Урок «Загальнолюдські цінності в поезії Василя Симоненка «Лебеді материнства»

Про матеріал

Цікавий урок української літератури для учнів 7 класу з широким використанням міжпредметних зв'язків.

Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю В. Симоненка; проаналізувати поезію «Лебеді материнства»; з'ясувати історію її написання, ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; звернути увагу школярів на загальнолюдські цінності, які постають у поезії; удосконалити вміння виразно і вдумливо читати та коментувати ліричні твори, аналізувати художні засоби, пояснювати символічний зміст образів; розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, вміння висловлювати власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності і самодостатності; виховувати у семикласників повагу до творчості В. Симоненка, любов до Батьківщини, свого народу, повагу та вдячність матері.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.

Перегляд файлу

Предмет _______________________ Клас ___ Урок № ___  Дата___/___/___  

 

Прізвище вчителя __________________

 

Тема уроку: «Загальнолюдські цінності в поезії Василя Симоненка «Лебеді материнства»

Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю В. Симоненка; проаналізувати поезію «Лебеді материнства»; з’ясувати історію її написання, ідейно-художній та символічний зміст, жанр, образи; звернути увагу школярів на загальнолюдські цінності, які постають у поезії; удосконалити вміння виразно і вдумливо читати та коментувати ліричні твори, аналізувати художні засоби, пояснювати символічний зміст образів; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, вміння висловлювати власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності і самодостатності; виховувати у семикласників повагу до творчості                  В. Симоненка, любов до Батьківщини, свого народу, повагу та вдячність матері.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь.

Міжпредметні зв’язки: живопис, музика, етнографія.

Обладнання уроку: підручник, портрет В.Симоненка, виставка збірок його поезій, аудіозаписи, текст поезії «Лебеді материнства», ілюстрації до неї, презентація, відеопоезія, відеоролик «Виростеш ти, сину» (Ірина Стиць) дидактичний матеріал.

Методика та прийоми проведення уроку: бесіда, розповідь, контроль і самоконтроль, «вільний мікрофон».

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть: розповідати про життя поета, як неординарної особистості нашого часу; виразно і вдумливо читати та коментувати ліричні твори; аналізувати вірші (аналізувати художні засоби, пояснювати символічний зміст образів); висловлювати власні роздуми про сенс людського буття, патріотизм, почуття власної гідності і самодостатності; виявляти власне ставлення до поезії.

Епіграф уроку:

Великі дороги у світ широкий завжди починаються від  материнської пісні, співаної над колискою.
В. Симоненко

План уроку:

  1. Організаційний момент.
  2. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.
  3. Перевірка домашнього завдання.
  4. Актуалізація опорних знань.
  5. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
  6. Закріплення вивченого матеріалу.
  7. Підсумок уроку.
  8. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
  9. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день!

Вже продзвенів шкільний дзвінок,

Покликав всіх в країну Знань.

Розпочинаймо наш урок!

Бажаю впевненості без вагань!

Урок літератури в гості завітав,

В дитинства край сьогодні помандруєм,

Бажаю вам, щоб кожен ту стежину знав,

Яка в батьківський дім так весело прямує.

Тож хай фантазія летить у вись,

Хай відкриваються нові вам таємниці,

Сьогодні неповторною хай буде кожна мить,

І завжди сяють радістю зірниці!

- Любі учні, як ви уже зрозуміли, сьогодні у нас урок незвичайний, адже до нас завітали гості, яких я щиро вітаю. Я сподіваюся, що цей урок стане для вас справжнім зарядом позитиву, хороших емоцій та незабутньою мандрівкою у світ дитинства. Отож, бажаю усім натхненної та результативної роботи, а гостям хороших вражень та нових творчих ідей.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, оголошення теми та мети уроку.

  1. Емоційне налаштування.

Психологічна вправа «Відчуй тепло»

- Для того, щоб налаштуватися на творчу роботу та почерпнути натхнення,, пропоную вам виконати наступну вправу.

Хід вправи. Станьте, будь ласка, в коло і опустіть руки. Заплющте очі, зробіть глибокий вдих і видих.  Уявіть, що над вами нічне небо, повне зірок. Відшукайте яскраву зірку, яка асоціюється у вас з чимось хорошим. Уявіть, що починає дути сильний вітер. Але зараз поряд з вами з’являється найрідніша і найближча для вас людина. Ви раді, що вона є, обіймаєте її. Учасники поступово обіймають дин одного по колу. Розплющте очі. Кого ви уявили поряд?

  1. Оголошення теми та мети уроку.
  2. Опрацювання епіграфа.
  3. Очікування учнів від уроку.

Учні записують свої очікування на хмаринках, які закріплюють на дошці. Все це відбувається у супроводі класичної мелодії.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Актуалізація опорних знань.
    1.        Слово вчителя.

- На попередньому уроці ми розглядали з вами життєвий та творчий шлях       В. Симоненка, ви готували доповіді, цікаві факти з біографії письменника, говорили про велике значення його творчості для розвитку української літератури. Сьогодні я хотіла б перевірити як ви запам’ятали цю інформацію. А зробимо ми це за допомогою кросворда «Відомий і незнаний Василь Симоненко».

  1.        Кросворд «Відомий і незнаний Василь Симоненко».

 

  1. Василь Андрійович Симоненко народився 8 січня 1935 року в селі Біївці Лубенського району що…  (На Полтавщині).
  2. Велике значення у житті письменника, який залишився без батька відіграв, окрім матері, його… (Дідусь. Дідусеві присвятив сердечного вірша «Дід умер» та оповідання «Дума про діда». Дід був неписьменним, не ходив до школи, але самостійно навчився грамоти, багато читав, розповідав онукові про минуле ).
  3. Коли Василь Симоненко почав писати перші вірші? (У шкільні роки. Друкувався у шкільних стіннівках).
  4. Освіту письменник здобув у Київському університеті, де навчався на факультеті… (Журналістики).
  5. Після закінченні університету Василь Симоненко працює в газеті… («Черкаська правда»).
  6. Перша збірка поезій В. Симоненка мала назву… («Тиша і грім», побачила світ у 1962 році).
  7. Друга збірка мала назву… («Земне тяжіння», опубліковано в 1964 році, вже після смерті поета, яка сталася 13 грудня 1963 року, похований Черкасах ).
  8. Хто назвав В. Симоненка «витязем молодої української поезії»? (Олесь Гончар).
  9. До якої літературної групи він належав? (Шістдесятники. Туди ще входили Ліна Костенко, Євген Гуцало, Григір Тютюнник).
  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
  1. Вступне слово вчителя.

- У шістдесяті роки ХХ століття в українську літературу ввійшов молодий, талановитий поет, який згодом став символом правди і незрадливої любові до України. Це Василь Симоненко (псевдоніми В. Щербань, С. Василенко, Симон).

Не судилося його таланту розкритися вповні, але те, що він створив нетлінне. Слово його – коштовне надбання.

У його творах звучить чимало тем, але однією з основних є тема любові до рідної матері та рідної землі і саме сьогодні ми поговоримо на цю тему, аналізуючи поезію «Лебеді материнства».

2. Ідейно-художній аналіз поезії В. Симоненка «Лебеді материнства».

2.1. Історія написання поезії «Лебеді материнства» (1962 р.).

Вірш написаний у 1962 році, коли поет працював у газеті «Молодь Черкащини». Мати найдорожча людина у світі. Їй несе людина болі й радощі, сумніви й успіхи, помилки й гріхи. З нею хочеться порадитись, поділитись турботами, покаятись їй у гріхах і бути впевнененим, що вона завжди дасть слушну пораду і допоможе. Такою була для Василя Симоненка його мама, Ганна Федорівна Симоненко-Щербань, людина з щирою поетичною душею, закохана у народну пісню, передала все це синові, виховувала його за мудрими заповідями народної педагогіки. Природа наділила літературними здібностями і саму Ганну Федорівну. Був у неї зошит «Перлини поміж людей», куди збирала вона прислів’я, приказки у рідних Біївцях. Багато серед них придуманих матір’ю поета. І багаті вони на гумор і глибину думок, що тривожили її свідомість.

Любов В. Симоненка до матері була невичерпною, але такою ж була і його любов до рідної землі, саме тому він вирішив написати поезію, в якій ці дві любові злилися б воєдино. Так з-під його пера вийшов вірш «Лебеді материнства».

За збірку «Лебеді материнства» (1981 р.) В. Симоненку присуджено посмертно Державну премію України ім. Т. Г. Шевченка.

2.2. Виразне читання поезії В. Симоненка «Лебеді материнства».

2.3. З’ясування первинного сприйняття твору.

- Чи сподобався вам вірш?

- Які слова для вас були незрозумілими? (Сургучевий – темно-червоний, бордовий колір; лиман – затока з морською водою в гирлі річки або озеро поблизу моря; досада – почуття незадоволення, гіркоти, викликане чим-небудь; марево – миготливий шар теплого повітря біля поверхні землі).

- Яким настроєм пронизаний вірш?

    2.4. Перегляд відеопоезії.

Завдання. Пропоную вам обєднати свої враження від вірша за допомогою формули «бачу» - «чую» - «уявляю». Ділимось на три групи і виконуємо завдання.

Орієнтовні відповіді

Бачу: туман, рожеві лебеді, сургучеві зорі, колиску, хату, сина, півні, лебеді, крила, зелені сади, чорночубі хлопці, верби, тополі.

Чую: лопотять крила лебедів, гойдається колиска, звучить тиха колискова, співають півні, верби і тополі тріпочуть листям.

Уявляю: на землю спадає тихий вечір. Непомітно вгамовує людські клопоти… Мати схиляється над колискою, над своєю кровинкою. Вона співає пісню, в якій бажає дитині щасливої долі. А колиска яворова – оберіг з оспіваного в народних піснях дерева.

2.5. Прослуховування твору у вокальному виконанні (відео).

Мелодійна основа вірша та мотив материнської любові настільки полонили композитора Андрія Пашкевича, що він поклав цей твір на музику, а послухати його ми можемо у вокальному виконанні Ірини Стиць.

Із Житомира в 1963 році Андрій Пашкевич переїхав до Черкас, де й познайомився з Василем Симоненком. Його вразили твори автора, їхня милозвучність та прониклива ліричність. Тому він вирішив написати до них музику.

Це не єдиний вірш Василя Симоненка, покладений на музику. Справжніми народними піснями стали «Задивляюсь у твої зіниці» — невідомого композитора, «Ти знаєш, що ти – людина»  — В. Морозова.

- Яким настроєм пройнята пісня? Чи вдалось композитору відчути емоції автора твору і передати їх. Свою думку обґрунтуйте.

2.6. «Творча майстерня» (робота в парах).

Завдання. Об’єднайтеся в пари. Розгляньте ілюстрації до твору. Визначте кращу ілюстрацію (на свій розсуд). Поясніть свій вибір.

Ілюстрації до твору

Пов’язане зображення

Репродукція гобелена Михайла Біласа «Лебеді материнства»

Результат пошуку зображень за запитом "лебеді материнства картини"

Сергій Боднар «Лебеді материнства»

Пов’язане зображення

Кетті Берггрен «Щасливе материнство»

2.7. Сюжет.

Починається вірш зі своєрідної розмови поета з сином про те, що він, підрісши, вирушить у життєву дорогу – з дорогою часто зв’язані зміни в людськім житті.

Поет говорить про зустрічі, які чекають на сина на життєвих шляхах, про майбутнє кохання, друзів, дружину. Все, все може вибирати людина. І шляхи, якими піде. Та завжди з сином будуть «очі материнські і білява хата». Звернемо увагу на епітет «білява хата» — він не тільки передає традиційний білий колір хати, а й наче олюднює її, створює таке враження, неначе йдеться про живу істоту, людину.

Шлях, у який виряджає сина поет, сповнений тривог і небезпек. Та сили юнакові, мужності надає рідна земля, любов до неї.

Завершується поезія «Лебеді материнства» крилатою фразою, що здається створеною не Симоненком менш як тридцять років тому, а в сиву давнину і самим народом,— стільки в ній геніальної простоти, мудрості, глибини почуття й думки:

Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.

2.8. Композиція.

Твір побудований як колискова, в якій матір, співаючи, мріє про щасливу долю своєї дитини: щасливе життя, гарну дружину, вірних друзів.

Він умовно ділиться на дві частини. У першій ми відчули материнську ласку й турботу про малого сина (він ще в колисці); у другій — йдеться мова про клопоти, які буде мати вже дитина дорослою людиною (і мавки чорноброві, і диво-наречені, і брати по духу). Але за сином «завжди будуть мандрувати очі материнські і білява хата».

2.9. Опрацювання змісту поезії за питаннями.

  1. У якій формі побудований вірш? (Монолог матері, звернення матері до сина, напутнє слово матері до сина).
  2. Чому саме про любов до рідної матері та землі вирішив написати    В. Симоненко? Свою думку обґрунтуйте.
  3. Яким пейзажем розпочинає поезію автор? Зачитайте, будь ласка. З якою метою він це робить?
  4. На які дві частини умовно можна поділити поезію?
  5. Чому вірш розпочинається як колискова? Знайдіть цей фрагмент.
  6. Які колискові ви знаєте? Які вам співали матері?
  7. Для чого малятам співають колискові?
  8.  Про що співає мати дитині? Що мала на увазі жінка під «приспаними тривогами»?
  9. В яку дорогу повинен вирушити син, коли виросте?
  10. Від чого застерігає мати свою дитину?
  11. Хто такий ліричний герой? Яким він постає у вірші? (Ліричний герой – умовна дійова особа, внутрішній світ якої (думки, почуття, переживання) відображуються у ліриці. У переважній більшості ліричні вірші від першої особи, а тому часто ототожнюють автора і ліричного героя (ліричне «я»). Проте ці поняття не тотожні, бо, розповідаючи про себе, автор водночас розповідає про свій час, настрої і переживання свого покоління, тобто додає вимисел).
  12.  Яке значення для кожного із вас має рідна мати? Чим ми їй завдячуємо?
  13.  Що називається Батьківщиною? За яких умов людина вимушена залишити її?
  • Складіть сенкан «Батьківщина».

Батьківщина

Прекрасна, незалежна

Піклується, оберігає, єднає

Без Батьківщини немає людини.

Вітчизна

  1. Що вам відомо про лебедів-птахів? Чому на ваш погляд, поезія має таку назву?

Ви отримали завдання підготувати випереджаючі завдання у трьох рубриках (біолог, літературознавець, фольклорист). Пропоную послухати біолога. Повідомлення про лебедів біолога

ЛЕБЕДІ – птахи з родини Качині. Їхнє тіло видовжене, шия дуже довга, голова середніх розмірів; дзьоб завдовжки, як голова, прямий і рів­номірно широкий. Кінцівки низькі, плавальні перетинки між пальцями дуже великі.

Лебеді населяють всі географічні пояси земної кулі, за винятком екваторіальних зон. Житлом служать прісноводі озера і багаті на воду болота; гнізда свої влаштовують на суші. Живляться лебеді рослинами, що ростуть на воді або в болоті, ко­махами та їхніми личинками, черв’яками, черепашками, земноводними і рибами.

Перед зльотом вони шумно ляскають крилами і вдаряють своїми кінцівками по поверхні води; таким чином вони рухаються 15—20 м, поки злетять, а потім підіймаються в повітря. Деякі види іноді подають голос: сильне сичання або глухе ґелґотання, рідше звук, схожий на звук труби.

Обидва птахи однієї пари надзвичайно прихильні одне до одного, і одного разу утворена пара не розпадається все життя. Так само ніжно ставляться батьки до свого потомства.

  1. Які легенди чи казки про лебедів вам відомі? Хто може розказати?

Повідомлення фольклориста

Давно це діялось, коли ще люди мріяли про мирне життя та спокій. На горбистій місцевості розкинулось поселення. Добрі, працьовиті люди в ньому жили. З однієї сторони поселення було захищене дрімучим старезним лісом, а з іншого – ставками. Навесні до цих ставків прилітали лебеді, оселялися, гніздились. Вільно їм тут було: ніхто на них не полював, їжі було вдосталь, та й людини милувались їх красою. Білі красені щороку відлітали на зиму туди, де тепло.

Але одного року лебідка поранила крило і не змогла відлетіти. Залишився біля неї і її друг. Довго плавав навколо лебідки, підпихаючи та допомагаючи здійнятись в небо, та не змогли.

Настала зима. Вода в ставку почала замерзати. Як не маявся лебідь, розбиваючи кригу, але вона наближалась до лебідки. Піднявся лебідь високо, замахав крильми, ніби кличучи на допомогу. Це побачив хлопець і зрозумів, що сталось лихо. Підійшов до ставу, аж там птахи знесилені і зморені. Повернувся додому, попросив допомоги у сусіда, щоб витягнути лебедів з полону. Поселили птахів у повітці. Спочатку красені боялися і нічого не їли, але потім звикли до всіх та так ї дожили до весни у людей. Коли розтав лід, відпустив хлопець птахів на став.

Повертаються лебеді з дальніх країв, а їх друзі вже тут. Не було меж радості пташиній. А люди з того часу почали говорити, що любити треба так, як лебеді вірно і до останнього.

  1.  Що таке символ? Які образи називаються символічними? (Символом називають  умовне позначення якогось предмета, поняття чи явища.  Символи можуть бути різні: державні, художні, наукові, народні, фольклорні та інші).
  2. Яке значення у творі приділяється символічним образам? Відповідь обґрунтуйте. (1.Лебеді — зажди асоціювалися з вірністю, тому не випадково В. Симоненко звертається до них, пов’язуючи їх з материнством. 2. Національна символіка теж постає у творі: тополя (у народних легендах) – це перевтілена дівчина (про це йдеться і в поемі Т. Шевченка «Тополя»); верба – це дерево життя, зорі – присутність божества, ангела-посланця Бога, надія, оскільки у християнстві зорі означають божественне благе ставлення, то вданій поезії мова йде про благе ставлення Бога до дитини; лимани (вода) –  символ народження; символ мінливого людського життя; мати – джерело духовності, усього доброго і ніжного; півень у праукраїнців вважався передвісником зорі, а отже, пробудження життя).
  3. Що ще вам відомо про символічне значення лебедів? У цьому нам допоможе  літературознавець.

Повідомлення літературознавця про символізм образу лебедів

У легендах, переказах, казках багатьох народів світу лебідь є багатогранним символом, що втілює всі кращі якості, якими тільки може бути наділена людина: мудрістю, духовною чистотою і невинністю. Так само лебідь здавна асоціювався з гордою самотою, музикою і поезією.

Традиційно лебедя пов’язують з двома стихіями – повітрям і водою, і тому називають птахом життя. Залежно від кольору оперення лебідь може символізувати  добро (білий) і зло або смерть (чорний).

Крім того, лебеді утворюють подружні пари на все життя, разом виховують пташенят, і тому символізують вірність і прихильність.

У слов’янській міфології лебідь був святий птахом, але найчастіше асоціювався з жіночим початком. Дуже популярний був на Русі образ прекрасної і мудрої діви-лебедя, що володіє таємницею напою безсмертя.

Всі ми знаємо, що лебеді на зиму відлітають в теплі краї, але вони завжди памятають про свою Батьківщину і повертаються до неї, тому вони є символами любові до рідної землі.

Лебідь і сьогодні продовжує викликати захоплення своєю дивовижною красою і грацією. Ці птахи селяться тільки там, де від землі і людей виходить енергія миру і спокою, і тільки в найбільш екологічно чистій та безпечній місцевості, тому вони ще є символами чистоти.

  1. То що ж з усього названого символізують лебеді у творі? Де ще ми зустрічалися з символічним образом лебедів?
  2. Сформулюйте провідний мотив  твору (Утвердження думки про те, що любов до матері та Вітчизни є основою життя, духовний заповіт матері синові, що має вирости справжнім громадянином).
  3. Якщо підсумувати усе сказане, то над чим нас змушує замислитись В. Симоненко своєю поезією?
  4. Чи актуальною, на вашу думку, вона є сьогодні? Свою думку обґрунтуйте.

2.10. «Паспорт»  твору. Робота у групах.

І група – автор, твір, рік, рід, жанр.

ІІ група – головна думка, мотиви, проблематика, віршовий розмір, тип римування.

ІІІ група – художні засоби.

 

І ГРУПА

1. Автор – Василь Симоненко.

2. Назва твору – «Лебеді материнства».

3. Рік створення – написано весною 1962 р., коли поет працював кореспондентом газети «Молодь Черкащини», видано вперше у збірці «Лебеді материнства» (1981 р).

4. Літературний рід – лірика.

5. Жанр – колискова.

Коментар учителя. За формою це, власне, колискова пісня. Головне в поезії — побажання синові вирости справжньою людиною, вірним сином України. Мотив вірша — материнська тривога за долю її сина, перед яким відкривається дійсність, виповнена дива та любові, яку охороняють, «мавки чорноброві», та водночас постають і суворі реалії,— від них прагне вберегти дитину материнське серце. Та «приспані тривоги», «чуже поле» — неминучі, і протистояти їм може тільки людина з твердим переконанням, з органічним чуттям родової пам’яті, з великою волею бути самою собою.

6. Вид лірики – громадянська лірика.

ІІ ГРУПА

1. Головна думка: уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя; мати, як і Батьківщина, єдина, неповторна для кожної людини:

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

2. Мотиви: «материнська любов», «патріотизм», «вибір», «виховання», «казка дитинства».

3. Проблематика:

- батьки і діти;

- війна і мир;

- добро і зло.

4. Віршовий розмір: хорей.

5. Тип римування: суміжне.

 

ІІІ ГРУПА

1. Художні особливості вірша.

Поет визбирав із золотих розсипів рідної мови образні словосполучення (метафори, епітети, порівняння), вдихнув у них таку магічну силу, таку чарівність незвичайну, що й ми, читачі, проймаємося тим дивовижно казковим світом, своєрідним теплом, у якому виростає син.

Епітети: «білява хата», «лебеді рожеві», «тихі зорі», «золоте сузір’я», «хмільні смеркання», «сиві очі».

Метафори: «мріють крилами… лебеді», «темряву тривожили… півні», «танцювали лебеді», «заглядає в шибку казка», «лебеді… лоскотали марево», «…будуть мандрувати очі материнські і білява хата», «прий-
дуть верби і тополі», «стануть… листям затріпочуть… душу залоскочуть».

Порівняння: «лебеді, як мрії».

Повтор (рефрен):

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Алітерація (повторення р, л): (Темряву тривожили криками півні, /Танцювали лебеді в хаті на стіні).

Один із учнів закріплює на дошці «паспорт» твору у формі сонця.

2.11. Загальнолюдські цінності у творі.

- Для того, щоб картина нашого сьогоднішнього уроку була довершеною нам не вистачає головних героїв – лебедів. Ми з вами говорили про символізм цього образу, назвали чимало значень, але зараз на крилах ваших лебедиків я пропоную написати ті загальнолюдські цінності, які автор представляє у творі. Мабуть, у вас виникне запитання чому саме на крилах? Відповідь на нього дам вам словами вірша Л. Костенко «Крила»:

Вони, ті крила, не з пуху-пір’я,
А з правди, чесноти і довір’я.
У кого - з вірності у коханні.
У кого - з вічного поривання. 
У кого - з щирості до роботи.
У кого - з щедрості на турботи. 
У кого - з пісні, або з надії,
Або з поезії, або з мрії.

Після того, як учні написали на крилах загальнолюдські цінності, вони закріплюють їх на дошці і коментують.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

ТЕСТИ

1. Колір лебедів у поезії:
а) білий;
б) рожевий;
в) сірий.

2. Лебеді порівнюються з:
а) хмарами;
б) чаклунством;
в) мріями.

3. Мати не пускала до хати гойдати колиску:
а) досаду;
б) смуток;
в) лихо.

4. Лебеді панували в хаті на стіні:
а) під час темряви;
б) у будь-який час;
в) тільки у дощову погоду.

5. Коли син виросте, то він:
а) вирушить у дорогу;
б) відремонтує батьківську хату;
в) змайструє млин.

6. Мавки чорноброві чекатимуть від дорослого хлопця:
а) ніжності й любові;
б) уваги і грошей;
в) багато позитивних емоцій.

7. В житті, на думку В. Симоненка, кожна людина не може вибирати:
а) друга;
б) дружину;
в) матір.

8. Останній рядок поезії має такий виклад:
а) «Вибрати не можна тільки Батьківщину»;
б) «Та не можна рідну матір вибирати»;
в) «Можна все на світі вибирати, сину…».

9. Поезія В. Симоненка «Лебеді материнства» покладена на музику композитором:
а) М. Лисенком;
б) П. Майбородою;
в) А. Пашкевичем.

10. «Лебеді материнства» за своєю будовою нагадують:
а) стрілецьку пісню;
б) веснянку;
в) колискву.

11. Образ лебедів у творі асоціюється з:
а) мужністю;
б) вірністю;
в) ніжністю.

12. У народних легендах верба, яка згадується у вірші, означає дерево:
а) життя;
б) добробуту;
в) мужності і наполегливості.

Примітка. Кожна правильна відповідь оцінюється в 1бал.

  1. Підсумок уроку.
  1. Бесіда.

- Чи здійснились ваші очікування від сьогоднішнього уроку? Свої думки висловіть у формі «Вільного мікрофона».

 

2. Повернення до епіграфа.  Слово вчителя.

Я сподіваюсь, що творчість В. Симоненка знайшла стежину до вашого серця, стала близькою і зрозумілою кожному з вас.  Зоря В. Симоненка займається знову й знову, коли звучать його поезії. Засвітімо її. Нехай же лебеді материнства супроводжують нас усе життя, а зоря дитинства освітлює наш шлях.

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Відзначення досягнень учнів в оволодінні темою уроку, їхнього ставлення до роботи на уроці; аналіз здібностей, що сформувалися під час вивчення теми; окреслення перспектив подальшої навчальної діяльності.

  1. Домашнє завдання.
  1. Написати твір-роздум «Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».
  2.  Скласти кросворд за творчістю Василя Симоненка.
  3. Намалювати ілюстрації до улюбленої поезій Василя Симоненка (за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛЕБЕДІ МАТЕРИНСТВА

Мріють крилами з туману лебеді рожеві, 
Сиплють ночі у лимани зорі сургучеві.

Заглядає в шибку казка сивими очима, 
Материнська добра ласка в неї за плечима.

Ой біжи, біжи, досадо, не вертай до хати, 
Не пущу тебе колиску синову гойдати.

Припливайте до колиски, лебеді, як мрії, 
Опустіться, тихі зорі, синові під вії.

Темряву тривожили криками півні, 
Танцювали лебеді в хаті на стіні,

Лопотіли крилати і рожевим пір'ям, 
Лоскотали марево золотим сузір'ям.

Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу, 
Виростуть з тобою приспані тривоги.

У хмельні смеркання мавки чорноброві 
Ждатимуть твоєї ніжності й любові.

Будуть тебе кликать у сади зелені 
Хлопців чорночубих диво-наречені.

Можеш вибирати друзів і дружину, 
Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Можна вибрать друга і по духу брата, 
Та не можна рідну матір вибирати.

За тобою завше будуть мандрувати 
Очі материнські і білява хата.

І якщо впадеш ти на чужому полі, 
Прийдуть з України верби і тополі.

Стануть над тобою, листям затріпочуть, 
Тугою прощання душу залоскочуть.

Можна все на світі вибирати, сину, 
Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Весна 1962

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
12929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку