Урок за темою "Свята. Новий рік та Різдво."

Про матеріал

Розробка уроку за темою "Свята. Новий рік та Різдво." Мета уроку: вести та активізувати ЛО з теми «Різдво», розвивати мовну здогадку, виховувати інтерес до читання іноземною мовою.

Перегляд файлу

Тема:  Свята. Новий рік та Різдво.

Підтема:  Різдво.

Мета:  Ввести  та  активізувати  ЛО теми   «Різдво», розвивати  мовну  здогадку,   виховувати  інтерес  до  читання  іноземною  мовою.

Обладнання: слайди, касета з  піснею Jingle Bells ”, касета з  піснею “We wish you a Merry Christmas!”,  текст пісні  Jingle Bells ”, текст  Christmas  in  Great  Britain  and  America ” , плакат  с  кросвордом, святкові  листівки.

                                                                        Хід  уроку

1.Підготовка  до  сприйняття  іншомовного  мовлення

1) Повідомлення  теми  та  меті  уроку:

Teacher: Good  day, children!  I’m very  glad to see you!  How  are  you  today? Our  topic  today  is  “Christmas”.

2) Tell  me, please.  Do  you  like  winter? What  winter  holidays  do  you  know?  Do  you  like  Christmas?  When  is  Christmas  celebrated  in  Great  Britain?  And  what  about  our  country? That’s  good. Today  we  are  going  to  talk  about  Christmas. (слайд 1)

                                                            Основна  частина  уроку

1.Розмова  про  Різдво.

Teacher:  Is  Christmas  a  religious  holiday?

Pupils  give  their  answers.

Teacher:  Let’s  know  the  truth  about  this  holiday.  Look  at  the  screen. (слайд 2)

Pupils  read  the  information  and  discussed  it.

Teacher:  Now  you  understand  that  some  of  you  were  right  to  say  that  Christmas  was  a  religious  holiday.  But  I’d  like  to  tell  you  that  the  rest  part  of  the  students  were  right  too  because  this  holiday  is  non-religious  too.  Let’s  prove  it.  Look  at  the  screen  of  the  computer, please. (слайд 3)

You  can  see  the  pictures  and  read  the  information  about  non-religious  traditions  of  this  holiday.

Pupils  receive  the  information  about  Santa  Claus, Rudolph, magical  sleigh  and  fireplace.

Teacher:  I  see  you  are  ready  to  answer  some  my  questions  about  Christmas.

  1. How  can  you  describe  Santa  Claus?
  2. How  many  reindeer  has  Santa  Claus?
  3. What  reindeer  is  his  favourite?
  4. Is  his  nose  red  or  black?
  5. How  does  Santa  Claus  travel?
  6. What  helps  light  the  darkness?
  7. How  does  Santa  Claus  enter  the  house?
  8. Why  does  he  go  down  the  chimney  and  enter  the  house?

Teacher:  Well done.  Now  tell  me, please.  What  is  the  most  pleasant  tradition  of  Christmas?  That’s  right!  It’s  giving  presents. (слайд 4)  look  at  the  screen  and  read  this  information.

Teacher:  Good  job! And  what  do  you  know  about  traditional  foods  and  drinks  at  Christmas  in  Great  Britain? (слайд 5)  Students  read  about  eggnog, roast  turkey, salads, fruitcake, candies  and  desserts, Christmas  pudding.

What  do  people  in  Ukraine  prefer  to  eat  at  Christmas?

What  is  your  favourite  dish  at  Christmas? Do  you  help  your  mum  to  lay  the  table  at  Christmas?

Teacher:  Nice  work!  Do  you  agree  that  music  is  very  much  a  part  of  Christmas?  What  is  the  main  song  of  Christmas? That’s  right!  It’s  Jingle Bells.  Now  it’s  time  to  listen  to  the  music. I  hope  you‘ve  heard  this  song. I’ll  give  you  the  words  but  some  words   are  missing. You  need  to  put  them  into  the  text  of  the  song. And  of  course  you  can  sing.

 The  words :  go, ring, sleigh, sing.

                                                     Dashing thro” the snow

                                                     In a one-horse open sleigh

                                                     O’er the field we go,

                                                     Laughing all the way;

                                                     Bells on bobtail ring,

                                                     Making spirits bright,

                                                    What fun it is to ride and sing

                                                     A sleighing song tonight.

                                                                         Refrain:

                                                   Jingle, bells!

                                                   Jingle, bells!

                                                   Jingle all the way.

                                                   Oh! What fun it is to ride

                                                   In a one-horse open sleigh!

Teacher:  Ok. Let’s  look  if  it’s  correct. (слайд 6)

2.) Предявлення  тексту  “Christmas  in  Great  Britain  and  America”  для   читання.

Teacher: Now  I  want  you  to  read  the  text  about  Christmas    in  Great  Britain  and  America.  You’ll  know  the  Christmas   traditions  in  these  countries.  Be  ready  to say   if  the  sentences  are  true  or  false . Before  reading  I  want  to  help  you  with  new  words.  Look, please.

Teacher  shows  a  coin, a  button, a  horseshoe, a  Christmas  card, a  ring, a  cracker.

                                     Christmas  in  Great  Britain  and  America

The  most  popular  holiday  in  Great  Britain  and  America  is  Christmas.  They  celebrate  Christmas  on  the  25th of  December. There  are  a  lot  of  traditions  connected  with  Christmas. Every  year  the  people  of  Norway  give  the  city  of  London  a  present. It’s a  big   Christmas  tree  and  it  stands  in  Trafalgar  Square.  Most  families  decorate  their  houses  with  a  Christmas  tree, buy  gifts  for  the  family  and  friends, write  Christmas  cards.  In  England  almost  every  family  receives  more  than  60  Christmas  cards. In  England  they  make  Christmas  puddings  before  Christmas. All  the  family  stir  the  pudding  and  make  a  wish. When  the  pudding  is  hot, they  put 5-penny  pieces  in  it  and  sometimes  little  silver  charms – a horseshoe, a button  or  a  ring. A 5-penny  piece  means  you  are  going  to  have  money  the  next  year, the  horseshoe  brings  good  luck, the  ring  means  a  wedding. The  button  means  you  aren’t  going  to  get  married. If  there  are  children  in  the  family, people  usually  have  Christmas  crackers. When  you  pull  them, they  make  a  bang  and inside  there  is  usually  a  paper hat, a  small  toy  or  piece  of  paper  with  a joke  on  it. Here  are  some  jokes  from  Christmas  crackers:

1.Question: What  did  one   wall  say  to  the  other  wall?

   Answer: Meet  you  at  the  corner!

2.Question: What  is  clean  when  it  is  black  and  white  when  it  is  dirty?

   Answer: A  blackboard.  

a) Етап  розуміння  тексту. 

Teacher: Say  if  the  sentences  are  true  or  false.

1) The  most  popular  holiday  in  Great  Britain  and  America  is  Christmas. 

2) They  celebrate  Christmas  on  the  24th of  December.

3) Every  year  the  people  of  Scotland  give  the  city  of  London  a  present.

4) This  Christmas  tree  stands  in  Trafalgar  Square. 

5) In  England  they  make  Christmas  puddings  after  Christmas.

6) All  the  family  stir  the  pudding  and  make  a  wish.

7) A 5-penny  piece  means  you  are  going  to  have  money  the  next  year.

8) The  horseshoe  brings  good  health.

9) The  ring  means  a  wedding.

10) The  button  means  you  are  going  to  get  married.

b) Teacher:  Thank  you.  You  are  perfect  today.  Now  answer  the  questions.

1) Is  Christmas  the  most  popular  holiday  in  England?

2) How  do  people  prepare  for  the  holiday?

3) What  are  two  dishes  that  are  prepared  in  every  family?

4) What  kind  of  things  do  they  put  into  pudding?

5) When  Englishmen  make  crackers?

6) What  do  children  do  on  the  24th  of  December?

7) What  kind  of  things  are  in  crackers?

3) Граматичне  завдання.

Teacher: Thank  you. You  are  perfect! Yesterday  I  received a  letter  from  London. The English  girl  asked  Santa  for  the  present  she  would  like  to  get  on  Christmas Eve, but  she had  made  some  mistakes  and  missed  the  verb  “to be”. Let’s  help  her  to correct  them.
    I  would  like  to  add  that  the English girl asked  Santa  for  an  unusual  present. She  has made  some  mistakes  and  missed  the  verb  ‘to be’. Help  her  to correct  the  mistakes.

Dear Santa!

I  __  very  glad  about  the  presents  you  gave  me  last  year. Thanks a  lot. You  see,  I  __  good at  studying  and  my  parents  __  proud  of  my  success. Soon  it  will  __  Christmas,  my favourite  holiday  and  I  would  like  you  to  give   me a small fluffy  puppy  as  a  present!  I will  __  very  careful for  it.

Lots of love.
Jane

Students  correct  mistakes.

4) Написання  святкових  листівок.

Teacher: I  knew  you  could  do  it!  And  now  we  are  going  to  write  greeting  cards. Do  you  like  to  send  them. I  hope  you  do.  As  for  me  I  collect  them  because  they  are  beautiful  and  some  of  them  are  in  English.

Presentation. (слайди 7  та 8)

Read  these  cards  as  examples.

Dear  Natasha,

Accept  my  best  wishes  for

Christmas  and  the  coming

New  Year!

I  wish  you  all  the  best

For  the  coming  year.

How  is  your  mother?

Give  her  my  best  regards.

Love, Irina.

 

Happy  New  Year,

dear  Elya!

I  send  you  my  best

wishes  of  happiness

and  success.

Love,

John

 

And  now  let’s  write  greeting  cards  to  someone   from  your  relatives  or  friends.  Wish  them  health, happiness  and  success.  You  can  use  these  examples.

5) Активізація  лексичного  матеріалу  Свята. Новий рік та Різдво.

 Teacher: Fine. Thank  you.  I  think  that  in  this  holiday  everybody  promises  to  be  good  and  so  on. Do  you  agree  with  me?  Let’s  talk  about  your  intentions.

Look  at  this  box, please. (плакат)  Think  it  over  and  be  ready  to  tell  me  about  your  good  intentions  next  year.

  My  Good  Intentions

  Next  year  I  am  going  to:  get  up  earlier

                                                    give  up  eating a lot  of  sweets 

                                                    work  harder

                                                    be  more  in  the  open  air

                                                    be  a  kinder  person

                                                    stop  teasing  my  sister/brother

                                                    lose  weight

                                                    decorate  the  house

                                                    be tidier

                                                    do  morning  exercises  every  day

                                                    travel  more

                                                    be  more  punctual           

                                                    watch  less TV     

                                                    read  more    

                                                    help  my  parents  more

I  am  also  going  to                _____________________________________

                                                   _____________________________________

                                                   _____________________________________          

6) Лексичне  завдання .

Teacher: And now I will give you a box full of puzzles. Choose a puzzle, read it aloud and guess what it is.

  • I can fall but never hurt. (snow)
  • It goes all day and night and never stops. (clock)
  • It’s a white season, when children ski, skate, play snowballs. It’s the season when Santa Clause bring presents.(winter)
  • It’s traditional meal which people cook for Christmas party.(roast turkey, Christmas pudding)
  • It’s decorated with lights and toys and it’s in all houses and in squares. (Christmas Tree)
  • It’s the dearest thing for children. They can find presents there. (stocking)
  • He comes and leave presents for you. Who is he? (Santa Clause)

(Written on the cut out Christmas bells puzzles can be in the brightly-designed box  or  Santa’s  stoking )

7)Активізація  лексичного  матеріалу.

 Teacher: And  we  have  one  more  exercise.  You  have  known  a  lot  of  new  words  today  and  I  want  you  to  remember  them  and  to  find  them  in  my  crossword.

 

Рис. 2

                                                 Заключна  частина  уроку:

Teacher: You  are  on  your  way. I’m  proud  of  you.

You  know  that  the  most  loving  thing  on  Christmas is  getting  and  giving  presents. I  have  small  presents  for  you – my  greeting  cards.  Merry Christmas, everyone! Thanks for wonderful working!
(The song “We wish you a Merry Christmas!” sounds at the background)

Your  home task  will  be  to  learn  the  words  of  the  song    Jingle Bells.

docx
Додано
20 грудня 2018
Переглядів
1346
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку