Тема. Вимова й правопис прикметників на –ський, -зький, -цький.
Мета: вчити дітей утворювати, правильно вимовляти й записувати прикметники із суфіксами -ський, -зький, -цький; розвивати фонематичний слух, вміння ставити й розв’язувати проблеми; виховувати почуття гордості за героїчне минуле Батьківщини.
Обладнання: портрети Богдана Хмельницького, Петра Сагайдачного,Пилип Орлик, малюнок козака, картки із завданнями.
Тип уроку:комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Дзвоник пролунав веселий
Дружно всіх він кличе в клас
Цікаві дії на уроці
Пропоную я для вас.
Станьте струнко схаменіться,
Один одному всміхніться.
Приготуйте без мороки
Все , що треба до уроку.
Приготовлено?
Починаємо урок.
II. Вправа очікування.
(Звучить уривок з пісні «Гей там, на горі, Січ іде»),
-Яка пісня прозвучала? (Козацька)
-Хто такі козаки? (Вільні люди, воїни, які боронили українські землі та український народ від татар, турків, поляків)
- Хто міг стати козаком? (Сильний, сміливий,винахідливий, мужній,розумний)
-Яка зброя у козаків-запорожців? (Шабля, рушниця, гармати)
-Яка основна зброя учнів? (Знання)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
- Роботи у нас багато, тому, щоб всю її подолати, потрібно бути як козакам:
уважними
розумними
організованими
кмітливими
- Прочитайте, яке слово утворюється з перших букв?
- Якщо ви будете саме такими, урок пройде швидко і цікаво.
ІV.Вивчення нового матеріалу
1. Каліграфічна хвилинка.
К к ко за цьк ко го козак
Ми роду козацького діти,
Землі української цвіт.
- Яку частину мови ми вивчаємо зараз на уроках?
2.Гра « Покажи правильне запитання»
3.Знайдіть у цих рядках прикметники. Визначіть закінчення та суфікс.
— Утворіть прикметники від іменників:
село —
рибалка —
— Поясніть спосіб творення прикметників.
— Які суфікси ви використали?
— Де є «пастки» в цих словах?
3. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми з вами з допомогою козацької волі будем вчитися правильно вимовляти і записувати найуживаніші прикметники на – ський, -цький, -зький.
V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1.Робота над текстом «Козацькі могили» (за вправою 236)
А) Читання тексту і визначення його мети. (Використовуються портрети козацьких гетьманів)
- Що нового для себе дізналися з тексту?
-Чого вчить нас цей текст?
— Які почуття викликав у вас цей текст?
Слово вчителя. Українське козацьке військо було дуже чисе́льним. За часів Богдана Хмельницького, наприклад, воно налічувало 100-300 тисяч чоловік. Козаки були озброєні шаблями та вогнепальною зброєю Порох, кулі та зброю запорожці виготовляли самі або здобували у бою.
У козацькому війську була сувора дисципліна. Найбільшим злочином була зрада батьківщини, за пияцтво козака могли покарати на смерть. У козацькому війську засуджувалися бійки, крадіжки, неповернення позичених грошей.
День у козацькому війську починався з купання (незважаючи на пору року), сніданку та спільної молитви в церкві. Протягом дня козаки займалися господарськими роботами та бойовою підготовкою. Після обіду співали народні пісні та думи. Увечері – спільна молитва в церкві.
Козаки вражали ворогів силою, мужністю, відвагою, були розумними та хитрими, що допомагало їм перемагати ворогів. Їх бойові лицарські подвиги є прикладом для наслідування сучасною українською молоддю.
Б) Випишіть прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.
- Що помітили діти у суфіксах, просить зробити висновок про правопис суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк-.
— Як записати прізвище Хмельницький? Запишіть ім’я і прізвище цього видатного гетьмана України.
2. Робота із правилом
— Прочитайте правило на с. 119.
— Що нового ви відкрили для себе?
— Складіть опорну схему до правила.
(Уманський, селянський ) (Сільський, польський, подільський)
3. Творення власних назв від прикметників коментовано (вправа 237)
Записування за зразком парами ( Запоріжжя, Воронеж, Кременчук, Волга, Кавказ,Чернівці, Полтава, Миколаїв, Париж, Прага)
4. Фізкультхвилинка Україна
Багатьма містами ми з вами уявно подорожували, а тепер давайте відпочинем.
5. Самостійна робота (вправа 238)
V. Закріплення та систематизація знань
1. Творча робота в групах (за вправою 239 на картках)
Пара, яка закінчить роботу першою, записує на дошці прикметники, утворені від власних іменників.
— За якою ознакою ви зібрали у групу саме ці слова?
— Як пишуться власні назви? А прикметники, утворені від них?
— За допомогою яких суфіксів ви утворювали прикметники? Що ви розкажете про ці суфікси?
— А чим цікаві слова донецький та луцький?
VI. Підсумок уроку
— Утворіть словосполучення: (море) берег, (чумак) шлях, (Березне) район, (Харків) метро, (Прислуч) школа.
2.Вправа «Мікрофон»
Назвіть прикметники з суфіксами –ський,-зький, -цький.
-Доберіть до кожного прикметника різні іменники. Наприклад: подільський (край, письменник, звичай)
Українське…, лікарські…, сусідська…, козацька… .
4. Виставлення оцінок
VII. Домашнє завдання
Правило на с. 119; вправа 240.
1.Утворіть за допомогою суфіксів –ський, -зький, -цький прикметники від поданих іменників.
Козак, ткач, Одеса,грузин,казах,маляр, Львів, Харків, Суми, Луцьк Ніжин, Донецьк, Прислуч, Хотин.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................................
1.Утворіть за допомогою суфіксів –ський, -зький, -цький прикметники від поданих іменників.
Козак, ткач, Одеса,грузин,казах,маляр, Львів, Харків, Суми, Луцьк Ніжин, Донецьк, Прислуч, Хотин.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................................
1.Утворіть за допомогою суфіксів –ський, -зький, -цький прикметники від поданих іменників.
Козак, ткач, Одеса,грузин,казах,маляр, Львів, Харків, Суми, Луцьк Ніжин, Донецьк, Прислуч, Хотин.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................................
Утворіть словосполучення
(море) берег
(чумак) шлях
(Березне)район
(Харків) метро