Урок за творчістю Еріка Сігела на тему: "Ерік Вольф Сігел (1937–2010). «Історія одного кохання». "

Про матеріал

Розробка уроку за творчістю Еріка Сігела із зарубіжної літератури у 9 класі за новою програмою зі змінами 2017 року.

Мета: ознайомити із творчістю американського письменника і сценариста Сігела та його твором-бестселером; розвивати вміння характеризувати образи твору, використовуючи цитати; сприяти розвитку читацьких компетенцій, творчих здібностей учнів, уміння формувати й висловлювати свої думки; виховувати почуття доброго ставлення до людей, здатність до сильних і щирих почуттів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок

Основні терміни й поняття: рецензія, повість, тема, ідея, проблематика, художні образи, художні засоби.

Міжпредметні зв'язки: історія, географія, психологія.

Перегляд файлу

Зарубіжна література

9 клас

Тема. Ерік Вольф Сігел (19372010). «Історія одного кохання».

Мета: ознайомити із творчістю американського письменника і сценариста Сігела та його  твором-бестселером; розвивати вміння характеризувати образи твору, використовуючи цитати; сприяти розвитку читацьких компетенцій, творчих здібностей учнів, уміння формувати й висловлювати свої думки; виховувати почуття доброго ставлення до людей, здатність до сильних і щирих почуттів.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і  навичок

Основні терміни й поняття: рецензія, повість, тема, ідея, проблематика, художні образи, художні засоби.

Міжпредметні зв'язки: історія, географія, психологія.

Любовь — это когда не нужно говорить «прости».

                                                                             "Історія одного кохання"

Е.Сігел

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Поетична хвилинка

 Виразне читання поезії

Ти пішла по пухнастому килиму, 
На який ще ніхто не ступав. 
Та у вирі безмежному, білому 
Десь твій слід попід снігом пропав. 

Стою сам серед білого марева. 
Не нажарт розгулялась зима. 
Крутить вітер холодними хмарами, 
А тебе все нема тай нема. 

Я чекаю на тебе щовечора , 
В ясний день і в нічну заметіль, 
Бо я вірю,що знову на плечі нам 
Упаде снігу біла постіль. 

Дні минають, а я все надіюся, 
Виглядаю тебе знов і знов. 
Сніг пройде, хуртовина розвіється 
І повернеться наша любов. 

А сніг падає, падає, падає 
На долоні гарячі мої, 
Та мене він сьогодні не радує, 
Бо сліди засипає твої.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя

  Кожна людина має свій шлях у житті, шлях радості  й печалі, турбот і піклувань, любові і розчарування, шлях вічності і шлях скінченності. Кожен шукає в житті собі друга, партнера, того, хто здатний зрозуміти, розділити радощі та печалі. Усі ми прагнемо любові, прагнемо любити і хочемо, щоб любили нас, а для цього потрібен об’єкт нашої любові. Саме це штовхає нас шукати ту єдину (єдиного), котра стане втіленням наших мрій і сподівань. Так . Сьогодні ми поговоримо про кохання, любов.

Словникова робота

Кохання або любов - почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі.  (Тлумачний словник)

Цікаві факти

Любов внесена до реєстру захворювань Всесвітньою організацією охорони здоров'я. Міжнародний шифр хвороби  F.63.9 -  «Розлади звичок та спонукань, неуточнені».

Загальні симптоми:

  • нав'язливі думки про іншого;
  • різкі перепади настрою;
  • перевищене почуття власної гідності;
  • "себежаль";
  • безсоння;
  • необдумані, імпульсивні вчинки;
  • перепади артеріального тиску;
  • головний  біль;
  • алергічні реакції.

Дні року присвячені коханню

Гормональна складова кохання

Допамін — ось що викликає ейфорію, призводить до безсоння, втрати апетиту і припливу емоцій. Іншими словами, сприяє зародженню почуття кохання, вважає антрополог університету Ратджерса Гелен Фішер. На її думку, різні речовини нейрохімії впливають на три стадії в розвитку стосунків між чоловіком та жінкою. Так, за фізичний потяг відповідають відповідні гормони, за пристрасну закоханість — допамін. А тривалі стійкі стосунки, які Фішер характеризує як прив'язаність, формуються за рахунок серотоніну і гормонів типу окситоцину.

Серотонін — ще один нейромедіатор мозку, пов'язаний з одержимістю, депресією і нав'язливими думками — теж активно бере участь у любовних романах і скачуванні допаміну.

Виявилось, що в людей, які недавно зустріли свою любов, і в людей, які страждають нав'язливим неврозом, однаково низький рівень медіатора серотоніну, тобто допамін пригнічує серотонін, що викликає нав'язливі стани.

Окситоцин та інші хімічні речовини втручаються в мозок, щоб у вас із вашим коханим (коханою) почалися спокійні, міцні стосунки.

Асоціативна розминка

Які асоціації викликає у вас слово "кохання" ?

              любов                     КОХАННЯ                        ніжність

поцілунки

 

 

                          побачення              бажання           подарунки

                                                          бути поряд

 

Робота з репродукціями картин

КАРТИНЫ  ИЗВЕСТНЫХ  ХУДОЖНИКОВ  НА ТЕМУ "ЛЮБОВЬ" ...

https://www.youtube.com/watch?v=jj9oAibqpY4

Бесіда

Яка тема цих картин?  Які почуття  простежуються?

Які твори про кохання ви вже вивчали?

ІV. Оголошення теми та мети уроку.

V. Робота над темою уроку.

Слово вчителя

Ерік Сігал (16 червня 1937, Бруклін, Нью-Йорк 17 січня 2010, Лондон) — американський письменник і сценарист.

Народився в родині рабина. Закінчив Гарвард у 1958. Ерік Сігал був професором античної літератури в Гарварді, Йелі і Прінстоні, поєднуючи викладацьку діяльність з написанням кіносценаріїв.

Наприкінці 1960-х рр. викладав класичну літературу в Єльському університеті (США).

1968 — написав сценарій до анімаційного музичного фільму «Жовтий підводний човен» (Yellow Submarine), присвяченого групі  The Beatles.

1969 — написав повість про любов студента Гарварду і студентки Редкліффського коледжу, яка вмирає у фіналі від раку. Повість Сігала не викликала цікавості видавців, і літературний агент автора запропонував йому написати на її основі сценарій, який придбала кіностудія Paramount Pictures.

Фільм «Історія любові» (Love Story, режисер Артур Гіллер) за сценарієм Сігала вийшов на екрани 1970 року. Картина, головні ролі в якій зіграли Райан О'Ніл і Елі Макгроу, стала лідером прокату 1971 і була номінована на 7 премій «Оскар», у тому числі за найкращий сценарій, проте отримала лише одну нагороду — за музику (автор  Френсіс Лей, музична тема з фільму набула світової популярності). «Історія любові» з моменту її виходу на екрани постійно є у  списках найромантичніших фільмів.

Після початку зйомок Paramount Pictures запропонувала Сігалу знов переробити сценарій на повість. Книга «Історія любові», що надійшла у продаж до прем'єри фільму, стала бестселером в США і була перекладена 33 мовами (в тому числі українською — переклад Пінчевського Марка, Тереха Олександра був опублікований у журналі «Всесвіт»).

1977 року видали продовження твору — «Історію Олівера» (Oliver's Story), яка також була екранізована.

Згодом Сігал  викладав античну літературу у Гарвардському і Принстонському університетах. Автор низки наукових праць.

З 1975 був одружений на Керен Маріані Джеймс, мав двох дочок.

Останні 25 років життя мав хворобу Паркінсона. 19 січня 2010 похований на одному з цвинтарів Лондона.

Цікаво знати

Фільм, що вийшов услід за книгою, врятував студію «Парамаунт Пікчерз», що знаходилася на межі банкрутства: вкладені у виробництво два мільйони повернулися двомастами мільйонами прибутку і семи номінаціями на «Оскар», включаючи сценарну для Сіґела. Фільм Артура Гіллера «Історія кохання» став лідером прокату у 1970 році, але отримав лише одного Оскара – за музику, автором якої є Френсіс Лей. Музична тема твору набула світової популярності. З моменту виходу на екрани «Історія кохання» регулярно включається до списків найромантичніших фільмів.

Гронування

- Спробуймо узагальнити те, що дізналися про письменника і його творчість.

Словникова  робота

Белетристика  фр. Belles Lettres – досл. “красне письменство») – в широкому значенні – твори художньої літератури  взагалі, у вужчому – художня проза.  Дуже часто белетристикою називають прозу, для якої характерний гострий сюжет, інтрига, несподівані повороти, що завжди приваблюють широкі кола читачів. Все частіше в сучасному літературознавстві белетристика позначає легку, жваву доступну розповідь про якусь подію чи наукову проблему, відому постать з метою їх популяризації.

Бестселер (з англ. bestseller – той, що добре продається) – це дуже популярна книга, яка купується читачами краще за інші видання. Термін «бестселер» не визначає літературної якості твору, він  лише говорить про його велику популярність.

Розповідь вчителя

«Історія одного кохання» дивним чином поєднує сюжет про Попелюшку (сіру мишку в окулярах), яка завоювала сучасного принца, з мотивами шекспірівської «Ромео і Джульєтти» та сентиментальних повістей, де щастю героїв заважають життєві обставини чи лихі люди. Більш начитані знайдуть тут дзеркальне відображення студентської любовної історії юного Майкла Корлеоне з «Хрещеного батька». Знавці історії американської літератури відшукають переспів сюжету забутої нині п’єси І.Зангвілла «Плавильний котел» (1908)  та мотив змішання народів у плавильному чані Америки. У творі немає оригінального сюжету, немає постановки злободенних проблем часу. І хоча «Історія одного кохання» написана за стандартами «масової літератури», але вона має свої художні достоїнства, поетизує людські почуття, відстоює людяність і віру в краще.

Незважаючи на явні запозичення з класичної літератури і стереотипність подій та героїв, Сігел має власну манеру творчості: небагатослівна проста розповідь, почуття гумору, влучна і точна оцінка життєвих ситуацій, використання катарсису у фіналі. Про життя героїв розповідається в стилі газетної публікації. Ми нічого не знаємо про зовнішність героїв, ні про їхні характери. Автор дає дуже загальну інформацію про персонажів: марка автомобіля, який належить герою, книги, які він читає, музика, яку герої слухають, розмір зарплати, яку отримує герой, точна адреса, де він живе. Ніякого психологізму, ніякої індивідуалізації ви не знайдете. Чому? Такий спосіб американського мислення. Якщо американець знає все вище перераховане, у нього автоматично складається образ героя, є чітке уявлення про людину та її життя. Американський літературознавець Марк Спілка назвав це «розрядженим стилем», мовляв Сіґел «залишив у тексті та фільми пробіли для аудиторії, щоб вона сама заповнила їх тим, що знає, відкинула те, чого боїться, і насолодилася тим, чого завжди прагнула».

Творчість Е.Сіґела знаходиться на межі серйозної і масової літератури, її не можна однозначно назвати класикою американської літератури. Критики вважають її швидше не літературним, а соціальним явищем. Президент Ніксон в інавгураційній промові закликав дати американцям, у першу чергу молоді, нову позитивну програму, яка б об’єднала американське суспільство. Сіґел чітко вловив стан суспільства, його запити та подав Америці ідею повернення до вічних цінностей життя. «Історія одного кохання» появилась вчасно – читач втомився від війни, соціальної напруги, економічних проблем і модерністської елітарної творчості. Книга Сіґела співпала з очікуваннями «мовчазної більшості», яка не погоджувалася з шляхом хіппі, шляхом радикалів і терористів, і створила позитивний ідеал, відродила віру в «американську мрію» як стиль життя.

Однак, якби твір не мав ознак художності, він не став би ніколи популярним.

Опрацювання літературознавчого поняття

Елітарні твори (від франц. еlitе — краще, добірне) вирізняються інтелектуальною та естетичною ускладненістю, наявністю багатого підтексту та зашифрованої образності; часто суттєву роль у них відіграють літературний і культурний контексти.

Масова література – один з двох потоків сучасного літературного процесу (іншим є елітарна література). Масова література – це розважальні й дидактичні твори, які друкуються великими накладами і є складовою «індустрії культури». Використовуючи стереотипи масової свідомості, а також примітизуючи художні відкриття «високої» літератури, такі твори передбачають спрощене, комфортне читання. Їх типові ознаки – пригодницький або романтичний сюжет, який має зовнішню напружену динаміку і часто щасливий фінал – «хепі-енд». До масової літератури належать бульварні, любовні, детективні, кримінальні романи (бойовики), жанри коміксу, трилеру, фантастичні романи, фентезі. Така література поширилася у ХХ столітті, але існувала й рініше. Згадаємо хоча б «Дон Кіхота», який зруйнував жанр масової тоді літератури – лицарський роман. Тож здавна масова література запозичує теми, сюжети, образи класичних творів.

Проблемне питання

На ваш погляд, масова література – позитивне чи негативне явище?

Слово вчителя

«Сумно, сумно, сумно…»,  сказала книга і закрилась.

А Маргарет Казінс напише: «Якби можна було зібрати усі сльози, пролиті над повістю, то утворилося б нове солоне озеро».

- Які перші ваші враження від прочитаного твору?

Виразне читання уривку твору вчителем

"Жила собі дівчина. Дожила до двадцяти п'яти років і померла. Що кажуть у таких випадках?

      Що була вона вродлива. І розумна. Що любила Моцарта, Баха, бітлів. І мене..."

Евристична бесіда

- Про кого ці слова? (Дженні)

- Хто їх говорить? (Олівер)

-  Як починається історія Олівера і Дженні?

Евристична бесіда за змістом твору

  Яким є соціальний статус героїв? (Олівер – син мільйонера, нащадок старовинної аристократичної родини, Дженніфер – дочка незаможного італійського емігранта – пекаря, який виховував дочку самотужки, мати загинула в автокатастрофі).

  Від імені кого ведеться розповідь? (Олівер розповідає про історію свого кохання до Дженні).

  Про що дізнаються читачі в експозиції твору? (Про завчасну смерть молодої дівчини (дожила до 25 років), «яка була вродливою, розумною, любила Моцарта, Баха, бітлів і Олівера).

  Які почуття і  думки викликав у вас такий початок повісті?

  Де відбулося знайомство молодих героїв? (У бібліотеці Редкліффа.).

  Якою спочатку бачить дівчину Олівер? («В окулярах, учена мишка», «надлюдина в спідниці»).

  Як ви розцінюєте розмову – двобій між Дженні і Олівером? Чи не здається вам їхній лексикон занадто грубим? (Молоді люди змагаються у дотепності і використовують студентський сленг. Але, судячи з гостроти їхньої розмови, героям уже не байдуже один до одного).

  Як надалі розвиваються стосунки Дженні та Олівера? (Спочатку словесна перемога за Дженніфер, але юнак ставить собі завдання – «отримати перемогу над цією кусючкою». Він запрошує Дженні на  хокейний матч із своєю участю).

  Що несподівано сам для себе відкриває під час матчу Олівер? (Для нього важливо те, що серед вболівальників  знаходиться Дженніфер, саме її підтримка допомогла Оллі та його команді отримати перемогу в матчі).

  Які події доводять, що і Дженні не байдуже до Олівера? (Дівчина довго чекає юнака після матчу, хоча дуже змерзла, студенти разом ідуть у гуртожиток і вперше цілуються).

  Чому Олівер не хизується перед друзями своєю перемогою над Дженніфер і нічого не розповідає друзям про свої стосунки з дівчиною? (Кохання до Дженніфер справжнє і глибоке, тому все, що стосується  двох закоханих не виноситься назагал. Це не чергова інтрижка, що скоро закінчиться).

  Яка подія пришвидшила рішення Олівера одружитися на Дженніфер?  (Дженні як краща випускниця отримала пропозицію продовжити навчання в Парижі, і Олівер злякався, що може її втратити назавжди.)

  Чому, попри сильне почуття до Олівера, Дженні вирішила поїхати до Парижу на навчання? (Дівчина не вірила у майбутнє з сином мільйонера через соціальну нерівність між закоханими).

  Як поставилися батьки Олівера і Дженні до їхнього рішення одружитися? (Батько Дженніфер – прихильно, бажає їм щастя. Батько Олівера після невдалої спроби вмовити сина не квапитися з одруженням відмовляє Оліверу у грошовій підтримці).

  Що перемагає: меркантильні інтереси чи кохання?

  На які жертви й обмеження прийшлось піти Оліверу і Дженні через одруження без благословення Берретта ІІІ? (Дженні після закінчення коледжу працює в приватній школі, молодята працюють під час літніх канікул, вони живуть у дешевій незатишній квартирі у кварталі для бідних. Закохані економлять на відвідуванні кіно, концертів, не запрошують до себе гостей і не ходять у гості самі, Дженніфер виконує усю домашню роботу).

  Чому Оліверу було відмовлено у стипендії, а Дженні платять лише мінімальну зарплатню? (Заступник ректора Томпсон не бажає погіршувати стосунки з мільйонером Барреттом ІІІ і засуджує Олівера за конфлікт з батьком. Директриса приватної школи, де працює Дженні, економить на її зарплатні, тому що в дівчини багатий свекор і начальниця робить вигляд, що не вірить у скрутні обставини подружжя).

  Як довго приходиться молодим людям жити у таких складних умовах? (Три роки).

  Чи вплинули матеріальні негаразди на стосунки між молодятами, чи не охололо їхнє кохання? (Життєві труднощі лише посилили кохання Олівера і Дженніфер: вони не можуть  один без одного прожити і дня).

  Як розвиваються події після закінчення Олівером університету? (Юнак отримує диплом з відзнакою, а зрештою і гарну роботу, матеріальна скрута для молодят позаду).

  Про що тепер мріє молоде подружжя? (Герої повісті мріють про народження сина).

  Який удар долі чекав на закоханих після медичного обстеження? (З’ясувалося, що Дженні невиліковно хвора, вона помирає).

  Як проявляється мужність Олівера після отримання жахливої звістки? (Хлопець робить усе, щоб останні дні життя Дженніфер були щасливими, а коли дівчина потрапляє у лікарню, Олівер тимчасово залишає роботу і просить лікарів зробити усе, щоб полегшити, її страждання, не рахуючись із грошима).

  Які почуття викликає у читачів трагічний фінал твору?

Перегляд  уривку фільму (перша зустріч)

Словесне малювання

Опишіть героїв твору

Дженні Кавіллері

"чотириокий  Гризун  Науки"

"надлюдина в спідниці"

"А от вбрання її не викликало в мене захвату; як на мій смак, воно було аж надто богемне."

"Я американка італійського походження"

"А курси лекцій слухає такі, що на них простий смертний не потикається"

"..ти належиш до династії мільйонерів, а я соціальний нуль"

"Та це ж мала  Кавіллері , гордість і окраса нашої вулиці !"

"Ти любиш ставити на місце інших , але не любиш, коли на місце ставлять тебе"

Олівер Беррет

"... я ж бо  звик скрізь бути першим. Гени, фамільна спадковість! "

"... того, що вигляд у вас такий: багатий, та дурний..."

"От і не  вгадали. Я бідний і розумний"

"... занесений до Списку пошани деканату за успіхи у навчанні"

"Боже, як я ненавиджу, коли мене так називають. Ненавиджу отой "титул" і схований у ньому принизливий натяк на різницю між мною і старим"

«- Якщо ти одружишся з нею тепер, у тебе не зостанеться ні цента за душею.

- Татуню, в мене зостанеться душа. Але ти не знаєш, що таке душа»

 

 

 

Робота з табличкою  "Риси  вдачі"

Дженні

Олівер

Спільне

Наполегливість, розум, атеїсти, підтримка один одного, сильні духом

Відмінне

Займається музикою

Вперта

Бачить у всьому позитив

Грає хокей

Гордий

Затятий

Не хоче визнавати очевидні речі (батько його любить)

 

Проблемне питання

Чому вони  різні і водночас такі схожі ?

Очікувана  відповідь

 Протилежності   притягуються.

Проблемна ситуація

Кохання внесене до реєстру захворювань Всесвітньою організацією охорони здоров’я.

– Чому людство бажає бути хворим?

Порівняння перекладів

Ключова фраза роману, яку можна вважати його провідною ідеєю звучить так: «Кохання – це коли ні про що не  жалкуєш». В російському перекладі вона звучить так: «Любовь – это когда не нужно говорить «прости». Наскільки різні смисли містять перекладені фрази?

VI. Підсумки уроку. Оцінювання.

Аналітичне коментування

Прокоментуйте епіграф уроку " Любовь — это когда не нужно говорить «прости» ".

 

 

"Думка в подарунок"

Любов - це сильний ліхтар, що висвітлює весь світ, а без цього світла наша планета була б просто пустелею, а люди - пилом. (Бреддон)

Кохати – це означає не дивитись один на одного, а дивитись разом в одному напрямку. ( А. де Сент-Екзюпері)

 В коханні не говорять про кохання – в ньому просто кохають. (К.Фєдін)

Любов … проста і безумовна… Це не стан душі, а першооснова світу. Тому … любов рівнозначна творчості.  ( Б.Пастернак)

Любов — це смолоскип, що має світити  на ваших дорогах. (Ф. Ніцше)

Кохання може все і все здолає… (В. Шекспір)

Проблемне запитання

То що ж, на вашу думку, значить кохати ?

Бесіда за змістом уроку.

  Яке враження на вас справили герої роману?

  Які складнощі життя долати закохані? Чим вони пожертвували заради любові?

  Як ви гадаєте, кохання зробило їх сильними чи слабкими і вразливими?

  Чи склалося б їхнє життя інакше, якби Олівер не був таким упертим?

   Як вплинула Дженні на Олівера? Чого вона його навчила? Яким буде його життя надалі, чи зможе він стати знову щасливим?

  Поясніть фінал твору. Чому його вважають оптимістичним?

  Які асоціації з творами про любов виникли у вас після ознайомлення з історією кохання Олівера та Дженніфер? (Смерть Ромео і Джульєтти помирила дві родини. Смерть Дженні – помирила Олівера з батьком. Олівер рано втратив кохану, так колись молодими пішли з життя Беатріче і Лаура, оспівані в творах Данте і Петрарки тощо).

  Чому тема кохання залишається однією з найпопулярніших і найважливіших у світовому мистецтві? (Кохання – основа життя,  без любові  зникне людство).

  Як ви розумієте біблійний вираз «Бог – є любов»?

  Чи виникло у вас бажання прочитати продовження цієї повісті Сіґела під назвою «Історія Олівера»?

VІІ. Домашнє завдання.

Для всіх: докладніше ознайомитися із біографією письменника; характеризувати головні образи   повісті «Історія одного кохання»; перечитати трагедію В. Шекспіра "Ромео і Джульєтта", напишіть рецензію до твору.

Індивідуальне: створити буктрейлер до твору.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1.  Ludmila
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Штефан Ірина Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Khimich Natasha
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Михальченко Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Михальченко Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Посвистак Юлія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
6 липня 2018
Переглядів
36647
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку