Урок «Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів»

Про матеріал

Надаю розробку уроку на тему «Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів» (8клас, біологія).

З повагою, вчитель біології та екології Трофіменкова Поліна Олексіївна

Перегляд файлу

Урок біології у 8 класі: «Загальна характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів»

Поліна Олексіївна Трофіменкова

 

Станично-Луганська спеціалізована школа №2

I-III ступенів

з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів імені П.В. Балабуєва

Мета уроку

Дидактична: сформувати поняття «сенсорна система», «аналізатор», «органи чуття», «рецептори», охарактеризувати складові частини аналізатора, властивості та значення сенсорних систем для забезпечення процесів життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем.

Розвиваюча: розвивати увагу, пам'ять, уміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати та систематизувати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв'язки, вміння працювати самостійно та в групах.

Виховна: виховувати дбайливе ставлення до власного здоров'я, інтерес до біології та медицини, національно-патріотичне виховання.

Тип уроку: урок формування нових знань.

Обладнання та матеріали: презентація.

Підручник: Соболь В. І. Біологія: підручник для 8 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. Українська мова навчання. Видавництво: Абетка, 2016.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. РЕФЛЕКСІЯ  НАСТРОЮ ТА ЕМОЦІЙНОГО СТАНУ

Вправа «Три обличчя». Учитель показує учням картки із зображенням трьох облич: веселого, нейтрального та сумного. Учням пропонується вибрати зображення, яке відповідає їхньому настрою.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ, МЕТА

Фронтальна бесіда

1) Яким чином ми з вами можемо одержувати інформацію про навколишній світ?

2) Які види відчуттів ви знаєте?

Прийом «Фантастична добавка»

Майже кожного року нам з вами передбачають кінець світу. А якщо він буде таким.. Немає ніяких природних катаклізмів, глобальної війни, нашестя інопланетян або павуків - людожерів. Все набагато простіше - вірус. Однак не той вірус, після якого ви стаєте зомбі, або у вас віднімаються руки і ноги. Вірус, який позбавляє людину відчуттів, позбавляє поступово, одне за іншим. І що ж робити в такому випадку? Що робити якщо ти не зможеш чути, відчувати, бачити, відчувати смак і запахи? Ось він, справжній кінець світу. Безболісний і в той же час болісний. Відкривається проста істина - дійсно починаєш щось цінувати тільки коли втрачаєш.

Але людина пристосовується. Пропав запах - люди намагаються відтворити його за допомогою звуків, дотику, зорових органів, спогадів.

Проблемне питання: Але що робити, коли у тебе пропадуть абсолютно всі відчуття?

Органи чуття - це лише частина складної системи-аналізаторів або сенсорних систем.

Тема уроку…

III. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

1. Сенсорні системи або аналізатори

Робота з підручником (с 181) – визначення «сенсорна система».

Сенсорні системи (від лат. sensus – відчуття) - сукупність структур, які отримують, передають та аналізують інформацію із зовнішнього та внутрішнього середовищ. У людини розрізняють сенсорні системи зору, слуху, смаку, нюху, дотику, температури, болю, рівноваги та руху.

Завдяки діяльності сенсорних систем у людини формуються відчуття, сприйняття, уявлення, мислення, свідомість, набувається досвід, розвивається розум. Сенсорна інформація, яку ми отримуємо, має значення для організації процесів життєдіяльності, поведінки, є важливим чинником пристосування та розвитку.

Якщо обмежити надходження інформації, то спостерігатимуться порушення фізичного й психічного розвитку, інтелекту взагалі. Для організації повноцінного зв’язку з навколишнім середовищем необхідна спільна діяльність усіх сенсорних систем організму людини.

Будь-яка сенсорна система складається з трьох основних відділів: периферичного, провідникового та центрального.

2. Будова сенсорних систем, рецептори, органи чуття

Робота в групах з підручником. Клас об’єднаний у 3 групи, кожна з яких готує доповідь про відділи сенсорних систем: перша група – опрацьовує с 182-183 (периферичний відділ), друга – с 183 (провідниковий відділ), третя – с 183 (центральний відділ).

Периферичний відділ представлений рецепторами. Рецептори (від лат. receptor – той, що приймає) – чутливі нервові закінчення або клітини, що сприймають енергію подразнення й перетворюють її на нервові імпульси. За розташуванням розрізняють зовнішні (наприклад, рецептори шкіри) та внутрішні (наприклад, рецептори м’язів) рецептори. А залежно від природи подразнення ці чутливі утвори поділяють на світлові рецептори (сприймають енергію світла), слухові рецептори (сприймають звукові коливання), нюхові рецептори (сприймають дію летких хімічних сполук), смакові рецептори (сприймають дію розчинених хімічних сполук), дотикові рецептори (сприймають механічну дію), температурні рецептори (сприймають тепло й холод), больові рецептори (сприймають будь-який надмірний вплив на організм). Зазвичай будь-який рецептор сприймає тільки «свій» відповідний подразник, до якого має високу чутливість.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Провідниковий відділ складається із чутливих волокон, що передають закодовані сигнали до ЦНС. Цей шлях утворюють нейрони, в яких інформація опрацьовується та виділяється найбільш важлива. Окремі чутливі волокна нейронів утворюють чутливі нерви (наприклад, зорові, нюхові) або входять до складу змішаних (наприклад, спинномозкові, язикоглотковий, присінково-завитковий). Швидкість проведення збудження по таких нервах дуже висока – близько 120 м/с.

Центральний відділ сенсорних систем утворюють чутливі зони кори великого мозку, де відбуваються аналіз і синтез інформації. Ці зони мають певне розташування: рухова зона й зона внутрішніх органів – у лобовій частці, зона шкірно-м’язової чутливості – у тім’яній частці, зорова зона – у потиличній частці півкуль, слухова, смакова й нюхова зони – у скроневій частці. Саме в цих ділянках кори формуються відповідні зорові, слухові, нюхові та інші відчуття.

3. Властивості сенсорних систем (аналізаторів) та її значення

Розповідь вчителя з елементами бесіди

Загальною властивістю сенсорних систем є їхня адаптація – здатність пристосовувати рівень своєї чутливості під дією подразника. Пригадайте, як очі поступово звикають до темряви. Біологічна роль адаптації полягає в зменшенні чи усуненні неважливої інформації.

Окрім цієї властивості можна виокремити й інші:

– сенсорні системи спеціалізуються на сприйнятті певного виду подразнень і формуванні специфічних відчуттів;

– сенсорні системи (крім больової) під дією тривалих вправ здатні підвищувати свої можливості, тобто вправляння. Так тренуються відчуття слуху в музикантів, відчуття кольору в художників;

– для сенсорних систем характерна взаємодія, яка реалізується через взаємодію відчуттів на рівні кори й підкірки. Так, при яскравому світлі краще відчувається смак їжі та ін.;

– сенсорні системи здатні до компенсації функцій, тобто відшкодування функції однієї сенсорної системи за рахунок якісної перебудови або посиленого використання збережених функцій інших сенсорних систем. Так, у людей, які втратили зір, поліпшуються слух і дотикова чутливість.

Нацонально-патріотичне виховання. Розповідь вчителя

33-річний науковець дізнався про механізм компенсації органів чуття. Вчений-нейрофізик з України Антон Філіпчук зробив важливе та проривне дослідження у сфері нейронауки, результати якого надалі можуть бути використані для покращення якості життя людей, які втратили зір чи слух.

Результати кропіткої праці Філіпчука та його колег з Інституту Нейронаук іспанського міста Аліканте опублікували у впливовому науковому виданні Nature Communications.

"Відкриття полягає у тому, що мозок мишей (а отже, імовірно, і людей) "знає" про наявність вад зору чи інших органів чуття ще до народження, та здатний запустити механізми компенсації ще до першого контакту з навколишнім світом", - пояснюють у спільноті випускників Ліцею Інформаційних Технологій при ДНУ, в якому вчився Філіпчук.

Раніше нейронаука базувалася на постулаті, що розвиток зон кори головного мозку, які відповідають за органи чуття - зір, слух та тактильні відчуття - відбувається після народження, під час взаємодії з довкіллям.

Ученим вдалося встановити, зони мозку, які відповідають за відчуття, комунікують між собою ще до нашого народження.

"За допомогою техніки флуоресцентного кальцію, молекулярної біології та генетики, вчені відкрили феномен спонтанних ембріональних "кальцієвих хвиль" - сигналів, які розповсюджуються між сенсорними ядрами таламуса, комунікуючи різні сенсорні системи між собою без фактичного сенсорного досвіду. У разі, коли одна з сенсорних систем була пошкоджена до народження, кальцієві хвилі у таламусі запускали процес адаптації неушкоджених відчуттів ще під час ембріонального розвитку", - йдеться у повідомленні.

IV. РУХАНКА «ГОТУЄМО ПІЦЦУ»

Мета: зняти фізичне та емоційне напруження.

Правила гри: діти об'єднуються в пари і по черзі роблять масаж один одному, як би готуючи піцу. Спочатку вони розминають «тісто»: добре, ретельно масажують кожен шматочок спини, потім крутять великий млинець і роблять начинку. Коли «піца» готова, її відправляють в «піч»: той, хто робив масаж, розтирає долоні і кладе їх партнеру на спину між лопаток. Протягом хвилини він «запікає піцу» - тримає руки на спині одного.

Інструкція для дітей: «Хтось зараз побуде« тестом », з якого його партнер буде піч піцу. Місіть тісто ось так: м'яко, обережно, старанно. Адже потрібно приготувати м'яке, еластичне тісто, без єдиної грудочки! Потім «кухар» розгортає «млинець» і готує «начинку», запитуючи у «піци», що б вона хотіла туди покласти. Коли «начинка» готова, кухар розтирає свої долоні до появи тепла і кладе їх в область між лопаток «піци», тримає їх там хвилину. А тепер «кухар» та «піца» міняються ролями ».

V. ПЕРВИННЕ ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда

1) Що ми називаємо сенсорними системами?

2) Як працюють наші сенсорні системи?

3) Як називаються спеціальні клітини, що перетворюють різні види енергії на нервовий імпульс?

4) Назвіть основні сенсорні системи людини.

5) Яке значення мають сенсорні системи?

Індивідуальна робота учнів (с 184) – заповнити табл. Біологія+Психологія «Відчуття-Інформація».

 

Відчуття

Інформація

1.Зорові

 

2.Слухові

 

3.Смакові

 

4.Нюхові

 

5.Дотикові

 

6.Температурні

 

7.Больові

 

8.Кінестатичні

 

9.Статичні

 

10.Оганічні

 

11.Вібраційні

 

 

VI. РЕФЛЕКСІЯ

Рефлексія настрою та емоційного стану «Три обличчя».

Рефлексія діяльності «Світлофор». Проаналізувати якість засвоєння уроку учнями У цій вправі учням пропонується оцінити свою діяльність на уроці за допомогою світлофора ("зелений" – все зрозуміло, "жовтий" – є труднощі, "червоний" – багато незрозумілого). Картки цих кольорів видаються учням до початку уроку.

Рефлексію змісту навчального матеріалу «Рефлексивний екран».

Учні по колу висловлюються одним реченням:

Сьогодні я дізнався…                 Було цікаво…

Я виконував завдання…            Було складно…

Тепер я зможу…                         Я зрозумів…

У мене вийшло…                        Я відчув, що…

Мене здивувало…                       Я навчився…

Я придбав…                                 Я зміг…

Я спробую…                                Мені захотілося…

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати § 41, вивчити поняття.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Орлова Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мішина Юлія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2018
Переглядів
3841
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку