Розробка уроку біології "Захворювання нирок та їх профілактика".
Мета: ознайомити учнів з роллю шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності, з найбільш поширеними порушеннями діяльності органів виділення, а також із заходами їх профілактики; розвивати допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, спостережливість, увагу, вміння порівнювати та робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я та здоров'я оточуючих.
Тема: Захворювання нирок та їх профілактика.
Мета: ознайомити учнів з роллю шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності, з найбільш поширеними порушеннями діяльності органів виділення, а також із заходами їх профілактики; розвивати допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, спостережливість, увагу, вміння порівнювати та робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиці «Будова сечовидільної системи », робочі зошити, додаткова література.
Структура і основний зміст уроку:
I. Організаційний момент.
Б. Шоу писав: «Єдиний шлях до знань - це діяльність». Тож не будемо витрачати марно час і починаймо діяти!
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1). Прийом «Факт чи міф».
Твердження |
«Факт» чи «міф»
|
Шкіра є органом виділення Вторинна сеча утворюється в канальцях нефрону Легені не є органом виділення Людина має дві нирки Нирка складається з трьох шарів За добу в організмі утворюється 150-170 л первинної сечі Вторинна сеча – це профільтрована плазма крові Сечівник – трубчастий утвір, по якому сеча виводиться з організму Сечовипускання у людини відбувається довільно У дітей довільне сечовипускання встановлюється у віці одного року |
|
2). Розгадайте ребуси:
III. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Що таке гомеостаз? Які механізми підтримання гомеостазу вам відомі?
(Бесіда)
Нирки є не лише органами виділення, але й забезпечують постійний склад рідин організму людини, тобто є гомеостатичними органами. Нестача води або надмірне її споживання, нестача або надлишок солей, надмірне потовиділення – усе це може мати небажані наслідки для організму людини. Як уникнути захворювань органів виділення? Яких заходів профілактики слід дотримуватись?
IV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Регуляція вмісту рідин в організмі.
1). Розповідь учителя і розгляд таблиці 1(8.2 на ст.134 у підручнику) «Зміни, які спричиняє антидіуретичний гормон в епітелії звивистого канальця другого порядку і збірній трубці» та схеми 1 «Схема регуляції утворення сечі».
Схема 1
Схема регуляції утворення сечі
Підвищення осмотичного тиску Зниження осмотичного тиску
(концентрації солей) (концентрації солей)
Рецептори у стінках кровоносних судин
Гіпоталамус
Гіпофіз
Таблиця 1
Зміни, які спричиняє АДГ в епітелії звивистого канальця другого порядку і збірній трубці
Концентрація солей у крові |
АДГ |
Епітелій |
Сеча |
Підвищується |
Виділяється |
Проникний |
Концентрована |
Знижується |
Не виділяється |
Не проникний |
Не концентрована |
2. Роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності.
(Повідомлення учня).
Потові залози, розташовані у дермі, відкриваються на поверхні шкіри й утворюють піт. Діяльність потових залоз забезпечує виконання видільної функції шкіри.
3. Захворювання органів виділення.
1). Розповідь учителя, складання схеми 2 «Інфекція».
Нирки, сечоводи, сечовий міхур, сечівник можуть уражатися різними мікроорганізмами, які потрапляють у ці органи через кров з різних осередків інфекції в організмі.
Схема 2
Інфекція
низхідна висхідна
(при захворюваннях зубів, ротової (при недотриманні правил особистої порожнини, під час ангіни) гігієни та переохолодженні організму)
2). Заповнення таблиці.
Захворювання органів виділення
Захворювання |
Причини виникнення |
Характерні симптоми |
Пієлонефрит |
Запалення ниркових мисок під впливом різних інфекцій сечовивідних шляхів (висхідної інфекції) |
Часте і хворобливе сечовипускання, підвищення температури тіла, біль у попереку, сонливість, нездужання |
Гломерулонефрит |
Розвиток запально-алергічного процесу з переважним ураженням клубочків нефрону під впливом інфекцій або алергічних реакцій |
Симптоми інтоксикації, підвищення температури тіла, зменшення сечовиділення, набряк обличчя й кінцівок, головний біль, нудота |
Камені в нирках |
Відкладення солей у нирках і сечовивідних шляхах у вигляді каменів, що виникає у разі порушення обміну речовин |
Сильні болі в області нирок, утруднений відтік сечі |
Уретрит |
Запалення сечівника, що викликається стрептококами, кишковою паличкою або іншими організмами |
Часте і хворобливе сечовипускання |
Цистит |
Запалення слизової оболонки сечового міхура внаслідок проникнення до сечового міхура інфекції |
Часті позиви до сечовипускання, під час якого відчувається біль, свербіння, печія. |
4. Профілактика захворювань органів виділення.
Самостійна робота учнів з підручником і розроблення рекомендацій «Як знизити ризик захворювання».
Як знизити ризик захворювань органів виділення.
1. Дотримуватись правил особистої гігієни.
2. Вести здоровий спосіб життя, загартовувати організм.
3. Не вживати алкоголь, наркотики.
4. Лікарські засоби приймати лише за призначенням лікаря.
5. Раціонально і збалансовано харчуватись.
6. Своєчасно лікувати зуби, ангіну, тонзиліти.
7. Уникати переохолодження організму і застуди.
8. Не перевтомлюватись, дотримуватись режиму праці, відпочинку і сну.
V. Осмислення об’єктивних зв’язків.
Рольова гра «У кабінеті лікаря».
Уявіть себе в ролі лікаря і за перерахованими медсестрою (іншим учнем) симптомами встановіть діагноз.
Хворий 1. Лікарю, обстеження показали, що у цього хворого спостерігаються часті позиви до сечовипускання, під час якого відчувається біль, свербіння, печія. (Цистит)
Хворий 2. Лікарю, у цього хворого спостерігається підвищення температури тіла, зменшення сечовиділення, набрякання обличчя і кінцівок, головний біль, нудота, інтоксикація. (Гломерулонефрит)
Хворий 3. Лікарю, обстеження довели, що у цього хворого спостерігаються підвищення температури тіла, біль у попереку, сонливість, нездужання, часте і хворобливе сечовипускання. (Пієлонефрит)
Хворий 4. Лікарю, у цього хворого спостерігається утруднений відтік сечі та сильні болі в області нирок. (Камені в нирках)
VI. Узагальнення і систематизація знань учнів.
Проблемні запитання.
- Як пов’язані між собою органи, що виконують в організмі видільну функцію?
- Чому люди, які потрапили на морі в катастрофу, можуть загинути від спраги? Чому для пиття не можна використовувати морську воду?
- Чому пацієнтам із серцево-судинними захворюваннями лікарі призначають сечогінні засоби?
- Людина вжила багато солоної їжі. Як зміниться діяльність організму, як нирки забезпечать підтримання водно-сольового гомеостазу?
- Чому чай втамовує спрагу краще, ніж вода?
VII. Підсумки уроку.
Чи сподобався вам урок?
Прийом «Мікрофон».
Я вважаю…
На мою думку…
Таким чином…
Усе таки…
Отже…
Учитель.
Організм людини – складна біологічна система, яка має здатність до самовідновлення, самозцілення і самооздоровлення. І завдання кожної людини зберегти і не зруйнувати дані їй природою унікальні можливості. Із X століття дійшов до нас апокриф, в якому міститься заповідь про те, як бути здоровим: «Сини людські, ви забули, чиї ви діти. Ваша мати – Земля. І всі, хто живе на Землі, повинні жити за законами Природи. Здоров’я – це природний стан людини. Хвороба – це відповідь Природи на нерозумну поведінку людини».
Організм – цілісна система, в якій всі системи органів взаємопов’язані. І.П.Павлов писав: «Людина – найскладніша і найтонша система. Але для того, щоб насолоджуватись скарбами природи, людина повинна бути здоровою, сильною, розумною».
У людини організм,
Як годинник-механізм,
Він тоді буде іти,
Якщо його завести.
А щоб його запустити,
Вітаміни треба вжити,
Робить водні процедури,
Не цуратись фізкультури!
VIII. Домашнє завдання.
1). Опрацювати відповідний матеріал у підручнику.
2). Виконати завдання в робочому зошиті (I – III рівень). Скласти тести.
3). Виготовити пам’ятку «Профілактика захворювання нирок». (IV рівень).