Позакласний захід "Світ Шевченкового дитинства. Літературна композиція-вікторина для учнів 5 класу"

Про матеріал

Світ Шевченкового дитинства

(Літературна композиція-вікторина для учнів 5 класу)

Мета: вшанувати пам'ять великого Кобзаря, викликати в учнів почуття любові та пошани до Т. Г. Шевченка; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, граматичну вправність та кмітливість, удоскона­лювати вміння правильно висловлювати свою думку; виховувати почуття патріотизму, гордості за свій талановитий народ.

Перегляд файлу

Світ Шевченкового дитинства

(Літературна композиція-вікторина для учнів 5 класу)

Мета: вшанувати пам’ять великого Кобзаря, викликати в учнів почуття любові та пошани до Т. Г. Шевченка; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, граматичну вправність та кмітливість, удоскона­лювати вміння правильно висловлювати свою думку; виховувати почуття патріотизму, гордості за свій талановитий народ.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, прибраний рушником та квітами, виставка творів Т. Г. Шевченка та книг про нього; плакати-висловлювання, ілюстрації до творів Шевченка, учнівські роботи за творчістю поета, презентація.

 

Учитель


Його життя написане сльозами,

 Що запеклися кров'ю на душі.

У кожний звук, у кожний тон у слові

Крізь чорноту минущих лихоліть

Услухайтесь! Почуйте в його мові

Те, що лікує, плаче й полонить. Почуйте серцем голос...


 

Виходять дівчатка і хлопчики в українському вбранні.

 


Учень.

У старій хатині

Кріпака колись,

В тихий день весінній

Хлопчик народивсь.

Учениця.

У тяжкій неволі

Ріс малий Тарас.

Він не вчився в школі,

Він ягнята пас.

Учень.

Вмерли мама й тато ...

Сирота – в дяка.

Тут була в хлоп’яти

Грамота гірка.

Учениця.

В пана – бусурмана

В Петербурзі – дім.

Кріпаком у пана

Був Тарас у нім.

Учень.

Хоче малювати

Прагне він до знань -

Та за це багато

Зазнає знущань.

Учениця.

За ясну свободу й

Світле майбуття –

Він віддав народу,

Все своєжиття!

 


Звучать слова з мікрофона (або запис)

Благословен той день і час,

Коли прослалась килимами

                   Земля, яку сходив Тарас

Малими босими ногами.

 

Інсценізація   «Зіркове небо»


Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?

Мати. Так ,мій синочку, правда. (Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї. кладе толову на коліна матері, вона співає «Колискову»).

Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?

Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює.І горить та свічка, поки людина не помре. А як помре – свічка згасає, зірочка падає. Бачив?

Хлопчик. Бачив, матусю, бачив...Мамусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, то її свічка ледь-ледьтліє. А коли добра, робить людям добро, тоді свічечка світить ясно, і світло це далеко видно.

Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

Мати. Старайся, мій хлопчику.(Гладить сина по голові).


Як гірко, як нестерпно жаль,

Що долі нам нема з тобою!

Ми вбогі, змучені раби,

Не маєм радісної днини,

Нам вік доводиться робить,

          Не розгинаючи і спини. 

 


Сценка «Залізні стовпи»


(Маленький стіл, на столі миска, дерев'яна ложка, хліб. Тарас, батько та брат одягнені у білий одяг; мати та сестричка Катерина - у вишитих сорочках, спідницях; на голові у матері хустка, у Катрусі - стрічка. Невесела вечеря – зморений батько, зажурена мати, сестричка Катерина, брат).


Сусід. Слава Ісусу Христу!

Всі. Слава навіки.

Брат. У нас клопіт, Тарас пропав,  усі бур'яни обшукали, - як у воду впав!

Батько. Нічого, знайдеться. Може, заснув десь у бур'яні. Проспиться - прийде...

Брат. Ну й де дітись вражій дитині?

(Раптом чути: «Чумаки! Чумаки!»)

Сестричка. А ось і наш волоцюга з'явився!

Брат. Нарешті, прийшов!

Мати. Де це ти був?

Батько. Де це тебе носило досі?

Брат.Де ти блукав?

Батько. Де це ти був оце - питаю? Чому не кажеш?

Тарас. Був у полі та й заблудив.

Батько. Бачили отаке? Хто ж це тебе привів додому?

Тарас. Чумаки.

Всі. Хто?

Тарас. Стрінувся з чумаками. Питають: «Куди йдеш-мандруєш?» А я кажу: «В Кирилівку!» А вони кажуть: «Це ти ідеш в Моринці, а в Кирилівку треба назад іти. Сідай, - кажуть, - з нами, ми довеземо». Та й посадили мене на віз. І дали мені батіг волів поганяти».

Батько. Бачили такого? Чумакувати надумав уже! і як воно згадало, що з Кирилівки? Почумакував, а тепер бери ложку та й сідай вечеряти.

Мати.Чого тебе понесло в поле? Чого? Як ложкою працює! Наче три дні не їв!

(Тарас швидко їсть і пошепки розповідає братові і сестричці, а вони уважно слухають.Мати підслуховує).

Мати. Ви послухайте, що цей волоцюга вигадує,старий цього не придумає збрехати, як воно. Каже, що ходив туди, де сонце заходить, бачив залізні стовпи, що підпирають небо. І ті ворота, куди сонце заходить на ніч. Розповідає, ніби справді сам теє бачив. Ой, Тарасе, що з тебе буде?

Сусід. Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряче вийде!

 

Учитель. І вийшло!


Це був Поет. Поет з родини бідної.

А душу мав розкрилену, як птах.

Гарячим болем і живою піснею

Його слова - в народу на вустах.

А скільки ж раз його було розіп'ято

За правду, за Кобзар, і «Заповіт».

В душі народу словом заповітним він

Залишив вічний і глибокий слід.


Учитель. Тарас любив учитися. А чого навчилися ви, зараз перевіримо.

Експрес-тест

“Закінчити речення”

  1. Тарас Шевченко народився у ….
  2. Батьки Шевченка були…
  3. У 9 років Тарас залишився без …
  4. Сестру Тараса звали…
  5. З кріпацтва Шевченка було звільнено у…
  6. Книга Тараса Шевченка, у якій було зібрано поетичні твори, називалася…
  7. 10 років Кобзар перебував…
  8. Поховано Великого Кобзаря українського народу…

 

Прислів’я та приказки про Шевченка

У прислів’ях та приказках слова переставлені місцями, треба правильно скласти речення і записати.

1. З Шевченком набирається той знається, розуму хто.

(Хто з Шевченком знається, той розуму набирається)

2. Прочитав, той Шевченка хто став багатший серцем.

(Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став)

3. Тараса – наша слово окраса і зброя.

(Слово Тараса – наша зброя і окраса)

4. Слово живе Тарасове здорове і

(Тарасове слово живе і здорове)

 

Вікторина "З якого твору?"


  • ...Поклала мати коло хати

Маленьких діточок своїх,

Сама заснула коло їх.

Затихло все, тільки дівчата

Та соловейко не затих.

("Садок вишневий коло хати")

  • ...Село неначе погоріло,

Неначе люди подуріли,

Німі на панщину ідуть

І діточок своїх ведуть!

  ( "І виріс я на чужині" )

  • ...Чого так весело було?

Господнє небо, і село,

Ягня, здається, веселилось!

І сонце гріло, не пекло!

("Мені тринадцятий минало")

  • Ще треті півні не співали,

Ніхто ніде не гомонів,

Сичі в гаю перекликались,

Та ясен раз у раз скрипів.

(Поема "Причинна.

Уривок "Реве та стогне Дніпр широкий")

  • ...А качечка випливає

З качуром за ними,

Ловить ряску, розмовляє

З дітками своїми.

("Тече вода з-під явора")

  • ...І усміхнулася небога.

Проснулася - нема нічого...

На сина глянула, взяла

Його тихенько сповила...

("Сон")

  • ...Пишається калинонька,

Явір молодіє,

А кругом їх верболози

Й лози зеленіють.


("Тече вода з-під явора")

 

 

Вікторина «Продовжте поетичні рядки»


 


  • Сім’я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька ... (встає).

 

  • Затихло все, тільки дівчата

Та соловейко ... (не затих).

 

  • Хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами ... (йдуть).

 

  • За сонцем хмаронька пливе,

Червоні поли розстилає

І сонце спатоньки ... (зове).

 

  • Неначе сонце засіяло,

Неначе все на світі стало

Моє... лани, гаї, сади!

І ми, жартуючи, погнали

Чужі ягнята до ... (води).

 

  • Дивлюся, аж світає,

Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце ... (зустрічає).

 

  • Не називаю її раєм,

Тії хатиночки у ... (гаї).

 

  • Тече вода з-під явора

Яром на долину.

Пишається над водою

Червона ... (калина).

 

  • На панщині пшеницю жала,

Втомилася; не спочивать

Пішла в снопи, пошкандибала

Івана сина ... (годувать).

 

  • В лиху годину,

Якось недавно довелось

Мені заїхать в ... (Україну).

 


Гра “Я – літературознавець»

У віршах «Садок вишневий коло хати», «За сонцем хмаронька пливе»

виписати художні засоби.

 

Художні

засоби

«Садок вишневий коло хати»

«За сонцем хмаронька пливе»

1. Метафора

 

 

2. Епітети

 

 

3. Порівняння

 

 

 

Художні

засоби

«Садок вишневий коло хати»

«За сонцем хмаронька пливе»

1. Метафора

Хрущі гудуть, зіронька встає, соловейко не дає

серце одпочине, туман оповиє душу, хмаронька пливе, поли розстилає, сонце спатоньки зове, серце заговорить, розстилає туман

2. Епітети

Садок вишневий, вечірня зіронька, маленькі діточки

синє море, хмаронька рожева, туман сивий, тьма німа, червоні поли, рожева пелена, мала година

3. Порів­няння

 

мов мати дитину, неначе ворог, мов матері діти

 

Жартівлива вікторина

  1. Хто ворог моря? (Туман)
  2. Хто закохався у сонце? (Хмаронька)
  3. Кому вода служить ліжком? (Сонцю)
  4. Хто, не маючи язика, говорить? (Серце)
  5. Хто любить червоний одяг? (Хмаронька)
  6. Кого завжди чекають з нетерпінням? (Матері)
  7. Що слугує аеродромом для хрущів? (Вишні)
  8. Кого втома не бере? (Дівчат)
  9. Хто сперечається з матір’ю і кого вона боїться? (Соловейко)
  10.  Назвіть вечірній дует? (Солов’ї і дівчата)
  11.  Назвіть вечірній ліхтар? (Зіронька)
  12.  Хто й увечері не розлучається зі своїми помічниками? (Плугатарі з плугами)

 

 «Сторінки із «Кобзаря»  (Поетична хвилинка)

Учні читають вірші про Т.Шевченка.

 

Учитель. 200 років минає від дня народження Шевченка. Два століття! А він живе у своїх віршах-думах, картинах… І так буде завжди! Бо хтось повинен достукатися до наших сердець, нашого сумління й совісті. Ніхто не зробить цього краще від генія усього українського народу Тараса Шевченка.


Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

І голос твій нам душу окриля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття,

Твоя, Тарасе, звільнена земля.

У росяні вінки заплетені суцвіття.

До ніг тобі, титане, кладемо,

Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,

Тебе сучасником звемо.

Сонце правди осяває

і Дніпро, і кручі.

І тебе в сім’ї великій,

в сім’ї вольній, новій

Ми врочисто споминаєм

своїм вдячним словом.


 

 

doc
Додано
31 липня 2018
Переглядів
1239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку