Українська література багата митцями слова, серед них багато тих, хто писав для дітей, хто творив казки. Василь Симоненко- саме з таких авторів. Його казки - захоплюючий і повчальний світ. Стиль написання - вірш- нелегка справа. Проте варто і самому спробувати творити...
Тема. Василь Симоненко. Цікаві сторінки з життя поета.
Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Поняття про віршовану
мову, строфу.
Мета уроку:
Цілі.
Учні знатимуть:
Учні вмітимуть:
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи:
Обладнання, література:
Портрет В.Симоненка, твори, книжки спогадів про поета, виставка «Творці літературних казок»
Попередня підготовка класу:
ПЕРЕБІГ У Р О К У
І. Мотиваційний етап.
1.Аутогенна установка
Очі заплющені, руки на колінах. Учні пошепки повторюють за вчителем.
2. Очікування
Від сьогоднішнього уроку я очікую…(нових знань, цікавих повідомлень, нових відкриттів, хороших відповідей..)
ІІ. Цілевизначення
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Українська література багата митцями слова, серед них багато тих, хто писав для дітей, хто творив казки. Їх надбання ви можете побачити на виставці «Творці літературних казок».
А сьогодні ми познайомимось із життєвим та творчим шляхом письменника, котрий ввійшов у літературу як «витязь молодої української поезії» Василем Андрійовичем Симоненком (1935 -1963).
На жаль, сьогодні його вже немає з нами, так склалося життя, але лишилися його друзі, є його мати. І саме їх ми запросили на сьогоднішній урок. Вони розкажуть нам про нього а кожна група зробить відповідні записи- частинки для створення таблиці «Письменник».
Випереджувальне завдання хлопчику та дівчинці, котрі виступають у ролі матері Василя Симоненка – Ганни Федорівни та його друга – Миколи Сома (за «Спогадами» друзів та знайомих). (Див додаток2 )
Роба в групах. Завдання учням: ( виконується на окремих листках)
Зробити записи під час повідомлення у шаблоні «Життєпис письменника»: (Див додаток 1)
1 група - Цікавий як людина
2 група – Цікавий як митець
3 група – Це варто запозичити собі.
Колективне створення кластера на дошці.
(До портрета письменника учні прикріплюють заповнені аркуші)
Вчитель. Цікава людина повинна створювати цікаві твори.
Тож давайте послухаємо зміст казки «Цар Плаксій та Лоскотон»
Робота над змістом казки
3. Опрацювання відомостей з теорії літератури.(Компетенція саморозвитку)
Теоретичний практикум
2. Завдання. «Відшукай риму»
Наш кіт ходив на базар.
Там купив черевики
І тепер ні сніг, ні дощ.
Йому ніг не замочить.
(На базар наш кіт ходив.
Черевики там купив.
І тепер ні дощ, ні сніг
Не замочать йому ніг.)
Уночі я бачив сон:
телефон.
Лис,
ліс.
(плаксун - веселун,
стрибає - ридає).
Наприклад:
Жив на світі веселун,
По сусідству з ним - плаксун.
Перший грається й стрибає,
Другий сердиться й ридає
ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап
Пам’ятка «Рефлексія»
Що ми робили на уроці?
Як робили?
Для чого це робили?
Чи досягли запланованих цілей?
Що дізналися нового?
Що сподобалося на уроці, а що ні?
Які форми роботи ви хотіли б застосувати на наступних уроках?
12. Де можете використати вивчене?
Аналітичне зерно.
V. Домашня робота
Обов'язкове:
Для групи:
1.Заповнити паспорт твору, створивши міні – проект, визначити, хто має його захищати.
2.На вибір: а) скласти римовану характеристику одного з героїв;
б) підготуватися до виразного читання казки в ролях..
Додатки 1
Життєпис письменника
Цікавий як людина
|
|
Цікавий як митець |
|
Можу запозичити собі
|
|
Паспорт твору
Автор |
|
Назва твору |
|
Тема, основна думка твору |
|
Жанр |
|
Найцікавіша подія |
|
Герої твору |
|
Побажання одному з героїв твору |
|
Додаток 2
ВАСИЛЬ АНДРІЙОВИЧ СИМОНЕНКО
У СПОГАДАХ МАТЕРІ ГАННИ ФЕДОРІВНИ ТА ДРУГА МИКОЛИ СОМА
Поет. Про друзів завжди згадують з любов’ю і повагою, особливо коли згадують разом із його матір’ю. Згадайте про те, де і коли народився.
Мати. Народився у селі Біївцях 8 січня 1935 року. Якраз на саме Різдво. На жаль, батько Василя з родиною жив не довго. Мені довелось його виховувати самотужки.
Поет. Я згадую, що Василь дуже часто розповідав про свого діда Федора Трохимовича Щербаня. Казав, що це був дивний чоловік, котрий був його другом і наставником, а ще долю мав незвичайну.
Мати. Мій батько самотужки вивчив грамоту, багато читав. Його увагу привертали навіть шкільні підручники з історії чи географії. Їх він із задоволенням читав та просив у дітей пояснення невідомих слів. Сусідські діти навіть сміялися: Дід Щербань готується до екзаменів. Він був такий начитаний, що до нього приходив поважний суддя із сусіднього села, щоб порозмовляти про се та про те, а часом розказували малому Василеві нашу давню – прадавню історію.
Поет. А чи не писав ваш батько віршів? Може це він навчив Василя віршувати?
Мати. Ні, мій батько віршів не писав, але умів говорити до прикладу, тобто у риму, часто вживав дотепне прислів’я або приказку.
Поет. Мені неважко уявити Василеве дитинство, бо воно було схожим на моє: війна, голод і холод, щоденний страх, окопчик під хатою, нужденна школа, чорнило з бузини, нестача паперу та книжок, Перемога і сльози матерів та дітей, котрі втратили близьких. Чи не в той час Василь став писати? Чи можливо, не до жартів було, не до віршів?
Мати. Діти були як діти. Сміялись, веселились, а ще мали працювати і вчитись.
Поет. А як навчався ваш син?
Мати. У школі він вчився тільки на відмінно, десятирічку закінчив із золотою медаллю. А вчитися було йому ой як нелегко. П’ять класів закінчив у нашому селі, а решту – у сусідніх. А до Тарандинців, куди він ходив у 9 та 10 класи, дев’ять кілометрів лише в один кінець, і ніяких тобі автобусів, маршруток. Повоєнні зими були люті, а пальто у Васі пошарпане, а чоботи діряві. Тільки ніколи ні разу не запізнився ні на один урок.
Поет. Я пригадую, що і в університеті він був серед найкращих. Був неперевершеним жартуном і дотепником, а ще надзвичайно працьовитим і наполегливим. Тому, як результат, і університет закінчив із відзнакою. А ще багато писав. Ви, мабуть, пригадуєте його перші вірші?
Мати. Вася ділився зі мною усіма радостями і печалями. А от вірші спочатку приховував навіть від мене. Уперше я почула його вірш про вчителів на випускному вечорі. Той вірш так сподобався усім, що його попросили прочитати ще раз. Я раділа разом з усіма і плескала в долоні.
Поет. В університеті серед наших однокурсників Василь також не показував свої вірші, десь до третього курсу ніхто й не знав, що Симоненко пише прекрасні поезії.
Мати. Може він соромився?
Поет. Ні не тільки тому, хоча справжні поети завжди соромляться своїх перших творів – ніби переступають межу людської недозволенності і страху перед усім світом. Адже вони вирушають в дорогу до живого Шевченка і Пушкіна… а ще було багато злих язиків, котрі могли образити не думаючи.
Мати. Це справді страшно.
Поет. Василь був натурою тонкою, надто делікатною сором’язливою і вразливою. Може, саме за це його любили і поважали.
Мати. А ще Вася був гордий. Знав, що грошей йому послати не зможу, то щоб заробити якусь копійчину, пішов розповсюджувати студентські газети. І дуже пишався тим, що навчається в університеті імені Шевченка. Я навіть не уявляю де б він іще стільки розуму узяв.
Поет. Дійсно він був неповторним. Висока совість, кмітливий розум, дивовижна працелюбність, товариська подільчивість, повага друзів. Не дарма ж ми його обрали головою університетської літературної студії, а до нас охоче приходили Павло Тичина, Максим Рильський, Андрій Малишко….
Мати. Вася часто згадував Сосюру і називав його літературним батьком.
Поет. Поезії В.Симоненка залишають незабутнє враження. Як шкода, що доля відміряла йому надто мало часу. Але він залишається жити у своїх творах.
Мати. На жаль, не можу більше вділити вам часу. Дякую, що пригадали зі мною про Василя.
Додаток 3
Василь Симоненко. Цікаві сторінки з життя поета.
Казка «Цар Плаксій та Лоскотон». Поняття про віршовану мову строфу
Справжній оптимізм ґрунтується не
на впевненості, що все буде добре,
а на переконанні, що не все буде погано.
Ж. Дютур
Я ставлю перед собою мету:
роботу;
без труда нема плода;
без діла слабіє сила;
гірко поробиш — солодко з'їси;
згаяного часу і конем не здоженеш;
хто дбає — той і має.
Це цікаво
Це повчально
Це варто запозичити собі
Завдання
1. Прочитайте невелику розповідь про котика.
Наш кіт ходив на базар.
Там купив черевики
І тепер ні сніг, ні дощ.
Йому ніг не замочить.
Це прозовий твір чи віршований? Доведіть свою думку.
2. Відшукайте риму, слова, що «заблукали» у рядках, поставте на свої місця так, щоб утворилась змістова поетична строфа.
Уночі я бачив сон:
телефон.
Лис,
ліс.
Літературна гра, учасники якої змагаються в написанні жартівливих віршів – експромтів - на задані теми, чи задані рими.
5."Буриме" (в групах): створити чотиривірш за поданими римами
(плаксун - веселун,
стрибає - ридає).
Наприклад:
Жив на світі веселун,
По сусідству з ним - плаксун.
Перший грається й стрибає,
Другий сердиться й ридає
6.Створення асоціативного малюнка доброго і злого героїв твору В. Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Домалюйте риси обличчя, елементи одягу, потрібні предмети … для асоціації з героями твору.
7. Аналітичне зерно
8. Рефлексія (може бути використане як альтернатива аналітичного зерна).
Що ми робили на уроці? Для чого це робили?
Чи досягли запланованих цілей? Що дізналися нового?
Що сподобалося на уроці, а що ні? Чи мали відчуття успіху?
Чи змінились ви ? Якщо так, то в чому саме?
Де можете використати вивчене? Як робили?
Чи задоволені результатами своєї роботи?
Які форми роботи ви хотіли б застосувати на наступних уроках?
Чи відчули інтелектуальну, моральну, естетичну насолоду?
ЛІТЕРАТУРА