Урок "ЗАГАЛЬНЕ ПОНЯТТЯ ПРО ПРИКМЕТНИК"

Про матеріал

Сформувати загальне поняття про прикметник як частину мови; збагачувати мову школярів; розвивати увагу, вміння спостерігати і зіставляти мовні явища, робити висновки; виховувати любов до природи, почуття прекрасного .

Перегляд файлу

ТЕМА: ЗАГАЛЬНЕ ПОНЯТТЯ ПРО ПРИКМЕТНИК

Мета: сформувати загальне поняття про прикметник як частину мови; збагачувати мову школярів; розвивати увагу, вміння спостерігати і зіставляти мовні явища, робити висновки; виховувати любов до природи, почуття прекрасного .

Хід уроку

  1. .Організація класу до уроку
  2. .Мотивація навчальної діяльності учнів
  3. .Учитель. Які частини мови ви знаєте?

- Про яку частину мови йдеться у вірші?

Він прикмети називає —

Всі ознаки  визначає .

Розуміється на всьому:

На великому й малому,

За смаком яке буває ,

 І за кольором впізнає ,

І за віком , і за ростом,

За розміром і мастю.

Почуття він розпізнає ,

Про характер думку має ,

Про красу і про вроду,

Про погоду і природу,

І про місяць, і про сонце,

І яке в людини серце...

Слово точне добирає —

їх багато дуже має .

Всіх ознак не перелічиш.

Перевір , якщо захочеш.

Назвіть все те , що вам допомогло відгадати загадку.

Учитель. Отже, яку частину мови ми розпочнемо вивчати? Яка тема сьогоднішнього уроку?

На дошці з 'являється яхта без вітрил.

Давайте вирушимо у плавання до країни «Прикметник». Але для цього підіймемо вітрила, на яких визначимо завдання уроку.

Учитель демонструє зображення вітрильника, на вітрилах написано питання, над якими мають працювати учні у ході вивчення теми «Прикметник».

Загальне поняття про прикметник.

  Значення і запитання, на які відповідає прикметник.

• 3 якою частиною мови пов'язаний прикметник?

• Яку синтаксичну роль виконує в реченні?

Ш. Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку

Формування поняття про прикметник

Учитель. Сьогодні необхідно опрацювати і засвоїти велику кількість інформації. Щоб робота пройшла вдало, об'єднаймось у чотири групи. Кожна з груп дослідить прикметник з різних точок зору.

I група досліджує зображувальні й виражальні функції прикметників у мовленні.

Учні спостерігають за двома художніми текстами, в одному з них вилучено прикметники. Робота проходить в кабінеті «Обрії пізнання».

Текст 1

Синичка - маленька пташка. Вона менша від горобця. У неї чорна голівка і білі щічки. Грудка в синички жовтенька, а спинка зеленувата. Синичка — корисна пташка.

Текст 2

Синичка — пташка. Вона схожа на горобця. В неї є голівка і щічки. Також грудка і спинка.

II група досліджує граматичне значення прикметника і запитання, на які він відповідає.

Робота проходить в кабінеті «Довідкове бюро». Діти працюють з «Довідником учня початкових класів», опорними схемами і таблицею.

III група досліджує, з якою частиною мови зв'язується прикметник

 Робота в кабінеті «Алгоритми».

Учні досліджують прикметники в поданих реченнях, використовуючи алгоритм:

  1. . Визнач словосполучення, яке вказує на ознаку предмета.
  2. . Постав запитання до виділеного слова.
  3. . Визнач , яка це частина мови.
  4. . Зроби висновок.

  Картка

За рідним селом розкинулося широке поле.

На молоденькому дубку щебетала весела пташка.

      ІV група досліджує, яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні. Робота в кабінеті ”Опорні схеми”.

     (За допомогою опорних схем учні досліджують синтаксичну роль прикметника у реченні.)

Петрику сподобався яскравий малюнок.

Струнка берізка посміхнулась міцному дубку.

       Після виконання завдань проходить робота в домашній групі, де учні стають експертами з виучуваної теми.

Внаслідок обговорення кожен учень ознайомився з темою.

      IV. Застосування набутих знань

      Первинне закріплення

      Добір антонімів.

     Учитель. Визначте, до якої частини мови належать слова-антоніми.

      високий — глибокий —-

      гарний — добрий -

       мокрий — солодкий —

      Самоперевірку учні здійснюють в кабінеті «Стіл самоконтролю».

       Тренувальні вправи

       Робота в парах

       Учитель. Доберіть прикметники до іменників.

(За потреби учні користуються кабінетом «Довідкове бюро», де є словник.)

      Весна— ... (довгождана, очікувана, тепла).

      Земля — ... (чорна, сонна, сира).

       Дерева — ... (голі, безлисті, засмученні).

       Струмки —...(замерзлі, веселі, весняні).

       Спів — ... (веселий, різноголосий, щасливий).

        Гаї—... (зелені, квітучі).

        Радість—... (велика, безмежна).

       Словникова робота

  Учитель. До слова «ознака» доберіть споріднені, позначте корінь. (За потреби використовується кабінетом «Опорні схеми», де є опорна схема з теми «Будова слова»).

          Розвиток творчої уяви

        Учитель.  Уявіть собі різні пори року — весну,

     літо, осінь, зиму. Доберіть прикметники для означення

     кожної пори року.

          Весна (яка?) — ... (рання, тепла, дзвінка.,.)

          Літо (яке?)—... (сонячне, пекуче, гаряче, веселе...)

           Осінь (яка?)—... (різнобарвна, золота, багата..)

           Зима (яка?) — ... (морозна, снігова, холодна...)

           До якої частини мови належать ці слова?

             Складання речень

           V. Домашнє завдання

                I рівень — вправа 91.

                II рівень — добери: синоніми до поданих слів: веселий, сміливий, пухкий.

                IІІ рівень—добери і встав замість крапок прикметники-синоніми.

        На сході небо стало . .., .... Щічки у дівчинки були .., ... .Ліс восени став ..

           VI Підсумок уроку. Оцінювання

  •                                Що ми з вами встигли зробити?
  •                                Які з визначених на початку уроку проблем змогли вирішити?
  •                                Кому ви хотіли б подякувати за співпрацю?
doc
Додано
26 липня 2018
Переглядів
830
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку