Урок за темою: "Вода в природі та житті людини".

Про матеріал
Урок за темою "Вода в природі та житті людини" формувє уявлення про воду, як необхідну складову довкілля. Виконуючи завдання в "міні-лабораторіях" школярі досліджують властивості води. поглиблюють знання про власти¬вості води у рідкому стані. Урок сприяє вихованню в учнів бережливого ставлення до води в природі та побуті.
Перегляд файлу

Стецюк Ніна Василівна,

вчитель Шепетівської  гімназії  № 6

Хмельницької області

 

 

Тема. Вода в природі та житті людини.

Мета:  формування ключових компетентностей:

соціальна: створювати та розв'язувати проблемні ситуації, вчити дітей висловлювати власну точку зору, вислуховувати думку товариша; здоров’язбережувальна: переконати учнів пити лише  воду, яка б не шкодила здоров’ю;

вміння вчитися: виділяти в предметах певні ознаки, розрізняти колір.

Формування   предметних компетентностей:  продовжити формувати уявлення про воду, як необхідну складову довкілля. Закріпити знання про  власти­вості води у рідкому стані. Поглибити знання учнів про бережливе ставлення до води в природі та побуті.

Розвивати вміння спостерігати, досліджувати, робити висновки. Виховувати бажання дбати про охорону водних ресурсів країни.

Обладнання: плакати, мультимедійна презентація, акваріум з рибками.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

 І. Організація учнів до уроку.

ІІ. Підсумок спостережень за змінами в природі.

  • Який сьогодні день? Яке число і місяць?
  • Яка пора року  за вікном?
  • Яка температура  повітря?
  • Чи спостерігались опади?
  • Який висновок можете зробити про дані опади? (Якщо це дощ, росу , то слід відмітити. Що це вода в рідкому стані. Якщо сніг – це вода в твердому стані)

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Акровірш (Слайд 2).

Вона є на Землі в усьому.

Он в небі хмаркою летить.

Дає життя всьому живому.

А от без неї нам не жить.

2)  Самостійна робота за індивідуальними картками. Написати потрібні слова. Самоперевірка (Слайд 3)

Дощ – це вода в ______________ стані.

Сніг – це вода в ______________ стані.

Вода не має кольору, вона ________________ .

 

  1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» (Слайд 4).
  • Які властивості має вода?

прозора   безбарвна

 

без запаху        ВОДА                тече

 

без смаку  займає форму

 

  1. Робота в зошиті (ст. 14)

Проведення вчителем відповідних дослідів. Розфарбовування малюнків (Завдання 1).

  1. Читання казки «Пригоди краплинки».
  • Ми закріпили наші знання про властивості та три стани води. Але після прослухання казки ви маєте сказати, в яких станах перебувала краплинка води.

Пригоди краплинки

В повітрі чулися веселі голоси:

  •     Ми - маленькі, прозорі, легенькі.
  •     Ми - найважливіші у житті. Без нас не
    можуть рости рослини, жити тварини і люди.

Так хвалилися крапельки води, що пада­ли на землю дрібним дощиком.

Почуло це Сонце і обурилося:

- Як це ви - найголовніші? А я?! Ось візьму вас і знищу! Я буду сильно-сильно гріти і висушу вас!

А краплинки тим  часом  вже текли  в струмках, річках, морях.

Сонце, дійсно, почало припікати все дужче і дужче. А маленькі крапельки пере­творювались в пару, піднімаючись високо в небо. Ось в блакитному небі вже пливе чудова хмаринка. То вона схожа на зайчи­ка, то на пташку. Це крапельки весь час рухалися, бавилися, сміялися, і хмарка змінювала свою форму.

Ще дужче розсердилось Сонце:

- Я перестану гріти і ви загинете!

Коли Сонце заховалося, краплинкам ста­ло дуже холодно.

Але що це? Вони вже не крапельки води, а пухнасті сніжинки, що весело посипались на землю.

  1. Бесіда за змістом прочитаного.
  •     Де спочатку були краплинки? (Текли в річках. струмках)
  •     Чому обурилося Сонце?
  •     Що воно вирішило зробити?
  •     Що сталося з краплинками?
  •     Отже, вони були в  рідкому стані, а Сонце їх перетворило на пару. (Слайд 5)

 

 

 

- В що перетворилася пара в небі? (в хмари, а в хмарах на краплинки води)

- Що сталося  з краплинками, коли стало холодно? (Перетворилися на сніжинки)

- Таким чином, вода з пароподібного стану знову перейшла в рідкий стан. А з рідкого стану перейшла в твердий стан. (в процесі бесіди доповнюється попередня схема).

 

 

 

 

- Який висновок можете зробити, дивлячись на дану схему?

- Цілком вірно! Вода може переходити з одного стану в інший. І взагалі, вода – це єдина речовина на Землі, яка може перебувати в трьох станах.

ІV.  Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

1)Робота з прислів’ями.(Слайд 6)

а) Доповнити прислів’я.

Де немає води, там нема… .

  •     Чому так говорять?

V.  Сприймання і усвідомлення учнями  нового навчального  матеріалу.

1) Робота з підручником (Ст. 45)

Читання і пояснення прислів’їв.

2) Бесіда за малюнками підручника (Ст. 44)

- Для чого потрібна вода?

3) (Слайди 6 - 14)Читання і обговорення  вірша.

Ви про воду щось чували?

Кажуть, скрізь її немало!

В річці, в морі, в океані

І в калюжі, і у крані.

Як бурулька замерзає.

В ліс туманом заповзає,

Стрічкою у горах в'ється .

Всі ми звикли до води,

З нами скрізь вона й завжди!

Бо без неї ані вмитись,

Ні наїстись, ні напитись.

Отже, знайте, любі діти:

Без води нам не прожити!

 

4) Робота в зошиті – завдання 3 (Ст. 14).

- Які рослини і тварини живуть у воді? Майже все живе  на землі не може обійтися без води.
Звірині стежки в лісі ведуть до водопою. Птиці летять до річок, озер. (Слайд 15) Жадібно п'є воду кожне дерево, кожна травичка. (Слайд 16)

- Яка вода їм потрібна? (чиста, прозора, безбарвна, без смаку, без запаху)

VІ. Осмислення учнями знань.

1) Бесіда про охорону води.

а) Про  «живу і мертву» воду.

Жива і мертва вода.

- Чи чули ви цей вираз?

-  Де вживається такий вираз?

- Чи буває насправді  вода жива і мертва? (відповіді учнів)

б) Спостереження за життям в  акваріумі.

- Як ви думаєте, яка вода в  акваріумі – жива чи мертва?

- Чому ви так вважаєте? (Жива, бо вона чиста, в ній живуть рибки)
- Отже, жива вода має бути:

прозора, без запаху, без смаку.

- Чистота і смак джерельної води сприяли тому, що народ назвав її  живою , тобто цілющою, лікувальною. Люди вірили, що жива вода додавала сили, зцілювала рани, повертала до життя.

в) Вчитель демонструє склянку з брудною водою.

- Чи могла б рибка жити в такій воді? Чому?

- Як можна назвати цю воду?  (мертва)

- У народній фантазії склався образ «мертвої» води - забрудненої.

Вважалося тяжким гріхом забруднювати воду будь-якими нечис­тотами.

VІІ. Узагальнення і систематизація знань.

1) Робота в зошиті (Ст. 15)

- Позначити правильне і неправильну поведінку людей на природі.

2)  Бесіда про водойми України.

- Багато  в Україні красивих річок. Запам’ятайте їх назви. (Слайди 17 - 21)

- Проте внаслідок господарської діяльності людей ріки вже не є такими чистими, якими були, наприклад, 50  чи 100 років тому.

3) Читання казки вчителем (Слайд 22 -24).

 Серед полів і лісів, оточена травами та кущами, текла річка - чиста і прозора. До річки поспішали  тварини, аби напитися; діти - аби скупатися; рибалки - наловити риби.

Всі любили цю річку.

 Але одного дня річка засумувала, тому що стала вона різноколірною: сірою, жовтою, червоною, чорною. Плаче мала річечка. Здолав річку страх.

Стала вона тонкою. Зміліла на очах.

 Зібралися разом мешканці річки, а впізнати один одного не можуть.

- Сусідко, чому ти така червона? – запитав равлик рибку.

- На березі нашої річки побудували завод і провели до  води дві труби. Одна бере на завод чисту воду, а

 інша зливає в неї брудну. Ось я  і стала від стічних вод  червоною.

- А ти чому жовта, як лимон?

- Жила я на мілководді: плескалась, грала з подружками. Але пройшов сильний дощ. Струмок з берега приніс каламутний потік. Чого лише у нім не було: і мінеральні добрива,  і отрутохімікати, і відходи.

- Не лякайтеся, подружки, - промовила рибка чорного кольору. - Я така ж рибка як і ви,  

лише почорніла від нафти, яку возили по нашій

річці. Нафта тонкою плівкою покрила воду, стало нічим дихати, нічим харчуватися, а на березі лежать качки і вмирають. Їх крила злиплися від нафти.

4) Гра «Розвесели личко».

а) Робота з плакатом.(На відповідних малюнках прикріплені символічні «мікроби», під сумним обличчям розміщене усміхнене личко. Коли мікроби будуть знищені, вчитель забирає сумне обличчя, а залишається усміхнене личко)

- Різної шкоди завдає водоймам людська діяльність. (Слайд 25)

- Подумайте, чому личко засмучене?

- Чи можемо ми очистити воду?

  •    Як знищити ці мікроби? (Дають поради, повторюють властивості води, знімаючи мікроби. Личко стає веселим (вчитель знімає малюнок засмученого личка, а під ним – личко веселе).

 

 

 

 

 

         річка Гуска

     

    ставок

 

 

4) Робота в парах. Розгадування кросворду.

Завдання для кросворду.

 - Через воду стежечка, а води не перейдеш.  (Веселка)

- Намистиночки нові ніч згубила у траві.

Вранці сонечко встало – намистинки позбирало. (Роса)

- Півня ця калюжа здивувала дуже:

Є у ній водиця – не дає напиться. (Лід)

- Що росте догори коренем? (Бурулька)

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Підсумок уроку.

- Що вам найбільше запам’яталося на уроці?

- Як розумієте прислів’я (Слайд 26)?

Вода дорожча за золото.

Закривай міцніше кран, щоб не витік океан.

 

doc
Додав(-ла)
Стецюк Ніна
Додано
24 жовтня 2022
Переглядів
345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку