Урок за темою: "Щит Ахілла як символ уявлень стародавніх греків про світ та моральні закони в ньому / за поемою Гомера «Іліада»/

Про матеріал

Мета уроку:

1. Специфічна:

-проаналізувати образ щита в поемі Гомера « Іліада»;

-осмислити його художню своєрідність та місце в структурі художньої реальності;

-розглянути його як цілісний « світ», що має внутрішню логіку та динаміку;

-виявити функціональний спектр образа щита та деталей, зображених на ньому;

-прослідкувати, як в образі щита відбилась концепція поеми і універсальні риси Гомера.

2. Теоретико-літературна:

-розвивати навики аналізу світу речей, міфологічного підтексту, художнього часу та простору;

-активізувати поняття « поетика», «антитеза», «контраст», « озовнішнення»;

-тренувати навики роботи з коментарем до тексту та науково-довідниковою літературою.

3.Читацька:

-закріпити навики « детального бачення» тексту / знаходження деталі у творі, визначення « автора» цитати, розгляд деталі у зв'язку з іншими деталями та в широкому контексті найважливіших ідей твору/;

-закріпити навик « повільного» читання;

-розвивати навик « зчитування» символічного плану образів;

-розширити уявлення учнів про міфологічно-філософську проблематику твору, поглибити знання про основи міфологічної моралі.

Перегляд файлу

Щит Ахілла як символ уявлень стародавніх греків про

                   світ  та моральні закони в ньому

                          / за поемою Гомера  «Іліада»/

 

Мета уроку:

1. Специфічна:

  • проаналізувати образ щита в поемі Гомера « Іліада»;
  • осмислити його художню своєрідність та місце в структурі художньої реальності;
  • розглянути його як цілісний « світ», що має внутрішню логіку та динаміку;
  • виявити функціональний спектр образа щита та деталей, зображених на ньому;
  • прослідкувати, як в образі щита відбилась концепція поеми і універсальні риси Гомера.

2. Теоретико-літературна:

  • розвивати навики  аналізу світу речей, міфологічного підтексту, художнього часу та простору;
  • активізувати поняття « поетика», «антитеза», «контраст», « озовнішнення»;
  • тренувати навики роботи з коментарем до тексту та науково-довідниковою літературою.

3.Читацька:

  • закріпити навики « детального бачення» тексту / знаходження деталі у творі, визначення « автора» цитати, розгляд деталі у зв’язку з іншими деталями та в широкому контексті найважливіших ідей твору/;
  • закріпити навик « повільного» читання;
  • розвивати навик « зчитування» символічного плану образів;
  • розширити уявлення учнів про міфологічно-філософську проблематику твору, поглибити знання про основи міфологічної моралі.

 

 

 

Хід уроку

1. Організаційний момент.

 1. Первинне сприйняття тексту.

  •  Ви ознайомилися з текстом « Іліади». Які враження справив на вас цей твір?
  • Можливо, виникли якість питання, щось незрозуміло?
  • Давайте спробуємо проникнути в зміст « Іліади» , звернувшись до глибини гомерівського слова.

2. Аналіз тексту / « Заспів», « Щит Ахілла»/.

 1. Які події покладено в основу « Іліади»

  •  Міфологічна основа?
  • Історичне підґрунтя ?

    2. Хто і з ким воював у Троянській війні? Як ці ворогуючі сили представлені в поемі Гомера « Іліада»?

     3. Яке слово є ключовим для розгортання сюжету поеми  Гомера? Аргументуйте свою відповідь.

     4. Чи мав підстави Ахілл гніватися на керівника ахейського війська Агамемнона?

 

« до»                              смерть Патрокла      « після»

 

Вч.:        На мій погляд, для розкриття уявлень стародавніх греків про світ, моральні закони в ньому, необхідно звернутись до розділу « Щит Ахілла».

5. Які асоціації викликає у вас слово « щит»?

6. А як розкриває нам значення цього слова тлумачний словник?

7. Для древньогрецького воїна більш характерний довгий щит – на весь зріст. У Ахілла він круглий . Чому?

8. Чим незвичайний щит Ахілла, викуваний для нього Гефестом?

9. Що ж зобразив Гефест на щиті? А що – в центрі?

10. Які назви, серед назв сузір’їв, носять символічно агресивний характер? /  Ведмедиця, Оріон/

11. Чи змінюється агресивний дух сузір’я Ведмедиця? / так, ще називається Возом/

12. Чи змінюється войовничість сузір’я Оріон? Чому декілька раз Гомер називає це сузір’я? / « тільки один до купань в Океані – ріці непричетний»/

13. Чому саме зображення землі, неба, моря, сузір’їв міститься у центрі щита?

14. Що зображено « далі»? Що за варіанти представлені у даному колі?/ два міста/

15. Чим схожі ці два міста, а у чому полягає відмінність?

1 – ше місто

Весілля, учти-символ майбутнього.

окличники

«суд старійшин»

2 – ге місто

«місті прекраснім»

«любі дружини»

«діти маленькі»

«мужі, яких уже старість зігнула»

«ріка»

«стада», «два пастухи»

 

«один одного били завзято»

 

 16. « Воїни, наче живі, у бою тім тіснилися й бились». Що

автор мав на увазі, вживаючи порівняння «наче живі»?

 17. Далі мова йде про лани. Що це за лани? Розкрийте їх символічне значення.

 18.Чи однакові ці лани? Які ключові слова ви б виділили? /» достигле колосся», « гостролезими жали серпами»…/див.схему//

19. Який план, на вашу думку, наповнений життєстверджуючою силою? Відповідь обґрунтуйте.

20. Що за владар милується ланами? Яка його позиція?

21. У Гефест знайшлося місце і для зображення виноградника. Навіщо?

22. Що символізує собою виноградна лоза? Чому вона спирається саме на сріблястий посох, хоча до цього Гомер говорить, що Гефест зобразив все з золота і дещо - з олова, про срібло мова не йшла. Як розміщена ця срібна опора?

23. Де знаходиться виноградник?

 

 

24. Як Гефест зобразив отару? Які варіанти представлено?

25. Що собою символізує напад левів? / отара - людство, леви - втручання природних сил/

26. Яка роль пастухів? Чому Гомер нагадує, що вони « золоті», а отара – З олова»?/ боги-люди/

27. Місце для танців. Чому танцям відведено « місце»? Чому Гомер проводить аналогію між цим місцем і місцем, що збудував Дедалі?

28. Хто зображений там?

29. Що допомагає нам розпізнати стать? /вінок – ніж/

30. Що собою може символізувати вінок?/ - по формі/ коло-безкінечність, - по складу/ квіти-краса, життєдайність//

31. Що собою може символізувати ніж? Де знаходиться ніж?

32. Танцюють, тримаючись за руки. До чого це зауваження?

 

33. Що за майстер ліпить з глини? /боги/

Чи підвладно йому щось змінити? Яка трансформація відбувається?

  • С 
  • М
  • Е
  • Р
  • Т
  • В

 

35. все омивається ріками Океану. Що вони несуть, який символ? / фатум, очищення/

36. Чи можуть ріки океану вийти з берегів? За якої умови?

37. Тричі згадується сторонній наглядач: владар нив, пастух, майстер. Чи це одна й та ж особа? Які функції вона виконує?

Спостерігач         захист         зле втручання

38. Чи можна сказати, що це взаємовідносини богів і людей?

      а)

 

 

         б)  То чи вільні люди і людство у              

          своєму виборі / посел. На міфічні    

          уявлення/?

39. За яким принципом Гефест, а за яким Гомер створили щит Ахілла? / контраст/

40. Чому використано саме цей принцип?

41. Чому, на вашу думку, Гомер приділив увагу опису щита, винісши навіть в окремий розділ?

42. Гомер : « приготував він насамперед щит – міцний і вели-

кий…» Чому « насамперед щит»?

43.  Які риси характеру поета – войовничість чи миролюбність – виявляються в описі щита Ахілла? Відповідь обґрунтуйте.

44. То що ж собою символізує щит Ахілла, представлений

Гомером?

45. якщо із озброєння у воїна є щит, то має бути і …/меч, спис/. Яка ж символіка списа?

46. Чому, на вашу думку, Гомер не відводить окремого

 розділу на символічний опис списа?

47. Чи мали ми підстави і право так детально розглядати

даний розділ?

Можливо, малюнки Гефест – простий збіг? Чи безумовно

Гефест вирізьблює оздоб? / « все! продумавши! тонко!/

48. Чи міг такий щит зробити простий смертний?

3. Підсумки. Оцінювання.

 Домашнє завдання. « Навіщо Ахіллові щит, якщо єдиним

 уразливим місцем була п’ята»?

 

 

 

39

 

doc
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
2361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку