Урок. Загадковий світ природи у творах Олександра Олеся. О.Олесь " Біга зайчик - скакунець"

Про матеріал

Зміст уроку спрямований на вдосконалення навичок читання. Матеріал уроку спонукає дітей до розвитку творчих здібностей, фантазії. Використані інтерактивні методи навчання.

Перегляд файлу

Літературне читання

2 клас

 

Тема:  Загадковий світ природи у творах Олександра Олеся.  О.Олесь «Біга зайчик – скакунець». Співзвучні рядки у вірші та в  оповіданні  І.Сенченка.

 

Мета:  продовжувати знайомити учнів з творчістю О.Олеся; вдосконалювати       навички роботи з віршованими і прозовими творами; спонукати учнів до творчості; розвивати пізнавальний інтерес; виховувати любов до  природи.

 

Завдання: вдосконалювати навички свідомого виразного читання  віршованих творів; учити порівнювати віршовані твори з прозовими; навчати учнів орієнтуватися в тексті, добирати рими; збагачувати словниковий запас дітей; удосконалювати вміння визначати головну думку твору; розрізняти вірш за емоційним забарвленням; вибирати  темп читання.

 

Обладнання: ІКТ, картки, портрети О.Олеся та І.Сенченка, дитячі малюнки на  тему «Зимонька – зима», іграшковий мікрофон.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Вчитель:                         

 Зібратися разом – це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом – це успіх!

Ми – разом, одна сімʼя, починаємо працювати. Бажаю успіху!

- Діти, на що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Відповіді учнів)

- Яким має бути урок? (Повчальним, змістовним, цікавим, веселим …)

- Якими повинні бути діти на уроці? (Вправа «Криголами»)

Відповіді:

 У – уважними

 Р – розумними

 О – організованими

 К – кмітливими

Працюватимемо  старанно, (Слайд 2)

Щоб почути у кінці,

Що у нашім другім класі

Діти – просто молодці!

- Скажіть, будь ласка, яка зараз пора року? Які зміни відбуваються в природі? Чи подобається вам ліпити Сніговика?

То ж надворі вже зима

І іншого рішення в нас нема.

Як сніговика веселого зліпити,

Щоб вся дітвора могла зимі радіти!

І в кінці уроку ми побачимо результат своєї роботи.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, НАВИЧОК, УМІНЬ

  • Діти, хто робив зранку зарядку? Навіщо? (Щоб бути здоровим)
  • Давайте зробимо зарядку і для наших язичків. Щоб наше мовлення було правильне, чітке, виразне, попрацюємо над чистомовкою.

1.Робота над чистомовкою (Слайд 3)

Ги-ги-ги – ой, як біло навкруги!

Узі-узі-узі – птахи – наші гарні друзі.

Ді-ді-ді – допоможем їм у біді.

Ди-ди-ди – в осінні й зимні холоди.

  • Прочитаємо: 1учень – повільно, 2уч. – швидко, 3уч. – ніжним голосом.
  • Діти, зима вкрила землю білою скатертиною. Птахам і звірам важко знайти собі поживу. Як ми можемо їм допомогти? (Відповіді учнів).
  • Робіть добро друзям нашим меншим.
  • «Раз добром налите серце – вік не прохолоне» (Пояснення прислів’я)

(Початок роботи над Сніговиком)

  1. Гра «Блискавка» (Слайд 4)
  • А тепер пограємо. Послухайте уважно слова

Холод, хурделиця, віхола, засуха, сніг, мороз, заметіль.

  • Яке слово зайве? (Засуха).  Яку пору року характеризує решта група слів?  (Зима). Подивіться на дошку. Яку красиву зиму зображено на ваших малюнках! (Виставка дитячих малюнків)
  1. Гра «Слово у слові»  (Слайд 5)
  • Яке слово сховалося у слові СНІГУРОНЬКА? (Сніг)

( Наступний етап ліплення Сніговика)

  1. Розповідь вчителя:
  • Так, діти, взимку все навкруги вкрите снігом. Зима – чудова пора року. Ми любимо її за скрипучий білий сніг, за морозець, який щипає за ніс і щоки, за чудові розваги. Але який би красивий не був сніжок, не можна брати його до рота, кидати в очі товаришу. Виходячи на прогулянку, необхідно одягатися відповідно до температури повітря.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

  • Сьогодні, діти, ми продовжимо знайомитися з творчістю Олександра Олеся (Слайд 6), який дуже любив природу, спостерігав за її життям і свої спостереження відображав у чудових віршах. А також ми познайомимося з оповіданням  Івана Сенченка про його цікаву зустріч з лісовим мешканцем. Навчимося порівнювати віршовані твори з прозовими, орієнтуватися в тексті, добирати рими.

ІV. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ

  1. Відгадайте загадки і ви дізнаєтеся, з яким героями ми зустрінемося.

Я страшенний боягуз, (Слайд 7)

Всіх на світі я боюсь.

В полі, лісі, навкруги

Скрізь у мене вороги.

Часом лізу я у шкоду,

Їм капусту на городах,

Моркву, ріпу, буряки.

Відгадайте, хто такий? (Заєць)

На дубочку у дуплі (Слайд 8)

Сестроньки живуть руді.

Люблять шишки і горішки,

І грибків поїсти трішки.

Працьовиті наче бджілки

Ці руді сестриці …(білки)

 

Що це за сіренька пташка? (Слайд 9)

Любить гусінь і комашок,

Цвірінчить вона, стрибає,

В теплий край не відлітає.

Цей маленький жвавий хлопчик

Називається …(горобчик)

  • Молодці! Всі загадки відгадано. («Ліпимо» Сніговика)
  • Ми вирушаємо до зимового лісу …
  1. Опрацювання вірша «Біга зайчик – скакунець».

Технологія   «Крісло автора» (Вчитель поступається місцем педагога у класі на користь учня)

а) виразне читання вірша «вчителем» з елементами бесіди:

- Хто головний герой вірша? (Зима)

- Якою ви уявили собі зиму? (Відповіді дітей)

- Кого зима закидала сніжком? (Зайчика, білочку, горобців)

- Визначте головну думку твору.

- За емоційним забарвленням вірш викликає співпереживання? (Так). Задоволення? (Ні). Сум? (Так). Радість? (Ні). Тривогу? (Так).

(«Ліпимо» Сніговика)

б) словникова робота: (Слайд 10)

помело – мітла;

мерщій – дуже швидко;

вгледіла – побачила;

спочить – відпочити;

в) гра «Бджілки».

 Самостійне напівголосне читання вірша учнями.

г) виразне читання вголос «ланцюжком»;

д) гра «Відшукай риму»: (Слайд 11)

тікає – доганяє;               

сховався – зостався; 

виставляє – напихає;     

гілці – тарілці; 

злетіла – забіліла;

е) робота за змістом малюнка:

- Які рядки вірша зобразив художник? («Ліпимо» Сніговика)

є) Робота в групах (Слайд 12).

Прийом Казкотерапії

- Вірш закінчується трьома крапочками. Спробуємо скласти продовження. Працюючи в групах, у вас таке завдання: придумати продовження віршику.

І гр. (Слайд 13)                                                  ІІІ гр. (Слайд 15)

Зайчик виглянув з-за дуба,                                Ну а де ж пташки сіренькі,

Тут куща смикнув за …(чуба),                          Чепурненькі та …(маленькі)?

Там – з ялинкою привітався                               Полетіли у село,

Й нумо в поле десь …(подався)                         Мов би їх і не …(було).

ІІ гр. (Слайд 14)                                                 ІV гр. (Слайд 16)

Білка ж плиг – і на пеньок.                                 Метушня ця лісова

Там білесенький …(сніжок).                               Зимоньці набридла.

Обтрусилась, стрепенулась                                І сказала їй …(сова):

І в дупло своє …(вернулась)                              -Чом ти , зимо, …(зблідла)?

                                                     Вчитель:

Ось така пригода враз

Сталася узимку.

Пам’ятаймо й цей наказ:

«НЕ чіпай ялинку!»

 - Діти, не можна нищити ялинки! Краще зробити замість ялинки новорічний букет.

( Після виконаної роботи представник кожної групи доповідає результат).

МОЛОДЦІ! («Ліпимо» Сніговика)

МУЗИЧНА ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Падає сніжок»

  1. Опрацювання тексту І. Сенченка

а) словникова робота: (Слайд 17)

запона – завіса;

смух – хутро, шерсть;

купина – 1) кущ;

                2) горбик на луці чи болоті, порослий травою чи мохом;

прострелила думка – промайнула думка;

фуркнули – злетіли.

б) читання тексту вчителем (частково) і  кращими учнями;

в) перевірка засвоєння прочитаного:

- Кого побачив автор у зимовому лісі? (Зайця)

- Чому він так здивувався? (Заєць сховався у куріпʼячій хатці)

- Де була хатка куріпок? (Під кущем)

- Яким побачив автор око зайця? (Великим, круглим)

- Як відреагував заєць на появу людини? (Втік)

- Хто вилетів слідом за зайцем? (Куріпки). Подивіться  (Слайд 18)

- Чим схожі вірш О.Олеся і оповідання І.Сенченка? (Зимові картини природи, заєць є героєм обох творів)

- В чому різниця між цими творами? (Перший твір – вірш, другий – оповідання). Так, вірш – це твір, у якому римуються рядки.(«Ліпимо» Сніговика)

г) гра «Впізнай речення»

Вчитель читає початок речення, а діти швидко знаходять це речення і читають його повністю. («Ліпимо» Сніговика)

V. Підсумок уроку

 - Діти, наша подорож до зимового лісу наближається до кінця. Подивіться, якого гарного Сніговичка ми з вами зліпили! (Слайд 19)  А все тому, що: ПРАЦЮВАТИ РАЗОМ  - ЦЕ УСПІХ!

    Гра «Мікрофон»

  • Що нового дізналися для себе? Чи цікавим був для вас урок?
  • Під яким деревом сховався зайчик?
  • Чому вранці забіліла сосна?

Вчитель: - Пам’ятайте, діти, що звірі та пташки потребують нашої допомоги, особливо взимку. В народі кажуть: «Взимку з’їв би грибок, та сніг глибокий».

VІ. Домашнє завдання: (Слайд 20)

с. 63-64, виразно читати вірш О.Олеся «Біга зайчик – скакунець» та оповідання І.Сенченка про зимовий ліс, відповідати на запитання.

Використані джерела

 

  1. Види роботи над текстом. Методика. Все для вчителя: навчання і виховання. Каталог статей. [Електронний ресурс] – Режим доступу: mir-shkjla.ucoz.ua˃publ/vse-dlya-vchitelya
  2. Doshkolenok.Kiev.ua. Загадки про природу
  3. Казкотерапія.// [Електронний ресурс] – Режим доступу: http.//mamka.info/index.php?topic=4855.0
  4. Науменко В.О.

Літературне читання: укр. мова для загальноосв. навч. закл. з навчанням укр. мовою: підр. для 2-го кл./ Віра Науменко.-К.:Генеза, 2012

  1. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.-К.: Видавництво А.С.К., - 2004
  2. http://metodichka.at.ua/publ/teorija_metodika_tekhnologiji/interaktivni_tekhnologiji_navchannja/interaktivna_vprava/2-1-0-15
docx
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
1212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку