Сформувати загальне поняття про прикметник як частину мови; збагачувати мову школярів; розвивати увагу, вміння спостерігати і зіставляти мовні явища, робити висновки; виховувати любов до природи, почуття прекрасного .
ТЕМА: ЗАГАЛЬНЕ ПОНЯТТЯ ПРО ПРИКМЕТНИК
Мета: сформувати загальне поняття про прикметник як частину мови; збагачувати мову школярів; розвивати увагу, вміння спостерігати і зіставляти мовні явища, робити висновки; виховувати любов до природи, почуття прекрасного .
Хід уроку
- Про яку частину мови йдеться у вірші?
Він прикмети називає —
Всі ознаки визначає .
Розуміється на всьому:
На великому й малому,
За смаком яке буває ,
І за кольором впізнає ,
І за віком , і за ростом,
За розміром і мастю.
Почуття він розпізнає ,
Про характер думку має ,
Про красу і про вроду,
Про погоду і природу,
І про місяць, і про сонце,
І яке в людини серце...
Слово точне добирає —
їх багато дуже має .
Всіх ознак не перелічиш.
Перевір , якщо захочеш.
Назвіть все те , що вам допомогло відгадати загадку.
Учитель. Отже, яку частину мови ми розпочнемо вивчати? Яка тема сьогоднішнього уроку?
На дошці з 'являється яхта без вітрил.
Давайте вирушимо у плавання до країни «Прикметник». Але для цього підіймемо вітрила, на яких визначимо завдання уроку.
Учитель демонструє зображення вітрильника, на вітрилах написано питання, над якими мають працювати учні у ході вивчення теми «Прикметник».
• Загальне поняття про прикметник.
• Значення і запитання, на які відповідає прикметник.
• 3 якою частиною мови пов'язаний прикметник?
• Яку синтаксичну роль виконує в реченні?
Ш. Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку
Формування поняття про прикметник
Учитель. Сьогодні необхідно опрацювати і засвоїти велику кількість інформації. Щоб робота пройшла вдало, об'єднаймось у чотири групи. Кожна з груп дослідить прикметник з різних точок зору.
I група досліджує зображувальні й виражальні функції прикметників у мовленні.
Учні спостерігають за двома художніми текстами, в одному з них вилучено прикметники. Робота проходить в кабінеті «Обрії пізнання».
Текст 1
Синичка - маленька пташка. Вона менша від горобця. У неї чорна голівка і білі щічки. Грудка в синички жовтенька, а спинка зеленувата. Синичка — корисна пташка.
Текст 2
Синичка — пташка. Вона схожа на горобця. В неї є голівка і щічки. Також грудка і спинка.
II група досліджує граматичне значення прикметника і запитання, на які він відповідає.
Робота проходить в кабінеті «Довідкове бюро». Діти працюють з «Довідником учня початкових класів», опорними схемами і таблицею.
III група досліджує, з якою частиною мови зв'язується прикметник
Робота в кабінеті «Алгоритми».
Учні досліджують прикметники в поданих реченнях, використовуючи алгоритм:
Картка
За рідним селом розкинулося широке поле.
На молоденькому дубку щебетала весела пташка.
ІV група досліджує, яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні. Робота в кабінеті ”Опорні схеми”.
(За допомогою опорних схем учні досліджують синтаксичну роль прикметника у реченні.)
Петрику сподобався яскравий малюнок.
Струнка берізка посміхнулась міцному дубку.
Після виконання завдань проходить робота в домашній групі, де учні стають експертами з виучуваної теми.
Внаслідок обговорення кожен учень ознайомився з темою.
IV. Застосування набутих знань
Первинне закріплення
Добір антонімів.
Учитель. Визначте, до якої частини мови належать слова-антоніми.
високий — глибокий —-
гарний — добрий - —
мокрий — солодкий —
Самоперевірку учні здійснюють в кабінеті «Стіл самоконтролю».
Тренувальні вправи
Робота в парах
Учитель. Доберіть прикметники до іменників.
(За потреби учні користуються кабінетом «Довідкове бюро», де є словник.)
Весна— ... (довгождана, очікувана, тепла).
Земля — ... (чорна, сонна, сира).
Дерева — ... (голі, безлисті, засмученні).
Струмки —...(замерзлі, веселі, весняні).
Спів — ... (веселий, різноголосий, щасливий).
Гаї—... (зелені, квітучі).
Радість—... (велика, безмежна).
Словникова робота
Учитель. До слова «ознака» доберіть споріднені, позначте корінь. (За потреби використовується кабінетом «Опорні схеми», де є опорна схема з теми «Будова слова»).
Розвиток творчої уяви
Учитель. Уявіть собі різні пори року — весну,
літо, осінь, зиму. Доберіть прикметники для означення
кожної пори року.
Весна (яка?) — ... (рання, тепла, дзвінка.,.)
Літо (яке?)—... (сонячне, пекуче, гаряче, веселе...)
Осінь (яка?)—... (різнобарвна, золота, багата..)
Зима (яка?) — ... (морозна, снігова, холодна...)
— До якої частини мови належать ці слова?
Складання речень
V. Домашнє завдання
• I рівень — вправа 91.
• II рівень — добери: синоніми до поданих слів: веселий, сміливий, пухкий.
• IІІ рівень—добери і встав замість крапок прикметники-синоніми.
На сході небо стало . .., .... Щічки у дівчинки були .., ... .Ліс восени став ..
VI Підсумок уроку. Оцінювання