Урок "Захист зору. Дефекти зору"

Про матеріал
Сформувати ключові та предметні компетентності й компетенції учнів шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній про основні порушення зору та хвороби очей, розкрити причини порушення функцій органу зору,профілактику короткозорості,з`ясувати,які є засоби лікування та гігієни зору; навчити учнів надавати першу допомогу в разі потрапляння в око чужорідних тіл , лугів, кислот, ударів і пошкодження очей; виховувати бережливе ставлення до органів зору.
Перегляд файлу

Тема: «Захист зору. Дефекти зору»

МЕТА УРОКУ : формувати ключові та предметні компетентності й компетенції учнів шляхом виконання  навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній про основні порушення зору та хвороби очей, розкрити причини порушення функцій органу зору,профілактику короткозорості,з`ясувати,які є засоби лікування та гігієни зору;

навчити учнів надавати першу допомогу в разі потрапляння в око чужорідних тіл , лугів, кислот, ударів і пошкодження очей; виховувати бережливе ставлення до органів зору.

 

  Компетентності :

        Ключові: вміння вчитися, само організовуватися до навчальної діяльності у взаємодії.

       Соціальні: брати на себе відповідальність за ефективне здійснення презентації результатів роботи.

       Загальнокультурні: дотримуватися норм мовленевої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника й додаткової літератури

       Здоров'язбережувальні: виховувати життєві навички, що сприяють соціальному здоров'ю ( слухати пояснювання вчителя, а у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування.)

        Предметні: ознайомитися з хворобами очей, поглибити знання про профілактику порушень зору, сприяти екологічному вихованню під час висвітлення питань щодо бажання дотримуватись здорового способу життя.

 

ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ: короткозорість, далекозорість ,косоокість, конь`юктивіт ,глаукома, катаракта.

 

ОБЛАДНАННЯ Й МАТЕРІАЛИ: санітарно – гігієнічні бюлетені ,модель ока, таблиця «Органи зору», мультимедійна презентація, вислови «Бережи, як зіницю ока», «Краще один раз побачити,аніж сто раз почути».

 

Міжпредметні зв’язки: медицина,екологія ,хімія.

 

ТИП УРОКУ: комбінований.

 

                                                                   НА ДОШЦІ:        З усіх чуттів людини око – найвищий дар і чудовий витвір природи. Поети оспівували його,філософи прославляли,а фізики намагалися наслідувати його як неперевершений зразок оптичних приладів. 

                                                                                                              Т. ГЕЛЬМГОЛЬЦ.    

                                                          

ХІД УРОКУ

                                        

  1.                ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

Доброго дня.  Чи всі готові  до уроку? З яким настроєм прийшли на сьогоднішній урок? (запитати декількох учнів)

  1.            АКТУАЛІЗАЦІ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ЧУТТЄВОГО ДОСВІДУ УЧНІВ.
  •               Яку сенсорну систему ми вивчаємо?
  •               Яке естетичне значення зору?
  •               Яка схема зорового аналізатора?
  •               Яке значення зору для навчання? Трудових процесів?

  ТЕСТИ.

1. Де розташовані зорові рецептори?

      А  У сітківкі;

      Б  у судинній оболонці;

      В  в очному яблуці.

2. Які рецептори сприймають колір?

       А  палички;

 Б  колбочки;

       В  палички й колбочки.

3. Як називається місце скупчення колбочок на сітківці?

       А  зіниця;

       Б  жовта пляма;

       В  сліпа пляма.

4.Яке зображення предмета виникає на сітківці?

      А  зменшене пряме;

      Б  збільшене пряме;

      В  зменшене обернене;

      Г  збільшене обернене.

5.  Коли здійснюється рефлекторне звуження зіниці?

     А  за яскравого освітлення;

     Б  за слабого освітлення;

     В  у разі розглядання близьких предметів.

6. Захисний рефлекс – мигання – відбувається:

     А  три – чотири рази за хвилину;

     Б  п`ять – сім разів за хвилину;

     В  вісім – десять разів за хвилину.

 

7.Отвір у райдужній оболонці,через який світло проникає  в середину ока:

     А  зіницю;

     Б   райдужка;

     В  склера.

8. Зорова зона міститься в частці кори півкуль великих півкуль головного мозку:

     А лобній;

     Б тім`яній;

     В  скроневій;

   Г  потиличній.

 

Перевірка виконання роботи.

 

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Учитель: з першого дня появи людини на світ зір допомагає їй сприймати  його. Саме завдяки зору ми сприймаємо різноманітні предмети,їх форму та розміри,букви,цифри,малюнки,чудовий світ фарб і сонця. Око дає людині можливість читати та писати,працювати з комп`ютером,знайомитись з мистецтвом. Є багато захворювань,які не загрожують життю,але позбавляють людину можливості бачити світ. Це – хвороби зору.

        За даними ВООЗ,у світі приблизно 40 млн сліпих людей.

Дуже часто нам доводиться бачити людей в окулярах. Для чого потрібні окуляри?

 

  ГРА «МІКРОФОН»

  • Що може призвести до сліпоти?

 

 

Порушення зору. Гігієна зору

 

 

 

 

 

 

  1. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ.

 

                          Проблемне запитання:

       Протягом уроку  ми  будемо шукати відповідь   на запитання :

«Чому розглядаючи предмети, що знаходяться близько та дуже далеко очі швидко втомлюються?»

СЛІПІ ТА СЛОН

За горами розкинулося велике місто. Усі його жителі були сліпими. Одного разу якийсь чужоземний король зі своїм військом розбив табір у пустелі неподалік від міста. У королівському війську був величезний бойовий слон, що уславився в багатьох битвах. Одним своїм виглядом він змушував ворогів тремтіти.

Усім жителям міста захотілося довідатися, що ж таке слон, і кілька сліпих городян побігли, як божевільні, щоб з'ясувати це.

Не маючи ніякого уявлення про те, якими бувають слони, вони почали обмацувати його з усіх боків.

Кожен із них, обмацавши яку-небудь частину слона, вирішив, що тепер він щось знає.

Коли сліпі повернулися, їх оточила юрба нетерплячих. Перебуваючи в повному невіданні, сліпі страшенно хотіли довідатися правду від тих, хто й сам помилявся.

Люди розпитували про форму й розміри слона та слухали пояснення.

Той, хто торкав вухо слона, сказав:

— Слон — це щось велике, широке і шорстке, як килим.

Але той, хто мацав хобот, сказав:

— У мене є про нього справжні відомості. Він схожий на пряму порожню трубу, страшну й руйнівну.

— Слон могутній і міцний, як колона,— заперечив третій, що мацав ногу і ступню слона.

Кожен із них обмацав тільки одну з багатьох частин слона. І сприйняв його помилково. Вони не могли лише розумом охопити всього. Усі щось уявили про слона, але були однаково далекі від істини. Створене розумом не відає про божественне.

Тому говорять, що краще один раз побачити, ніж сто разів почути.

- Саме через очі ми отримуємо майже всю інформацію про навколишній світ. На зір припадає 90% такої інформації. А на інші почуття – лише 10%. Яка ж будова нашого ока?

 

  1. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

                      

  1. Індивідуальна робота.

(Учні обирають завдання за улюбленими кольорами: червоний, зелений ,синій,жовтий,фіолетовий ).

 1 – «Короткозорість».

 2 – «Далекозорість».

 3 – «Косоокість».

 4 – «Кон`юктивіт».

  5-  «Катаракта»

 

  1. Робота з підручником та карточками,заповнення таблиці.

ПОРУШЕННЯ ЗОРУ,ХВОРОБА

ПРИРОДА,ПРИЧИНИ

ЛІКУВАННЯ,ПРОФІЛАКТИКА

Короткозорість

Природжена (видовжене око)

Набута (зниження акомодації кришталика)

Дозоване зорове навантаження,дотримання гігієни читання,освітлення,профілактика захворювань вуха,горла,посилення імунітету;окуляри,операція.

Далекозорість

Природжена (вкорочене око)

Набута (зменшення еластичності кришталика)

Окуляри.

Косоокість

Розлад бінокулярного зору,зниження гостроти зору.

Лікування ускладнень,профілактика хронічних хвороб;окуляри,операція.

Глаукома

Підвищений тиск в оці,порушення у вищих відділах мозку.

Диспансерне обстеження,своєчасне лікування.

Катаракта

Помутніння кришталика (природжене й набуте)

Лікування й профілактика діабету,травм;захист від надмірного світла.

Судинні захворювання

Інфаркт сітківки (тромбоз судин)

Здоровий спосіб життя,усування негативних емоцій.

Травми

Механічні.

Опіки.

Загальні отруєння (бензин,свинець,метанол,бензин,чадний газ).

Промениста енергія.

Видалення (лікар),промивання,потім – лікар.

Захист,контроль середовища.

 

Захист.

Кон`юктивіт

Запалення кон`активи.

Захист від пилу,мікробів

  1. Складання основних правил гігієни зору (на основі третьої колонки таблиці).

  1. Робота в групах.

ГРУПА 1 – «Читачі».

ГРУПА 2 – «Телеглядачі».

 

 

  1. Повідомлення учнів.
  1. Успіхи науки в галузі хірургії очей і лікуванні очних захворювань.
  2. Створення спеціальних шкіл – інтернатів для дітей з порушенням зору.
  3. Праця й успіх В.П.Філатова.
  4. Використання собак – провідників
  5. Вплив алкоголю та нікотину на зір.

 

      6. Гра «На прийомі у лікаря».

Хворий. Добрий день!

Лікар – окуліст. Добрий день!

Хворий .Допоможіть мені. Я добре бачу предмети,розташовані на близькій відстані,але погано бачу віддалені предмети.

Лікар – окуліст. Я розумію Вас. У Вас порушення зору – короткозорість.

Хворий. А яка причина короткозорості? Адже я ще недавно не погано бачив?

Лікар – окуліст. Основними причинами набутої короткозорості є підвищене зорове напруження,погане освітлення,нестача вітамінів у їжі,гіподинамія.

Хворий. А що потрібно для виправлення короткозорості?

Лікар – окуліст. Для виправлення короткозорості потрібно носити окуляри з двоввігнутими лінзами.

Хворий. А якщо у моєї мами далекозорість?

Лікар – окуліст. Далекозорість у більшості випадків виникає з віком у наслідок зменшення еластичності кришталика. Вашій мамі потрібні окуляри з двоопуклими лінзами.

Хворий. Дякую,лікарю! Ми скористаємось вашими порадами.

 

      7.   Вікторина.

1. Цей орган чуття сприймає світлові подразнення,містить 137 млн рецепторів,що поділяються на дві групи. Нервовий центр аналізатора розміщений у потиличній частині кори головного мозку.

2. Завдяки чому людина отримує 90 % інформації?

3. Чому розвідникам перед нічною розвідкою не рекомендується  дивитися на вогонь?

4. Чому у кролів – альбіносів очі червоного кольору?

5. У яких живих організмів найкращий зір?

6. Які окуляри носять у разі короткозорості?

7. Які окуляри носять у разі далекозорості?

8. Як називається пристосування ока чіткого бачення предметів,віддалених на різну відстань?

9. Як називається положення очного яблука,коли зорова лінія одного ока спрямована на предмет,що розглядається,а другого – відхилена в бік носа або скроні?

10. Нестача якого вітаміну може призвести до розладу зору?

11. У яких продуктах міститься цей вітамін?

12. Яких сліпих видатних музикантів,письменників,поетів,співаків ви знаєте? Які риси характеру допомагають їм досягти успіху?

Вправи для очей (за методом Г.А. Шишко – У.Г.Бейтса)

Порушення зору. Гігієна зору

  1. ПІДСУМОК УРОКУ.

Чи можемо ми дати відповідь на запитання : «Чому розглядаючи предмети, що знаходяться близько та дуже далеко очі швидко втомлюються?»

                                    Коуч-інструмент  «Шкала успіху»

Якщо уявити собі, що вершина знань  - це цифра 10, а найнижче  стоїть 1, то спробуйте визначити на шкалі від 1 до 10 той рівень, на якому ви зараз знаходитесь враховуючи отримані знання на сьогоднішньому уроці.

 

 Оцінювання учнів учителем, аргументація оцінок

 

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Вивчити матеріал у підручнику .

Підготувати повідомлення «Біоакустика.», «Біоніка й зір».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бардукова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
2582
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку