елементи орнаменту, вписані в квадрат, коло, ромб і розміщені у центрі виробу)

5. Що називають рапортом у вишивці?

Частина художніх елементів, які ритмічно повторюються по всій довжині і ширині орнаменту, називають рапортом.

6. Який колір , як на вашу думку найчастіше використовувався у наряді|вбранні|  ляльки. |А чи знаєте ви значення кольорів у вишивці?

Взагалі кожен колір у вбранні ляльки мав своє значення.

зелений – колір здоров’я та багатства; червоний – колір життя, вогню, кохання; жовтий – колір сонця, пшениці, землі; синій – колір творчості та саморозвитку; фіолетовий – колір мудрості; золотий – колір Божої любові.

Наприклад , якщо лялька робиться на добробут та здоров’я родини – для одягу підбираються червоно-зелені відтінки. Для щастя у коханні чи подружньому житті – підбирають червоні, рожеві, помаранчеві кольори.  Для успіху в творчості –  використовують блакитні кольори.

Поставити оцінки в листи оцінювання.

 Рефлексія. Фізкультхвилинка?

Самостійна робота. ««Створення власної композиції  фартуха для ляльки - мотанки».

-А чи знаєте ви, що фартух – це жіночій символ захисту жіночого началу.

 

Інструктаж вчителя. Зверніть увагу на інструкційну карту і використайте її для побудови орнаменту для вишивки.

Інструкційна картка.
Існує декілька основних правил композиційної побудови орнаменту для вишивки:

1. Деталі, з яких складається орнамент, повинні відповідати основній

темі.

  1. Для побудови орнаменту насамперед треба знайти композиційний центр — визначити ту частину оздоблюваного виробу, яка повинна найбіль­ше привертати до себе увагу.
  2. Треба чітко дотримуватись пропорцій елементів між собою і оздоб­лювальною площиною предмета.
  3. Основою кожного орнаменту є симетрія — повторення в певному по­рядку одного елемента чи їх групи. Симетрія має кілька видів:

а) дзеркальне відображення — коли всі частини, розміщені справа від
певної лінії, точно повторюються зліва від неї;

б) осьова — вид симетрії, коли один елемент або група їх повторюється

Вчитель трудового навчання. Раніше, роблячи  ляльку-мотанку дівчата співали пісні. Так,  наприклад

 

V. Підведення підсумків.

1.Поділіться враженнями від уроку: що нового, корисного, цікавого дізнались на уроку

2. Чи хотіли б ви залишити таку ляльку- мотанку у себе вдома.

3. Як би ви її використовували.

4. Як ви гадаєте лялька-мотанка – це іграшка, оберіг чи данина моді.

 

Оголошення оцінок за урок.

Заключне слово вчителя:

 Я вважаю, що кожна ваша відповідь вірна, саме головне, щоб ви пам’ятали, що кожна нація тримається на прадідівських традиціях, звичаях,  віруваннях. І тільки вивчаючи і знаючи ці традиції, ми зможемо передавати культурну спадщину свого народу нащадкам. Знаючи свою культуру, знаючи свої звичаї, ми пізнаємо себе. І завершити урок я хочу словами  М. Рильського: "Той, хто не знає свого минулого, не вартий майбутнього". Отож, не будемо зупинятись на досягнутому, а  продовжуватимемо вивчати й зберігати культурну спадщину свого народу.

VI. Домашнє завдання: Принести свою власну композицію, голку, тканину, ножиці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

,

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Матвійчук Сергій Анатолійович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 лютого
Переглядів
268
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку