Світ Шевченкового дитинства
(Літературна композиція-вікторина для учнів 5 класу)
Мета: вшанувати пам'ять великого Кобзаря, викликати в учнів почуття любові та пошани до Т. Г. Шевченка; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, граматичну вправність та кмітливість, удосконалювати вміння правильно висловлювати свою думку; виховувати почуття патріотизму, гордості за свій талановитий народ.
Світ Шевченкового дитинства
(Літературна композиція-вікторина для учнів 5 класу)
Мета: вшанувати пам’ять великого Кобзаря, викликати в учнів почуття любові та пошани до Т. Г. Шевченка; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, граматичну вправність та кмітливість, удосконалювати вміння правильно висловлювати свою думку; виховувати почуття патріотизму, гордості за свій талановитий народ.
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, прибраний рушником та квітами, виставка творів Т. Г. Шевченка та книг про нього; плакати-висловлювання, ілюстрації до творів Шевченка, учнівські роботи за творчістю поета, презентація.
Учитель
Його життя написане сльозами,
Що запеклися кров'ю на душі.
У кожний звук, у кожний тон у слові
Крізь чорноту минущих лихоліть
Услухайтесь! Почуйте в його мові
Те, що лікує, плаче й полонить. Почуйте серцем голос...
Виходять дівчатка і хлопчики в українському вбранні.
Учень.
У старій хатині
Кріпака колись,
В тихий день весінній
Хлопчик народивсь.
Учениця.
У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі,
Він ягнята пас.
Учень.
Вмерли мама й тато ...
Сирота – в дяка.
Тут була в хлоп’яти
Грамота гірка.
Учениця.
В пана – бусурмана
В Петербурзі – дім.
Кріпаком у пана
Був Тарас у нім.
Учень.
Хоче малювати
Прагне він до знань -
Та за це багато
Зазнає знущань.
Учениця.
За ясну свободу й
Світле майбуття –
Він віддав народу,
Все своєжиття!
Звучать слова з мікрофона (або запис)
Благословен той день і час,
Коли прослалась килимами
Земля, яку сходив Тарас
Малими босими ногами.
Інсценізація «Зіркове небо»
Хлопчик. Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах тримається?
Мати. Так ,мій синочку, правда. (Жінка сідає на лаву, хлопчик біля неї. кладе толову на коліна матері, вона співає «Колискову»).
Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?
Мати. Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює.І горить та свічка, поки людина не помре. А як помре – свічка згасає, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик. Бачив, матусю, бачив...Мамусечко, а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати. Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, то її свічка ледь-ледьтліє. А коли добра, робить людям добро, тоді свічечка світить ясно, і світло це далеко видно.
Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати. Старайся, мій хлопчику.(Гладить сина по голові).
Як гірко, як нестерпно жаль,
Що долі нам нема з тобою!
Ми вбогі, змучені раби,
Не маєм радісної днини,
Нам вік доводиться робить,
Не розгинаючи і спини.
Сценка «Залізні стовпи»
(Маленький стіл, на столі миска, дерев'яна ложка, хліб. Тарас, батько та брат одягнені у білий одяг; мати та сестричка Катерина - у вишитих сорочках, спідницях; на голові у матері хустка, у Катрусі - стрічка. Невесела вечеря – зморений батько, зажурена мати, сестричка Катерина, брат).
Сусід. Слава Ісусу Христу!
Всі. Слава навіки.
Брат. У нас клопіт, Тарас пропав, усі бур'яни обшукали, - як у воду впав!
Батько. Нічого, знайдеться. Може, заснув десь у бур'яні. Проспиться - прийде...
Брат. Ну й де дітись вражій дитині?
(Раптом чути: «Чумаки! Чумаки!»)
Сестричка. А ось і наш волоцюга з'явився!
Брат. Нарешті, прийшов!
Мати. Де це ти був?
Батько. Де це тебе носило досі?
Брат.Де ти блукав?
Батько. Де це ти був оце - питаю? Чому не кажеш?
Тарас. Був у полі та й заблудив.
Батько. Бачили отаке? Хто ж це тебе привів додому?
Тарас. Чумаки.
Всі. Хто?
Тарас. Стрінувся з чумаками. Питають: «Куди йдеш-мандруєш?» А я кажу: «В Кирилівку!» А вони кажуть: «Це ти ідеш в Моринці, а в Кирилівку треба назад іти. Сідай, - кажуть, - з нами, ми довеземо». Та й посадили мене на віз. І дали мені батіг волів поганяти».
Батько. Бачили такого? Чумакувати надумав уже! і як воно згадало, що з Кирилівки? Почумакував, а тепер бери ложку та й сідай вечеряти.
Мати.Чого тебе понесло в поле? Чого? Як ложкою працює! Наче три дні не їв!
(Тарас швидко їсть і пошепки розповідає братові і сестричці, а вони уважно слухають.Мати підслуховує).
Мати. Ви послухайте, що цей волоцюга вигадує,старий цього не придумає збрехати, як воно. Каже, що ходив туди, де сонце заходить, бачив залізні стовпи, що підпирають небо. І ті ворота, куди сонце заходить на ніч. Розповідає, ніби справді сам теє бачив. Ой, Тарасе, що з тебе буде?
Сусід. Всі на кутку кажуть, що з вашого Тараса, мабуть, щось добряче вийде!
Учитель. І вийшло!
Це був Поет. Поет з родини бідної.
А душу мав розкрилену, як птах.
Гарячим болем і живою піснею
Його слова - в народу на вустах.
А скільки ж раз його було розіп'ято
За правду, за Кобзар, і «Заповіт».
В душі народу словом заповітним він
Залишив вічний і глибокий слід.
Учитель. Тарас любив учитися. А чого навчилися ви, зараз перевіримо.
Експрес-тест
“Закінчити речення”
Прислів’я та приказки про Шевченка
У прислів’ях та приказках слова переставлені місцями, треба правильно скласти речення і записати.
1. З Шевченком набирається той знається, розуму хто.
(Хто з Шевченком знається, той розуму набирається)
2. Прочитав, той Шевченка хто став багатший серцем.
(Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став)
3. Тараса – наша слово окраса і зброя.
(Слово Тараса – наша зброя і окраса)
4. Слово живе Тарасове здорове і
(Тарасове слово живе і здорове)
Вікторина "З якого твору?"
Маленьких діточок своїх,
Сама заснула коло їх.
Затихло все, тільки дівчата
Та соловейко не затих.
("Садок вишневий коло хати")
Неначе люди подуріли,
Німі на панщину ідуть
І діточок своїх ведуть!
( "І виріс я на чужині" )
Господнє небо, і село,
Ягня, здається, веселилось!
І сонце гріло, не пекло!
("Мені тринадцятий минало")
Ніхто ніде не гомонів,
Сичі в гаю перекликались,
Та ясен раз у раз скрипів.
(Поема "Причинна.
Уривок "Реве та стогне Дніпр широкий")
З качуром за ними,
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
("Тече вода з-під явора")
Проснулася - нема нічого...
На сина глянула, взяла
Його тихенько сповила...
("Сон")
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
("Тече вода з-під явора")
Вікторина «Продовжте поетичні рядки»
Вечірня зіронька ... (встає).
Та соловейко ... (не затих).
Плугатарі з плугами ... (йдуть).
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки ... (зове).
Неначе все на світі стало
Моє... лани, гаї, сади!
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до ... (води).
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце ... (зустрічає).
Тії хатиночки у ... (гаї).
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона ... (калина).
Втомилася; не спочивать
Пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина ... (годувать).
Якось недавно довелось
Мені заїхать в ... (Україну).
Гра “Я – літературознавець»
У віршах «Садок вишневий коло хати», «За сонцем хмаронька пливе»
виписати художні засоби.
Художні засоби |
«Садок вишневий коло хати» |
«За сонцем хмаронька пливе» |
1. Метафора |
|
|
2. Епітети |
|
|
3. Порівняння |
|
|
Художні засоби |
«Садок вишневий коло хати» |
«За сонцем хмаронька пливе» |
1. Метафора |
Хрущі гудуть, зіронька встає, соловейко не дає |
серце одпочине, туман оповиє душу, хмаронька пливе, поли розстилає, сонце спатоньки зове, серце заговорить, розстилає туман |
2. Епітети |
Садок вишневий, вечірня зіронька, маленькі діточки |
синє море, хмаронька рожева, туман сивий, тьма німа, червоні поли, рожева пелена, мала година |
3. Порівняння |
|
мов мати дитину, неначе ворог, мов матері діти |
Жартівлива вікторина
«Сторінки із «Кобзаря» (Поетична хвилинка)
Учні читають вірші про Т.Шевченка.
Учитель. 200 років минає від дня народження Шевченка. Два століття! А він живе у своїх віршах-думах, картинах… І так буде завжди! Бо хтось повинен достукатися до наших сердець, нашого сумління й совісті. Ніхто не зробить цього краще від генія усього українського народу Тараса Шевченка.
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
І голос твій нам душу окриля.
Встає в новій красі, забувши лихоліття,
Твоя, Тарасе, звільнена земля.
У росяні вінки заплетені суцвіття.
До ніг тобі, титане, кладемо,
Ми чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття,
Тебе сучасником звемо.
Сонце правди осяває
і Дніпро, і кручі.
І тебе в сім’ї великій,
в сім’ї вольній, новій
Ми врочисто споминаєм
своїм вдячним словом.