Урок за темою "В. Симоненко «Цар Плаксій і Лоскотон». Різні життєві позиції царя і Лоскотна (оптимістична і песимістична). Казкова історія і сучасне життя"

Про матеріал

Для кращого і детальнішого знайомства із жанром літературної віршованої казки цей урок літератури у 5 класі може доповнюватися уроком позакласного читання за темою "В. Симоненко. Казка "Подорож у країну Навпаки"".

Перегляд файлу

Тема: В. Симоненко «Цар Плаксій і Лоскотон». Різні життєві позиції царя  і Лоскотна  (оптимістична  і песимістична). Казкова історія і сучасне життя.

Мета: розкрити зміст казки, вчити систематизувати прочитаний матеріал, навчити висловлювати особисте ставлення до зображуваного, удосконалювати навички виразного читання; визначити   основні   риси   характеру   дійових   осіб   твору; простежити різні способи життя та поведінки дійових осіб; розвивати логічне мислення, мовлення, вміння проводити аналогії із сучасним життям, вміння аналізувати, порівнювати, співставляти; виховувати позитивні морально-етичні риси: гуманність, доброту, милосердя; формувати соціальну та комунікативну компетентності.

Тип уроку: застосування практичних  вмінь та навичок.

Методи і форми роботи: робота в групах, евристична бесіда, бліц-опитування, проблемне запитання, «Читання казки за малюнками», гра «Підбери риму», «Казкова теорема», метод «Прес», «Дерево рішень», літературна гра «Хто? Що? Де? Коли?», метод «Мікрофон».

Обладнання: портрет В. Симоненка, підручник, смайлики-оцінки, смайлики-запитання, фотоілюстрації до казки, притча для аналізу, дерево рішень, тест «Я оптиміст чи песиміст?», аудіозапис пісні «Посмішка», розмальована торбина Лоскотона.

Теорія літератури: літературна казка, прозова та віршована мова, ритм, рима.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

(мета: сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до обговорюваної теми)

Учитель:

Наш сьогоднішній урок я хочу розпочати із притчі: Якось у глечик з молоком випадково потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими, а шийка його надто високою. І ось одна жабка, зовсім вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.

  •      Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.
  •      Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.

Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно – врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верху посудини. Та раптом жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, який вона збила лапками, коли намагалась вистрибнути із глечика, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика. Вона вибралась із небезпеки лише тому, що вірила в краще.

Всі люди, які нам зустрічаються в житті, поділяються на оптимістів та песимістів. Оптимісти – люди позитивні, які вірять у свої сили і завжди дивляться у майбутнє, сподіваючись тільки на те, що у них буде менше падінь та більше злетів, вони завжди життєрадісні, веселі та щасливі і  всі життєві негаразди сприймають з посмішкою, тим самим рятуючи себе і своїх близьких.

А песимісти – люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми, які сподіваються тільки на невдачі, чекають їх, які бояться того що має статися, та й взагалі не вірять у свої сили.

- Чи доводилося вам у житті зустрічати таких людей?

- Яких людей у вашому оточенні більше?

- Наше з вами сьогоднішнє завдання: зʼясувати, чому деякі люди є песимістами, вирішити, кому у світі легше жити: оптимісту чи песимісту, а також запропонувати основні шляхи подолання песимізму

- Хто із героїв творів, які ми вивчали, на вашу думку, є оптимістом, а хто – песимістом, тобто мають протилежні характери? (Небіж та його дядько із казки «Про правду і кривду», бідний брат та багатий брат із казки «Мудра дівчина»).

Саме такими протилежними постатями є і герої казки Василя Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон», про яких сьогодні ми і будемо говорити.

 

IІI. Емоційне налаштування на урок

Учитель:

Оскільки наш сьогоднішній урок буде присвячений людським емоціям та рисам характеру, то я б хотіла, щоб ви визначили свій настрій на сьогоднішньому уроці. Ви повинні обрати із запропонованих смайликів той, який максимально відповідає вашому настрою на уроці.

 

ІV. Оголошення теми, мети, навчальних завдань уроку

(мета: забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти на уроці і чого від них чекає вчитель)

На сьогоднішньому уроці ми продовжимо досліджувати казку, як жанр літератури, зокрема неперевершену казку для дітей та дорослих В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон», спробуємо визначити основні риси характеру головних героїв твору, простежимо різні способи їх життя та поведінки; охарактеризуємо інших дійових осіб казки; визначити значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки.

На уроці у нас будуть працювати творчі групи «Дослідники», «Знавці літератури», «Довідкове бюро».

 

V. Актуалізація опорних знань

Бліц-опитування (працює група «Дослідники»)

  •      Пригадаймо, над яким жанром літератури ми з вами працюємо протягом тривалого часу? – Казка.

- Що таке казка? - Казка – це невеликий за обсягом розповідний твір про вигаданих осіб, про вигадані, а часом і фантастичні події.

  •      Які бувають казки з погляду авторства? – Народні та літературні.
  •      Творчості якого письменника ми з вами торкнулися на останніх уроках літератури? – В. Симоненка.
  •      Які вам відомі казки В. Симоненка? – «Подорож у країну Навпаки» та «Цар Плаксій та Лоскотон».

- Що вам відомо про дитинство Василя Симоненка?

«Дослідники» Учень 1: Василь Андрійович Симоненко народився 8 січня 1935 року на Полтавщині у невеличкому селі Біївці в селянській родині.

«Дослідники» Учень 2: Зростав хлопчик без батьків. "В мене була лиш мати. Та був ще сивий дід. – Нікому не мовив "тату". І вірив, що так і слід" – згадував поет дитинство.

«Дослідники» Учень 3:

А так хотілося, щоб був батько!

Ну нехай би смикнув за вухо,

Нехай погримав би раз чи два, -

Все одно він би тата слухав

І ловив би його слова, - писав поет

Порадником хлопчика був рідний дід Федір.

  •      Яку освіту здобув Симоненко?

«Дослідники» Учень 4: До школи доводилось ходити за 9 кілометрів; одягнений він був найгірше у класі; ходив до школи зі шматком хліба, олівцем та зошитом, портфеля не мав.

«Дослідники» Учень 5: Але не зважав на це і багато читав і вчився найкраще за всіх у класі. А вчитися було нелегко. Пʼять класів закінчив у Біївцях, а решту - у сусідніх селах Єньківцях і Тарандинцях. Десятирічку закінчив із золотою медаллю.

«Дослідники» Учень 6: Василь став студентом Київського університету, який закінчив у 1957 році. Василь Симоненко став журналістом, працював у редакції газети «Молодь Черкащини», писав твори, які знали навіть за кордоном.

«Дослідники» Учень 7: Девізом у житті письменника завжди було: «Я хочу правді бути вічним другом».

Учитель: Улітку 1963 року Симоненка сильно побили у міліції.

З цього часу почав хворіти. Ця подія і стала поштовхом до створення казки «Цар Плаксій та Лоскотон», яку письменник написав за одну ніч, а вже наступного дня читав своєму синочкові Лесикові, першому «критикові».

Помер у лікарні в Черкасах 13 грудня 1963 року, проживши 28 літ.

В. Симоненко написав поезії, провідною темою яких є любов до рідної землі. Ця священна любов озвучена його довічним заповітом: «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину». Саме ці слова золотими буквами сяють на памʼятнику, що стоїть на могилі Василя Симоненка.

 

VI. Робота над досліджуваним матеріалом

Проблемне запитання

Учитель: Ви, напевно, звернули увагу на те, що казка В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон» відрізняється від вивчених нами лі­тературних казок.

- В чому на вашу думку, полягає ця відмінність? (попередні написані прозою, а ця – віршована казка; у віршованій мові є ритм – правильне чергування наголошених і ненаголошених складів та рима – співзвучні закінчення в кінці рядків: бочка - дочки, кавуни – сини, Нудота – Плакота, сини – Плаксуни і т. д.).

Учитель: Діти, коли ви читали цю казку, напевно, ви помітили в назві казки незрозумілі слова. Тому звернімося до тих, хто в нас працює у «Довідковому бюро», з проханням пояснити значення слів «плаксій» та «лоскотон». (працює група «Довідкове бюро»)

Результат пошуку зображень«Довідкове бюро» Учень 1: Плаксій – людина, яка часто плаче, схильна до плачу, сліз. І це не обовʼязково людина, в якої горе, а частіше той, хто плаче без особливої причини.

«Довідкове бюро» Учень 2: Слова «лоскотон» у словнику немає. Мабуть, його створив сам автор від слова «лоскотати», що означає мʼякими дотиками до шкіри викликати легке нервове збудження, зазвичай супроводжуване сміхом. Лоскотон  – носій радості, сміху, веселощів.

Крім імен головних героїв, нам є незрозумілими ще деякі слова:

Гва́рдія — частина військ;

Нагайка – батіг, знаряддя фізичного покарання;

Митарства – перешкоди, страждання;

Льох – погріб;

Баламут – підбурювач;

Віроломний – підступний, зрадник;

Посіпака – той, хто служить принижуючись;

Свита – оточення;

Аркан – зашморг;

Батрак – бідний селянин, наймит.

 «Читання казки за малюнками»

p0007p0015p0002Вчитель: А зараз пригадаємо зміст казки за малюнками, які розташовані на дошці. Учні по черзі зачитують рядки казки, які відповідають поданим ілюстраціям.

 

«Підбери риму»

1) Доберіть слова із довідки в риму.

Три царівни теж навтьоки

У чотири бігли ...

Кровопивці-сльозівці

Стали пʼявками ...

А макака-забіяка

Зʼїв себе ...

Так веселий Лоскотон

Розвалив поганський ...

 

Для  довідки: Із переляку, трон, боки, в ріці.

 

«Казкова теорема» (працює група «Знавці літератури»)

Вчитель: Пригадайте фінал казки. Чому, на вашу думку, так сталося, що Лоскотон вийшов із вʼязниці, а цар Плаксій помер? Чому він не міг ще жити, царювати, пити людські сльози? Чому Лоскотон не загинув у вʼязниці?

(Тому що у казках завжди сили добра перемагають сили зла, злий цар помер, і на землі відтоді восторжествував сміх, радість і добро, які живуть і понині).

- Оскільки ми згадали з вами одну з ознак казки: перемогу добра над злом, то варто пригадати, які ще ознаки має казка і довести, що запропонований твір є дійсно казкою, а не легендою чи міфом.

 (розповідається   про   вигадані   і   часом фантастичні події – існування країни Сльозолий, царя Плаксія, дядька Лоскотона; цар пʼє людські сльози, людина не може лопнути і померти від сміху; кровопивці-сльозівці стали п'явками в ріці, а Макака-забіяка з'їв себе із переляку; протистояння добра і зла, уособленням яких є цар Плаксій та Лоскотон; має своєрідну побудову - зачин, основна частина, кінцівка; добро перемагає зло; щасливий кінець, є використання магічного числа три:

Цар ПлаксійВ Плаксія було три дочки

І плаксивих три сини.

Старша звалася Нудота,

Середульшенька - Вай-Вай,

Третя донечка - Плакота,

Всі сльозливі через край.

А цареві три сини

Так і звались - Плаксуни.

Отака була сім'я

У царя у Плаксія.

 

Проблемне запитання

- Чому бідний дядько Лоскотон мав більший вплив на простих людей, ніж багатий цар Плаксій? З чого це видно?

 

Робота в групах. «Розподіли риси між героями»

(Кожна група отримує аркуш із переліком характеристик персонажів та 2 смайлики із зображеннями царя Плаксія та дядька Лоскотона, якщо риса, яку вони назвали, належить цареві, то вони підносять його обличчя, а якщо Лоскотону – обличчя Лоскотона).

Із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу царя Плаксія і ті, які відповідають образу Лоскотона. Свою думку доведіть цитатами із твору.

Метод «Прес»

Відповідь побудуйте таким чином:

Наша група вважає, що образу царя Плаксія (Лоскотона) відповідають такі риси: (твердження - доказ, твердження - доказ....)

Отже, цар Плаксій (Лоскотон) був…

Злий, жорстокий, песиміст; добрий, веселий, душевний чоловік; дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті;  голова його мов бочка, очі – ніби кавуни; він мав вдачу теплу й щиру; там, де він з’являвся, припинявся сміх; там, де він з’являвся, припинявся плач; мав лоскотливі вуса; любить дитячі сльози; любить дитячий сміх; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; має лагідні пальці; приносив сміх; мав розмальовану торбину; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; лопнув і помер від сміху; він живе й донині; автор його не любить; веселий; автор захоплюється ним.

 

Учитель: Ми з вами аналізуємо тут царя і Лоскотона, плач і сміх, а самі багато чого ще не знаємо, тому дамо слово нашим працівникам «Довідкового бюро», які розкажуть нам детальніше про ці стани людини.

- До речі, а як у лінгвістиці називають слова, протилежні за значенням? – антоніми.

Група «Довідкове бюро»

«Довідкове бюро» Учень 3: Ми хочемо стати на захист царя Плаксія і дізнались, що багато вчених вважають, що плач необхідний для гарного самопочуття, тому що сльози заспокоюють, знешкоджують бактерії, поліпшують зір.

«Довідкове бюро» Учень 4: Шановні, зачекайте, ми хочемо переконати вас, що сміятися краще, ніж плакати, і ми дізнались, що у плачі людини задіяно 43 мʼязи обличчя, а у сміхові, - всього 17. Виходить, від сліз зморшок набагато більше, ніж від сміху.

«Довідкове бюро» Учень 5: Я знаю, що сміятися – це одне з найбільш сильних і найбільш яскравих фізичних задоволень, і це дуже корисно для здоров’я.

«Довідкове бюро» Учень 6: А я знаю, що, сміх заспокоює, він вивільняє гормони щастя, які допомагають позбутися роздратування й суму.

«Довідкове бюро» Учень 7: А я знаю, що, сміх поліпшує стан шкіри, підвищує імунітет і допомагає людському організму боротися з інфекціями.

«Довідкове бюро» Учень 8: А я знаю, що, сміх оздоровлює серце, адже завдяки йому розширюються кровоносні судини й кров краще циркулює.

«Довідкове бюро» Учень 9: А я знаю, що, сміх знімає біль, бо гормони щастя, які виробляються під час сміху, природні болезаспокійливі речовини нашого організму.

«Довідкове бюро» Учень 1: А я знаю, що, сміх розбуджує легені, і в такий спосіб збільшується доступ кисню в кров.

«Довідкове бюро» Учень 2:А я знаю, що, сміх знімає стрес, а ще допомагає бути у формі, бо він – це один з видів аеробних вправ.

Вчитель: Який висновок можна зробити із сказаного?

(Людина повинна у своєму житті більше сміятися, ніж плакати).

Учитель: До речі, сміх в уявленні народу не безвинні пустощі. Втрата здатності сміятися – значить втратити важливу властивість душі. Поведімо літературні паралелі і згадаймо відому російську казку про царівну Несміяну. Зачарована злим чародієм, вона розучилася сміятися. Всі спроби розвеселити її були марні. На тему цієї казки Віктор Михайлович Васнецов написав картину. Царівна Несміяна сидить на високому троні, заглиблена в сумні думки, не помічаючи навколишніх. Вона згубила щось цінне, але не силах згадати що саме. За вікном сміється народ, навколо трону блазні і придворні. Ніхто не може розвеселити царівну. Хвилі сміху розбиваються об її трон. Певно немає нещастя гіршого, ніж бути “несміяною”.

«Дерево рішень»

«Допоможіть цареві стати іншим»

Вчитель: Як і в будь-якій казці, злий цар боїться за трон і свою владу, тому він відчуває себе безпорадним перед силами добра, уособленням яких є, як було уже сказано, Лоскотон.

Дядько Лоскотон становить загрозу для царювання Плаксія, і, як виявилося в кінці казки, навіть для його життя.

Спробуймо врятувати Плаксія і запропонуємо йому шляхи для збереження трону і життя:

Дерево рішень

(Учні пропонують варіанти вирішення поданої проблеми на листочках або плодах дерева)

1) цар повинен подолати свій песимізм;

2) цар повинен перебороти бажання плакати;

3) цар повинен перестати пити сльози інших людей;

4) цар повинен навчитись сміятися;

5) цар повинен подивитися навколо і побачити, що світ такий прекрасний;

6) цар повинен любити мешканців своєї країни, а не пити їхні сльози;

7) цар повинен переконати своїх дітей, що сміх – це корисно.

 

Висновок: Плаксію необхідно змінити життєву позицію і почати нести в народ сміх і радість.

 

Літературна гра

«Хто? Що? Де? Коли?» за казкою «Цар Плаксій і Лоскотон»

Учитель почергово ставить запитання кожній групі, а учні швидко мають знайти відповідь на запитання

  • Де знаходиться країна, в якій відбуваються події?

(Там, де гори і долини, Де гуляє вітровій, - Там цвіте краса-країна З дивним ім'ям Сльозолий).

  • Що любив цар Плаксій? (Цар любив, як плачуть діти, Бо любив їх сльози пити).
  • Хто жив у тому царстві зневажаючи закон? – (Але в тому диво-царстві, Зневажаючи закон, Жив у мандрах і митарстві Добрий дядько Лоскотон).
  • Коли приходив дядько Лоскотон до малечі? – (Він приходив кожний вечір – Хай чи дощ іде, чи сніг). (Опівночі Лоскотон, Коли всіх колише сон, Йшов собі в бідняцькі хати, Їхніх діток розважати).
  • Що відбувалося там, куди приходив Лоскотон? (Зразу плач там припинявся, І приходив до усіх Голосний та щирий сміх).
  • Коли і де поринув у сон дядько Лоскотон? (На світанку Лоскотон, Насмішивши діток, У міцний поринув сон Між кленових віток).
  • завантаженняДе перебував дядько Лоскотон, поки гуляло весілля? (За гратами у темниці).
  • Хто звільнив увʼязненого Лоскотона з темниці? (Батраки й робітники).
  • Що сталося з царем країни Сльозолий? – (І Плаксій став реготати. Так сміявсь — аж заливався, Аж від реготу качався, Кулаками очі тер — Потім лопнув і помер).
  • Де дядько Лоскотон носить сміх? (В розмальованій торбині, В пальцях лагідних своїх).
  • Де живе дядько Лоскотон? (Зачитати останні рядки казки).

 

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

А тепер пригадаймо свій емоційний настрій на початку уроку. Пригадайте, який смайлик обирали ви, і скажіть, чи змінився ваш настрій на момент завершення уроку?

Як ви себе почуваєте після такого дослідження людських емоцій?

(Кілька учнів висловлюють свої міркування)

Все ж таки перенесімося із далекої країни Сльозовий у наше сьогоденне життя і визначимося, яку ж позицію нам слід обирати: оптимістичну (позиція дядька Лоскотона) чи песимістичну (позиція Царя Плаксія) при вирішенні будь-яких, навіть, на перший погляд, найскладніших проблем.

(Звучить аудіозапис пісні «Посмішка»)

Вчитель: А тим часом дядько Лоскотон вам пропонує зі своєї розмальованої торбини такі смайлики із запитаннями:

- Хто з дійових осіб казки найбільше запамʼятався. Чому?

- Що я сьогодні на уроці зрозумів?

- Чого нас вчить ця казка?

- Мені ця казка сподобалась тим, що…

- Чи стає людина сильнішою, добрішою, якщо не впадає у відчай від негараздів і невдач, а з гумором ставиться до них?

- Яку життєву позицію обираю я?

 

Вчитель: Для тих, кому важко дати відповідь на запитання «Хто я: оптиміст чи песиміст», я пропоную вирішити невеликий тест, який і поставить усі крапки над І.

Я песиміст чи оптиміст?

Для того, щоб перевірити, ким же є ви, пройдіть цей нескладний тест, який допоможе вам дізнатися більше про себе.

1. Якби вам запропонували бути капітаном команди в якій-небудь інтелектуальній грі, ви б погодились?

(„Так” - 2 бали, „ні” - 0 балів)

2. Чи часто ви боїтеся, що щось не так зробите?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

3. Вас лякає думка про смерть?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

4. Ви засмучуєтесь коли програєте в якомусь змаганні?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

5. Якщо перед вами поставлене складне завдання, ви втрачаєте надію?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

6. Ви боїтеся невдач?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

7. Ви боїтеся старості?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

8. Ви прагнете бути досконалим?

(„Так” - 2 бали, „ні” - 0 балів)

 

0—9 балів

Нажаль ви людина песимістична. Ви боїтеся усіх невдач, які чекають вас попереду, вам не до вподоби коли інші люди кладуть на вас якесь складне завдання. Якщо ж ви і надалі будете такими, то в майбутньому вам буде важко. Змінюйтесь!

10—16 балів

Ви — це ідеал оптиміста. Ви не боїтеся всього того, що вам приготувала доля, замість того, щоб через все це проходити, ви намагаєтесь змінити нехорошу долю. І все це правильно! Залишайтесь таким, яким ви є і про це не пошкодуєте.

(Учні підраховують свої смайлики  та обмінюють їх у вчителя на оцінки)

VІІІ. Домашнє завдання

Скласти невеличкий письмовий твір, який починається: «Якби я зустрів Лоскотона…».

 

 

 

 

docx
Додано
29 липня 2018
Переглядів
6401
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку