Урок "Загадки Індійського океану"

Про матеріал

Урок стане у пригоді вчителям, які працюють у 4 класі НУШ за підручником Ірини Жаркової, Лариси Мечник, Лілії Роговської "Я досліджую світ" у двох частинах. В конспекті представлено кілька вправ, які дозволяють розвивати критичне мислення: для парної роботи - гра "Питання-відповідь", для групової роботи - вправа "Акваріум"метод "Перевернутий клас" вчить добирати самостійно потрібну інформацію і для себе і товаришів, Вправа "Круги Ейлера" допоможуть порівняти океани, вправа "Рюкзачок" вирати головне. Ці вправи полюбляють здобувачі освіти під час роботи над новою темою чи усвідомленням вже вивченого:Спробуйте і ви.

Перегляд файлу

Я  досліджую світ

4 клас

Дата: 06.12.2021

       Урок № 38

Тема. Особливості природи Індійського океану  – с. 95-97

Мета: ознайомити здобувачів освіти з особливостями природи Індійського океану, вчити розповідати про різноманітність  мешканців океану[4ПРО2.1];   називати океани, відмічати на контурній карті півкуль океани [4ПРО1.1];  формувати вміння спостерігати і фіксувати зміни елементів погоди [4ПРО1.4]; вчити аналізувати і порівнювати океани Землі [4ПРО2.2]; складати  у групі характеристику природного об'єкта за поданим планом[4ПРО2.1], визначати колективні та індивідуальні цілі досліджень, розвивати вміння відстоювати свою думку, дотримуючись культури спілкування [4МОВ 1.6]; порівнює й узагальнює дані, вміщені у таблицях [4МАО 2.3] розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати бережливе ставлення до природи, бажання вивчати природу

Обладнання: фізична карта півкуль, відео «Індійський океан»

 зображення тварин та рослин Тихого, Атлантичного, Індійського океанів, схема-опора «Океан»

Тип уроку: урок засвоєння знань, формування вмінь

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

А) Хвилинка синоптика

- Яка сьогодні погода? Позначте в календарях погоди

- Перерахуйте, які природні явища ви сьогодні спостерігали?

*Гра «Вір, але перевір»-народні прикмети на 6 грудня:

- якщо на небі ясний місяць – взимку буде багато заметіль;

- на небі пливуть низькі хмари – чекайте на похолодання;

- навколо місяця є тьмяні і рожеві кільця, значить скоро почнуться морози;

- хмари збіглися в одну купу, почнеться негода.

Б) Робота в парах - гра «Питання-відповідь»

- Що таке «Світовий океан»?

Водна поверхня Землі, яка омиває всі материки і острови. 2/3 всієї земної поверхні.

- Від чого залежить температура поверхні Світового океану?

Залежить від розташування водойми в тепловому поясі. На екваторі +29 градусів, біля полюсів-2. Глибше 600м вода має однакову температуру+2

- Чому Світовий океан називають «гігантською батареєю»?

Океан накопичує тепло, довго його утримує, водорості видають кисень, випаровується вода-утворюються опади

- На скільки частин поділяють Світовий океан?Назвіть і покажіть їх на карті.

В) Робота з картою півкуль- «Покажи океани»

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МОТИВАЦІЯ

– Ми дізнаймось багато цікавого про Світовий океан, визначимо. які особливості природи Індійського океану, що треба запам'ятати кожному мандрівнику.

ІV. ПЕРВИННЕ СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

А) Вправа «Акваріум»- групова робота

- Передивіться відео і заповніть табличку

І група – Тихий океан – 13.32хв

https://www.youtube.com/watch?v=2VIWhChO64E&ab_channel=KozakTV

ІІ група – Атлантичний океан- 8.16хв

https://www.youtube.com/watch?v=OzFO76MAdxE&ab_channel=KozakTV

ІІІ група – Індійський океан- 6.41хв

https://www.youtube.com/watch?v=9xv-ts4gczY&ab_channel=KozakTV

Назва океана

Тихий

Атлантичний

Індійський

Величина океана

Найбільший

50% Світового океану

25% Світового океану

20% Світового океану

Розташування

Найбільша частина

в Західній півкулі

обабіч екватора.

У помірних і жарких теплових поясах

Майже повністю в Західній півкулі обабіч екватора.

 

У помірних і жарких теплових поясах

Повністю в Східній півкулі

 

 

Майже повністю у жаркому тепловому поясі

Найбільша глибина

Найглибший

11. 022м- Маріанська западина

8.742м

Жолоб Пуерто-Ріко

7.209м

Середня глибина

4.300м

3.600м

3.900м

Температура верхнього шару води

Від +27 до 0 градусів

Від +27 до 0 градусів

Від +30до 0градусів

Кількість островів

 Понад 100.000

 

Найменша кількість

Кількість держав

Держави 4 континентів-більше 100 країн

70 держав

39 держав

Особливості

Найбільший  і найглибший

океан на Землі

Найбільше за площею море- Філіппінське

Утворюються урагани-шторми

Синій кит

Найвищі припливи

Найбільший острів Землі- Гренландія.

Тепла течія Гольфстрим

Бермудський трикутник

Саргасове - море без берегів  з великою кількістю бурих водоростей – «морський виноград»    Ламантин африканський – «морська корова»

«Океан нагрітих вод»

Найсолоніший океан

Червоне море з кришталево чистою водою, в яке не впадає жодна річка, царство коралів.

Морська змія дуже отруйна.

Біла акула нападає на людину

Є мангрові ліси, які дихають корінням.

Мулистий стрибун-риба, що лазить по коріннях дерев

Висновок: життя у океані залежить від розташування водойми, кількості тепла та світла, які потрапляють у водну поверхню, від солоності і температури води.

Б) Пояснення вчителя «Загадки Індійського океану»

Індійський океан — третій за площею і глибиною океан планети, займає близько 20% водної поверхні планети Земля, його площа -76, 2 млн.кв. км. Вода тепла і солоніша ніж в інших океанах.( Солоне море - Червоне море, в яке не впадають річки, ідеальна прозорість води)

- Чому ?

- Основна його частина лежить у жаркому, помірному тепловому поясі.

Найглибше  місце на сході –Яванський або  Зондський жолоб – 7.729м

Розташований в Східній і Південній півкулях.

Відкрив Індійський океан - Васко да Гама у 1497р. – португальський мореплавець

В Індійському океані 11 морів, найбільше – Аравійське, мало островів, найбільший - Мадагаскар.

Біля острова Маврикії існує цікаве природнє явище – підводний водоспад

- Послухаємо групу «ботаників»

Рослини- бурі, червоні(гелідіум), зелені (каулерпа), динофітові( світяться у темряві) водорості.

Вапняні водорості – літотамнії, халімеди.

- Послухаємо групу «зоологів»

Найчисленніші риби- анчоуси, летючі риби,тунець, китова акула – найбільший вид сучасних риб(20м, 34т), тигрова акула (нападає на людей), біла акула, риба-молот.

В коралових рифах мешкають молюски- каракатиці, кальмари.

Ракоподібні-лангусти, креветки,

Голкошкірі тварини- морські зірки та морські їжаки.

Гігантські черепахи(до 900кг), дуже отруйні морські змії.

Поблизу Антарктиди – багато китів і тюленів.

Дуже отруйна істота – блакитнокільчатий осьмініг(спокійний- забарвлення брудно-жовте або сіре; як налякають тварину, переливається яскравими кольорами.

Послухаємо групу «орнітологів»

Птахи – фрегати, альбатроси, кілька видів антарктичних пінгвинів.

«Пташині базари» утворені на островах

Омиває береги 39 країн.

І місце за запасами та видобутком нафти та природного газу

Морські шляхи, що з'єднують Тихий і Атлантичний океани

Забруднення нафтопродуктами, сміття, надмірний вилов риби.

В) Читання тексту підручника з маркуванням - с. 95-97

 - Дайте відповідь на запитання тесту:

1. Де розташовується Індійський океан?

А В обох півкулях Землі

Б У Західній півкулі

В  У Східній півкулі

2. Чим Індійський океан вирізняється з-поміж інших океанів Землі?

А Найтепліший

Б Найхолодніший

В Найсолоніший

Г Найглибший

3. Познач хибне висловлювання

А «Індійський океан має мало островів»

Б «В Індійському океані мешкають гігантські черепахи»

В «В Індійському океані розташована найглибша у світі Маріанська западина»

V.ФІЗХВИЛИНКА «Сніговики»

https://www.youtube.com/watch?v=cH7rlKM6Xv8&ab_channel=%D0%92%D0%B5%D1%81%D1%91%D0%BB%D1%8B%D0%B5%D0%9F%D0%B5%D1%81%D0%BD%D0%B8

VІ.ТВОРЧЕ ВИКОРИСТАННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

А) Практична робота з  контурною картою - гра «Познач океани»

- Розгляньте фізичну карту півкуль (на форзаці).

- У яких півкулях розташований Індійський океан?

- Доведіть, що Індійський океан порівняно з іншими теплий?

- Поміркуйте, чим Індійський океан відрізняється від Тихого та Атлантичного?

- Які материки омиває Індійський океан?

- Даша вважає, що властивості вод Індійського океану змінюються з віддаленням від екватора. Чи права дівчинка? Доведи.

- Розкажи про рослинний і тваринний світ Індійського океану.

- Як людина використовує багатства Індійського океану?

Б) Робота з Кругами Ейлера «Два океани» в зошиті з друкованою основою – с. 50-51

І група – Тихий океан

ІІ група –  Індійський океан

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

А)Гра «Рюкзачок»

- Що дізнався нового?

- Які знання знадобляться для мене в майбутньому?

- Що з отриманих знань про Індійський океан вам потрібно у житті?

- Чому це важливо для вас?

Б) Самооцінювання, взаємооцінювання

- Що я знав?

В) Домашнє завдання- с. 95-97,  скласти презентацію на 6 слайдів «Індійський океан»

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
23 грудня 2021
Переглядів
749
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку