Урок за темою: "Загальна характеристика голонасінних"

Про матеріал
Урок за темою: "Загальна характеристика голонасінних" є матеріалом для дистанційного навчання дітей у 6 класі, крім загального ознайомлення за даною темою, діти мають можливість пройти тести онлайн і перевірити домашнє завдання з попередньої теми.(власні тести) Познайомитися з цікавими легендами даної групи рослин, вивчити їх представників, значення цієї групи рослин у природі і житті людини, а також закріпити знання по темі у вигляді нескаладних і цікавих запитань.
Перегляд файлу

 

Урок «Загальна характеристика голонасінних»

Мета уроку:
Освітня: Продовжити формувати знання учнів про відділи рослин на планеті; ознайомити з голонасінними рослинами, їх будовою, середовищем існування та поширенням у природі.
Розвиваюча:Розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти, аналізувати та робити відповідні висновки; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, пам’ять.
Виховна:Виховувати бережливе ставлення до природи рідного краю та розвивати екологічне мислення.

Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Форма уроку: Синтетична.
Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань
2. Репродуктивний. 
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно- пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схем.
 

Хід уроку:

 

Поторення вивченого (перевірка домашнього завдання)

Тести онлайн:

https://naurok.com.ua/test/plauni-hvoschi-paporoti-49296.html

Тема сьогоднішнього уроку: «Голонасіні рослини, загальна характеристика, значення в природі»

Розповідь учителя, з елементами бесіди:

 

  Існує тільки дві групи росли, які здатні розмножуватися насінням (голонасінні та покритонасінні). Зазвичай насінина покрита зверху стінкою плода, (звідси назва-покритонасінні), а в голонасінних вона лежить відкрито на лусках шишок.

 

Відділ Голонасінні включає в себе : (схема на дошці)

 

Клас  Саговникові (саговник поникаючий)

Клас  Гнетові (ефедра, вельвічія)

Клас Хвойні (сосна, ялина, ялівець, тис, модрина, туя, кипарис, секвоя)

Клас Гінкгові (гінкго білоба)

Саговникові:

Деревоподібні дводомні рослини, довгожителі, вік досягає до 5000 років. Найдавніші представники флори, ровесники динозаврів. Природний ареал цього роду: Азія, Індонезія, Австралія. В Україні зустрічається в Криму.

 

Ефедра: невеликий чагарник, схожий на хвощ, має червоні ягоди їстівні, зустрічається в Криму

 

Вельвічія дивна: (цариця пустель)

- мешканець пустель Південно-Західної Африки, вперше її побачили в пустелі Наміб;

- живе близько 2 000 років;

- майже все стебло занурене у піщаний грунт і підіймається над його поверхнею лише на 30 см;

- має всього два листки довжиною 3-4 м, які зберігаються все її життя і за товщиною нагадують фанеру;

- здалеку вельвічія схожа на клубок змій.

 

Гінкго дволопатеве: (розповідь легенди  про китайського імператора,  та нагадати, ліки які з нього виготовляють)

- це дерево поширене в Японії. Китаї, Кореї;

- в Україні вирощується в ботанічних садах і дендропарках;

- учені називають його «живим викопним», оскільки це єдиний представник свого класу;

- дерево високе до 30 м, листопадне;

- насінину із сріблястим придатком називають в Японії «сріблястий абрикос»;

- відвар його листків вживають для поліпшення роботи мозку;

- листочок плоский з двома лопатями, формою нагадує серце.(згадати тип жилкування)

Загальна характеристика Хвойних : (рослини мають хвою-видозмінені листки, тонку кору у дерев, наявні смоляні ходи в деревині, здатні виділяти смолу, яка  має бактерицидну дію, травянистих рослин серед них не має,  квіток не мають, шишконосні рослини, серед них є вічнозелені і листопадні рослини ( модрина ))

Модрина- однодомна рослина, з мякою хвоєю, хвоїнки зібрані в пучки, світлолюбива, шишки довгий час можуть не відкриватися.

 

 

Тис ягідний:

цікаві легенди про рослину (розповідь учнів)

http://www.rakhiv.in/NewsOpen/id_news_977026

- його називають «негний-дерево»;

- росте в горах Карпат і Криму;

- могутнє дерево в кілька обхватів, висотою до 30 м;

- деревина міцна, з неї робили гарматні ядра;

- має міцну бурувато-червону деревину, що не гниє;

- кора червонувато-сіра, гладка або пластинчаста;

- має малинові шишкоягоди, яким ласують птахи;

- має отруйну хвою, кору і деревину

-виготовляють протипухлинні засоби

 

 

Найбільш відомими   рослинами серед Хвойних є: сосна та ялина.

Цікава легенда про сосну (розповідь учня)

http://irinakvitneva.blogspot.com/2013/10/blog-post_26.html

Заповнення таблиці :  «Сосна – ялина»
Сосна – світлолюбна рослина, має міцний корінь, який проникає глибоко в грунт, грунти як правило піщані,  ялина – тіньовитривала, має поверхневий корінь.

Розглянути малюнки:

 

 

Хвоя (сосна: хвоїнки по-дві зібрані до купи, 5-7 см довжина, розміщені на пагонах по колу, світло- зеленого кольору)

Ялина (одна, чотиригранна хвоїнка – на пагоні почергове розміщення, розміром 1-3 см, більш насиченого зеленого кольору)

Шишки в ялини: продовгуваті світло коричневі, покривні луски більш ніжні; в сосни: яйцевидно-конусовидної форми, покривні луски тверді.

Запилення відбувається за допомогою вітру.

Сосна, як і ялина однодомна рослина (червоні жіночі шишки виділяють клейку речовину, до яких прилипає пилок із жовтих (чоловічих) і доволі довго проростає (12 місяців). Спочатку шишка зеленіє, коли достигла стає коричневою, її луски відкриваються і насіння висипається, (кожна насінина має крильця) і  розноситься вітром.

 Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

Гра «Розминка».

 Відгадати правильність написання представників голонасінних та визначити їх клас.(роздати картки)

- анлия – ялина – Хвойні (приклад);

- дерефа – -----------------;

- итс –  ---------------------;

- воксея –  -----------------;

- нікгог –    ----------------;

- никвосаг –  --------------;

- насос – -------------------;

- ячівільве – ---------------;

- уят – ----------------------.


Гра вкажи правильну відповідь: «так-ні» (дидактичні картки)
1. Голонасінні бувають деревами, кущами, квітами
2. Спори висипаються з шишок
3. Насіння наявне лише у деяких голонасінних
4. В Україні найпоширеніші хвойні голонасінні
5. У хвойних листки перетворені на голковидні хвоїнки
6. Насіння незахищене, а лежить на лусочках шишок
7. Шишки бувають чоловічими і жіночими
8. Для запилення потрібна вода
9. Молоді чоловічі шишки бурі, а жіночі – жовті
10. Стовбури голонасінних не мають кори

11.Голонасінні ніколи не утворюють насіння

12. Насінина містить зародок нової рослини

13. До голонасінних відносять ялину та сосну

14. Хвоя-це орган спороношення хвойних рослин

15. У ялини ніколи не утворюється пилок

16. Насіння сосни утворюється в шишках

17. Серед голонасінних немає лікарських рослин

18. Голонасінні вічнозелені рослини

19. Ялинові ліси ніколи не утворюються в степах України

 

Гра «Не вірю: поясни» ( вибрати правильні твердження)

 

1. Поодинокі квітки сосни звичайної тремтять на вітрі.

2. У полі виросла ялина і бджола її запилювала.

3 Скинула сосна листя влітку.

4. На ялині виросло багато плодів-горішків.

5. Ягода в кедру смачна, зелена і кругла.

 

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

Розповідь про значення голонасінних:

 

- ліси – основне джерело кисню та летких фітонцидів

Що таке фітонциди?(розповідь), пригадати про утворення озону у соснових лісах

- домівка для багатьох тварин;

- використання деревини як сировини;

- виготовлення паперу та штучного шовку;

- сировина для хімічної промисловості (скипидар, спирт, ацетон, смола…);

- використання в озелененні.

 

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Додаткове завдання:

Давайте згадаємо деякі народні прикмети:

- хвоя модрини перед ясною погодою розгортається, ширшає, а перед негодою – стискається, стає круглішою;

- на сосні багато шишок – добре вродить ячмінь;

- на смереках рясно шишок – запасайтесь на зиму добрими кожухами;

- затріщали смереки – буря недалеко;

- бічні гілки сосни дугоподібно згинаються в бік стовбура – на відлигу, розгинаються – на мороз;

- лусочки соснових шишок розкриті – триватимуть сухі, гарячі дні, а стуляться докупи – настане волога погода;

- сухі гілочки ялини висипають білу порошу – чекайте погоду хорошу.

Додатковий матеріал:

Секвоя вічнозелена:

- найтовстіше дерево в світі, товщина стовбура 11-36 м;

- висота сягає 100 м;

- назва походить від імені вождя індіанського племені, що очолив боротьбу з колонізаторами;

 

Кедр:

- це священне дерево в Індії та Лівані;

- висота сягає 50 м, крона шатроподібна;

- росте на Південному березі Криму;

- нерідко йому приписують насіння, що насправді належить сосні сибірській;

- росте в Гімалаях на висоті 2 00 м;

 

 

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань.

 

VІ. Підведення підсумків уроку.

 

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання: опрацювати параграф підручника 44, дати відповіді на запитання в кінці параграфа

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
24 березня 2020
Переглядів
2287
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку