Урок на тему " Вимова й правопис прикметників на –ський, -зький, -цький"

Про матеріал
Мета: вчити дітей утворювати, правильно вимовляти й записувати прикметники із суфіксами -ський, -зький, -цький; розвивати фонематичний слух, вміння ставити й розв’язувати проблеми; виховувати почуття гордості за героїчне минуле Батьківщини. Обладнання: портрети Богдана Хмельницького, Петра Сагайдачного,Пилип Орлик, малюнок козака, картки із завданнями
Перегляд файлу

Тема. Вимова й правопис прикметників на –ський, -зький, -цький.

Мета: вчити дітей утворювати, правильно вимовляти й записувати прикметники із суфіксами -ський, -зький, -цький; розвивати фонематичний слух, вміння ставити й розв’язувати проблеми; виховувати почуття гордості за героїчне минуле Батьківщини.

Обладнання: портрети Богдана Хмельницького, Петра Сагайдачного,Пилип Орлик, малюнок козака, картки із завданнями.

Тип уроку:комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

                Дзвоник пролунав веселий

Дружно всіх він кличе в клас

Цікаві дії на уроці

Пропоную я для вас.

Станьте струнко схаменіться,

Один одному всміхніться.

Приготуйте без мороки

Все , що треба до уроку.

Приготовлено?

Починаємо урок. 

II. Вправа очікування.

(Звучить уривок з пісні «Гей там, на горі, Січ іде»),

-Яка пісня прозвучала? (Козацька)

-Хто такі козаки? (Вільні люди, воїни, які боронили українські землі та український народ від татар, турків, поляків)

- Хто міг стати козаком? (Сильний, сміливий,винахідливий, мужній,розумний)

-Яка зброя у козаків-запорожців? (Шабля, рушниця, гармати)

-Яка основна зброя учнів? (Знання)

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Роботи у нас багато, тому, щоб всю її подолати, потрібно бути як козакам:

уважними

розумними

організованими

кмітливими

- Прочитайте, яке слово утворюється з перших букв?

 - Якщо ви будете саме такими, урок пройде швидко і цікаво.

ІV.Вивчення нового матеріалу

1. Каліграфічна хвилинка.

К  к  ко  за  цьк  ко  го  козак

Ми роду козацького діти,

Землі української цвіт.

- Яку частину мови ми вивчаємо зараз на уроках?

2.Гра « Покажи правильне запитання»

3.Знайдіть у цих рядках прикметники. Визначіть закінчення та суфікс.

— Утворіть прикметники від іменників:

село —

рибалка —

— Поясніть спосіб творення прикметників.

— Які суфікси ви використали?

— Де є «пастки» в цих словах?

3. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми з вами з допомогою козацької волі будем вчитися правильно вимовляти і записувати найуживаніші прикметники на – ський, -цький, -зький.

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1.Робота над текстом «Козацькі могили» (за вправою 236)

А) Читання тексту і визначення його мети. (Використовуються портрети козацьких гетьманів)

- Що нового для себе дізналися з тексту?

-Чого вчить нас цей текст?

— Які почуття викликав у вас цей текст?

 Слово вчителя. Українське козацьке військо було дуже чисе́льним. За часів Богдана Хмельницького, наприклад, воно налічувало 100-300 тисяч чоловік. Козаки були озброєні шаблями та вогнепальною зброєю Порох, кулі та зброю запорожці виготовляли самі або здобували у бою.
У козацькому війську була сувора дисципліна. Найбільшим злочином була зрада батьківщини, за пияцтво козака могли покарати на смерть. У козацькому війську засуджувалися бійки, крадіжки, неповернення позичених грошей.
День у козацькому війську починався з купання (незважаючи на пору року), сніданку та спільної молитви в церкві. Протягом дня козаки займалися господарськими роботами та бойовою підготовкою. Після обіду співали народні пісні та думи. Увечері – спільна молитва в церкві.
Козаки  вражали ворогів силою, мужністю, відвагою, були розумними та хитрими, що допомагало їм перемагати ворогів. Їх бойові лицарські подвиги є прикладом для наслідування сучасною українською молоддю.

Б) Випишіть прикметники з суфіксами -ськ-, -зьк-, -цьк-.

- Що помітили діти у суфіксах, просить зробити висновок про правопис суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк-.

— Як записати прізвище Хмельницький? Запишіть ім’я і прізвище цього видатного гетьмана України.

2. Робота із правилом

— Прочитайте правило на с. 119.

— Що нового ви відкрили для себе?

— Складіть опорну схему до правила.

 

image36

(Уманський, селянський )                              (Сільський, польський, подільський)

3. Творення власних назв від прикметників коментовано (вправа 237)

Записування за зразком парами ( Запоріжжя, Воронеж, Кременчук, Волга, Кавказ,Чернівці, Полтава, Миколаїв, Париж, Прага)

4. Фізкультхвилинка Україна

Багатьма містами ми з вами уявно подорожували, а тепер давайте відпочинем.

5. Самостійна робота (вправа 238)

V. Закріплення та систематизація знань

1. Творча робота в групах (за вправою 239 на картках)

Пара, яка закінчить роботу першою, записує на дошці прикметники, утворені від власних іменників.

— За якою ознакою ви зібрали у групу саме ці слова?

— Як пишуться власні назви? А прикметники, утворені від них?

— За допомогою яких суфіксів ви утворювали прикметники? Що ви розкажете про ці суфікси?

— А чим цікаві слова донецький та луцький?

 VI. Підсумок уроку

  1. Бесіда
  • Над якими прикметниками ми працювали?
  • Яка буква пишеться у суфіксах –ський,-зький, -цький?

— Утворіть словосполучення: (море) берег, (чумак) шлях, (Березне) район, (Харків) метро, (Прислуч) школа.

2.Вправа «Мікрофон»

Назвіть прикметники з суфіксами –ський,-зький, -цький.

  1. Гра «Хто більше знає?»

-Доберіть до кожного прикметника різні іменники. Наприклад: подільський (край, письменник, звичай)

Українське…, лікарські…, сусідська…, козацька… .

4. Виставлення оцінок

VII. Домашнє завдання

Правило на с. 119; вправа 240.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Утворіть за допомогою суфіксів –ський, -зький, -цький прикметники від поданих іменників.

Козак, ткач, Одеса,грузин,казах,маляр, Львів, Харків, Суми, Луцьк Ніжин, Донецьк, Прислуч, Хотин.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................................

 

1.Утворіть за допомогою суфіксів –ський, -зький, -цький прикметники від поданих іменників.

Козак, ткач, Одеса,грузин,казах,маляр, Львів, Харків, Суми, Луцьк Ніжин, Донецьк, Прислуч, Хотин.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................................

 

1.Утворіть за допомогою суфіксів –ський, -зький, -цький прикметники від поданих іменників.

Козак, ткач, Одеса,грузин,казах,маляр, Львів, Харків, Суми, Луцьк Ніжин, Донецьк, Прислуч, Хотин.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….........................................................................................................................................

Утворіть словосполучення

(море) берег

 

(чумак) шлях

 (Березне)район

 

(Харків) метро

 

http://g.io.ua/img_aa/large/2484/58/24845861.jpg

http://art-rus.info/gal5/z19-17.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/uk/2/26/Sagajdachny_1.jpg

http://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/11137/1330960617.jpg

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
3276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку