Урок за темою: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Односкладні прості речення. Неповні речення».

Про матеріал

Урок учителя української мови та літератури Одеської спеціалізованої школи № 117 за темою:

Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Односкладні прості речення. Неповні речення». 8 клас

Перегляд файлу

Урок № 28

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Односкладні прості речення. Неповні речення».

Мета:систематизувати теоретичні знання про односкладні й неповні речення; узагальнити загальнопізнавальні вміння визначати вид односкладного речення, відрізняти неповні речення від односкладних і повних двоскладних; розвивати творчі вміння будувати односкладні речення відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати культуру мовлення восьмикласників.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації

Обладнання: дошка, презентація, серце для обміну побажаннями, смайли

 

Хід уроку

 І. Організаційно-мотиваційнийетап

І. 1. Організаційний етап з позитивною емоційною установкою.

Технологія «Обмін побажаннями»

_Доброго дня, діти! Сьогодні на уроці у нас гості, привітайтесь з ними.Тема нашого уроку –Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Односкладні прості речення. Неповні речення».  Я сподіваюсь, що на цьому уроці наші серця будуть битися в одному ритмі і в цей зимовий холодний день нам буде тепло від плідної роботи, відмінних відповідей та гарного настрою. Запишіть свої побажання, очікування на маленьких сердечках і прикріпіть їх на серці-символі.

Учні прикріплюють сердечка на серці

 І. 2.  Систематизація теоретичних відомостей з теми.

   Сьогодні на уроці ми систематизуємо теоретичні знання про односкладні та неповні речення, узагальнимо вміння визначати види односкладних речень, відрізняти неповні речення від односкладних і повних двоскладних; розвиватимемо творчі вміння будувати односкладні речення; усе це допоможе успішно написати контрольну роботу на наступному уроці.

Починаємо із систематизації теоретичних знань. Дома ви повинні були приготувати питання для своїх товаришів за матеріалом вивченої теми. Ставити питання ви будете своїм однокласникам, які сидять за вами, тобто парта парті.За правильні відповіді отримуватимете смайли. Чим більше смайлів, тим краща оцінка за урок. Перше питання задаю я.

  • Як поділяються речення за складом граматичної основи?

(Далі учні задають питання одне одному).

  • Які речення називаються двоскладними?
  • Які речення називаються односкладними?
  • Як називаються речення з головним членом підметом?
  • Який член речення, крім підмета, може бути в односкладних називних реченнях?
  • Як називаються речення з головним членом присудком?
  • Які речення називають означено-особовими?
  • Чим виражений присудок в означено-особовому реченні?

   - Які  речення  називають  неозначено-особовими?

  • Чим виражений присудок в неозначено-особовому реченні?

- Які речення називають узагальнено-особовими?

  • Які речення називають безособовими?
  •    Чим виражений присудок в безособовому реченні?

- Чи можуть односкладні речення бути поширеними?  

- Які речення називають неповними?

- На які групи поділяють неповні речення? ( контекстуальні та ситуативні)

- Установіть відповідність:

 

А) Дерева вкрито снігом.

Б) Мороз пощипує щічки.

В) Ліпимо снігову бабу.

Г) Холодний морозний вечір.

Д) З пісні слів не викидають.

Е) Багато свят відзначають взимку.

 

1 - двоскладне                                                                                          2 – називне

3 – означено-особове

4 – безособове

5 – узагальнено-особове

6 – неозначено-особове

 

Відповідь: А – 4;  Б -  1;  В – 3;  Г – 2; Д – 5; Е - 6

ІІ. Виконання узагальнювальних вправ і завдань дослідницького характеру.

  • Відкрийте зошити, запишіть дату, тему.

Завдання 1: Кодовий диктант із взаємоперевіркою.

Прочитайте текст. Проаналізуйте синтаксичну будову його. Визначте номери речень: а) двоскладних; б) односкладних означено-особових; в) односкладних неозначено-особових; г) односкладних безособових; д) неповних.

Дорогою з Буковеля.

  1. Надворі холодно. 2. Заходимо в автобус. 3. До Франківська – 50 гривень. 4. До нього заштовхується остання компанія з лижами. 5. Рушаємо! 6. Раптом отримуємо дзвінок від друзів. 7. Теж повертаються до Івано-Франківська. 8. Трохи випередили нас. 9. Вони – машиною. 10. Пропонують підвезти. 11. Просимо водія зупинити в Яремчі. 12. Водій віддає половину вартості проїзду. 13. Ми вперше в житті побачили таке. 14. Залишається приємний спогад.

Відповіді: Двоскладні (4,12,13,14);  односкладні означено-особові (2,5,6,11);  односкладні неозначено-особові (7,8,10); односкладні безособові (1); неповні (3,9).

  • Яким є речення в заголовку? Доведіть.

Завдання 2.

А зараз ми  пригадаємо  послідовність  синтаксичного розбору  та  охарактеризуємо речення.

Спостерігаю за дивним  зимовим  ранком (1 учень – біля дошки).

Наступне речення ви розбираєте самостійно: 

Морозний та сонячний зимовий день! (учні розбирають у зошитах).

Тепер звірте, чи правильно ви зробили розбір:

   Прикм.      Спол.   Прикм.        Прикм.     Імен.

Морозний та сонячний зимовий день!

Речення просте, розповідне, окличне, повне, односкладне, називне, підмет день, виражений іменником, означення морозний, сонячний, зимовий, виражені прикметниками, ускладнене однорідними означеннями.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (тематична)

А тепер відпочинемо. Соня отримала завдання підготувати фізкультхвилинку, використовуючи тільки односкладні речення. Зараз почуємо, що в неї вийшло. Слухайте уважно, чи вдалося їй упоратись із завданням.

                         ( проводить фізкульхвилинку)

  • Які односкладні речення використала Соня?

Завдання 3. «Я - редактор» 

Наступне завдання  «Я - редактор» 

На  екрані – текст. Перебудуйте  його, використовуючи лише односкладні речення.

Зима

         Настала зима.  Повіяв холодний вітер.  Усе вкрилося пухнастим снігом. Танцюють сніжинки.  Веселяться  діти.

Варіант тексту:

          Зима.  Повіяло холодом. Пухнастий сніг. Танець сніжинок. Дітям весело.

  •                  Як змінився текст?

         Хоч наш текст став стислим, але він виразніший і більш емоційний.

Завдання 4. «Я - художник» 

Настав час для твору-мініатюри «Зимовий ліс». Спробуйте описати картину, використовуючи  лише  називні речення. (картина – на екрані).

Зимовий ліс

Сніжна зима. Сонячний день. Спокій. Білий пухнастий сніг. Блакитне небо. Пухкі хмаринки. Морозне повітря. Стрункі зелені ялини. Укриті снігом гілки. Діамантова ковдра. Сонячні відблиски. Неперевершена краса природи. Радісні відчуття.

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

Бесіда.

  •         На початку уроку ви записували свої сподівання на сердечках.

- Чи виправдалися ваші очікування?  Що вас найбільше зацікавило?  

- Що ми повторили на уроці?

- Чи готові ви до контрольної роботи?

Порахуйте смайлики, які ви отримали за урок. Відповідно до кількості смайликів отримуєте оцінку.

ІV. Домашнє завдання. Повт. параграфи 18-20; 22-24 підг. до кр. С.83,впр.дом.

АБО

Переробіть двоскладні речення на односкладні. Зробіть синтаксичний розбір одного з односкладних речень

І варіант:  На галявині настають сутінки (На галявині сутеніє). Чарівниця-осінь зробила тут чимало(Чарівницею-осінню зроблено тут чимало). Вкрилося плесо золотими зірочками листочків (Плесо вкрило золотими зірочками листочків).

ІІ варіант: Ми дихаємо вільно й легко (Дихається вільно й легко). Верхів’я дерев торкнувся вітерець (Верхів’я дерев торкнуло вітерцем). Цей неповторний краєвид ми не забудемо (Цей неповторний краєвид не забути).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 грудня 2018
Переглядів
6412
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку