Урок: "Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності, їх особливості".

Про матеріал

Урок "Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності, їх особливості" спрямований на оволодіння учнями вмінь усного й письмового мовлення, навичок усіх типів та видів мовленнєвої діяльності.

Перегляд файлу

Дата: 04.09.2020

Тема: Загальне уявлення про мовлення як діяльність. Види мовленнєвої діяльності, їх особливості.

Мета: дати учням поняття про мовлення, види мовленнєвої діяльності, спілкування усне й писемне, адресата мовлення та типи мовлення; розвивати навички володіння всіма видами й типами мовленнєвої діяльності, виховувати в учнів читацькі навички, сприяти формуванню толерантного ставлення до інших людей, уміння протистояти маніпулятивним впливам.

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис, пунктуація, стилістика.

Міжпредметні зв’язки: література, фізична культура.

Методична організація уроку: методи зіставлення, порівняння, конструювання речень, бесіди, зв’язного викладу учителя, спостереження та аналізу мовних явищ, роботи з підручником, тренувальних вправ, метод гронування, рольової гри.

Обладнання: підручник, додаткові творчі листи для самостійної роботи, кольорові олівці, фломастери, стікери.

Тип уроку: розвиток мовлення .

Очікувані результати: учні знають про види мовленнєвої діяльності, типи мовлення, визначають їх відповідно до ситуації мовлення; уміють складати та вести діалог відповідно до запропонованої ситуації, усвідомлюють потреби в спілкуванні, толерантному ставленні до співрозмовників.

Література:

1. Заболотний О. В. Українська мова. 5 кл.: підруч. для закл. заг. серед. освіти/О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. — 2-ге вид., доопрац. — Київ: Генеза, 2018. 208 с.


 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Слово вчителя. У житті людині доводиться постійно спілкуватися (з іншими людьми, тваринами, рослинами, природою). Спілкування з людьми відбувається за певними законами, етичними нормами. Найбільш правильний шлях до спілкування – це увага і ввічливість. Сьогодні ми поговоримо про види мовленнєвої діяльності, типи мовлення, без яких ми не могли б підтримувати мовний зв’язок з іншими.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Актуалізація опорних знань.

Групова робота. Розділімося на 3 групи за рядами. Я ставитиму питання, які ми розглядали минулого уроку, а вам потрібно, піднявши руку, на них відповісти. Перемагає той ряд, що набере більшу кількість балів.

  • Що таке мова?
  • Яка мова є державною в Україні?
  • Що означає цей статус?
  • У якому документі зафіксовано мовні права й обов’язки громадян України?
  • Які функції виконує мова?
  • Назвіть правила спілкування, яких ми дотримуємося.
  1. Проблемне запитання.

«Ніщо не цінується так дорого і не коштує так дешево, як увічливість», – говорив відомий іспанський письменник М. де Сервантес.  Ці слова часто згадують, коли говорять про правила спілкування, етику та етикет.

Що таке ввічливість? (Це щира привітність, вчасно висловленні слова вибачення або подяки, вміння слухати і поступатися. За кожним проявом ввічливості – доброзичливість до людей).

  1. Розвиток зв’язного мовлення

Робота з підручником. Що таке мовлення, на вашу думку? Чи відрізняється це поняття від терміну «мова»?

Перед вами звичайний письмовий стіл з знайомими приладами. Я називаю їх «золотою четвіркою» мовленнєвої діяльності (За допомогою рухів демонструємо роботу мікрофону. навушників, клавіатури, окулярів).

 

 

 

 

Письмо, аудіювання Читання, говоріння

 

Робота в парах. Виконаймо вправу 10 с. 7 (Заболотний).

Метод «Гронування»

Якими рисами характеру, поведінки має володіти мовець? (Кожен на дошці робить примітку до «Етикетного словничка»). Ввічливість, привітність, доброзичливість, стриманість, тактовність, толерантність.

Етикет – норми й правила, які відображають уявлення про гідну поведінку людей у суспільстві.

Толерантність – це повага права іншого бути таким, яким він є.

Фізкультхвилинка.

1. Очі щільно ми закрили —

Це один, два, три, чотири.

Потім ширше розкриваєм,

Вдалині щось роглядаєм.

І поки ми розглядали —

До шести порахували.

Щоб очі наші відпочили,

Робим це разів чотири.

 

2. Очі швидко обертаємо,

Головою не хитаємо.

Вліво раз, два, три, чотири.

Вправо стільки ж повторили.

По колу очі обертаємо

І все навколо розглядаємо.

Раз коло, два, і три, чотири.

Щільніше очі ми закрили.

На п’ять і шість їх потримали

І потім знову закружляли.

 

3. Раз, два, три! Очі догори!

На чотири і на п’ять

Будем міцно їх стулять.

Знову очі догори

Ми рахуєм раз, два, три!

 

4. Очі щоб відпочивали,

Дивимось ми вліво-вправо.

Потім блимаєм очима.

І знову ними вправо-вліво.

 

Робота з підручником.

Знайдіть та прочитайте, що таке 1)спілкування та яким воно буває, що таке 2)ситуація спілкування, 3)адресат спілкування, 4)мета спілкування, на с. 8.

Рольова гра. Складання й розігрування діалогів.

Виконаймо вправу 13 на с. 8.

Ситуація спілкування.

Уявіть, що дорогою до школи ви зустріли вчительку, у якої сьогодні День народження, і вирішили її привітати.

Визначити (за рядами):

1)адресата мовлення;

2)яка мета спілкування;

3)де і коли відбувається спілкування;

4)яка тема й основна думка майбутнього висловлювання.

Складіть і запишіть висловлювання, можливе в цій ситуації.

7. Практикум.

Згадаймо, які є типи мовлення (розповідь, роздум, опис, інколи виділяють оцінку).

Яким за типом висловлювання було ваше попереднє висловлювання?

Визначте типи мовлення запропонованих вчителем уривків.

  1. Домашнє завдання

4-6: знати види мовленнєвої діяльності, складники ситуації спілкування.

7-9: виконати вправу 15 на с. 9.

10-12: підготувати виступ на тему: «Українська мова – моя рідна мова».

  1. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.

Евристична бесіда

Що вам найбільше сподобалося на уроці? Чи був він корисним для вас?

Сподіваюся, що цей урок був корисним для вас. На все добре!

  1. Оцінювання роботи на уроці.


 

docx
Додано
16 лютого 2021
Переглядів
10062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку