Тема: Українські землі у складі Австрійської імперії у наприкінці XVIII – у I половині XIX ст
Мета: 1) охарактеризувати адміністративно-територіальний устрій західноукраїнських земель наприкінці XVIII — у першій половині XIX століття, показати соціальний та національний склад населення західноукраїнських земель; розкрити суть політики Австрійської монархії щодо українців; розглянути основні форми та прояви соціальних протестів українського населення вказаного періоду;
2) розвивати навички самостійного історичного аналізу в процесі роботи з історичним джерелом, вміння складати на основі матеріалів схеми, вміти виділяти основне й другорядне, давати порівняльну характеристику певним історичним процесам, висловлювати свою точку зору;
3) виховувати в учнів інтерес до історичної долі українських земель, патріотичні почуття.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Структура та хід уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда за запитаннями, робота з картою (екран та роздатковий матеріал)
1. До складу яких держав входили українські землі на початку ХІХ ст.? Покажіть їх на карті.
2. Коли і як потрапили наші землі до складу Російської імперії?
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.
Сьогодні на уроці ми поговоримо з вами про особливості статусу українських земель у складі Австрійської імперії наприкінці XVIII – у I половині XIX ст..
Роздатковий матеріал
Прийом – «Чиста дошка»
(СЛАЙД 1) – тема уроку
(СЛАЙД 2) – план урок
ІV. Вивчення нового матеріалу
?Хто пригадає, чому Австрійську імперію називали «клаптиковою імперією»?
Дійсно, Австрія являла собою імперське утворення. У XIX ст. вона складалася із суміші 11 великих народів і ряду менших етнічних груп, що населяли більшу частину Східної Європи й 1800 р. становили близько однієї сьомої населення всього континенту.
Поширюючи свій суверенітет на приєднані землі, династія Габсбургів, як правило, не змінювала, традиційних форм влади в тих королівствах, герцогствах, провінціях і містах, які вона захоплювала.
РОБОТА З КАРТОЮ – (Слайд 3)
Наприкінці XVIII ст Австрійська імперія володіла приблизно 15 % українських земель., а саме: (назвіть…). Підвладні Австрії території називалися західноукраїнські землі.
Під час розповіді вчителя учні заповнюють схему 1 в зошитах
Першими у складі австрійських володінь опинилося Закарпаття. 1699 рік, воно разом зі Східною Угорщиною перейшло під австрійську владу. Заселене українцями Закарпаття поділялося на 4 адміністративні регіони – комітати (жупи), які підпорядковувалися Братиславському намісницькому управлінню Угорського королівства. Вся влада була зосереджена в руках жупанів – адміністраторів, призначуваних з місцевих великих землевласників, як правило, угорців за походженням.
Унаслідок І поділу Речі Посполитої (1772 р) до складу Австрії увійшла Галичина. На цих землях було утворено коронний край «Королівство Галичини та Лодомерії» із центром у Львові. Територія королівства була поділено на округи й дистрикти. Всі керуючі посади в королівстві, як правило, займали поляки та німці за походженням, призначені австрійською владою.
До 1849 р окремим округом Королівства Галичини та Лодомерії залишалася Буковина (центр – Чернівці). Австрія захопила ці землі в 1774 році, скориставшись слабкістю Османської імперії після її поразки в російсько-турецькій війні 1768-1774 рр. Більшість населення Північної Буковини складали українці, але провідні посади займали румуни та німці.
ПЕРЕВІРКА СХЕМ
ЗАКРІПЛЕННЯ - «ЧИСТА ДОШКА»: комітати (жупи), 1772 р, 1774 р, коронний край Королівство Галичини та Лодомерії, округи й дистрикти, Чернівці, Львів.
(слайд 4)
ЗАВДАННЯ 2: робота з таблицею, виконати завдання зробити висновки.
+ Офіційна назва західних українців в документах Австрійської імерії – рутени, самі вони називали себе русинами. Упродовж XIX ст. серед галицьких та буковинських русинів поширилась назва українці,.
ЗАКРІПЛЕННЯ - «ЧИСТА ДОШКА»: полонізація, румунізація, рутени, русини.
Входження західноукраїнських земель до складу Австрійської імперії стало причиною ряду змін.
?Як ви вважаєте, що це за зміни? (Система та структура управління)
Прикметними рисами були – перевага інтересів центру, засилля чиновництва, прагнення регламентувати життя підданих.
Проте у ставленні Автрійської та Російської імперій до українських земель існували значні відмінності. Австрійський уряд ніколи не заявляв, що українські землі є корінними імперськими землями. Він лише доводив своє право володіти ними, визнаючи, що їх населяють інші народи. Тому австрійська влада не нав'язувала своїм підданим єдину загальноімперську культуру.
Однак у всіх державних установах почала вживатися німецька мова, що значно посилило загрозу денаціоналізації українців. (ст. 56, підручника – поняття)
(Слайд 5) +(слайд 6)
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ: §7, п. 3
Визначити мету, сферу проведення та складові реформ Марії-Терезії та ЙосифаІІ
1770-1780-ті роки – реформи Марії-Терезії та Йосифа ІІ
1789р. – ліквідація панщини
1774-1784 рр – відкрито «Бабареум»
1784 р – відновлено діяльність Львівського університету, створено «Руський інститут»
1777 р – право на навчання в початковій школі на рідній мові
ЗАКРІПЛЕННЯ - «ЧИСТА ДОШКА»: «Барбареум», «Студіум рутеніум», 1789 р, «материнська мова»
??? 1) Які форми протестного руху селян вона ілюструє? Чого прагнули селяни, проти чого боролися?
2). Обміркуйте проблему: у сучасному демократичному суспільстві громадяни мають право на волевиявлення, навіть у формі стихійного виходу на вулицю (право на маніфестації, мітинги тощо).
3). Чи існували демократичні механізми боротьби за соціальні права в першій половині 19 ст.? Чи доречно звинувачувати тих селян, які вдавалися до радикальних методів боротьби з поміщиками, у соціальному бандитизмі? Чому?
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ: §7, п. 4-ст.58-59
Назвіть три найбільші повстання І половини XIX ст. Причини поразки та значення
1810-1825 рр – особливий розмах руху опришків : Східна Галичина, Північна Буковина, Закарпаття; Мирон Штолюк
1831 р – «холерні бунти» на Закарпатті
1843-1844 рр – селянське повстання на Буковині під проводом Лук'яна Кобилиці.
ЗАКРІПЛЕННЯ - «ЧИСТА ДОШКА»: «холерні бунти», опришки, Лук'ян Кобилиця
V. Підсумки уроку
VІ. Домашнє завдання:
(слайд 8)
1) §7, опрацювати
2) створити фейсбук сторінку Лук'яна Кобилиці
(слайд 9)